Misteriozni ugovor sa Etihadom

Vlada Srbije potpisala je 1. avgusta sa „Etihad ervejzom“ sporazum o strateškom partnerstvu, kojim će kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata postati vlasnik 49 odsto kapitala srpske aviokompanije.

Ugovor

I nakon dvanaest meseci po zaključivanju, ugovor je tajna za javnost. Brojni državni funkcioneri obećavali su različite rokove za objavljivanje podataka iz ugovora, ali on je i do danas nepoznat.

Dan pred godišnjicu od potpisivanja ugovora, premijer Aleksandar Vučić je, odgovarajući na poslanička pitanja u Skupštini, rekao da se čeka dolazak šeika Muhameda bin Zajeda, prestolonaslednika Ujedinjenih Arapskih Emirata i istakao da je uveren da će on odobriti objavljivanje ugovora o “Er Srbiji”.

Vučić i Bin Zajed

Govoreći o uspesima aviokompanije u prethodnih godinu dana, Vučić je rekao:

„Od kada je „Er Srbija“ preuzela, dakle od gubitaka maksimalnih koji su bili, kada saberete tromesečje i godinu dana – 72 miliona evra, znači računajte na 60 miliona evra, uvek su išli od 28 do 60. Mi ćemo ove godine prvi put, kako stoje bilansi, „Er Srbija“ i „Jat“ biće u plusu i daće državi i novac.
Želim da vam pročitam šta je u međuvremenu urađeno, to je važno za građane Srbije da čuju.
Uvedeno je devet vazduhoplova Erbas A319 i 320 u našu flotu, a spuštena je prosečna starost aviona iz flote sa 26 i po godina na devet i po godina. Ne moram da objašnjavam dalje.
Naručeno je deset aviona Erbas 320, da li su ovo novi, ne znam šta znači ova oznaka, koji će biti pušteni u rad 2018. godine. To će značiti da „Er Srbija“ ima najnapredniju i kada je reč o potrošnji goriva, najefikasniju flotu uskotrupnih aviona u celom regionu. Popravka pet aviona ATR 72 turboprob za upotrebu na regionalnim linijama čime će se postići usklađenost sa Erbas avionima.
Proširena je mreža na ukupno 38 destinacija, pokrenuto još od januara ove godine, 2014. godine, povećana povezanost sa susednim zemljama tako što je Beograd, još jednom, postao regionalno čvorište, unapređene su veze i povećana komercijalna saradnja sa širom grupom partnera šire Evrope. Istovremeno, broj putnika u 2014. godini je, nećete verovati, porastao za 70%, na 944 hiljade u poređenju sa istim periodom u 2013. godini, a u 2013. godini je sa 856 miliona povećan na milijardu i 588 miliona u 2014. godini, ako bude obračun isti.
Teretni saobraćaj je ostvario rast prihoda od 32% i rastao do 65%, porast ukupnih prihoda u finansijama je od 21% na 72 miliona evra tokom prve polovine 2014. godine. Prva AFRS revizija, to su međunarodni standardi finansijskog izveštavanja, o „Jatu“ je uspešno završena 2014. godine, kojom se garantuje da „Er Srbija“ radi sa čistim bilansom stanja.
Što se tiče ljudi, zaposleno je preko 300 novih članova posade od početka rada, u oktobru 2013. godine. Regrutovano je deset diplomiranih menadžera koji su diplomirali u Abu Dabiju i 16 pilota kadeta, a pridružilo se 44 inžinjera i tehničara. Što se ekonomskog uticaja tiče procenjuje se da je direktni, indirektni, indukovani ekonomski uticaj „Er Srbije“ doprinosi sa 710 miliona dolara, 1,5% BDP srpskoj ekonomiji i omogućava postojanje preko 20 hiljada radnih mesta i stvara mogućnosti za rast i buduće ekonomske planove.“

Premijer je još rekao da je Srbija „uložila istu sumu novca, 40 miliona kao i kompanija Etihad i to nam je bilo neophodno odmah za dobijanje novih aviona, za novu flotu, oni su dobili mogućnost, a mi smo ti koji upravljamo, ali smo se dogovorili da deo njihovog menadžmenta angažujemo.“

Vučić je, takođe, dodao:

„Tu je bio spor sa EU, da li smo mi ti koji imamo kontrolu nad 51% ili oni? Mi smo ti koji imamo kontrolu i to je srpsko preduzeće i dalje, nismo dali većinski paket, ali zahvaljujući činjenici, da su oni značajan deo u našem menadžmentu, mi smo danas u situaciji, u poziciji da ostvarujemo sve ove izvanredne rezultate koje sam vam pokazao.
Dakle, od preduzeća koje je bilo najveći mogući gubitaš, od preduzeća za koje i danas slušam kako boravak direktora „Er Srbija“ u Hajatu plaća „Er Srbija“, građani Srbije i to puštaju svakog dana, a reč je o notornoj laži. To plaća Etihad, a ne „Er Srbija“, kao i za ostala dva direktora, to plaća Etihad, a ne „Er Srbija“, tek toliko da neke te gradske priče suzbijemo.“

Ova izjava je posednja u nizu, a Istinomer podseća na hronologiju neispunjenih obećanja vezanih za objavljivanje ugovora sa Etihadom.

O tome šta tačno sadrži ugovor sa Etihadom u maju se oglasio tadašnji ministar privrede, a sada finansija Dušan Vujović izjavom da se pomenuti dokument ne nalazi više u sefu njegovog ministarstva.

