Sa gradnjom puta od Požege prema Višegradu – idemo odmah

Predsednik Srbije o izgradnji puta od Požege do Kotromana. (Tanjug, 17. 5. 2019. godine)
„Istovremeno, ići ćemo odmah, i već radimo projekat, sa drugim krakom, na Užice i ovamo ka Kotromanu i Višegradu. Hoćemo da se spojimo i sa Republikom Srpskom i Bosnom i Hercegovinom.“

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u maju 2019, na svečanosti povodom početka izgradnje deonice auto-puta „Miloš Veliki“ od Preljine do Požege, naglasio da će ona biti završena za dve i po godine, do kraja 2021. Međutim, usledila su mnogobrojna pomeranja rokova, pa je krajem januara 2022. završena svega trećina ove deonice, od Preljine do Pakovraća, dužine 11,5 kilometara, dok se završetak preostalih 19,4 kilometra najavljuje za Vidovdan ove godine. Kada su počinjali radovi na deonici Preljina – Požega predsednik Vučić tvrdio je da će se „ići odmah“ na izgradnju puta od Požege ka Užicu, sa odvajanjem ka granici sa Bosnom i Hercegovinom, ka Kotromanu i Višegradu. Naglasio je da „već radimo projekat“ za tu saobraćajnicu.

Tanjug, 17. 5. 2019. godine

“Konačno, ne samo da počinjemo, već završamo Beograd - Čačak. Pre kraja godine moći ćete da idete od Beograda do Čačka za sat vremena, sat i pet, sat i deset minuta, bez muka, mnogo bezbednije, mnogo sigurnije. Za Svetog Nikolu već, meni je to malopre… Prvo mi je to obećao gospodin Žang kad smo bili na mostu preko Save. Je l’ tako, Žang? A onda mi je to danas obećao i gospodin Sung. Kinezi kad kažu, oni drže svoju reč. I potvrdila ambasadorka Čen Bo. Do Svetog Nikole idete do Surčina. A mi već za Vidovdan ćemo da otvorimo ovo od Obrenovca do Čačka. Da možete da idete do Lajkovca, Uba, Ljiga, dakle, svuda auto-putem. Zašto sam ovo rekao? Zato što to nije sve. Danas otvaramo radove na najtežoj deonici. Na deonici koja će biti jednako teška koliko i Grdelica, sa nešto manjim kosinama, ali sa više tunela. (…) Istovremeno, ići ćemo odmah, i već radimo projekat, sa drugim krakom, na Užice i ovamo ka Kotromanu i Višegradu. Hoćemo da se spojimo i sa Republikom Srpskom i Bosnom i Hercegovinom. Dakle, hoćemo da ovaj deo Srbije, da zlatiborski deo Srbije, da moravički deo Srbije, da taj deo Srbije bude u potpunosti povezan i sa Crnom Gorom i Bosnom i Hercegovinom, Republikom Srpskom, ali, naravno, i sa Beogradom.'

Nekoliko meseci kasnije, u oktobru 2019, predsednik Srbije je, tokom posete predsednika Turske Redžepa Tajipa Erdogana, napomenuo da je sa Turcima dogovoreno da se za 25 miliona evra uradi projekat puta Požega – Užice – Kotroman, dužine 60 kilometara. Kazao je da veruje da će ta saobraćajnica biti završena do 2024. godine

Al Jazeera, 7. 10. 2019. godine

'Mi smo se dogovorili sa Turcima da se u vrednosti od 25 miliona evra uradi projekat Požega - Užice - Kotroman, 60 kilometara. I to bi trebalo da iznosi, to je mnogo novca u izgradnji, negde oko 830 miliona evra. I verujemo da kada to budemo uradili da možemo i taj deo puta da uradimo do 2024. godine, što bi nam otvorilo dve deonice puta prema Sarajevu, dramatično približilo Srbe i Bošnjake, Bošnjake i Bošnjake, Srbe i Srbe. Novi Pazar i Sarajevo, Beograd i Sarajevo, Trebinje i Beograd. Kao što ovaj prvi auto-put koji, gde radove otvaramo sutra, dramatično će da približi i Beograd i Sarajevo, ali i Beograd i Tuzlu, i Beograd i Banjaluku, za nas su od izuzetnog značaja. I kada to sve budemo uradili i Srbija i region izgledaće mnogo drugačije. Mi smo finansiranje dogovorili, rekao sam vam iznos novca, a u ostale tehničke detalje molio bih da razgovarate sa ministrima.'

