
Nemojte da smetnete s uma, brzu prugu Beograd – Niš završavamo do 2026.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u decembru 2021, za vreme posete Nišu, obećao da će brza pruga od tog grada do Beograda biti završena do 2026. godine.
'Isti je rok, jedini planirani rok za završetak pruge Beograd - Niš je 2026. godina, brze pruge. Nemojte da smetnete, ljudi, s uma, to je za manje od četiri godine. Za četiri godine vozićete se Beograd - Niš dva sata. Prosto, nije realno, kao da je druga zemlja.“
Nekoliko meseci potom, u aprilu 2022, tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović početak radova na ovom projektu najavljuje za oktobar te godine.
'Ministar Momirović najavio je danas, tokom vožnje brzom prugom od Beograda do Novog Sada, da će u oktobru početi i izgradnja brze pruge od Beogada do Niša i da je cilj da s njom budu povezana tri najveća grada u Srbiji. Prva deonica brze niške pruge biće od Stalaća do Ðunisa, rekao je Momirović odgovarajući na pitanje Tanjuga da li bi moglo da bude ugroženo najavljeno finansiranje tog projekta uz učešće EU zbog aktuelne krize u svetu i međunarodnih odnosa, i poručio da nijedan aktuelni infrastrukturni projekat u zemlji neće stati.'
Nakon nekoliko dana Momirović precizira da će pruga biti završena za tri i po godine – do kraja 2025.
'Ministar Momiroviće rekao je danas u Nišu da u oktobru počinju radovi na železničkom Koridoru 10, odnosno brzoj pruzi od Beograda do Niša. 'Očekujem da u naredne tri i po godine završimo taj projekat. To je najveći projekat koji trenutno pripremamo. Radimo ga u saradnji sa našim evropskim partnerima od kojih očekujemo da dobijemo bespovratna sredstva u iznosu od oko 500 miliona evra i ja očekujem da ćemo relativno brzo najboljim vozovima povezati Niš i Beograd', rekao je Momirović nakon obilaska radova na početku 'Auto-puta mira' ka Albaniji kod Merošine i na proširenju niškog aerodroma.'
Krajem juna te 2022. regionalni direktor Evropske investicione banke za Zapadni Balkan i Tursku Gvido Klari saopštava da EU priprema finansiranje projekta brze pruge Beograd – Niš.
'EU priprema finansiranje projekta brze pruge od Beograda do Niša, potvrdio je Tanjugu regionalni direktor Evropske investicione banke za Zapadni Balkan i Tursku Gvido Klari i naveo za Tanjug da su predviđena ulaganja od oko dve milijarde evra, od čega EIB planira da finansira milijardu. 'Radimo sve što je moguće da se ubrza odobrenje projekta ulaganja u izgradnju brze pruge od Beograda do Niša', rekao je Klari.'
Kada je u oktobru 2022. izabrana nova Vlada Srbije, premijerka Ana Brnabić je, u svom ekspozeu, istakla da „u mandatu ove Vlade krećemo i sa radovima na izgradnji brze pruge od Beograda do Niša, čija je priprema u toku“.
U februaru 2023. šef regionalnog predstavništva Evropske investicione banke (EIB) za Zapadni Balkan Alesandro Bragonzi i tadašnji ministar građevinarstva Goran Vesić, u prisustvu evropskog komesara za proširenje Olivera Varheljija i predsednika Srbije Aleksandra Vučića, potpisali su, u vozu, sporazum o prvoj tranši bepovratne pomoći EU za izgradnju deonice brze pruge Beograd – Niš, ukupne vrednosti od 598 miliona evra, a u okviru finansijskog paketa EU za železnički Koridor 10. Predsednik Vučić naglasio je da se završetak radova očekuje 2027. godine.
'Nakon potpisivanja Vučić se zahvalio EU rekavši da je 600 miliona najveći bespovratni iznos koji je Srbija dobila. Sporazum se odnosi na gradnju deonice Stalać - Đunis, na trećoj etapi buduće brze pruge, koja će se prva raditi, jer je za tu deonicu idejni projekat već završen i odobren. Deonica Stalać - Đunis je duga 17,7 kilometara pruge. Izgradnja će se odvijati u tri etape i to: Beograd - Velika Plana, Velika Plana - Paraćin, Paraćin - Niš. EU će obezbediti finansijski paket od 2,2 milijarde evra: EIB će obezbediti 1,1 milijardu evra, EBRD 550 miliona, donacija EU je 598 miliona evra, (sada odobreno 265 miliona).'
Narednog meseca u Vladi Srbije potpisan je sporazum i za novi grant, u iznosu od 174,6 miliona evra, za deonicu Paraćin – Trupale – Međurovo. Početkom septembra 2023. ministar Vesić saopštava da su „u protekla tri meseca projektanti brze pruge obišli svaku opštinu, razgovarali sa građankama i građanima i rešili sve probleme koje su mogli da se pojave prilikom izgradnje brze pruge kroz ove gradove i opštine“.
