Na auto-putu Niš – Merdare za deceniju urađeno samo 5,5 kilometara – i to pogrešno
Nastavićemo da gradimo pun profil auto-puta prema Prokuplju, Kuršumliji i Merdaru, uzviknuo je predsednik Srbije u Nišu na, kako je rekao, "najvećem skupu ikada", ali je zanemario činjenicu da je početak gradnje ove saobraćajnice najavljen još pre deset godina, da su radovi zvanično počeli u decembru 2021, a da je do sada otvorena samo deonica od 5,5 kilometara, na kojoj su planirani i dodatni radovi.

Nabrajajući uspehe svoje vlasti u prethodnom periodu, Aleksandar Vučić se na „Svenarodnom saboru“ Pokreta za narod i državu, između ostalog, pohvalio i izgradnjom auto-puta od Niša do Merdara.
“Nastavićemo da gradimo pun profil auto-puta prema Prokuplju, Kuršumliji i Merdaru, jer to mnogo znači našem narodu i na centralnom Kosovu, i u Gračanici, ali i u Gornjem Kuscu, Novom Brdu, čitavom Kosovskom Pomoravlju, ali i u Štrpcu. Na svakom mestu odakle srpski narod sa Kosova i Metohije dolazi, a na koji mnogi zaboravljaju. To će nam biti dobro jednog dana i zbog trgovinskih odnosa sa Albancima, jer ćemo uvek ekonomski biti snažniji. Sve to radimo i sve ćemo to da napravimo i uradimo.”
Napomenuo je da je i taj put deo projekta „Expo 2027“.
“Nije 'Ekspo' samo građevinsko zemljište nedaleko od Beograda koje ćemo da uredimo, gde ćemo da izgradimo velelepne stadione, paviljone, sajamske i sve drugo. Za nas je 'Ekspo' pruga Beograd - Niš. Za nas je 'Ekspo' auto-put Niš - Prokuplje - Kuršumlija - Merdare. Sve to za nas je 'Ekspo'.”
Međutim, važno je podsetiti da se izgradnja auto-puta od Niša do Merdara i dalje, do Drača u Albaniji, najavljuje već punu deceniju, a da su u međuvremenu prošli brojni rokovi za završetak cele trase ili pojedinih deonica.
Krajem avgusta 2015, Vučić je, kao predsednik Vlade Srbije, isticao da je auto-put Niš – Priština – Drač „jedan od najvažnijih projekata“, navodeći da bi radovi mogli da startuju pre kraja 2016.
'Vučić je istakao da je za Srbiju jedan od najvažnijih projekata izgradnja auto-puta Niš – Priština – Drač i izrazio očekivanje da pre kraja 2016. mogu da počnu građevinski radovi na deonici puta Niš – Merošina – Prokuplje – Kuršumlija – Merdare, u dužini od 77 kilometara. Kako je saopšteno iz srpske vlade, Vučić je to rekao u susretu sa predsednikom Evropske banke za obnovu i razvoj Sumom Čakrabartijem, sa kojim je razgovarao o projektima koje će Srbija predstaviti na današnjem Samitu Zapadnog Balkana. Čakrabarti je naglasio da će EBRD učiniti sve kako bi ubrzao realizaciju tog izuzetno značajnog projekta za ceo region.'
Otvaranje 2020. godine
Godinu dana kasnije, u septembru 2016, tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović tvrdila je da bi auto-put od Niša do Prištine trebalo da bude otvoren do 2020. godine.
'Projektna dokumentacija za auto-put Niš - Merdare - Priština biće gotova početkom 2017. godine. Zatim sledi izgradnja koja bi trebalo da se završi do 2020.”
Prošla je još jedna godina kada je, u oktobru 2017, ministarka Mihajlović početak radova na prvoj deonici od Niša do Pločnika, najavila za 2018.
'Prva deonica auto-puta Niš - Merdare - Priština, od Niša do Pločnika, počeće da se gradi 2018. godine, najavila je ministarka Zorana Mihajlović, a ta prva trasa povezivanja Niša sa lukom Drač koštaće 212 miliona evra.”
U februaru 2018. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdaje informaciju o lokaciji za izgradnju prve deonice Niš – Pločnik, što je, kako je naglašeno, „prvi korak u realizaciji tog projekta“.
'Ukupna dužina budućeg autoputa Niš – Merdare – Priština – Tirana – Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 sa lukom Drač, je 384 kilometra, od čega je dužina deonice Niš – Merdare 77 kilometara, navodi se u saopštenju Ministarstva građevinarstva.'
