Za tri godine 200 km autoputeva više

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture o kilometrima autoputa. (RTS, 26. 7. 2017.)
“Imamo 200 kilometara (auto)puteva više nego pre tri godine, a u novembru očekujemo i kraj radova na deonici Srpska kuća – Levosoje na Južnom kraku Koridora 10.”
Radovi na Koridoru 10 i Koridoru 11 trebalo je da budu završeni još u martu – tako su nam barem obećavali i resorna ministarka Zorana Mihajlović i predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Međutim, to se nije dogodilo, rokovi se iznova pomeraju, dok ministarka ide u takozvane nenajavljene kontrole po gradilištima sa kamerama i hvali se kako je u poslednje tri godine završeno 200 kiometara autoputeva. Početkom juna je najavila otvaranje deonica, koje su, ispostaviće se već otvorene, i čak rekla da je ova vlada “za dve godine završila gotovo 200 km autoputa”.
 
Šta kažu brojke? Konačno smo od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dobili podatke o svim deonicama koje su puštene u saobraćaj od početka 2012. godine do danas – dužinu deonica i datum puštanja u saobraćaj. U tabeli ispod prikazani su podaci za 2014, 2015, 2016 i 2017. godinu.

*

Podaci Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Tabela: Istinomer (kliknuti za uvećanje)

Kada se saberu podaci za ove tri i po godine – vidimo da je u saobraćaj pušteno 123.5 kilometara autoputa. Dakle, 76.5 kilometara manje nego što ministarka tvrdi, zbog čega dobija ocenu “neistina”, budući da je nemoguće da je slučajno “toliko omašila” i budući da je ove brojke navodila u više navrata.

Zanimljivo je pogledati podatke i za ostale godine, koje nam je dostavilo ministarstvo. Naime, u odgovoru stoji da je 88 kilometara autoputa Horgoš-Novi Sad (leva traka) pušteno u saobraćaj 20. decembra 2012. Tako se uz još dve manje deonice puštene u saobraćaj 2012. i 2013. godine u ukupnom zbiru došlo do 220 kilometara. Moguće je da je ministarka mislila na tih 220 kilometara, ali su sve te deonice puštene u saobraćaj u roku od pet i po, a ne tri godine. Plus što je 88 kilometara zapravo završeno 2011, zbog čega ne bi trebalo da ulaze u računicu. 
*
Podaci Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture / Foto: Printscreen

Međutim, na sajtu Koridora Srbije i danas stoji da je ovaj autoput od Horgoša do Novog Sada u saobraćaj pušten 2011. godine – sa spiskom deonica koje su sukcesivno otvarane.

*
Podaci o otvaranju deonica na autoputu Horgoš – Novi Sad. Izvor: Koridori Srbije / Foto: Printscreen

Dakle, ova deonica nije otvorena za mandata nove vlasti, koja je promenjena na proleće 2012, iako se ni prethodne predvođene ministrom Mrkonjićem nikako ne mogu pohvaliti ispunjavanjem rokova kada je reč o izgradnji autoputeva, o čemu je Istinomer pisao ovdeovde, ovdeovde i ovde.

Inače, resorna ministarka je ovog leta u nekoliko navrata, kako kaže, nenajavljeno obilazila gradilišta po Srbiji, pre svega ona na budućim autoputevima. Tako je obišla i Koridor 10, rekavši da bi sve, uključujući i put kroz Grdeličku klisuru, trebalo da bude gotov početkom 2018. godine.

Podsećamo, Mihajlović je početkom 2015, takođe, išla u iznenadne “inspekcije” i bila sigurna da će ceo Koridor 10 biti završen do kraja 2016, o čemu je Istinomer već pisao. Onda su se planovi promenili, pa je rok pomeren za početak 2017. To je više puta najavljivao tadašnji predsednik vlade Aleksandar Vučić. Međutim, to sada ne sprečava ministarku Mihajlović da obilazi radove i, kako kaže, kritikuje ne bi li pojedine deonice, poput dela Srpska kuća – Levosoje na Koridoru 10, bile završene u roku! Mi ćemo vam reći, rokovi su odavno prošli.
Podsećamo, Mihajlović je obećavala i da će tokom 2016. biti završeno 90 kilometara autoputeva, što, takođe, nije ispunjeno. Tokom 2016, u saobraćaj je pušteno ukupno 56 kilometara, pokazuju podaci njenog ministarstva.
Put svečano otvoren 2015, zvanično 2017.
Zanimljivo je i da je Mihajlović nedavno obećala da će sredinom jula biti otvoreno 24,5 kilometara autoputa, odnosno otvaranje deonica Crvena Reka – Čiflik i Čiflik – Staničenje, “najverovatnije u periodu između 15. i 17. jula”.
I zaista, prema podacima ministarstva dostavljenim Istinomeru ove deonice puštene su u saobraćaj 13. jula 2017. Neko bi rekao i pre roka. No, da pogledamo zašto je to zanimljivo i kako to da je dvadeset i kusur kilometara autoputa otvoreno bez pompe, kamera, koje su uvek tu kada se nenajavljeno ide u kontrole, i kako to da automobili odavno voze ovom deonicom. 
Moguće zato što su ove deonice otvorene još krajem 2015. godine. Naime, deonica Crvena Reka-Čiflik u dužini od oko 13 kilometara svečano je puštena u saobraćaj 30. decembra 2015, dok je na deonici Čiflik-Staničenje bila završena samo jedna strana autoputa.
To je isti onaj deo puta na kome su se samo nekoliko meseci kasnije pojavile rupe, budući da nije postavljen završni sloj asfalta, a iz Koridora Srbije tada su saopštili da je deonica puštena “u privremeni režim saobraćaja 30.12.2015. godine, radi povećanja bezbednosti odvijanja javnog saobraćaja”. 
 
Zato smo ministarstvo pitali i koje to deonice autoputa, puštene u saobraćaj od 2012. godine do danas imaju upotrebnu dozvolu. Odgovor je nula. Za sve navedene deonice u toku je postupak izdavanja dozvole.
 
Dakle, pretpostavljamo da su svečanost preskočili, za slučaj da se neko, ipak, seća da je ova deonica već otvorena, i to bez završnog sloja asfalta, radi povećanja bezbednosti. Istinomer će nastaviti da prati poslednja obećanja o završetku radova na Koridoru 11, što je najavljeno za kraj 2017. godine, kao i radove na Koridoru 10, gde se rokovi pomeraju po ko zna koji put

Naslovna fotografija: Fonet/Ministarstvo građevinarstva