Koliko još godina pa auto-putem u Crnu Goru?

"Dobio sam uverenje od predsednika Vučića da će deonica auto-puta od Požege do do Duge Poljane biti realizovana do kraja 2027. godine", izjavio je nedavno predsednik Crne Gore Jakov Milatović, zaboravljajući (ili ne znajući) da je predsednik Srbije pre samo godinu i po tvrdio da će auto-put do Crne Gore biti završen za četiri godine, do početka 2026. A da je ostvareno obećanje koje je Vučić izneo u svom prvom premijerskom ekspozeu, u aprilu 2014, ovaj auto-put bio bi u funkciji još od 2018. godine!

Tada je Vučić, kao mandatar za sastav nove Vlade Srbije, „uveravao građane“ da će do kraja mandata te Vlade biti kompletiran auto-put od Beograda do crnogorske granice.

Narodna skupština, 27. 4. 2014. godine

'Uveravam građane da ćemo auto-put Beograd-Boljare završiti za četiri godine i time ostvariti višedecenijski san naših građana.'

Nije ostavljao mesta sumnjama, već je naglasio da „građani mogu da znaju da će za četiri godine moći auto-putem da idu u Crnu Goru“

Aleksandar Vučić
Aleksandar Vučić izlaže ekspoze, april 2014 / Foto: FoNet, Božidar Petrović
Otvoreni parlament, 27. 4. 2014. godine

'Pročitaću vam kako nam trenutno stoje stvari i šta je to što ćemo moći, a bogami i neke stvari nećemo moći da uradimo, zato što te kredite nećemo moći da provučemo upravo zbog visine javnog duga. Rekao sam za Beograd i Južni Jadran u dužini od 763, Beograd-Boljare 270 kilometara, uveren sam da ćemo to kroz koncesione ugovore u roku od četiri godine u potpunosti izgraditi, ne završiti papire, već građani mogu da znaju da će za četiri godine moći da idu u Crnu Goru na more, na planinu, gde god hoće ili da idu u bilo koje mesto u Srbiji na tom putu, da će moći da idu auto-putem.'

Početkom 2015. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović istakla je da je plan da se ceo auto-put završi do 2020.

Zorana Mihajlović
Zorana Mihajlović / Foto: FoNet, Nenad Ðorđević
Analitika, 14. 1. 2015. godine

'Za deonicu Požega-Boljare u dužini od 107 kilometara čija je procenjena vrednost 1,8 milijardi evra, prostorni plan i priprema projektno-tehničke dokumentacije biće urađeni tokom ove (2015) godine dok je planirani završetak radova do 2020. godine.'

Nakon tri godine, u martu 2018, ministarka Mihajlović sa kineskom kompanijom „China Communicatons Construction Company (CCCC)“ potpisuje Memorandum o razumevanju o saradnji na projektu Požega-Boljare. Posle godinu i po, u julu 2019, najavila je početak rada na izradi projektno-tehničke dokumentacije za tu deonicu, navodeći da će za taj posao biti potrebno – oko godinu i po dana. 

Daleko je Požega

A do do danas, na Koridoru 11, kasnije nazvanom „Miloš Veliki“, uz veliki broj odlaganja i pomeranja rokova, otvorena je deonica od Beograda do Pakovraća, dok na delu do Požege još traju radovi, sa novim datumima za njihov završetak. Prema pisanju „Demostata“, deonica od Pakovraća do Požege, koja je trebalo da bude otvorena još u decembru 2021, pitanje je da li će biti završena i do kraja 2024.

Početak radova na deonici Preljina-Požega, maj 2019 / Foto: FoNet/MGSI
Demostat, 1. 8. 2023. godine

'Razlog kašnjenja je, prema nezvaničnim informacijama, ne samo složena konfiguracija terena, već pre svega kašnjenje u sprovođenju eksproprijacije, zbog čega su radovi u proteklim mesecima više puta bili zaustavljani. Pored toga što se kineski krediti ugovaraju na netransparentan način, sve je više problema i kad su u pitanju plaćanja prema podizvođačima. (...) Prvi znak da sa dinamikom gradnje nešto definitivno nije u redu pojavio se krajem februara kada je Ministarstvo građevine objavilo da je firmama koje obavljaju nadzor nad građevinskim radovima ugovor produžen za čak 16 meseci, do kraja juna 2024. godine, zato što predviđeni radovi nisu obavljeni u roku. Tako se došlo u situaciju da meštani koji imaju njive na trasi deonice od Pakovraća do Požege koja se trenutno radi, nisu zadovoljni cenom koju im je država ponudila, a koja se navodno za deo zemljišta spuštala i na samo 30 do 50 evra po aru, zbog čega su u prethodnim mesecima blokirali radove na trasi auto-puta. (...) U poslednjih par nedelja blokade su se sa pojedinih deonica povukle i građevinci su se vratili, radeći punom parom u pokušaju da nadomeste deo propuštenog, pa su čak i Putevi Srbije 27. jula objavili promotivni snimak koji prikazuje novi asfalt na jednom od delova budućeg auto-puta. Ipak, problem ostaje, budući da bušenje tunela Munjino brdo ide vrlo sporo, između ostalog i zbog problema sa podzemnim vodama, a čak i da sam tunel bude probijen do kraja godine, ostaje pitanje koliko će vremena biti potrebno dok se ne završi opremanje i postavka signalizacije.'

