„Ikarbus“ – od „srpskog mercedesa“ do socijalnog programa

Sindikat radnika fabrike "Ikarbus" i predstavnici Ministarstva privrede postigli su dogovor o socijalnom programu, jer od septembra nisu primili nijednu platu. Ovo je za Radio Slobodna Evropa (RSE) kazao predsednik Samostalnog sindikata "Ikarbusa" Dragan Bubić koji je prisustvovao sastanku u Vladi Srbije. A pre samo nekoliko godina sadašnji predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavljivao je procvat ovog preduzeća.

Za sada se ne zna koliko će radnika biti obuhvaćeno programom, a Bubić kaže da je sindikat tražio socijalni program za sve. Generalni direktor „Ikarbusa“ Aleksandar Vićentić za RSE kazao je da je socijalni program jedino rešenje za radnike koji “mesecima nisu dobili ni dinar”. Bubić dodaje da bi novim socijalnim programom prva novčana sredstva radnici mogli da dobiju najverovatnije u februaru, dok će im dugoročno biti ponuđen otkup staža za 200 evra po godini rada.

 

Aleksandar Vučić i Aleksandar Vićentić / Foto: Fonet, Dragan Antonić

 

Prethodno, radnici „Ikarbusa“ su, zbog teške situacije u preduzeću, najavili protest ispred zgrade Vlade Srbije. 

„Mnogo je teška sad situacija u ‘Ikarbusu’, zato što od avgusta, u avgustu je bila zadnja plata koju smo primili, znači od septembra do sad, četiri plate nismo primili. Mnogo je teško kad stanete ispred ljudi koji plaču, ali bukvalno plaču, ljudi od 50, 60 godina… Da svojoj deci ne mogu da daju bilo kakav poklon, da ne kažem čak ni za hleba“, kazao je za N1 Dragan Bubić, predsednik Samostalnog sindikata „Ikarbus”.

Zaposleni ističu da posla nema i da za poslednjih godinu i po dana, kako tvrde, „Ikarbus” nije proizveo ni jedan autobus, pa firma opstaje samo zahvaljujući remontima.

A renesansa „Ikarbusa” koji će proizvoditi „srpski mercedes” bilo je jedno od ključnih obećanja Aleksandra Vučića pred vanredne parlamentarne izbore 2014. godine, nakon kojih je preuzeo premijersku funkciju.

RTS, 13. 2. 2014. godine
„Za manje od mesec dana prvi ‘srpski mercedes’ će se pojaviti na našim ulicama“, rekao je Vučić.
Tadašnji ministar privrede Saša Radulović, koji je početkom 2014. podneo ostavku, tvrdio je da to neće biti investicija „Mercedesa“, već će samo prodavati delove za vozila, a najavljeni „srpski mercedes“ će biti „Ikarbusov“ autobus nadograđen šasijom nemačke kompanije. Direktor Vićentić za Istinomer je tada rekao da će ugovor o strateškom partnerstvu njegovom preduzeću omogućiti da prodaje svoje autobuse i van granice Srbije.
Istinomer, 10. 2. 2014. godine
„Mi ćemo postati jedan od ‘Mercedesovih’ ovlašćenih, kako se to kaže, bodibildera. Od njih ćemo dobijati šasiju i na njoj sklapati autobus. To je dugoročni ugovor, a ‘Mercedes’ je definitivno najbolje strateško rešenje. Bez jakog partnera nemoguće je da izađete na strana tržišta“, kaže Vićentić.

 

U kampanju sa „srpskim mercedesom“

 

U jeku predizborne kampanje Aleksandar Vučić je lično zakačio znak nemačkog automobilskog giganta na novi autobus „Ikarbusa“ i najavio da će prvo vozilo biti na ulicama za samo mesec dana. Naglasio je da se za nove autobuse već interesuju iz susedstva, dodajući da će se prodavati na području cele jugoistočne Evrope.

