Više kilometara autoputa od Hrvatske do 2017.

Tadašnji premijer o izgradnji autoputeva. (RTS, 9. 12. 2015.)
„U martu 2017. trebalo bi da Srbija prvi put po broju kilometara autoputa pretekne Hrvatsku, koja je velesila po pitanju broja autoputeva. To nije mala stvar za našu zemlju.“
U poslednjih nekoliko godina naslušali smo se nebrojeno obećanja o izgradnji autoputeva. Sadašnji predsednik, a do skora premijer Aleksandar Vučić, sa sigurnošću je najavljivao da će do marta 2017. “završiti sve autoputeve koje smo počeli” i da će tada biti gotovi kompletni koridori 10 i 11.
Kao mantru je ponavljao da će izgraditi duplo više puteva nego u vreme Tita, te da ćemo preteći Hrvatsku, velesilu po kilometrima autoputa, iako su “pre samo pet ili šest godina govorili da ih nećemo stići ni za 50 godina“.
Međutim, čak i da su završeni koridori 10 i 11, Srbija bi morala još mnogo da gradi kako bi “pobedila” Hrvatsku, koja danas ima 1313.8 kilometara autoputa – gotovo duplo više od Srbije, koja prema podacima Puteva Srbije ima 747 kilometara autoputa. To znači da Srbija danas ima isto kilometara autoputeva koliko je Hrvatska imala još 2003, zbog čega Vučić dobija ocenu “neispunjeno”.
Dakle, Srbiji nedostaje još 566 kilometara samo da se izjednači sa Hrvatskom. I to ako ne poredimo površinu zemlje i broj stanovnika, jer bi u tom slučaju Srbiji trebalo još više ne bi li pobedila na ovom natjecanju.
Prema podacima Eurostata, Hrvatska je na kraju 2015. imala 1310 kilometara autoputa. Od hrvatskog ministarstva saobraćaja dobili smo podatak da je do danas izgrađeno 1313,8 kilometara, a isti podatak stigao je i od preduzeća koje se bavi održavanjem autoputeva Hrvatske autoceste, sa detaljnim spiskom deonica koje su izgrađene i puštene u saobraćaj od 2000. do danas
*
Hrvatska je 2003. imala autoputeva koliko Srbija 2017. (Podaci hrvatskog Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture)

Prema podacima Puteva Srbije dostavljenim Istinomeru, u Srbiji danas ima ukupno 747 kilometara autoputa, a u planu je izgradnja još 215 kilometara. (videti tabelu ispod) To znači da će – ako i kada to bude sagrađeno – Srbiji nedostajati ravno 350 kilometara da se izjednači sa Hrvatskom.

*
Izvor: Putevi Srbije / Foto:Printscreen

Od Puteva Srbije dobili smo i podatke o deonicama koje su otvorene za saobraćaj od 2012. godine do danas, a gde su Putevi Srbije bili investitor. U zbiru oko 110 kilometara, uz napomenu da su tu i neke deonice na kojima je završena samo jedna traka ili deonica Ub-Lajkovac, koja je izgrađena 2014, ali nije puštena u saobraćaj.

Taj zbir, međutim, nije konačan, jer tu nema podataka Koridora Srbije, koje još čekamo. Pitali smo i resorno ministarstvo i kabinet predsednika Srbije koliko je tačno kilometara završeno i pušteno u saobraćaj od 2012. godine, kada je Vučić došao na vlast, ali odgovore nismo dobili.

Kao da veći broj kilometara autoputa utiče i na brzinu putovanja informacija, pošto smo od hrvatskih institucija odgovore dobili u roku dva sata.

Vučić se i u kampanji, u svom predizbornom spotu, takođe, hvalio novim fabrikama i novim radnim mestima, a ispostavilo se da ih nema baš toliko koliko tvrdi, kao i novoizgrađenim kilometrima puteva. Još tada smo pozvali premijera i kandidata za predsednika da nam dostavi detaljan spisak izgrađenih puteva, za svako selo, za svaki grad. Odgovor, po pravilu, nismo dobili.
Podsećamo, prvih dana 2015, valjda ponet prazničnom atmosferom kada svi jedni drugima upućuju neke pa i nerealne želje, Vučić je otišao i korak dalje od susedne Hrvatske, obećavši da ćemo preteći i Nemačku:

B92, 7. 1. 2015.
„Izgradićemo više kilometara auto-puta nego Nemačka do kraja 2016. i početka 2017. godine… Imaćete kompletan istočni i južni krak Koridora 10 koji prolazi kroz Sićevačku i Grdeličku klisuru. Imaćete i prugu Beograd-Budimpešta do kraja 2017. godine, kojom će se stizati za tri sata.“

Nije prvi put da se Vučić poredi i ugleda na Nemce, obično tamo gde nema mesta poređenju, jer čemu uopšte poređenje sa Nemačkom, koja ima više nego razvijenu mrežu autoputeva, pa i da ne gradi nove autoputeve ne bi bila prevelika šteta.

Međutim, Nemci i dalje grade, valjda da ih Vučić ne bi pretekao, pa su prema podacima Eurostata, od 2012, kada je Vučić došao na vlast, do 2015. izgradili 114 kilometara autoputa i sada imaju gotovo 13.000 kilometara autoputeva. (poslednji dostupni podaci za 2015. godinu)
Još dve stvari iz ove novogodišnje izjave nisu ispunjene. Prema rečima resorne ministarke Zorane Mihajlović, Koridor 10 neće biti završen ni do kraja 2017. A ni pruga Beograd-Budimpešta neće biti gotova do kraja godine, jer radovi još nisu ni počeli, o čemu je Istinomer pisao ovde, ovde i ovde.
*

Podsećamo i da je u svom prvom ekspozeu u aprilu 2014. Vučić obećao da će autoput Beograd-Boljare biti završen za četiri godine (april 2018, prim. Istinomera). Međutim, nedavno je tokom samita u Kini potpisan tek prvi dokument, i to samo Memorandum o razumevanju o izgradnji autoputa Preljina-Požega i Požega-Boljare, što znači da se ne zna da li će i kada početi izgradnja. 
Na poslednjoj konferenciji za novinare na funkciji premijera, Vučić je pred nekoliko mapa Srbije sumirao rezultate graditeljskih poduhvata i rekao da ništa od tih autoputeva, koji su nedavno izgrađeni, “nije bilo pipnuto pre nego što sam ja ušao u vladu”. Podsećamo da je ugovor o kreditu sa Azerbejdžanom za izgradnju deonice autoputa Ljig-Preljina, koga je Vučić pompezno otvorio na jesen 2016, uz prisustvo ogromnog broja građana, potpisan početkom 2012, pre nego što je Vučić ušao u vladu kao ministar i PPV.
Rekao je na toj poslednjoj konferenciji i da je “lično crtao puteve i koridore, dok su drugi crtali granice”. Ispostaviće se da je na dosta mesta to zaista ostalo samo na nivou crteža, i da će eventualno biti izgrađeno mimo svih rokova. Doduše, nije Vučić prvi koji obećava završetak koridora i koji stalno pomera rokove, već su se time obilato služili i njegovi prethodnici.
Naslovna fotografija: Fonet/Kostadin Komenov