Aerodrom danas vredi 500 miliona evra

Premijer Srbije o vrednosti aerodroma Nikola Tesla (Tanjug, 19. 01. 2016. godine)
“Aerodrom nije vredeo 35 godina 100, 120 miliona. Danas vredi 500 miliona.“
Aerodrom Nikola Tesla vredi pola milijarde evra, ocenio je samouvereno premijer Srbije Alekandar Vučić odgovarajući na pitanje novinara da li to što je Aerodrom otpisao 22 miliona evra duga aviokompaniji Er Srbija šteti poslovnim rezultatima tog državnog preduzeća. Identičnu procenu premijer je dao i pre godinu i po dana, rekavši da je pre dolaska Er Srbije, Aerodrom procenjen na oko 100 do 150 miliona evra, a sada, s obzirom na povećanje saobraćaja od oko 60 odsto, vredi oko 500 miliona evra. (Tanjug 6. 10. 2014)
 
*
Problem sa premijerovom izjavom je što nije precizirao po kojoj metodologiji je utvrdio
da Aerodrom, koji istina, u javnosti ima status porodične srebrnine, vredi baš pola milijarde evra. Vlada je u martu 2015. formirala radnu grupu za upravljanje procesom strateškog razvoja aerodroma, na čelu sa pomoćnikom ministra privrede Milunom Trivuncem. Istinomer međutim nije uspeo da sazna kakav je dosadašnji rezultat rada ove komisije. Premijer je, takođe, spominjao mogućnost davanja aerodroma pod koncesiju, ali o budućoj privatizaciji znaće se više tek nakon što bude izabran privatizacioni savetnik. 
 
Akcijama Aerodroma trguje se na berzi već pet godina. Dok premijer ili neki drugi državni zvaničnik ne ukažu na neku drugu procenu vrednosti, berza je najmerodavniji način za vrednovanje kompanije na tržištu. Aerodrom ima 34,2 miliona izdatih akcija, s tim da je država vlasnik 83 odsto akcija kojima se ne trguje. Mogućnost trgovine ima 4,8 miliona građana koji su dobili po jednu besplatnu akciju, sadašnji i bivši zaposleni radnici Aerodroma kao i svi ostali koji žele da trguju ovom hartijom. Na dan 29. februar, akcijama Aerodroma se trgovalo po ceni od 935 dinara. To znači da je ukupna vrednost 100 odsto akcija danas oko 260,6 miliona evra.  Ako gledamo cenu akcije na dan premijerove izjave 19. januara 2016. godine (974 dinara), kompanija je vredela 270,8 miliona evra ili skoro upola manje od onog što je premijer tvrdio. Zbog toga premijer dobija ocenu neistina. 
 
Prema podacima Beogradske berze, najviša vrednost koja je postignuta u trgovanju akcijama Aerodroma bila je 16. aprila 2015. godine – 1488 dinara, što znači da je tada ova kompanija vredela oko 425 miliona evra. Dakle, mogao je premijer tada da zaokruži i na 500 miliona, ali u januaru 2016. godine to zasigurno nije bio slučaj.  
 
Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević kaže da je premijer rekao 500 miliona jer to “lepše zvuči u ušima glasača.”

 
“Hoće da kaže da nije vredeo, a sad vredi za vreme ove vlasti 500 miliona”, ocenjuje Kovačević.

Kako objašnjava, može se reći da kompanija ima veću vrednost od berzanske ako bi se 100 odsto prodavala. Međutim, ako se prodaje udeo, a perspektiva kompanija je dobra, onda bi potencijalni kupac bio spreman da plati malo više, ali ne duplo. Drugim rečima, danas svako može da kupi “parče” akcija po ceni koja je na berzi. Za svaku drugu cenu, morao bi neko da obrazloži zašto je tolika, dodaje on. 

 
„Da aerodrom vredi pola milijarde, to je prilično neozbiljno reći. Kad nešto ima vrednost, morate da precizirate da li želite da prodate čitav aerodrom, ili samo državni deo. Ideja o koncesiji je takođe i dalje nejasna i teško je reći koliko bi vredela. Koncesija se može prodati na dva načina: evo ti upravljaj 30 godina i daj mi odmah jedan iznos ili upravljaj, pa mi svake godine plaćaj nadoknadu”, tvrdi Kovačević.