'Brza pruga koja će povezati Beograd i Niš u dužini od 230 km omogućiće da putovanje između ova dva grada traje 100 minuta. Vrednost pruge je 2,755 milijardi evra u okviru kojih je grant Evropske unije koji iznosi 610 miliona evra. Ova pruga je najveći železnički projekat u modernoj istoriji Srbije.'
U novembru te godine ministar Vesić je sa svojim kolegom iz Severne Makedonije Blagojem Bočvarskim, u zgradi Vlade Srbije potpisao memorandum kojim se predviđa izgradnja brze pruge od Niša do Skoplja, da bi na samom kraju te 2023. Vesić početak radova na izgradnji pruge od Beograda do Niša najavljivao za 2024. godinu.
'Uveliko gradimo brzu prugu Novi Sad - Subotica, koja će biti gotova do kraja sledeće godine, tokom koje će početi i gradnja brze pruge Beograd - Niš. Obnovićemo nekoliko važnih regionalnih pruga, za brzine od 120 kilometara na sat, ali pored toga, važno je da obnavljamo i železničke stanice, kako bi i stanične zgrade bile uređene, izgledale dostojno 21. veka i kako bismo putnicima obezbedili još veći komfor. Sve više ljudi koristi vozove, i tek će ih koristiti, i stanične zgrade moraju da prate modernizaciju samih pruga', rekao je Vesić.'
A krajem oktobra 2024. ministar Vesić, uz napomenu da je Vlada Srbije usvojila Uredbu kojom se utvrđuje Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd–Niš, saopštava da očekuje da prvi radovi počnu u drugoj polovini 2025. godine. Istakao je da će radovi trajati „od tri do pet godina“, dakle najranije pruga će biti izgrađena 2028.
'Vlada Srbije je pre nekoliko dana odobrila prostorni plan za prugu od Beograda do Niša. Predviđena je modernizacija postojeće železničke pruge na tri deonice: Velika Plana – Gilje, Paraćin–Stalać i Đunis–Trupale, ukupne dužine oko 109 kilometara i nakon toga vozovi će ići brizinom od 200 kilometara na sat. 'Očekujemo da krajem ove i početkom sledeće godine budu tenderi, tako da se očekuje da radovi krenu sledeće godine', kaže ministar Vesić i ističe da tokom radova neće biti zatvaranja saobraćaja, da transport koji se odvija kroz našu zemlju ne bi našao neke druge puteve. Vesić je rekao da ne može tačno da precizira koliko će se dugo raditi na tom projektu, ali očekuje da radovi traju od tri do pet godina. Kada to budemo rekonstruisali, imaćemo 437 kilometara brze pruge, kaže Vesić i dodaje da će Evropa najviše ulagati u železnicu, što je Srbija prepoznala i zato je počela da ulaže u brze pruge. Vesić je zaključio da je za prugu ka Nišu zatvorena finansijska konstrukcija i da će deo novca obezbediti država, deo iz donacija, a deo će biti obezbeđen iz povoljnih kredita.'
Sutradan, na Železničkoj stanici u Novom Sadu desila se tragedija, kada je zbog obrušavanja betonske nadstrešnice život izgubilo 16 ljudi. Nakon toga vlast je odustala od otvaranja deonice brze pruge od Novog Sada do Subotice, koje je bilo najavljeno za 24. novembar, dok sada kao mogući termin za puštanje ove pruge u saobraćaj predsednik Srbije pominje 7. jul. S druge strane, predsednik Vučić najavljuje da će polovinom maja ponovo doći u Niš, u kome će napraviti skup pokreta za narod i državu, jer je „proporcionalno broju stanovnika najveći broj pristupnica pokretu upravo iz tog grada“.
Međutim, budući da do danas brza pruga od Niša do Beograda nije ni počela da se gradi, iako bi prema najavama iz decembra 2021, ona trebalo da bude blizu završetka, obećanje predsednika Srbije ocenujemo kao neispunjeno.
A podsetimo, još krajem 2019. predsednik Vučić je, tokom posete Grčkoj, obavestio javnost da će Srbija “uskoro” graditi brzu prugu od Beograda do Niša.
'Vučić je kazao da je već razgovarao sa predstavnicima Grčke o potrebi da se uradi dobra železnička veza od granice sa Severnom Makedonijom do Soluna, s obzirom na to da će Srbija uskoro graditi brzu prugu od Beograda do Niša, istu kao onu što već gradi od Beograda do granice sa Mađarskom prema Budimpešti (za brzinu vozova od 200 kilometara na čas). 'Onda ćemo graditi i prugu od Niša do Preševa za brzine vozova od 120 do 160 kilometara na sat. To će stvoriti železnički koridor ne samo za Srbiju, već i Grčku', naglasio je Vučić.'
