Početna Članci Aktuelno Analize Koridor 10 je završen - za mene

Koridor 10 je završen - za mene

Za nas je ovaj tekst zaista završen, imamo tu i tamo neke podatke, ne baš sve, i rok je bio juče, ali smo zadovoljni i mi ćemo ovaj tekst da objavimo, pa ćemo za koji mesec da napišemo zaključak. Tako bi izgledao naš posao da se vodimo istom logikom kao ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.


Naime, resorna ministarka je, gostujući u emisiji Presing na televiziji N1, između ostalog, govorila o radovima na koridorima, kašnjenju u Grdeličkoj klisuri, kilometrima autoputa koji će biti otvoreni do kraja ove godine. To ćemo detaljnije analizirati u nastavku teksta, stavku po stavku. Nego da krenemo od najzanimljivijeg dela, izjave da je Koridor 10 završen, a nije prvi put da ministarka Mihajlović tako nešto izjavljuje.
“Ja očekujem da Grdelička klisura cela, kompletna ne može da bude do Nove godine, ali verujem da može da bude odmah negde do februara i to je ono što ja pokušavam da kažem, za mene je Koridor 10 zaista završen. Grdelička klisura je 24 kilometra teškog dela, gde vi imate delove koji su gotovi, a delove koji se tiču tunela, tunel Predejane gde smo imali nasip koji je pao... Mi smo kao zemlja konačno na kraju izgradnje Koridora 10“, rekla je Mihajlović.
Da rokovi za završetak Koridora 10 nisu već toliko puta pomerani, mogli bismo ovu izjavu da shvatimo u prenesenom smislu - Koridor je “de facto“ završen, a tih nekoliko meseci za “praktično“ završavanje na terenu brzo će da prođu, niko to neće ni da primeti, jer tolike godine čekamo taj autoput.

Međutim, setimo se da je ministarka Mihajlović više puta obećavala da će Koridor 10 biti završen do kraja 2016, zatim početkom 2017, da bi se rok pomerio na kraj ove godine, te početak 2018. Rokovi su pomerani i za Koridor 11, pošto je ministarka Mihajlović tvrdila da će ceo put od Beograda do Čačka biti gotov do marta 2017, što se, takođe, nije dogodilo. Na grafikonu ispod možete videti neka od glavnih obećanja o rokovima za završetak Koridora 10 i Koridora 11.

*
Rokovi za završetak koridora / Ilistracija: Istinomer/Jelena Šušnjar


Dakle, Koridor 10 nije završen, ni za koga sem za ministarku Mihajlović. Nije završen ni za radnike, koji i dalje rade na tom koridoru, a pogotovo za sve one koji se nađu zaglavljeni u nekoj od kolona u Grdeličkoj klisuri pa im za tih tričavih 24 kilometra nekada treba i više od dva sata vožnje. A nije gotov ni za nas koji godinama pratimo neispunjena obećanja ove, ali i bivše vlasti o završetku radova

U istom gostovanju, na pitanje da razreši dilemu koliko je tačno kilometara autoputa pušteno u saobraćaj od kad su naprednjaci došli na vlast, pošto se tim brojkama dosta spekulisalo, Mihajlović je bez razmišljanja odgovorila 160.
“Blizu 160 kilometara autoputa je pušteno, pričamo samo o autoputu na Koridoru 10 i Koridoru 11 je pušteno od, dakle, nije baš 2012, recimo 2013. godine do danas, plus evo 30 kilometara koje u subotu puštamo od Pirota do Dimitrovgrada“, rekla je Mihajlović.
Pre oko dva meseca, a zatim ponovo pre 20-ak dana, Mihajlović je izjavila da je za tri godine završeno 200 kilometara autoputeva, što smo već ocenili kao neistinu, pošto je u tom periodu u saobraćaj pušteno oko 80 kilometara manje. I to prema podacima ministarstva koje Mihajlović vodi, koji su nedavno dostavljeni Istinomeru nakon zahteva za slobodan pristup informacijama od javnog značaja.

