
Pazarci, do 2026. imaćete auto-put do Beograda

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u martu 2022, u finišu predizborne kampanje za predsedničke i vanredne parlamentarne izbore, na svečanosti povodom zvaničnog početka radova na deonici od Požege do Duge Poljane, naglasio da će ovaj deo auto-puta biti završen za četiri godine. Tvrdio je da će „dete koje sad ima 10 godina, kada napuni 14, imati auto-put do Beograda“. Dakle, do početka 2026. godine.
“Mnogo sam srećan danas zato što… Ovo je najveći projekat za ovaj deo Srbije. Ovo je svakako najvažniji i najveći projekat i jedan od najskupljih projekata u Srbiji. Ovo će nas koštati, mislili smo 1,5 milijardi, već sada je sigurno 1,7 milijardi, a već gledam Džanga iza mene kako će da kaže da će da bude više. (…) Za nas je ovo toliko važno, jer i Arilje, i Ivanjica, i Novi Pazar, i Sjenica biće povezani sa Beogradom. Nadam se da će biti povezani u budućnosti i sa Sarajevom. I to će značiti novi, potpuno novi život za sve ljude odavde. (…) Do Novog Pazara, koliko? Kada budemo izgradili bolju vezu odavde do Duge Poljane, do Pazara biće 20 minuta, ne više do toga, 22-23 minuta, to znači od Beograda dva sata lagane i sigurne vožnje. Ne više od toga. (…) I za četiri godine ćemo sve ovo da završimo. Za četiri godine ćemo sve ovo da završimo. Od danas, dete od 10 godina, kada bude napunilo 14 godina, imaće auto-put, da ide do Beograda. I to je za nas od ogromnog značaja, interesa. (…) Da ljudi samo znate koliko je ovo komplikovano i zašto je toliko skupa deonica. Imaćemo na deonici od Požege do Ivanjice 20,4 kilometra, i nije nam pretežak put tu. A onda ide Ivanjica - Duga Poljana, imamo 54 kilometra, od toga nam je, ljudi, 27 kilometara u mostovima i 23 kilometra u tunelima. Ja ne znam kako je to moguće uopšte, ima li gde komplikovanijeg auto-puta od ovog ovde vašeg, ali je tako.”
Podsetimo da, iako je u maju 2019, na svečanom početku radova na deonici Preljina – Požega, dužine 30,9 kilometara, obećano da će biti završena za dve i po godine, ona još nije u celini puštena u saobraćaj. Nakon brojnih pomerenja rokova, krajem januara 2022. otvorena je svega trećina te deonice, 11, 5 kilometara od Preljine do Pakovraća, a cela trasa trebalo bi, posle više od šest godina, da bude kompletirana za Vidovdan.
A u januaru 2024, na predstavljanju plana „Srbija 2027 – skok u budućnost“, skoro dve godine od svečanog početka radova na auto-putu od Požege do Duge Poljane, predsednik Srbije izneo je tvrdnju da na toj deonici „uskoro kreću obimni i stvarni radovi“.
'Sledeći je onaj što je važan za nas, Pakovraće – Požega, ostalo nam je još dvadesetak kilometara, 19,5 kilometara, sa najtežim tunelom sa kojima se suočavamo do sad, ‘Munjino brdo’. Sve to biće završeno do 1. oktobra ove godine. Dakle, da ljudi znaju, ljudi koji idu na Zlatibor, koji idu u Užice, koji idu u Novu Varoš, Priboj, Prijepolje, koji idu ka Višegradu, ka Hercegovini, ka bilo kojem mestu, da znaju da ćemo značajno da skratimo, jer ovo je najuži deo, najteži deo, najteži put i rekao bih, najveće gužve i najviše problema imamo na toj deonici. Završićemo ove godine, do kraja septembra, početka oktobra. (...) Ono što nam je važno, i sa tim ćemo da se mučimo, ali ćemo dati sve od sebe da uradimo, to je Nova Varoš - Sjenica – Duga Poljana. Da bismo Novu Varoš... Da kada izgradimo auto-put koji će ići od Požege preko Arilja, Ivanjice do Duge Poljane, a uskoro kreću obimni i stvarni radovi, sa Kinezima smo to uradili, da ne bismo ostavili stari put do Prijepolja i Bijelog Polja potpuno van svega, spojićemo Novu Varoš sa Dugom Poljanom. Duga Poljana je mesto koje se nalazi između Novog Pazara i Sjenice negde na pola puta i odatle da može da se nastavi prema Boljaru i prema Crnoj Gori.'
U junu 2024. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture stavilo je na javni uvid Nacrt prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora Beograd – Južni Jadran, deonica Požega – Boljare.