Aleksandar Vučić, 2014 / Foto: Fonet, Dragan Antonić

RTS, 10. 3. 2014. godine
„Danas smo uspeli da pokažemo da samo 300 zaposlenih u ‘Ikarbusu’ može sve da preokrene i da krene u vraćanje stare snage ‘Ikarbusa’. Da se napravi ovakva saradnja sa ‘Mercedesom’ i da se napravi ovakav autobus koji kažu da košta 135.000 evra. Već se iz susedstva interesuju za kupovinu ovog autobusa koji ćemo prodavatu na tržištu cele jugoistočne Evrope“, rekao je Vučić.
Nedugo potom, saradnju ove dve kompanije spomenuo je i u svom ekspozeu u Skupštini Srbije.
Otvoreni parlament, 27. 4. 2014. godine
„’Ikarbus’ sa svojim novim strateškim partnerom ‘Mercedes-Bencom’ ima konačno proizvod koji ovo preduzeće dovodi u mogućnosti da izvozi i više ne zavisi od lokalnog tržišta. Ali, u isto vreme, njihovo rukovodstvo mora da radi više i profesionalno, kao i da uzme aktivno učešće na slobodnom tržištu u inostranstvu, a ne samo da čeka pomoć i nove poslove od države”.
A u avgustu te 2014. Vučić je izjavio da će ugovor sa centralom „Mercedesa” biti potpisan 8. septembra, da će oni tada preuzeti distribuciju, a da zatim slede i prvi ugovori za prodaju „srpskog mercedesa”.
Blic, 3. 8. 2014. godine
„’Mercedes’ će 8. septembra potpisati ugovor sa ’Ikarbusom’ i time ćemo pokazati da država brine o tom preduzeću.“
Međutim, potpisivanje ugovora, kako je u septembru za Istinomer izjavio direktor „Ikarbusa” Vićentić, odloženo je za 7. oktobar. Ali, ni tog dana ugovor nije potpisan, a Vićentić je za Istinomer rekao da se čeka odluka borda direktora u „Mercedesu”.

 

Aleksandar Vučić u „Ikarbusu“, 2014 / Foto: Fonet, Dragan Antonić

 

U novembru 2014. „Ikarbus“ je sa firmom „Ariva litas“ iz Požarevca potpisao ugovor o kupoprodaji deset gradskih autobusa, od kojih je jedan napravljen u saradnji sa nemačkim „Mercedesom“.

Beta, 27. 11. 2014. godine
„’Mercedesov’ autobus prvi je primerak koji je ‘Ikarbus’ prodao. Vozilo je kombinacija niskopodnog i srednjepodnog autobusa, kapaciteta za 100 putnika.”
„’Ikarbus’ je potpisao i ugovor sa kompanijom ’Star import’ o poslovno-tehničkoj saradnji, na osnovu koga će ’Ikarbus’ postati ’Mercedesov’ ovlašćeni nadograđivač za autobuske i ’sprinter’ kombi-šasije.“

 

GSP-u (ne) odgovara „Ikarbus“

 

Ali, godinu i po od početka proizvodnje prodato je samo 11 “srpskih mercedesa”. Pored jednog koji je kupila “Ariva”, u septembru 2015. obavljena je primopredaja 10 novih solo niskopodnih autobusa beogradskom GSP-u. To je bio prvi lot od ukupno 30 solo vozila, čija je nabavka ugovorena u aprilu 2015, a vrednost ugovora je 5.549.964 evra. Isporuka ostalih, kako je tada najavljeno, planirana je u dve tranše, do kraja 2015. godine. Međutim, GSP je već tada naglasio da će sledeći autobusi koje budu kupovali biti sa MAN šasijom.