Nakon nešto više od mesec dana Ministarstvo građevinarstva izdalo je lokacijske uslove za izgradnju prve deonice od 40 kilometara.
'Lokacijski uslovi izdati su za svih pet delova trase, na koliko jе podeljena deonica Niš - Pločnik, koja počinje od petlje Merošina i završava sе u naselju Pločnik u opštini Prokupljе. Vrednost izgradnje prve deonicе 'auto-puta mira' Niš - Merdare - Priština, dužine 40 kilometara, iznosi 212 miliona evra. Ukupna dužina budućeg auto-puta Niš - Merdare - Priština - Tirana - Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 s albanskom lukom Drač, jeste 384 kilometra, od čega je dužina deonice Niš - Merdare 77 kilometara.'
Stigla je i 2019, a ministarka Mihajlović istakla je kako se početak gradnje prve deonice od Niša do Pločnika očekuje do kraja te godine.
“To je treći auto-put praktično koji počinjemo da radimo, završava se dokumentacija za prvu deonicu Niš – Pločnik. Ova deonica bi trebalo do kraja ove godine da počne da se radi. Neka je i početak sledeće godine to nije strašno, treba početi. To je jedan ozbiljan projekat i isto tako ne baš jednostavan za radove, ali mi očekujemo da prva deonica od 38 kilometara počne krajem ove godine da se radi', kazala je ministarka'.
Međutim, u avgustu 2019. ministarka start radova najavljuje za početak 2020. godine.
'Početkom naredne godine počeće i izgradnja prve deonice auto-puta Niš – Merdare – Priština, od Niša do Pločnika, a nastavlja se i izgradnja Koridora 11 od Preljine do Požege', kazala je Mihajlović.'
Nakon manje od mesec dana ministarka Mihajlović i direktor regionalnog sektora Evropske investicione banke (EIB) Migel Morgado potpisali su finansijski ugovor o gradnji auto-puta Niš – Merdare, vrednosti 100 miliona evra. Početak radova ministarka je tada najavljivala za „treći kvartal 2020. godine“.
'Ona ističe da auto-put Niš-Merdare nije samo važan za razvoj privrede i povezivanje okruga, već je, kaže, važan i sa političkog aspekta, jer pokazuje interes i želju Srbije da do rešenja dolazi kompromisom. Mihajlović je navela da će ovaj put omogućiti Srbiji da izađe na more. Prema njenim rečima, to je jedan od šest auto-puteva koji će se u Srbiji graditi tokom 2019. i 2020. godine. 'Možda zvuči nemoguće, ali to je i te kako moguće sada kada Srbija ima stabilnu ekonomiju i koja je politički stabilna, odnosno stabilne finansije zahvaljući čemu danas može da počne da ulaže u infrastrukturne projekte', rekla je ona.'
Potpisivanje u Minhenu i Vašingtonu
A u februaru 2020. u Minhenu predstavnici Beograda i Prištine potpisali su izjave o namerama za izgradnju auto-puta i uspostavljanju železničke veze između ta dva grada.
'Predsednik Vučić prisustvovao je danas u Minhenu potpisivanju izjave o namerama za uspostavljanje železničkog koridora Beograd-Priština i izjave o nameri za završetak izgradnje auto-puta Beograd-Priština. 'To je veoma važno zbog Srba koji žive u Gračanici, Kosovskom pomoravlju i Sirinićkoj župi', istakao je predsednik Vučić nakon potpisivanja.'
U junu 2020. ministarka Mihajlović izjavljuje da je realno da radovi počnu „najkasnije“ u proleće 2021.
'Ona je novinarima nakon obilaska fabrike pijaće vode u Aleksincu rekla da je realno očekivati da najkasnije u proleće sledeće 2021. godine započnu radovi na deonici Niš – Pločnik, dugačkoj 33 kilometra.'
U Vašingtonu je 4. septembra 2020. potpisan sporazum o ekonomskoj normalizaciji odnosa Beograda i Prištine, a već prvom tačkom „obe strane“ obavezale su se da će „primeniti sporazum o auto-putu Beograd-Priština, koji je prethodno potpisan 14. februara 2020“.
Kroz nekoliko dana ministarka Mihajlović najavljuje da će „krajem oktobra ili početkom novembra“ biti raspisivan tender za prvu deonicu.