Povezan sadržaj

Radovi na delu od Požege do Duge Poljane zvanično su počeli tokom prošle predizborne kampanje, u martu 2022, a najave potpisivanja ugovora za ovu deonicu trajale su godinama. U decembru 2019. predsednik Vučić kazao je da će se to dogoditi u narednoj 2020. godini.

RTS, 8. 12. 2019. godine

“Ostaje nam još jedna deonica od nešto manje od 107 kilometara do Boljara na crnogorskoj granici. Tu ćemo prvo da radimo deo od Požege do Duge Poljane, koja se nalazi između Sjenice i Novog Pazara, i mislim da možemo sledeće (2020) godine da potpišemo za tu deonicu', naveo je Vučić, gostujući na televiziji Pink, u emisiji Hit tvit.”

Na izmaku 2020. tvrdio je da će ugovor biti potpisan uskoro.

TV Studio B, 10. 10. 2020. godine

'Uskoro treba da potpišemo, ja se nadam do kraja godine, i za put Požega-Boljare. To će da traje jedno tri godine, ali posle tri godine to će biti auto-put da možete u Beogradu da budete za dva sata, ako budu u Bosni uradili od Višegrada, onda bi i u Sarajevu moglo za negde za dva i po sata da se bude.'

U aprilu 2021. obećao je potpisivanje u maju. 

Predsednik.rs, 1. 4. 2021. godine

'Velika vest za danas je i da ćemo već u maju, odnosno za mesec ili mesec i po dana, pokušati da potpišemo ugovor za auto-put do granice sa Crnom Gorom, što je dodatnih 107 kilometara. To će biti na veliku radost za građane Arilja, Ivanjice, celog Peštera i svih okolnih mesta, ali i za građane Crne Gore’, naveo je predsednik Vučić i istakao da to znači da će za samo dva sata i 15 minuta moći da se stigne od Beograda do crnogorske granice.'

„Za samo četiri godine“

Najzad, na samom kraju te 2021, u Sjenici je potpisan komercijalni ugovor o pripremi tehničke dokumentacije i izvođenju radova na izgradnji auto-puta od Požege do Duge Poljane, u dužini od oko 75 kilometara. Predsednik Vučić tom prilikom je naglasio da je preostalo da se napravi 107 kilometara auto-puta, da će na deonici Požega-Duga Poljana čak 51 kilometar trase biti u tunelima i mostovima, a da će potom od Duge Poljane do Boljara, granice sa Crnom Gorom, „biti mnogo lakše, pošto je taj deo Pešteri ravan“. Obećao je početak radova na proleće i završetak za četiri godine.

TV Pink, 26. 12. 2021. godine

„Mi očekujemo u martu da krenemo da radimo, za četiri godine to treba da bude gotovo. Za samo četiri godine. Vi koji imate decu, koja su krenula u peti, kada budu završavali osmogodišnju školu imaće auto-put do Beograda. Nadam se da će i ljudi u BiH imati više razumevanja i krenuti da grade i taj deo auto-puta od Kotromana i Višegrada prema Sarajevu, to je negde oko 97, 98, 100 kilometara, jer tada bismo mi morali da se vežemo od Užica ka Kotromanu, i imate Sarajevo na dva i po sata od Sjenice i Pazara što mislim da bi bilo nešto što mnogo znači i Bošnjacima i Srbima koji ovde žive. Da imate Beograd na dva sata, dva i pet, dva i deset, i Sarajevo na 2,30. Ali to ne zavisi sve od nas, ovo od Beograda zavisi od nas.“

Istakao je da zaduženi za realizaciju ovog projekta, ubrajajući tu i sebe, nisu verovali da će ga „stvarno uraditi“, već da je „krajnji cilj bio da dođemo do Požege“. Bilo mu je važno da naglasi da nije u pitanju „biće jednog dana“, već će auto-put biti završen za četiri godine, „verovali ili ne“

TV Pink, 26. 12. 2021. godine

'Ovaj deo puta je nešto u što nismo verovali, evo da budem iskren. Radili smo kao da će biti, ali nismo verovali da ćemo ga stvarno uraditi. Nekako je krajnji cilj bio da dođemo do Požege. (...) I da znate da su to nenormalni novci koliko to košta, da se potpuno pogrešno jezički izrazim, ali to stvarno nemoguće koliko to novca košta. Svakako će nas koštati ovih 75 kilometara oko 1,5 milijardi, mi ćemo da gledamo da bude nešto malo manje, ali mrka kapa. (...) Ovo je potpuno drugi život za samo četiri godine. I ne ’biće jednog dana’, biće gotovo za četiri godine, verovali ili ne.'