„Sve sam dobro pregledao, tamo nema ugovora. Mislim da je premijer obećao određenu dinamiku puštanja ugovora. To je premijer obećao, bolje da njega pitate za to.“
RTS, 15. 5. 2014. godine

Ugovor sa Etihadom

Prošle godine, pošto ugovor nije bio objavljen na sajtu Vlade kako je predviđeno, organizacija Transparentnost Srbija zatražila je po Zakonu o dostupnosti informacija od javnog značaja “kopije akata i ugovora tog preduzeća koji se odnose na formiranje preduzeća „Er Srbija“, prenos imovine i preuzimanje obaveza „Jat Ervejza“-a ili poslovnu saradnju koja je u vezi sa formiranjem preduzeća „Er Srbija“.

Ovaj zahtev je ignorisan do sredine decembra, kada je „Er Srbija“ odbila zahtev pozivajući se na to da ugovori između „Etihada“ i Republike Srbije „sadrže striktnu klauzulu o poverljivosti informacija, kojom su se ugovorne strane obavezale da čuvaju poverljivim sve informacije u vezi sa predmetnim ugovorima, ulaganju ‘Etihada’ i RS u ‘Er Srbija’ u okviru strateškog partnerstva dve avio kompanije, planovima za dalji razvoj i poslovanje „Er Srbija“, kao i sve ostale informacije koje se odnose na predmetnu transakciju“. Transparentnost Srbija ponovo je uložila žalbu.

Prvi predstavnik vlasti koji je pomenuo navedeni ugovor bio je tadašnji ministar privrede Saša Radulović. On je u obrazloženju svoje ostavke naveo da je ugovor sa ‘Etihadom’ štetan po Srbiju, kao i da se nalazi u sefu Ministarstvu privrede.

“Štetan tajni ugovor Republike Srbije, JAT-a i Etihada, a posebno njegova vanstitucionalna implementacija je najbolji primer lošeg delovanja. Kabinet prvog potpredsednika je mesecima sprečavao Ministarstvo privrede da dobije ličnu kartu JAT-a, procenu vrednosti imovine i spreči sprovođenje finansijskog restrukturiranja “
Danas, 28. 1. 2014. godine

Dan kasnije oglasio se Siniša Mali, tadašnji predsednik privremenog veća Beograd i savetnik Aleksandra Vučića, obećavši da će ugovor biti dostupan javnosti do 20. februara.

“Ugovor između dve strane će biti dostupan odmah nakon zatvaranja transakcije odnosno kada svaka od strana završi obaveze koje je preuzela. Naša strana i „Etihad” će ih dovršiti za nekoliko nedelja i po završetku će ugovor biti objavljen. Što se mene tiče, radi se o savršenom ugovoru i nema šta da se krije. Prva sednica Upravnog odbora zakazana je za 20. februar, tada će biti data saglasnost i ugovori će biti dostupni javnosti.”
Beograd.rs, 29. 1. 2014. godine

Nedugo zatim, oglasio i lider naprednjaka i tadašnji prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić obećanjem da će ugovor biti objavljen pre kraja izborne kampanje.

„Mi ćemo naš ugovor sa ‘Etihadom’ pokazati pre kraja kampanje.“
Politika, 4. 2. 2014. godine

Ugovor sa Etihadom

Istog meseca, tačnije 19. februara, poverenik za informacije od javnog značaja poništava rešenje „Er Srbija“, kojim je odbijen zahtev Transparentnosti Srbija i nalaže im da u roku od 15 dana donesu novu rešenje.

Novo obećanje o objavljivanju ugovora dala je i Zorana Mihajlović, tadašnja ministarka energetike, koja je 25. februra obećala da će do kraja meseca biti objavljen dokument.

„U toku ove nedelje biće objavljen ugovor o osnivanju avio-kompanije ‘Er Srbija’ između Vlade Srbije i ‘Etihad ervejza’. Da li će to biti danas ili sutra, ne bih pravila razliku.“
Blic, 25. 2. 2014. godine

Pred izbore se ponovo oglasio Siniša Mali izjavom da je sa partnerom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata dogovoreno da se ugovor objavi, ali da to mora da prođe kroz odgovarajuću pravnu proceduru, pre svega kod stranog partnera.

„Naši i njihovi pravni timovi rade na tom procesu i ja očekujem da će to u sledećih nekoliko nedelja biti objavljeno.“
Tanjug, 10. 3. 2014. godine

Siniša Mali

Prošao je februar, prošli su i izbori, ugovor nije objavljen. Novo obećanje dao je tadašnji ministar saobraćaja Aleksandar Antić, koji je ustvrdio da će ugovor o osnivanju ‘Er Srbije’ biti objavljen kad bude završen upis vlasništa u toj zajedničkoj avio-kompaniji.

“U toku je upis novog vlasništva u ‘Er Srbiji’ i kad se to završi biće objavljen ugovor Vlade Srbije sa Etihadom.“
Beta, 19. 3. 2014. godine

Upis vlasništva je završen je 27. marta, a pet dana kasnije Siniša Mali je rekao:

„Objava ugovora između Vlade Srbije i Etihada je pitanje dana, nije više pitanje nedelja ili meseci. Dobili smo saglasnost našeg partnera.“
Tanjug, 2. 4. 2014. godine

Dani su proticali, a ćutanje državnog vrha je trajalo do 6. maja, kada je premijer Aleksandar Vučić rekao da će ugovor biti objavljen, ali tek posle onog sa Fijatom.

„Prvo ćemo objaviti ugovor sa Fijatom, a zatim sa Etihadom. To ćemo učiniti vrlo uskoro.“
Danas, 6. 5. 2014. godine

Prema Zakonu ugovor bi trebalo da se nalazi na sajtu Vlade Srbije u rubrici ekonomski sporazumi.