Primopredaja autobusa / Foto: FoNet, Nenad Ðorđević

Večernje novosti, 13. 10. 2015. godine)
„’Ikarbus’ sa ‘Mercedesovom’ šasijom nije potpuno niskopodan. Naime na prva dvoja vrata jeste, ali su problem treća koja imaju četiri stepenika“, kazao je za „Večernje novosti” Željko Milković, direktor GSP.
A na primopredaji prve tranše autobusa tadašnji premijer Aleksandar Vučić naglasio je da je „Ikarbus” bio uništena firma, koja je od 1.300 radnika svedena na 200 zaposlenih, ali da se sada situacija u toj fabrici popravlja. Kako je rekao, trenutno u fabrici radi 300, a biće zaposleno još 30 radnika, dok su 2015. godine prihodi bili 18 miliona evra, a 2014. 1,5 miliona evra, što govori da su prihodi uvećani 15 puta.
Tanjug, 24. 9. 2015. godine
„To je pokazatelj da možemo da napredujemo u mnogim oblastima”, rekao je Vučić.
Prema rečima direktora Vićentića, kritičan trenutak za „srpski mercedes” i za sam „Ikarbus” bio je krajem maja te 2015. godine, kada je isticala zaštita od poverilaca koju su imale firme u restrukturiranju. On je kazao da je moglo doći do zatvaranja fabrike da tada Vlada Srbije nije produžila zaštitu za kompanije od strateškog značaja, među kojima se našao i „Ikarbus”.
Istinomer, 29. 5. 2015. godine
- Ističete da je ceo posao sa „Mercedesom“ mogao da propadne, a fabrika da bude zatvorena da Vlada nije „Ikarbus“ stavila na listu i omogućila mu produžetak zaštite od naplate dugova i posle 31. maja?
- Bez obzira na to što smo fabrika koja ima proizvodnju, bili bismo zatvoreni već 1. juna. Poverioci bi u pokušaju da naplate dugove blokirali naše račune i to bi značilo da više ne možemo da poslujemo. Ovaj zakon bukvalno znači spas za ‘Ikarbus’, za sve naše zaposlene i sve dobavljače.
Pored toga što prodaja nije išla očekivanim tempom, premijer Vučić je na primopredaji 10 novih „srpskih mercedesa” rekao da očekuje proširenje tržišta.

Mali i Vučić na primopredaji autobusa / Foto: FoNet, Nenad Ðorđević

Tanjug, 24. 9. 2015. godine
„Kada budu videli te autobuse u Beogradu, Novom Sadu i mnogim gradovima Srbije, moći ćemo da ih prodajemo i na drugim mestima u svetu”, naveo je premijer, ocenjujući da su autobusi odlično dizajnirani.
Ali, nakon više od četiri godine, „Ikarbus” je ponovo u (starim) problemima. Kako podseća N1, aktuelna vlast je, kritikujući prethodnu beogradsku vlast zbog kupovine poljskih „Solarisa”, tvrdila da će nabavkom od „Ikarbusa” podsticati domaću proizvodnju. Međutim, samo prošle godine, za 45 miliona evra kupljeno je više od 200 autobusa, mahom iz Kine i Turske.

„Prosto se i mi pitamo [kako] da, kao ovlašćeni nadograđivač, znači ‘Mercedesa’ i ‘Mana’, jedinstven u svetu, ne možemo da dobijemo posao i da državne firme kupuju inostrane autobuse“, ističe Dragan Bubić, predsednik Samostalnog sindikata „Ikarbusa”.

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da „svako može da učestvuje na tenderima koje raspisuje Grad Beograd, pa i ‘Ikarbus’”, naglašavajući da će „Grad Beograd kupovati naravno najbolji kvalitet za najmanju moguću cenu“.

S druge strane, sindikalac Bubić navodi:

„Da vam kažem nešto, problem nije čak ni cena, mogu da vam kažem da su čak naši autobusi ‘mercedes’ jeftiniji sigurno od ovih sad koji su na beogradskim ulicama. Od 244 autobusa da smo makar desetak, dvadesetak, tridesetak dobili, mi bismo mogli da podelimo plate i ovi radnici bi mogli da dočekaju svoje praznike onako kako treba“, naglašava Bubić.

Direktor Vićentić sada kaže da „Ikarbus“ čeka privatizaciju, koja traje više od godinu dana, uporedo s procesom reorganizacije, koji je privredni sud usvojio u novembru.

„Čeka se pravnosnažost. Tim UPPR-om će kineski partner, koji je otkupio dugove, postati većinski vlasnik. Teško je reći kada. […] Planiraju da održe celokupan program ‘Ikarbusa’ koji je izuzetno kvalitetan i da razviju dva nova modela ‘Ikarbusovih’ elektroautobusa. Na tim autobusima kineske bi bile samo baterije“, kazao je Vićentić. (RTS, 8. 1. 2020. godine)