Na leto ćemo autoputem do Grčke i Bugarske

Predsednik Srbije o radovima na Koridoru 10. (TV Pink, 25. 12. 2017.)
“Ja obećavam ljudima, na leto će ko ide Koridorom 11 (10, prim. Istinomera), ko ide u Bugarsku, sem samog Bancareva, za koje ne mogu u ovom trenutku da garantujem, samog tunela Bancarevo, sve će biti završeno… Sve će biti završeno na putu za Grčku, sem možda jedne kosine, do sezone do maja i juna i jedne cevi kroz tunel Manajle, koji je najveći tunel u našoj zemlji, dakle sve drugo završeno, ići ćete autoputem.“

Gostujući na televiziji Pink krajem 2017, predsednik Srbije izneo je niz planova i obećanja za narednu, 2018. godinu. Između ostalog, ponovo je najavio završetak Koridora 10 i 11, pošto su prethodni rokovi više puta probijani, a planovi da po broju kilometara autoputa preteknemo ne samo susednu Hrvatsku, već i Nemačku nisu ostvareni. Vučić je tako obećao da će oni koji putuju u Grčku ili Bugarsku na leto ići Koridorom 10 i da će sve biti završeno, sem dva tunela, Bancarevo i Manajle.

*
Vladičin Han, 18. 8. 2017. godine / Foto: FoNet/Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Međutim, ukoliko odlučite da ovog leta putujete u Grčku i krenete trasom južnog kraka Koridora 10, sačekaće vas drugačija situacija, što potvrđuju i podaci Koridora Srbije dostavljeni Istinomeru

Nakon prvih 5,6 kilometara (Grabovica – Grdelica), koji su završeni i pušteni u rad, sledi nezavršen deo koji prolazi kroz Grdeličku klisuru u dužini od 26,3 km (Grdelica – Caričina dolina i Caričina dolina – Vladičin Han) na kom se prema rečima nadležnih iz Koridora, “intenzivno radi”. 
“Ovaj deo kroz Grdeličku klisuru za građevinare predstavlja veliki izazov i izuzetno je tehnički zahtevan teren za izgradnju”, kažu u Koridorima.
Jedna od najzahtevnijih deonica, tunel Manajle, probijen je prošle godine i trenuto se radi “na izradi sistema odvodnjavanja u tunelu i izradi sekundarne obloge”, a sledi i asfaltiranje. Tunel Predajane, koji se nalazi na istoj deonici, završen je “u građevinskom smislu”, a sada  “predstoje elektro mašinski radovi na opremanju tunela”.
Nakon Grdeličke klisure sledi završenih 34,3 kilometara (dve deonice, od Vladičinog Hana do Srpske kuće). Deonica od Srpske kuće do Levosoja, u dužini od osam kilometara, koja uključuje i dve petlje Bujanovac 1 i Bujanovac 2, takođe nije završena. Ova deonica je u nadležnosti JP “Putevi Srbije” i prema podacima koje smo od njih dobili, novi ugovor za završetak radova zaključen je 7. juna 2018, a rok je šest meseci. To znači da bi ova sekcija trebalo da bude gotova do kraja godine, što je rok i za ostale nedovršene deonice na južnom kraku Koridora 10. 
*
Vladičin Han, 18. 8. 2017. godine / Foto: FoNet/Ljiljana Stojanović

Ako pak krenete put Bugarske, istočnim krakom Koridora 10, nećete moći da prođete “najzahtevnijom” deonicom od Bancareva do Crvene Reke u dužini od 12,3 kilometara, gde se, prema informacijama Koridora Srbije, “radovi izvode punim kapacitetom”, i to 24 sata, u svim vremenskim uslovima.
Deonica Prosek – Bancarevo dužine 9,4 kilometara je završena, ali će biti puštena u saobraćaj kada se završi deonica Bancarevo – Crvena Reka. Tunel Bancarevo, za koji Vučić nije mogao da garantuje da će biti gotov do leta, jeste građevinski završen, kažu u Koridorima Srbije, ali je preostalo „elektro mašinsko opremanje tunela”.
Sledeća deonica Crvena Reka-Čiflik i jedna strana autoputa na delu Čiflik-Staničenje svečano su pušteni u saobraćaj krajem 2015. godine da bi se nakon samo dva meseca pojavile rupe na putu, budući da nije postavljen završni sloj asfalta. Iz Koridora Srbije tada su saopštili da je deonica puštena u privremeni režim saobraćaja “radi povećanja bezbednosti odvijanja javnog saobraćaja”, o čemu je Istinomer već pisao.

Zanimljivo je još da su, prema podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ove deonice zvanično otvorene tek na leto 2017, o čemu smo takođe pisali. Na istočnom delu Koridora 10, završene su još i deonice Pirot-Dimitrovgrad i Staničenje-Pirot u dužini od 36 kilometara. 

Iz Koridora navode da je za sve preostale radove na istočnom kraku rok, takođe, kraj ove godine.
Da sumiramo, predsednik Vučić je obećao da će do leta biti završen ceo Koridor 10 sem dva tunela – Bancarevo i Manajle (i to jedna cev) i možda jedne kosine. Međutim, na južnom kraku, pored tunela Manajle, nije završena cela deonica kroz Grdeličku klisuru, uključujući i tunel Predejane, koji nije u potpunosti opremljen. Isto tako, nije gotov ni deo od Srpske kuće do Levosoja. Na istočnom kraku Koridora 10, pored tunela Bancarevo, radovi još nisu završeni na čitavoj deonici od Bancareva do Crvene Reke, zbog čega Vučić dobija ocenu “neispunjeno”.
*
Ministarka Zorana Mihajlović, Predejane, 24. 1. 2018. godine / Foto: FoNet/Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Inače, Koridor 10 i istoriju njegove izgradnje obeležio je veliki broj obećanja po pitanju završetka radova. Prema prvim najavama, deo Koridora koji prolazi kroz Srbiju trebalo je da bude gotov još 2010. godine. U decembru 2014. najavljen je kraj radova za početak 2016, a rokovi su zatim pomerani na kraj 2016, eventualno početak 2017. U 2017. ministarka Zorana Mihajlović obećala je završetak radova krajem te godine ili najkasnije do februara 2018, a izjavila je čak da je za nju “Koridor 10 već završen”. Sada je taj rok pomeren za kraj 2018, a Istinomer će nastaviti da prati da li će i poslednje obećanje zaista biti ispunjeno.

Naslovna fotografija: Foto: Istinomer/Zoran Drekalović