U Crnu Goru auto-putem već 2018. godine
U ekspozeu koji je kao mandatar za sastav nove Vlade Srbije izlagao u Skupštini Srbije 27. aprila 2014. godine, Aleksandar Vučić najavio je izgradnju auto-puta Beograd – Južni Jadran i napomenuo da „građani mogu da znaju da će za četiri godine moći da idu u Crnu Goru auto-putem“. Dakle, već 2018. godine, do kraja četvorogodišnjeg mandata nove Vlade Srbije.
'Ono na čemu ćemo insistirati i tu očekujemo velike i dobre vesti, želim to vama da kažem, to su koncesionarski ugovori i uveravam građane da ćemo, a znate da bih tako nešto teško rekao, posebno imajući u vidu dosadašnju praksu, kroz koncesionarske ugovore u roku od četiri godine završiti u potpunosti auto-put Beograd-Boljare u dužini od 270 kilometara. Za one koji ne znaju gde je mesto Boljare, reč je o Ibarskoj magistrali, kako je mi popularno nazivamo, odnosno auto-putu Beograd-Crna Gora. Mislim da bi to za nas bio nedvosmisleno veliki uspeh i ogroman rezultat. Pročitaću vam kako nam trenutno stoje stvari i šta je to što ćemo moći, a bogami i neke stvari nećemo moći da uradimo, zato što te kredite nećemo moći da povučemo upravo zbog visine javnog duga. Rekao sam za Beograd - Južni Jadran, taj E-763, Beograd-Boljare 270 kilometara, uveren sam da ćemo to kroz koncesione ugovore u roku od četiri godine u potpunosti izgraditi, ne završiti papire, već građani mogu da znaju da će za četiri godine moći da idu u Crnu Goru na more, na planinu, gde god hoće ili da idu u bilo koje mesto u Srbiji na tom putu, da će moći da idu auto-putem.'
Na samom početku naredne 2015. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović obavestila je javnost da će projektno-tehnička dokumentacija biti uskoro urađena, a da će saobraćajnica biti otvorena 2020. godine.
'Za deonicu Požega-Boljare u dužini od 107 kilometara čija je procenjena vrednost 1,8 milijardi evra, prostorni plan i priprema projektno-tehničke dokumentacije biće urađeni tokom ove (2015) godine dok je planirani završetak radova do 2020. godine.'
Međutim, prošle su još tri godine, da bi u martu 2018. ministarka Mihajlović sa kineskom kompanijom „China Communicatons Construction Company (CCCC)“ potpisala Memorandum o razumevanju o saradnji na projektu Požega – Boljare. U julu naredne 2019. najavila je početak rada na izradi projektno-tehničke dokumentacije za tu deonicu, što će, kako je kazala, trajati oko godinu i po.
Na kraju 2019. Aleksandar Vučić, sada kao predsednik Srbije, potpisivanje ugovora za deonicu od Požege do Duge Poljane najavljuje za 2020. godinu, naglašavajući da u Srbiji ni na jednom putu koji se gradi nema koncesija, da on „nije pristalica koncesija“, jer je to „skuplje od ugovora o kreditu i otplaćuje se decenijama“.
“Ostaje nam još jedna deonica od nešto manje od 107 kilometara do Boljara na crnogorskoj granici. Tu ćemo prvo da radimo deo od Požege do Duge Poljane, koja se nalazi između Sjenice i Novog Pazara, i mislim da možemo sledeće (2020) godine da potpišemo za tu deonicu', naveo je Vučić, gostujući na televiziji Pink, u emisiji Hit tvit.”
Prošla je skoro cela 2020, a predsednik Srbije u oktobru te godine tvrdi da će ugovor za auto-put Požega – Boljare biti potpisan uskoro.
'Uskoro treba da potpišemo, ja se nadam do kraja godine, i za put Požega - Boljare. To će da traje jedno tri godine, ali posle tri godine to će biti auto-put da možete u Beogradu da budete za dva sata, ako budu u Bosni uradili od Višegrada, onda bi i u Sarajevu moglo za negde za dva i po sata da se bude.'
Prolazi još jedna godina i na samom kraju 2021. u Sjenici se potpisuje komercijalni ugovor o pripremi tehničke dokumentacije i izvođenju radova na izgradnji auto-puta od Požege do Duge Poljane, u dužini od oko 75 kilometara. Predsednik Vučić početak radova najavljuje za mart 2022, a završetak za četiri godine, dakle do proleća 2026. Ističe da će na deonici Požega – Duga Poljana čak 51 kilometar biti u tunelima i mostovima, a da će potom od Duge Poljane do Boljara „biti mnogo lakše, pošto je taj deo Pešteri ravan“.
'Mi očekujemo u martu da krenemo da radimo, za četiri godine to treba da bude gotovo. Za samo četiri godine. Vi koji imate decu, koja su krenula u peti, kada budu završavali osmogodišnju školu imaće auto-put do Beograda. Nadam se da će i ljudi u BiH imati više razumevanja i krenuti da grade i taj deo auto-puta od Kotromana i Višegrada prema Sarajevu, to je negde oko 97, 98, 100 kilometara, jer tada bismo mi morali da se vežemo od Užica ka Kotromanu, i imate Sarajevo na dva i po sata od Sjenice i Pazara što mislim da bi bilo nešto što mnogo znači i Bošnjacima i Srbima koji ovde žive. Da imate Beograd na dva sata, dva i pet, dva i deset, i Sarajevo na 2,30. Ali to ne zavisi sve od nas, ovo od Beograda zavisi od nas.“
Naglasio je da više nije u pitanju „biće jednog dana“, već će auto-put „verovali ili ne“ biti završen za četiri godine.