U proleće naredne 2020. Vučić je sa tadašnjom ambasadorkom Kine u Beogradu Čen Bo, tokom posete gradilištu deonice pruge Beograd – Stara Pazova, naglasio da bi želeo da se brza pruga produži do Niša i Preševa.
Krajem jula 2020, nakon žestokih demonstracija protiv najavljenih zabrana okupljanja i uvođenja policijskog časa zbog porasta broja obolelih od virusa korona, predsednik Srbije je kao dobru vest saopštio skori početak izgradnje brze pruge Beograd – Niš, tvrdeći da će ceo projekat biti završen 2023. godine. Obećao je potpisivanje ugovora za tri meseca.
“Danas smo konačno doneli odluku i idemo u izgradnju brze pruge Beograd - Niš, 200 kilometara na sat, 200 kilometara ukupna dužina pruge. Dakle za sat i 20 minuta Beograd-Niš, sve do kraja 2023. godine. U naredna tri meseca potpisivanje ugovora.”
Tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović najavljivala je početak radova za narednu 2021. godinu, dodajući da je projekat, koji će biti realizovan sa „kineskim partnerima koji imaju puno iskustva na ovakvim projektima“, procenjen na dve milijarde evra.
“Čitala sam negde, svi nas, otprilike, kritikuju, neki analitičari, kažu: ‘E, građani Niša, ne radujte se, neće to skoro, ko zna da l’ će to biti’. Ja mislim da građani Niša treba da se raduju, i uopšte taj deo Srbije, jer evo, završava se Beograd - Novi Sad, biće sledeće godine brzi voz do Novog Sada, ide se ka Subotici, počinju radovi, ide se da sledeće godine počnemo radove Beograd - Niš. To su ozbiljno veliki infrastrukturni projekti.”
Predlog komercijalnog ugovora, kako je kazala, trebalo bi da bude pripremljen u „naredna tri meseca“, napominjući da su u toku pregovori sa kineskom kompanijom CRBC, a da su se obratili kineskoj vladi za odobrenje preferencijalnog kredita, budući da je u pitanju ogromna investicija.
“Verujem da ćemo ispoštovati zajedničku dinamiku, a to je da u naredna tri meseca imamo predlog komercijalnog ugovora. Uporedo se rade projekti i uz odobrenje i finansiranje verujem da bi mogli sledeće godine da počnu i radovi. To jeste nova moderna i drugačija Srbija koja nam treba za buduće generacije, dodala je Mihajlović.”
Početkom oktobra 2020. predsednik Vučić izjavljuje da je Srbija od EU tražila 50 odsto granta za izgradnju pruge i napomenuo “da ćemo, ako oni ne prihvate, tu prugu graditi sa kineskim CRBC“. A krajem aprila 2021. saopštava da je u Briselu dogovorio podršku EU za izgradnju brze pruge, ne samo do Niša, već do granice sa Severnom Makedonijom. „Mi ćemo da molimo da sve bude gotovo do kraja 2025. ili početka 2026„, izjavio je predsednik Srbije.
'Najvažnije o čemu smo razgovarali ovde u Briselu je taj fantastični projekat brze pruge Beograd - Niš, za koji smo dobili ponudu od Kineza. Evropljani su rekli da mogu da daju bolju ponudu i dobili smo neverovatnu cenu', rekao je Vučić u obraćanju javnosti iz Brisela. Prema njegovim rečima, izgradnja te brze pruge i auto-puta na jugu Srbije doprineće razvoju Prokuplja i Kuršumlije, a kako kaže, kada imate auto–put onda će više ljudi da posećuje i banje. Vučić je objasnio da će, prema izabranoj varijanti, Srbiju to da košta maksimalnih 1,2 milijarde, jer će oko 35 do 50 odsto biti poklon pare od EU. 'Preko 600 miliona besplatnog novca, čak i da je varijanta sa 35 odsto, za fantastičan projekat koji nas povezuje sa Skopljem, Solunom, Atinom… Mi ćemo da molimo da sve bude gotovo do kraja 2025. ili početka 2026', rekao je Vučić.'
A u avgustu 2021. preko svog naloga na Instagramu poručuje da su u toku „poslednje analize pred potpisivanje okvirnog sporazuma“ za izgradnju brze pruge Beograd – Niš – Preševo.
'Poslednja analiza pred potpisivanje okvirnog sporazuma za izgradnju brze pruge Beograd - Niš - Preševo, konstrukciju novih deonica železničke pruge u Srbiji, kao i modernizaciju postojećih. Železnički saobraćaj je deo zelene agende savremene Evrope, ali i deo privrede koji ubrzano doprinosi rastu. U narednih dva meseca očekujemo velike dogovore i velike ugovore za našu zemlju. Žuri nam se, jer Srbija mora da uhvati korak sa razvijenom Evropom, a celu naciju da podsetimo na činjenicu da vozovi u Srbiji postoje, da su čistiji i lepši nego ikada, a da će nam pruge biti moderne i brže. Živela Srbija!'
Foto: Fonet, Kostadin Kamenov