'Ministarka Mihajlović rekla je u Vranju da je ekonomski sporazum, potpisan u Vašingtonu, u pogledu novih investicija u vrednosti blizu četiri milijarde dolara. Ona je navela da će se graditi auto-put Niš - Merdare - Priština, kao i da će za prvu deonicu od Niša do Pločnika dugu 33 kilometra tender biti raspisan krajem oktobra ili početkom novembra. 'Za tu deonicu smo obezbedili 40 miliona evra bespovratnih sredstava od EU, imamo potpisan ugovor sa Evropskom investicionom bankom na 100 miliona evra i uskoro ćemo potpisati ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za ostatak sredstava', istakla je Mihajlović, saopštio je njen kabinet.'
Već narednog meseca na čelo Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture došao je Tomislav Momirović, koji start radova na auto-putu najavljuje za početak građevinske sezone, u proleće 2021.
'Auto-put Niš - Merdare, odnosno ova prva deonica Niš - Pločnik, počinje sa izgradnjom početkom građevinske sezone naredne godine.'
Ugovor o kreditu od 85 miliona evra za izgradnju deonice Niš – Pločnik potpisuju ministar finansija Siniša Mali i regionalna direktorka EBRD-a za Zapadni Balkan Žužana Hargitai, a ugovor za implementaciju projekta izgradnje auto-puta direktor „Koridora Srbije“ Aleksandar Antić i ministar Momirović.
'Za prvu deonicu od Niša do Pločnika već je obezbeđen zajam Evropske investicione banke od 100 miliona evra, kao i grant od 40,6 miliona evra iz Investicionog okvira za Zapadni Balkana, naveo je Mali. Ističe da je to veoma važan projekat, pošto je deo Vašingtonskog sporazuma, kao i da će taj auto-put doprineti razvoju regiona, kao i bržem protoku robe i ljudi, ali i bezbednosti saobraćaja.'
U martu 2021. „Koridori Srbije“ objavljuju javni poziv za dostavljanje ponuda za izgradnju prve deonice od 5,5 kilometara.
'Prva faza auto-puta E80 Niš-Merdare, od Niša do Beloljina, u dužini od 37,4 km biće finansirana iz sredstava zajma i investicionog granta koji su Republici Srbiji stavljeni na raspolaganje od strane Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke. Zajam EBRD-a iznosi 85 mil EUR, zajam EIB-a je 100 mil EUR, a grant (bespovratna sredstva) od strane EIB-a (WBIF) 40,6 mil EUR. Za preostale tri deonice auto-puta od Niša do Beloljina, intenzivirane su aktivnosti na pripremi projektno-tehičke i tenderske dokumentacije, i očekuje se ubrzano objavljivanje javnih poziva.'
U septembru je izabran izvođač radova za prvu fazu od Merošine do Beloljina, a posao je dobila kompanija „Strabag“, tačnije grupa ponuđača koju čine „Strabag AG Austrija“ i „Strabag doo Beograd“.
'Iako je za tu deonicu planirano oko 20 miliona evra, što je i procenjena vrednost radova, u Obaveštenju za dobrovoljnu prethodnu transparentnost Koridora Srbije piše da je ukupna vrednost nabavke bez PDV-a oko 22,5 miliona evra, odnosno 2.655.565.908 dinara.'
Do Prokuplja do 2024.
Najzad, početkom decembra 2021. zvanično počinju radovi na izgradnji ovog auto-puta. Na svečanosti kod petlje Merošina predsednik Srbije ističe da će cela saobraćajnica biti završena „za samo nekoliko godina“, dok će deonica do Prokuplja biti otvorena „za samo dve i po godine“, dakle do sredine 2024.
“Za samo nekoliko godina od Niša do Merdara, a od Niša do Prokuplja za samo dve i po godine, stizaće se za 45, odnosno 15 ili 16 minuta lagane vožnje kroz prelepe predele Toplice. Samo što će to tada biti najmodernijim auto-putem koji će zameniti magistralne puteve koji sada prolaze kroz centar urbanih sredina. Ovaj projekat umnogome pomaže infrastrukturnoj povezanosti, ali i doprinosi bezbednosti saobraćaja i ekološkom statusu naših gradova i sela, što je veoma važno za zdravlje naših ljudi.”
Kazao je da će ceo auto-put koštati 650 miliona evra.