Da li zbog toga što smo već utvrdili da nema 200 kilometara novih autoputeva ili ne, tek ovog puta ministarka je bila malo realnija – em je produžila rok na četiri i po godine, em je smanjila broj kilometara za 40, pa je, kako kaže, od 2013. do danas na Koridoru 10 i Koridoru 11 u saobraćaj pušteno 160 kilometara.

Međutim, ispostaviće se da, iako je bila malo realnija, opet nije dobro izračunala. Za te četiri i po godine, u saobraćaj je pušeno 131.5 kilometara autoputa, opet prema podacima Ministarstva. (videti tabelu ispod)

*
Podaci Ministrstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture / Tabela: Istinomer (kliknuti za uvećanje)

Treba napomenuti i da nijedan od tih 131.5 kilometara do danas nije dobio upotrebnu dozvolu, i da je za sve te deonice postupak u toku. I za one puštene u saobraćaj 2012. i za one puštene u saobraćaj 2017. Iako se Mihajlović u istom intervjuu hvali kako se za vreme njenog ministrovanja sve radi po projektima i uz potrebne dozvole.

Isto tako, u dokumentu koji smo dobili od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, potkrala se jedna, ne tako mala greška. Naime, Istinomer je tražio spisak deonica koje su puštene u saobraćaj od 2012. godine do danas. Na tom spisku se nalazi i deo autoputa od Horgoša do Novog Sada, koji je, kako se navodi, pušten u saobraćaj u decembru 2012. Međutim, prema podacima Koridora Srbije ova deonica je, deo po deo, puštena u saobraćaj godinu dana ranije, o čemu svedoče i brojni medijski izveštaji sa otvaranja autoputa, jer su i tada, kao i sada, političari to videli kao odličnu priliku za promociju.

U tom dokumentu, pojavila se još jedna nelogičnost – naime, navodi se da su dve deonice na Koridoru 10, Crvena Reka-Čiflik i Čiflik-Staničenje puštene u saobraćaj u julu ove godine, iako su svečano otvorene u decembru 2015. To je isti onaj deo autoputa, setićete se, na kome su se ubrzo pojavile rupe, jer nije bio stavljen završni sloj asfalta. Ministarka je početkom leta najavljivala otvaranje ovih deonica, a onda se ništa niije desilo, sem na papiru, jer tim putem automobili idu već godinu i po dana. 

A onda je ministarka sabrala kilometre autoputa koji će biti pušteni do kraja godine.
“Mi ćemo ove godine imati gotovo 100 kilometara autoputa, koji ćemo pustiti, 31 kilometara Pirot-Dimitrovgrad koji puštamo u subotu (16. septembar 2017, prim.aut), a na Koridoru 11 da imamo deo od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga, tu imamo 51 kilometar i pustili smo već 12 kilometara u aprilu ili maju... Kako god da okrenete što se tiče autoputeva u ovoj zemlji se itekako radi“, kaže Mihajlović.
Radi se, to niko ne spori, ali se neke brojke i podaci, pogodićete, opet ne uklapaju. Naime, u pomenutom dokumentu resornog ministarstva nema nijedne deonice puštene u aprilu ili maju 2017. i nije jasno na kojih to 12 kilometara ministarka misli. Kada je reč o putu Pirot-Dimitrovgrad, koji je svečano otvoren pre nekoliko dana, podsećamo da je ministarka Mihajlović obećavala da će autoput od Niša do Dimitrovgrada biti gotov još 2015.  Za ostale najavljene kilometre, čekamo kraj godine, pa ćemo da proverimo. 

Čini se tako da nema kraja nelogičnostima i lošoj računici zarad preuveličavanja rezultata. I naravno, nikad kraja probijenim rokovima. Dakle, za nas Koridor 10 nije završen, sve dok zaista ne bude završen, dok tim autoputem ne budemo mogli da se provozamo. A bilo bi dobro i da dobije upotrebnu dozvolu. Do tad pažljivo pratimo nova obećanja i nove rokove. I računamo kilometre autoputa, ako je uopšte verovati zvaničnim podacima.

Naslovna fotografija: Fonet/Vlada Srbija