Ja otvorio, ja radio, ja gradio

U hvalospevima na sopstveni račun predsednik države nedavno je, prilikom, gostovanja na televiziji Pink, reklo bi se, prevazišao sam sebe. Kako je objasnio gledaocima, putevi, pruge, fabrike - kao da nisu postojali u Srbiji pre njegovog dolaska na vlast i za to što sada imamo infrastrukturu zaslužan je isključivo on lično. Građani Srbije bi za to što dobijaju penzije i plate, takođe, njemu trebalo da se zahvale.

„Pa kojim god putem da krenete, nailazite na fabrike, koje sam ja otvorio. Kojim god putem da krenete, taj sam put radio. Kojom god prugom da krenete, tu sam prugu gradio. Šta mislite, kada budete ugledali sad…Modernizuje se naš aerodrom, vidite kako Vansi odlično radi. I to sam gradio. Podigao penzije, podigao plate, podizaćemo dalje”, rekao je Aleksandar Vučić. (Hit Tvit, 11.7.2020.)

Mada su izbori prošli, a kampanji bi trebalo da smo videli kraj, predsednik Srbije, uoči odlaska u Brisel, ne propušta priliku da obnaroduje postignuća i to, kako sam ističe – njegova lična.

Šta su nam sve predsednik Srbije i pripadnici njegove stranke obećavali, šta ispunili i da li je sve tako idilično?

U vezi sa svakom ovom temom, koju je spomenuo, tim Istinomera je proteklih godina ocenjivao mnoge političke aktere, uključujući i Aleksandra Vučića. Zahvaljujući tim ocenama i proverama činjenica, jasno je da su okolnosti daleko od idealnog.

 

Taj sam put radio

 

„U martu 2017. trebalo bi da Srbija prvi put po broju kilometara autoputa pretekne Hrvatsku, koja je velesila po pitanju broja autoputeva. To nije mala stvar za našu zemlju”, kazao je Vučić uoči izbora 2016. godine i to je bilo jedno od njegovih neispunjenih obećanja.

On se tada i u kampanji, u svom predizbornom spotu, takođe, hvalio novim fabrikama i novim radnim mestima, a ispostavilo se da ih nema baš toliko koliko tvrdi, kao i novoizgrađenim kilometrima puteva. Novinari Istinomera su tada pozvali premijera i kandidata za predsednika da dostavi detaljan spisak izgrađenih puteva, za svako selo, za svaki grad, ali ostali su bez odgovora.

Među ostalim obećanjima koja su neispunjena, jesu ona Vučićeva obećanja da će autoput Beograd-Boljare biti završen do leta 2018. i da ćemo na leto iste godine moći autoputem do Grčke i Bugarske.

O putevima je tokom 2019. godine, očekivano, najviše pričala ministarka Zorana MIhajlović. U analizi obećanja za ovu godinu, bilans je takav da je od deset obećanja, ministarka ispunila jedno – da će deonica Surčin-Obrenovac biti otvorena krajem 2019. „Ni započeto” je kao ocenu dobila jer Pančevački most nije rekonsturisan do kraja 2018. godine. Nije započet ni brzi put Šabac-Loznica, pa je izvesno da neće biti izgrađen 2020. kako je obećano. Isto važi i za obećanja da će radovi na auto-putu do granice sa Crnom Gorom i auto-put Niš-Merdare-Priština biti završen do 2020. godine.

Podsetimo, Narodna poslanica Srpske napredne stranke Ana Čarapić na sednici Narodne skupštine održanoj u drugoj polovini novembra 2019. godine, izjavila je da „prethodna vlast za 12 godina nije uspela da izgradi nijedan jedini kilometar auto-puta”. Za tu izjavu odbila je ocenu – kratke noge.

 

I prugu sam gradio

 

„Pre kraja godine krećemo u izgradnju pruge Beograd-Budimpešta, i da stignemo do Budimpešta za 2 sata i 15 minuta”, rekao je Aleksandar Vučić u martu 2015. godine i za to je dobio ocenu – neispunjeno.

„Možemo da očekujemo da će Železnica Srbije za tri godine imati oko 500 kilometara pruge koja će biti revitalizovana ili će čak nekih stotinak (kilometara) biti izgrađeno. Očekujem da će se za dve i po godine od Beograda do Novog Sada vozom putovati 30 minuta”, rekla je Zorana Mihajlović 2014. godine.