'Vučić je objasnio da radovi na prvoj deonici, na kojoj su danas počeli radovi, u dužini od 32,7 kilometara od Niša do Beloljina koštaju 226 miliona evra, od čega je Srbija 40 miliona evra dobila na poklon od EU. 'Do Merdara će ceo auto-put da košta oko 650 miliona evra. To je ogroman novac koji ulažemo u deo Nišavskog i najveći deo Topličkog okruga', naglasio je Vučić i istakao da će auto-put imati višestruki značaj za taj deo zemlje, pre svega, ekonomski i politički. Vučić je izrazio nadu da od ukupno 650 miliona evra, koliko vredi projekat za ceo auto-put, Srbija mogla na poklon od EU da dobije oko 130 miliona evra. 'Umemo da poštujemo novac koji dobijamo besplatno - 40 miliona evra poklona od EU samo za ovu deonicu. Mnogo hvala svim poreskim obveznicima EU', poručio je Vučić.'
Srbija će, napomenuto je, graditi deonicu od 77 kilometara, od Niša do administrativne granice kod Merdara, a ukupna dužina saobraćajnice Niš – Merdare – Priština – Tirana – Drač iznosi 383 kilometra.
'Radovi su počeli na prvih pet i po kilometara, na deonici Niš - Pločnik, čija je projektovana dužina 36,3 kilometara. Da bi auto-put bio kompletan u izgradnju treba da se uključi i 'kosovska strana' i izgradi nešto manje od 30 kilometara od Merdara do Prištine i tako poveže ovu deonicu sa Dračom. (...) Drač i Tirana su sa Prištinom povezani auto-putem skoro čitavom dužinom, a od Prištine, prema Merdaru, auto-put je do sela Besinje završen pre nekoliko godina. Završetak puta do Merdara, kosovska Vlada je uključila u svoj četvorogodišnji program.'
Trasa Merošina – Merošina 1, od 5,5 kilometara, gradila se godinu i po dana, a na svečanosti povodom završetka radova, krajem jula 2023, govorio je predsednik Vučić.
'Važno je da osnažimo, da ojačamo ovaj deo naše prelepe zemlje, da Toplicu ojačamo i zato ćemo ovde da gradimo i od ovog mesta pun profil auto-puta do Kuršumlije sigurno, za Rudare i Merdare videćemo da li poluprofil ili pun profil, u svakom slučaju mnogo novca, ali mnogo važno iz više razloga. U Prokuplju se konačno završava industrijska zona i potrebno je dovesti investitore. Bez dobrog puta investitori neće da dođu. (...) Ja sam ponosan što će nas ovaj auto-put povezati i sa Srbima i sa Albancima na Kosovu i Metohiji. I sa Albancima u Prištini i sa Srbima u Gračanici. I sa Albancima u Tirani i Duresu. I samo da objasnim Srbima i svima koji ne žele da vide budućnost i zašto moramo da gradimo pun profil i zato se ja nadam da vi, gospodine Žiofre, nama obezbedite jedno 60-70 miliona evra poklona, zato što će ovo biti jedan od najprometnijih auto-puteva za samo 20-25-30 godina. (...) Hvala svima još jedanput i nek vam je srećno i ovih divnih, prelepo urađenih 5,5 kilometara, pa idemo dalje, kao što reče Žiofre.“
Saopšteno je da će ceo „Auto-put mira“ koštati oko 1,4 milijarde evra.
'Za finansiranje te četiri deonice u iznosu od 225,6 miliona evra obezbeđena su bespovratna sredstva Investicionog okvira EU za Zapadni Balkan (WBIF) u iznosu od 40,6 miliona evra i zajam od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evopske investicione banke (EIB) od 185 miliona evra. Ukupna dužina auto-puta Niš - Merdare je 77 kilometara, a na njemu je predviđena izgradnja 88 mostova, sedam denivelisanih raskrsnica i 35 tunela. Izgradnja te sabraćajnice, nazvane 'Auto-put mira', koštaće oko 1,4 milijarde evra, a povezaće jug Srbije i Prištinu i biće deo auto-puta koji će preko Tirane povezati Niša sa lukom Drač u Albaniji.'
A u maju 2024. tadašnji ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Goran Vesić obavestio je javnost da i 5,5 kilometara koji su do sada završeni ne zadovoljavaju potrebe, jer to nije auto-put u punom profilu, pa je neophodno „deo koji je sada otvoren u poluprofilu uraditi u punom profilu“, ali i „preprojektovati ostatak auto-puta“. Nastavak izgradnje najavio je za početak 2025. godine.