'Ovaj deo puta je nešto u što nismo verovali, evo da budem iskren. Radili smo kao da će biti, ali nismo verovali da ćemo ga stvarno uraditi. Nekako je krajnji cilj bio da dođemo do Požege. (...) I da znate da su to nenormalni novci koliko to košta, da se potpuno pogrešno jezički izrazim, ali to stvarno nemoguće koliko to novca košta. Svakako će nas koštati ovih 75 kilometara oko 1,5 milijardi, mi ćemo da gledamo da bude nešto malo manje, ali mrka kapa. (...) Ovo je potpuno drugi život za samo četiri godine. I ne ’biće jednog dana’, biće gotovo za četiri godine, verovali ili ne.'
Na kraju predizborne kampanje za vanredne parlamentarne izbore, u martu 2022, zvanično su počeli radovi. Ovoga puta, osim uveravanja da će kompletan auto-put biti završen za četiri godine, saopšteno je da projekat, umesto 1,5 milijardi, „već sada“, zbog „drastičnog skoka cena građevinskog materijala“, košta 1,7 milijardi, uz napomenu da postoji realna mogućnost da to bude i više.
“Ovo je najveći i najvažniji projekat za ovaj deo Srbije. I jedan od najskupljih projekata u Srbiji, koštaće nas, mislili smo 1,5 milijardi, već sada 1,7 milijardi, a već gledam Džanga iza mene kako će da kaže da će da bude više. (…) Za četiri godine ćemo sve ovo da završimo. Od danas, dete koje sad ima 10, kada napuni 14 godina imaće auto-put do Beograda. I to je za nas od ogromnog značaja, interesa. (…) Da ljudi samo znate koliko je ovo komplikovano i zašto je toliko skupa deonica. Imaćemo na deonici od Požege do Ivanjice 20,4 kilometra, i nije nam pretežak put tu. A onda ide Ivanjica-Duga Poljana, imamo 54 kilometra, od toga nam je, ljudi, 27 kilometara u mostovima i 23 kilometra u tunelima. Ja ne znam kako je to moguće uopšte, ima li gde komplikovanijeg auto-puta od ovog ovde vašeg, ali je tako. (…) Znam da ovde ljudi dobro razumeju koliko nije lako ulagati novac, i da znate auto-put koštaće nas mnogo više nego što smo očekivali zato što su cene građevinskog materijala svuda u svetu drastično skočile, to znate i vi ovde. I bez obzira na to, kao što vidite, mi idemo u radove i nećemo stajati ni jednog trenutka. Zahvaljujući vama, zahvaljujući svim građanima Srbije, uspeli smo da napravimo javne finansije stabilnim, da uradimo sve što smo mogli da obezbedimo budućnost za našu decu.”
A u januaru ove godine predsednik Srbije je, na predstavljanju plana „Srbija 2027 – skok u budućnost“, istakao da na auto-putu od Požege do Duge Poljane „uskoro kreću obimni i stvarni radovi“.
'Sledeći je onaj što je važan za nas, Pakovraće – Požega, ostalo nam je još dvadesetak kilometara, 19,5 kilometara, sa najtežim tunelom sa kojima se suočavamo do sad, ‘Munjino brdo’. Sve to biće završeno do 1. oktobra ove godine. Dakle, da ljudi znaju, ljudi koji idu na Zlatibor, koji idu u Užice, koji idu u Novu Varoš, Priboj, Prijepolje, koji idu ka Višegradu, ka Hercegovini, ka bilo kojem mestu, da znaju da ćemo značajno da skratimo, jer ovo je najuuži deo, najteži deo, najteži put i rekao bih, najveće gužve i najviše problema imamo na toj deonici. Završićemo ove godine, do kraja septembra, početka oktobra. (...) Ono što nam je važno, i sa tim ćemo da se mučimo, ali ćemo dati sve od sebe da uradimo, to je Nova Varoš - Sjenica – Duga Poljana. Da bismo Novu Varoš... Da kada izgradimo auto-put koji će ići od Požege preko Arilja, Ivanjice do Duge Poljane, a uskoro kreću obimni i stvarni radovi, sa Kinezima smo to uradili, da ne bismo ostavili stari put do Prijepolja i Bijelog Polja potpuno van svega, spojićemo Novu Varoš sa Dugom Poljanom. Duga Poljana je mesto koje se nalazi između Novog Pazara i Sjenice negde na pola puta i odatle da može da se nastavi prema Boljaru i prema Crnoj Gori.'
Ovih dana Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture stavilo je na javni uvid Nacrt prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora Beograd – Južni Jadran, deonica Požega-Boljare.
'Planirana trasa auto-puta je podeljena na jedanaest deonica, ukupne dužine od 106,3 kilometra. Auto-put je planiran sa najmanje dve saobraćajne trake i jednom zaustavnom trakom za svaki smer, a projektovan je za brzinu od 100 km/h do 120 km/h. Navedena podela trase na 11 deonica je uslovna, navodi se u planu u kojem stoji i da će deonice 1 i 10 imati ukupno 21 most i tri tunela.'
Podsetimo, početkom 2022. otvorena je deonica od oko 11,5 kilometara od Preljine do Pakovraća, što je, uz dugogodišnje brojne najave, obećanja i probijanja rokova na Koridoru 11, kasnije nazvanom „Miloš Veliki“, za sada krajnja tačka do koje se auto-putem može stići od Beograda prema Crnoj Gori.
S obzirom na to da bi, posle pune decenije od najave Aleksandra Vučića da će za četiri godine biti izgrađen auto-put do Crne Gore, „Miloš Veliki“ tek za nekoliko meseci trebalo da dođe do Požege, dok je deonica do Boljara još daleko od završetka, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.
Foto: FoNet/Božidar Petrović