S obzirom da niti je za tri godine obnovljeno 500 kilometara pruge, već 215, niti je izgrađeno 100 kilometara novih koloseka, već 35, niti se od Beograda do Novog Sada putuje pola sata, već tri puta duže, ministarka Mihajlović za sva ova obećanja dobila je „neispunjeno”.

Vučić je tokom kampanje, uoči izbora 2016. godine, objavio početak radova na pruzi, iako radova nema, a istom prilikom se pohvalio isplatom velike tranše ruskog kredita, koje takođe nema.

Rekonstrukcija Pančevačkog mosta do kraja 2018. godine takođe je bilo jedno od obećanja koji su dobili ocenu – ni započeto.

O Prokopu Vučić je rekao da je sve „čisto kao suza”. Pošto je zanemario činjenicu da je nadležni organ već zaključio da je tender bio nezakonit, ocenjen je sa „kratke noge”.

Istu ocenu je dobio za izjavu da su počeli radovi na pruzi Stara Pazova-Novi Sad.

 

Fabrike sam otvorio

 

Što se tiče fabrika, radnih mesta i investicija, ni tu ne manja različtih ocena političkim akterima koji su i odlučivali o svemu ovome.

Mediji su pisalo o posledicama po životnu sredinu koje mogu da uslede u određenim slučajevima. Istinomer je analizirao i kako država pomaže strane gubitaše, šta se desilo sa snom o „srpskom mercedesu”, ali i kako su prošli radnici i šta sve preživljavaju u nekim od fabrika.

Za izjavu da IMT počinje proizvodnju do kraja 2018, Ana Brnabić je dobila ocenu – neispunjeno.

U opširnim analizima Istinomer je utvrdio da postoje firme koje su u Srbiji poslovale i planirale proširenje poslovanja i pre nego što je Aleksandar Vučić bio na bilo kojoj od najviših funkcija, tako da je predsednik za izjavu da je doveo „malenog Doktor Etkera” i da „očekujemo od Boša treću fabriku” dobio oceno „zloupotreba činjenica”.

„Što se tiče 10.000 evra samo u tri fabrike je dato 10.000 evra subvencija po radnom mestu. Mi smo dali ni u jednom ili u jednom. U svim ostalim slučajevima je to bilo ranije”, izjavio je Vučić 2016. godine, za šta je dobio ocenu neistina.

U najmanje 7 primera, u periodu od 2014. do 2016. godine, Srbija dala preko 10.000 evra subvencija po jednom novozaposlenom radniku ukoliko se visina subvencija podeli sa brojem novih radnika. Među takvim primerima su i kompanije ”SR Technics Services doo”, ”Tigar Tyres” (po prethodnoj računici ispada da plaćamo 60.000 evra za jednog novozaposlenog), ”Meita doo”, ”Streit Nova doo”. Još dve kompanije po ovoj računici dobijaju oko 11 hiljada evra po radnom mestu – ”Hutchinson doo” i ”Teklas Automotive”...

 

I aerodrom sam gradio

 

Predsednik Vučić pohvalio se i beogradskim aerodromom, čijim poslovanjem smo se, takođe, u više navrata bavili.

Od pola milijarde evra, koliko je procenio Vučić u januaru 2016. da vredi aerodrom „Nikola Tesla”, već avgusta iste godine je rekao da će za njega tražiti „najmanje 310 miliona evra”.
Početkom 2018. godine, saznali smo da aerodrom na koncesiju na 25 godina dobiti francuska kompanija Vansi. Premijerka je u mart u 2018. najavila da će ugovor o koncesiji biti objavljen biti objavljen do septembra te godine, ali ovo obećanje nije bilo ispunjeno. Ovaj ugovor do danas nije objavljen.

Istinomerova analiza o aerodromu objavljena je u dva nastavka – Aerodrom, priča o nama i Aerodrom, priča o nama (drugi deo).

Istinomerov tajmlajn govori o aferama koje su bile u direktnoj vezi sa osavremenjavanjem aerodroma od 2001. godine do odluke o koncesiji za aerodrom „Nikola Tesla“ 2018. godine.

 

Naslovna fotografija: FoNet/Instagram predsednika Srbije