'Planirana trasa auto-puta je podeljena na jedanaest deonica, ukupne dužine od 106,3 kilometra. Auto-put je planiran sa najmanje dve saobraćajne trake i jednom zaustavnom trakom za svaki smer, a projektovan je za brzinu od 100 km/h do 120 km/h. Navedena podela trase na 11 deonica je uslovna, navodi se u planu u kojem stoji i da će deonice 1 i 10 imati ukupno 21 most i tri tunela.'
Nakon dva meseca, u avgustu 2024, tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić istakao je da se „trenutno priprema“ plan za oko 20 kilometra prve deonice od Požege do Duge Poljane, „i to prva i poslednja, deseta poddeonica“.
'Ukupna dužina deonice Požega - Boljare iznosi oko 107 kilometara. Trenutno se priprema plan za oko 20 kilometra prve deonice od Požege do Duge Poljane, i to prva i poslednja, deseta poddeonica', rekao je Vesić. Kaže da bi plan mogao sa bude usvojen u oktobru ove godine i dodaje da će se time stvoriti uslovi za završetak projektne dokumentacije za 20 kilometara. 'Početak radova zavisi od brzine završetka projektne dokumentacije i obezbeđivanja finansijskih sredstava. Ukoliko se obezbede finansijska sredstva za radove, početak radova se može očekivati po završetku radova na prethodnoj deonici, od Pakovraća do Požege, što znači od leta 2025. godine', rekao je Vesić. Kako je naveo, kolika će cena biti zavisiće od izbora modela finansiranja, koji će značajno uticati na cenu. 'Trenutno su u razmatranju različiti koncesioni modeli finansiranja, a u zavisnosti od modela finansiranja, cena može ići u rasponu od 3,5 do četiri milijarde evra. Razlog da verujemo da je tako je i cena koju je Crna Gora dobila za izgradnju 22 kilometara svog dela ovog puta do Andrijevice na tenderu', naveo je Vesić.'
Polovinom aprila ove godine Vlada Srbije donela je Uredbu o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora Beograd – Južni Jadran, koja se odnosi na deonicu Požega – Boljare.
'Kako se navodi u Uredbi, Prostornim planom se obezbeđuje planski osnov za korišćenje, uređenje i zaštitu područja posebne namene infrastrukturnog koridora Beograd – Južni Jadran, deonica Požega – Boljare na delovima teritorija opština Požega, Arilje, Ivanjica i Sjenica. Nosilac izrade Prostornog plana je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Stručni obrađivač Prostornog plana je Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije iz Beograda, 'Juginus d.o.o.' iz Beograda i JP Zavod za urbanizam Niš u saradnji sa obrađivačima Idejnog projekta 'China road and bridge corporation Serbia', ogranak Beograd. Investitor izrade Prostornog plana su 'Putevi Srbije'. Prostorni plan je urađen uporedo sa izradom elemenata Idejnog projekta. I u skladu sa Generalnim projektom i Prethodnom studijom opravdanosti za izgradnju auto-puta E-763 Beograd – Južni Jadran, navodi se u 'Službenom glasniku'. Prema ovom planu, deonica od Požege do granice sa Crnom Gorom dugačka je 106,3 kilometra.'
Budući da je u martu 2022. tvrdio da će „za četiri godine“, dakle do proleća 2026, stanovnici Sjenice i Novog Pazara do Beograda stizati za dva sata, odnosno da će auto-put od Požege do Duge Poljane do tada biti kompletiran, a da je polovinom 2025. on još na početku, dok se deonica od Pakovraća do Požege tek privodi kraju, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.
Inače, pre više od 11 godine, 27. aprila 2014. godine, u ekspozeu koji je kao mandatar za sastav nove Vlade Srbije predstavio u Skupštini Srbije, Aleksandar Vučić najavio je izgradnju auto-puta Beograd – Južni Jadran i naglasio da „građani mogu da znaju da će za četiri godine moći da idu u Crnu Goru auto-putem“. Prema tom obećanju, kompletan auto-put od Beograda do granice sa Crnom Gorom bio bi završen do kraja četvorogodišnjeg mandata te Vlade Srbije, dakle do polovine 2018.
'Ono na čemu ćemo insistirati i tu očekujemo velike i dobre vesti, želim to vama da kažem, to su koncesionarski ugovori i uveravam građane da ćemo, a znate da bih tako nešto teško rekao, posebno imajući u vidu dosadašnju praksu, kroz koncesionarske ugovore u roku od četiri godine završiti u potpunosti auto-put Beograd-Boljare u dužini od 270 kilometara. Za one koji ne znaju gde je mesto Boljare, reč je o Ibarskoj magistrali, kako je mi popularno nazivamo, odnosno auto-putu Beograd-Crna Gora. Mislim da bi to za nas bio nedvosmisleno veliki uspeh i ogroman rezultat. Pročitaću vam kako nam trenutno stoje stvari i šta je to što ćemo moći, a bogami i neke stvari nećemo moći da uradimo, zato što te kredite nećemo moći da povučemo upravo zbog visine javnog duga. Rekao sam za Beograd - Južni Jadran, taj E-763, Beograd-Boljare 270 kilometara, uveren sam da ćemo to kroz koncesione ugovore u roku od četiri godine u potpunosti izgraditi, ne završiti papire, već građani mogu da znaju da će za četiri godine moći da idu u Crnu Goru na more, na planinu, gde god hoće ili da idu u bilo koje mesto u Srbiji na tom putu, da će moći da idu auto-putem.'
I tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović saopštila je početkom 2015. da će tokom te godine biti završena projektno-tehnička dokumentacija, a auto-put biti otvoren 2020. godine.
'Za deonicu Požega - Boljare u dužini od 107 kilometara čija je procenjena vrednost 1,8 milijardi evra, prostorni plan i priprema projektno-tehničke dokumentacije biće urađeni tokom ove (2015) godine dok je planirani završetak radova do 2020. godine.'
Tek tri godine kasnije, u martu 2018. ministarka Mihajlović potpisuje Memorandum o razumevanju o saradnji na projektu Požega – Boljare sa kineskom kompanijom „China Communicatons Construction Company (CCCC)“. U julu 2019. ministarka Mihajlović saopštava da počinje da se radi na izradi projektno-tehničke dokumentacije za izgradnju auto-puta od Požege do Boljara, da će taj posao trajati oko godinu i po dana, dodajući da će se u međuvremenu razgovarati o načinima finansiranja.
Predsednik Vučić krajem 2019. najavljuje da će ugovor za deonicu od Požege do Duge Poljane biti potpisan naredne, 2020. godine, uz napomenu da u Srbiji ni na jednom putu koji se gradi nema koncesija, da on „nije pristalica koncesija“, jer je to „skuplje od ugovora o kreditu i otplaćuje se decenijama“.
“Ostaje nam još jedna deonica od nešto manje od 107 kilometara do Boljara na crnogorskoj granici. Tu ćemo prvo da radimo deo od Požege do Duge Poljane, koja se nalazi između Sjenice i Novog Pazara, i mislim da možemo sledeće (2020) godine da potpišemo za tu deonicu', naveo je Vučić, gostujući na televiziji Pink, u emisiji Hit tvit.”
U oktobru 2020. predsednik Srbije tvrdi da će do kraja te godine biti potpisan ugovor za auto-put Požega – Boljare.
'Uskoro treba da potpišemo, ja se nadam do kraja godine, i za put Požega - Boljare. To će da traje jedno tri godine, ali posle tri godine to će biti auto-put da možete u Beogradu da budete za dva sata, ako budu u Bosni uradili od Višegrada, onda bi i u Sarajevu moglo za negde za dva i po sata da se bude.'
Međutim, tek na samom kraju 2021. u Sjenici se potpisuje komercijalni ugovor o pripremi tehničke dokumentacije i izvođenju radova na izgradnji auto-puta od Požege do Duge Poljane, u dužini od oko 75 kilometara.
'Mi očekujemo u martu da krenemo da radimo, za četiri godine to treba da bude gotovo. Za samo četiri godine. Vi koji imate decu, koja su krenula u peti, kada budu završavali osmogodišnju školu imaće auto-put do Beograda. Nadam se da će i ljudi u BiH imati više razumevanja i krenuti da grade i taj deo auto-puta od Kotromana i Višegrada prema Sarajevu, to je negde oko 97, 98, 100 kilometara, jer tada bismo mi morali da se vežemo od Užica ka Kotromanu, i imate Sarajevo na dva i po sata od Sjenice i Pazara što mislim da bi bilo nešto što mnogo znači i Bošnjacima i Srbima koji ovde žive. Da imate Beograd na dva sata, dva i pet, dva i deset, i Sarajevo na 2,30. Ali to ne zavisi sve od nas, ovo od Beograda zavisi od nas.“
Predsednik Srbije više puta je naglasio da će, „verovali ili ne“, auto-put biti završen za četiri godine – do 2026.
'Ovaj deo puta je nešto u što nismo verovali, evo da budem iskren. Radili smo kao da će biti, ali nismo verovali da ćemo ga stvarno uraditi. Nekako je krajnji cilj bio da dođemo do Požege. (...) I da znate da su to nenormalni novci koliko to košta, da se potpuno pogrešno jezički izrazim, ali to stvarno nemoguće koliko to novca košta. Svakako će nas koštati ovih 75 kilometara oko 1,5 milijardi, mi ćemo da gledamo da bude nešto malo manje, ali mrka kapa. (...) Ovo je potpuno drugi život za samo četiri godine. I ne ’biće jednog dana’, biće gotovo za četiri godine, verovali ili ne.'