Krajem januara 2022. otvorena je deonica auto-puta „Miloš Veliki“ od Preljine do Pakovraća, u dužini oko 11,5 kilometara, iako je, podsetimo, u martu 2021. predsednik Vučić isticao da je “za njega najvažnije” da put od Preljine-Požege, od 30,9 kilometara, “bude gotov do Svetog Nikole”, do 19. decembra 2021. 

Pakovraće
Otvaranje deonice Preljina-Pakovraće / Foto: FoNet/Vlada/Slobodan Miljević
Povezan sadržaj
Siniša Dedeić 27. 8. 2021.

Pred kraj predizborne kampanje, u martu 2022, ozvaničen je početak radova. Opet obećanje da će sve biti završeno za četiri godine, ali uz korekciju cene – umesto 1,5 milijardi, kako je predsednik kazao u decembru, zbog „drastičnog skoka cena građevinskog materijala“, projekat „već sada“ košta 1,7 milijardi, uz realnu mogućnost da bude i skuplji.  

TV Pink, 20. 3. 2022. godine

“Ovo je najveći i najvažniji projekat za ovaj deo Srbije. I jedan od najskupljih projekata u Srbiji, koštaće nas, mislili smo 1,5 milijardi, već sada 1,7 milijardi, a već gledam Džanga iza mene kako će da kaže da će da bude više. (…) Za četiri godine ćemo sve ovo da završimo. Od danas, dete koje sad ima 10, kada napuni 14 godina imaće auto-put do Beograda. I to je za nas od ogromnog značaja, interesa. (…) Da ljudi samo znate koliko je ovo komplikovano i zašto je toliko skupa deonica. Imaćemo na deonici od Požege do Ivanjice 20,4 kilometra, i nije nam pretežak put tu. A onda ide Ivanjica-Duga Poljana, imamo 54 kilometra, od toga nam je, ljudi, 27 kilometara u mostovima i 23 kilometra u tunelima. Ja ne znam kako je to moguće uopšte, ima li gde komplikovanijeg auto-puta od ovog ovde vašeg, ali je tako. (…) Znam da ovde ljudi dobro razumeju koliko nije lako ulagati novac, i da znate auto-put koštaće nas mnogo više nego što smo očekivali zato što su cene građevinskog materijala svuda u svetu drastično skočile, to znate i vi ovde. I bez obzira na to, kao što vidite, mi idemo u radove i nećemo stajati ni jednog trenutka. Zahvaljujući vama, zahvaljujući svim građanima Srbije, uspeli smo da napravimo javne finansije stabilnim, da uradimo sve što smo mogli da obezbedimo budućnost za našu decu.”

Skoro godinu i po kasnije, 10. jula, nakon susreta sa Vučićem u Beogradu, predsednik Crne Gore Jakov Milatović saopštava da je „dobio uverenje“ da će deonica auto-puta od Požege do Pešterske visoravni biti završena do kraja 2027.

RTS, 10. 7. 2023. godine

'Dobio sam uverenje od predsednika Vučića da će deonica auto-puta od Požege do Pešterske visoravni, do Duge Poljane, biti negde realizovana u narednih par godina, negde do kraja 2027. godine. Ja sam preneo predsedniku i njegovom timu nameru Crne Gore da završi drugu deonicu našeg auto-puta od Kolašina do Andrijevice u istom vremenskom periodu, čime ćemo dodatno Crnu Goru približiti tržištu Srbije i, naravno, tržištu centralne Evrope.”

Prva deonica na crnogorskom kraku, od Smokovca do Mateševa, duga 41 kilometar, otvorena je u julu prošle godine. Izgradnja je počela 2015, a trebalo je da bude završena još u maju 2019. godine. Naredna planirana deonica auto-puta je od Mateševa do Andrijevice, dužine oko 23,5 kilometara, što je oko 14 odsto ukupne planirane dužine auto-puta Bar-Boljare.

https://www.youtube.com/watch?v=ZVb7X-OjTWU&ab_channel=JADRANTV

A ovih dana ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavljuje da će se, „na zahtev predsednika Vučića“, raditi projekat brze saobraćajnice Nova Varoš-Duga Poljana, kao izlaz na auto-put ka Crnoj Gori.

mgsi.gov.rs, 14. 8. 2023. godine

'Tako će Nova Varoš, Priboj, Prijepolje, Sjenica biti povezani sa auto-putem, kako bi ovaj deo Srbije živeo bolje i dodatno se razvijao. Time ćemo obezbediti da Prijepolje, Priboj i Nova Varoš ne ostanu ‘slepo crevo’ već da budu povezane na auto-put, čime ćemo omogućiti više investicija i razvoj turizma', rekao je Vesić.'

Naslovna fotografija: FoNet/Instagram predsednika Srbije