“To je poluprofil auto-puta i mi smo u međuvremenu ovu godinu iskoristili da izvršimo preprojektovanje tog puta. I ja kada sam postao ministar prva stvar koja mi je upala u oči, to imam podršku predsednika za to, jer ne znam zašto je to projektom poluprofil auto-puta, jer jasno je svima da saobraćaj će biti takav da poluprofil jednostavno neće zadovoljiti, onog časa kad budemo otvorili saobraćaj. Tako da smo doneli odluku, uz dogovor sa EU, da preprojektujemo ostatak auto-puta, tako da ćemo već početkom naredne godine moći da krenemo u nastavak izgradnje tog auto-puta, ali u punom profilu, kako bi zaista… I onda ćemo, naravno, i ovaj prvi deo koji je sada otvoren u poluprofilu uraditi u punom profilu, jer taj auto-put treba da bude urađen u punom profilu. Za to imamo podršku EU. Oni obezbeđuju i grant i novac za to i to je jedan od evropskih projekata koje radimo u Srbiji.”
Objašnjavao je da je „u startu napravljena greška“, jer kada je 2018. rađen projekat nije projektovan pun profil auto-puta. Kazao je da će auto-put koštati između 1,4 i 1,6 milijardi evra.
'Vesić navodi da je od projektanata traženo da u drugom, trećem i četvrtom sektoru projektuju sve objekte za pun profil, a naknadno će biti urađen pun profil za deonicu kod Merošine koja je već otvorena. 'Naravno, to će biti veći trošak. Procena je da će da košta između 1,4 i 1,6 milijardi evra. Cena poluprofila je 70 odsto cene punog profila'. Razgovarali su, kaže, o dodatnom finansiranju sa predstavnicima EBRD i EIB. To podrazumeva i veće grantove EU. 'Tražili smo da umesto 40 miliona evra dobijemo 100 miliona evra bespovratnog novca', navodi Vesić.'
Pre godinu dana ministar životne sredine, prostornog planiranja i infrastrukture Kosova Ljiburn Aljiju izjavio je da je sa kosovske strane, odnosno do administrativnog prelaza Merdare, ostalo da se izgrade još 24 kilometra. Početkom avgusta 2024. Vlada Srbije donela je „odluku o izradi izmena i dopuna Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E-80, deonica Niš – Merdare“.
'U toku realizacije izgradnje auto-puta, detaljnom razradom trase auto-puta došlo se do saznanja da su moguća unapređenja planiranih tehničkih rešenja koja bi donela značajne uštede sredstava, kao i da neka od ranijih tehničkih rešenja nisu izvodljiva. Izmene i unapređenja planirane trase auto-puta odnose se na Deonice 2, 3 i 4 (sektora 1) - ističe se u Odluci. Sektor 1 se sastoji od sledećih deonica: deonica 1: Merošina – Merošina 1, deonica 2: Merošina 1 – Prokuplje Istok, deonica 3: Prokuplje Istok – Prokuplje Zapad, deonica 4: Prokuplje Zapad – Beloljin. Rok za izradu radne verzije Nacrta izmena i dopuna Prostornog plana je 12 meseci od dana stupanja na snagu ove odluke. Sredstva za izradu izmena i dopuna Prostornog plana obezbeđuju 'Koridori Srbije', a nosilac izrade je Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije.'
A u revidiranoj Fiskalnoj strategiji za 2025, koju je Vlada Srbije usvojila u novembru prošle godine, auto-put Niš – Merdare ne tretira se kao „jedan od najvažnijih projekata“.
'Sa spiska prioriteta, barem kada je reč o narednoj godini, ispao je auto-put Niš – Merdare. Od 13,7 milijardi dinara koliko je planirano pre samo mesec dana ostao je samo jedan milion za 2025. Što se 2026. tiče situacija je neznatno bolja. Rebalansom je planirano izdvajanje 16,8 milijardi dinara, dok je u revidiranoj strategiji to smanjeno na samo dve milijarde.'
U vezi sa ovim projektom beleži se i informacija da su „Koridori Srbije“ polovinom aprila raspisali javnu nabavku za „prethodna arheološka istraživanja na arheološkom lokalitetu Slanište (Gubetin), a u vezi sa planiranom izgradnjom auto-puta Niš – Merdare“.
Foto: Fonet/Instagram predsednika Srbije