U prisustvu dva predsednika i članova Predsedništva Bosne i Hercegovine, u Sremskoj Rači je 8. oktobra te 2019. postavljen kamen temeljac za izgradnju auto-puta Beograd–Sarajevo. Objašnjeno je da će saobraćajnica biti građena u obliku prstena i u dva pravca: Kuzmin – Sremska Rača – Bijeljina, a sa druge Požega – Kotroman, granica Srbije s BiH. Deonica od Sremske Rače do Kuzmina duga je oko 18 kilometara, a Požega – Užice – Kotroman oko 60.

Povezan sadržaj

U februaru 2020. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da će projektna dokumentacija za deonicu Požega – Kotroman biti zvaršena tokom te godine, a da bi radovi mogli da startuju 2021.

TVK3, 21. 2. 2020. godine

'Informisala sam ministra transporta da i drugi deo prstena između Požege i Kotromana, za taj drugi deo prstena ka Sarajevu, završava se projektno-tehnička dokumentacija ove 2020. godine, znači 2021. godine mogu početi radovi.'

U novembru 2020. tadašnja predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić obilazi radove na mostu preko Save i ističe kako se nada da će do kraja 2021. biti završen auto-put do Požege, a da će početkom 2023. početi izgradnja puta od Požege do Kotromana. 

Tanjug, 28. 11. 2020. godine

'Ovo je jedan od važnijih projekata u okviru tog programa (‘Srbija 2025’) i svim ostalim reformama na koje smo se obavezali ekspozeom koji sam predstavila u Narodnoj skupštini. Ovde je ukupna investicija oko 250 miliona evra, ali to je zajedno sa projektovanjem, dakle samo izvođenje radova 220 miliona evra Kuzmin - Sremska Rača, i 120 miliona evra to i 100 miliona ovaj most ka Republici Srpskoj, Bosni i Hercegovini, od nekih 1,3 kilometra. I kao što je ministar Momirović rekao, drago mi je da smo danas čuli zaista ambiciozne rokove od naših partnera i od izvođača turske kompanije ‘Tašjapi’, da most završimo do oktobra 2022. godine i kompletnu deonicu do kraja 2022. godine. Da paralelno sa tim radimo na projektovanju druge deonice auto-puta Beograd – Sarajevo, to je ona deonica Požega – Kotroman. Da do kraja 2021, nadam se, imamo završen auto-put do Požege i onda da početkom 2023. krenemo u izgradnju Požega – Kotroman. To su ambiciozni planovi, ali smo pokazali da možemo da ispunjavamo ambiciozne planove i ciljeve.'

U januaru 2022. predsednik Srbije navodi kako se sa turskim predsednikom Redžepom Tajipom Erdoganom dogovorio da od predstavnika BiH saznaju da li oni imaju nameru da grade auto-put do Srbije, jer u suprotnom onda „nema smisla da gradimo auto-put od Požege do Kotromana“.

TV Pink, 23. 1. 2022. godine

“Da nam, recimo, kažu hoće li da grade auto-put od Višegrada do Sarajeva ili neće. Nema smisla da gradimo auto-put od Požege do Kotromana, zato što će to da nas košta milijardu evra, u ovom trenutku je procena na 880 miliona, ali ja znam kako rastu cene građevinskog materijala da će biti milijardu. Što mi da gradimo to, bolje da ubrzamo Beograd - Zrenjanin, Zrenjanin-Novi Sad. Ukoliko nećete da gradite put Višegrad - Sarajevo samo nam to recite konačno. Jer mi ćemo za godinu i nešto dana da završimo kompletnih 19 kilometara od Kuzmina do Sremske Rače, ka Bijeljini. Oni nisu ni počeli. Samo nas recite, ljudi, hoćete li da radite ili nećete. Bar da to znamo. Evo, mi ćemo da damo 100 miliona evra Republici Srpskoj da se izgradi do Bijeljine. Sve u redu i to smo dogovorili. Hajde da probamo da rešavamo te stvari koje ljudima život znače.“

Prošlo je više od godinu dana kada je, u martu 2023, tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, posle razgovora sa ministrom komunikacija i transporta BiH Edinom Fortom saopštio da je projekat za deonicu Požega – Kotroman završen i da očekuje da ugovor bude potpisan tokom 2024, a da zatim počne i gradnja. 

Tanjug, 30. 3. 2023. godine

'Prva saobraćajnica je Sremska Rača - Kuzmin što je deo auto-puta Beograd - Sarajevo, brza saobraćajnica Ruma - Šabac - Loznica imaće vezu sa BiH i odvojak prema Badovincima, i put Požega - Kotroman koja će omogućiti vezu prema Višegradu. Imaćemo četiri granična prelaza na brzim saobraćajnicama i auto-putevima, a to je nešto što je neprocenljivo', rekao je Vesić i kazao da Sremska Rača - Kuzmin treba da bude gotova do kraja ove godine, Ruma - Šabac - Loznica do kraja 2024, a urađen je projekat za put Požega - Kotroman i očekuje se da tokom naredne godine bude potpisan ugovor i počne realizacija.'

Na samom početku 2024, predstavljajući plan „Srbija 2027 – skok u budućnost“, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je, uz ostale projekte koji bi trebalo da budu završeni do međunarodne izložbe „Ekspo 2027“, istakao da će do decembra 2026. biti završena polovina planiranog puta do Kotromana, tačnije deonica od Požege do petlje Mačkat, odnosno Bele zemlje, dužine 31 kilometar. 

RTS, 20. 1. 2024. godine

“Beograd - Sarajevo deonica, to je Požega - Petlja Mačkat, to je prvi deo, to je tamo do Sušice, kako bi rekli ovi naši putari, ili do Bele Zemlje, da bi se stiglo do Zlatibora, to je 31 kilometar. Verujemo da ćemo to da završimo do Ekspa, do decembra 2026. godine. Dakle, uporedo sa ovim sad radimo sve projekte i sve što je potrebno, već pregovaramo, mislim da smo obezbedili UK Finance, oni hoće u tome da učestvuju i da krenemo odmah da radimo. Kada stignemo do Požege, Pakovraće - Požega završavamo, krećemo odmah Požega - Užice - Bela Zemlja, tu Sušica, da imate put i do Zlatibora i da vam ostane svega 29, 30 kilometara do Višegrada, što će svim ljudima koji idu, bilo ka Sarajevu, bilo ka Foči, ka Gacku, Nevesinju, Trebinju, Bileći, Berkoviću, Ljubinju, bilo kojem drugom mestu, značajno da skrati put.”

Nekoliko dana potom, tadašnji ministar građevinarstva Goran Vesić ističe da će u narednom periodu biti potpisani ugovori za izgradnju nove četiri saobraćajnice, između ostalih i one od Požege prema Kotromanu. 

Tanjug, 24. 1. 2024. godine

'Od Požege nastavljamo da gradimo auto-put ka Kotromanu, Višegradu, u dve faze. Prva deonica biće dužine 31 kilometar do Sušice, kod skretanja za Zlatibor, što je i najopterećeniji put, kojim dnevno prođe 14.000 vozila. Tako da ćemo povezati Užice i Zlatibor na mrežu auto-puteva', rekao je Vesić.'

Prošlo je još skoro godinu i po dana, a predsednik Vučić, tokom obilaska radova na deonici Preljina – Požega, navodi da tek treba da usledi dogovor da li će se graditi cela deonica do granice sa BiH ili polovina puta, do Bele Zemlje.

TV Pink, 28. 4. 2025. godine

'Nama sad ostaje da se dogovoramo ka Republici Srpskoj, put prema Višegradu, prema Kotromanu ili da idemo samo do Bele Zemlje, dakle, to je negde polovina puta, 30 kilometara je zapadno ka Višegradu, ka Srpskoj i BiH. Ali, za to morao da pronađemo pare, nažalost, nije lako to za nas bilo što su nam šest meseci uništavali živote, uništavali ekonomiju, uništavali privredu, smanjivali investicije, spustili, najneodgovorniji političari u našoj zemlji, pojedini profesori i oni koji su njima služili.'

Budući da nakon punih šest godina nije ni započeta izgradnja puta od Požege do Kotromana, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno

Foto: Fonet, Nenad Đorđević