Auto-putem do Požege, ali ne ove godine

Deonica Čačak-Pakovraće biće završena do kraja ove, a deo do Požege naredne godine, izjavio je predsednik Srbije, koji je kompletan završetak ove deonice ranije najavljivao u mnogo kraćem roku. Ali, ne samo on.

Krajem marta, na svečanom otvaranju radova na izgradnji saobraćajnice Novi Beograd – Surčin, predsednik Vučić napomenuo je da je “za njega najvažnije” da put Preljina-Požega “bude gotov do Svetog Nikole”.

Tanjug, RTV, 31. 3. 2021. godine
“Vučić je izrazio uverenje da će izvođači radova završiti svoj posao na vreme kako bi ljudi iduće godine, kada se budu vraćali sa mora, uštedeli vreme povratka. Istovremeno je poručio kineskim izvođačima da je za njega najvažnije da put Preljina-Požega bude gotov do Svetog Nikole.”
Koliko sutradan, rok “do Svetog Nikole” (19. decembra), pomerio je na Božić 2022. godine. Obećanje da će taj rok biti konačan, pokušao je da dobije od generalnog direktora kineske kompanije koja gradi put.

Tanjug, 1. 4. 2021. godine
“Ova deonica duga 31 kilometar najzahtevnija je na pravcu do Požege, imaće tri tunela i 35 mostova, što je otprilike trećina dužine te deonice, a Vučić je zamolio predstavnike kineske kompanije ‘CCCC’ da ako mogu završe radove do 19. decembra ili najkasnije do Nove godine ili Božića. Kinezi su upoznali Vučića da imaju problem sa geologijom odnosno terenom u izvođenju radova na drugom tunelu – Munjino brdo. Predsednik je, ipak, bio uporan i u polušaljivom tonu ‘pregovarao’ sa generalnim direktorom kineske kompanije Džangom Sjaojuenim ubeđujući ga da se potrude i da mu obeća da će ceo auto-put biti završen najkasnije do Božića. ‘Neću da odem odavde, ali moraćeš da prihvatiš, nisi upoznao tvrdoglavijeg čoveka od mene’, kazao je Vučić Džangu u šali, ali ne odustajući od cilja. Posle gotovo desetominutnog ubeđivanja, Vučić i Džang su se rukovali, čime su kineski izvođači potvrdili da će auto-put Preljina – Požega biti završen najkasnije do 7. januara. Vučić je kazao Džangu da je ranije obećao građanima da će biti gotovo auto-put do Svetog Nikole, ali je napomenuo da je po ugovoru rok do polovine 2023. godine i da će i malo pomeranje završetka radova biti znatno pre roka.”
Kada je u junu prošle godine obilazio radove na ovoj deonici Vučić je istakao da će oni biti završeni do kraja 2021.
Beta, FoNet, 12. 6. 2020. godine
“Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obišao je radove na auto-putu E763, na deonici Preljina - Požega, tunel ‘Laz’, dužine 2.850 metara. Vučić je u razgovoru na gradilištu rekao medijima da mu je obećano da će radovi biti završeni do kraja decembra 2021. godine. ‘Imaćemo na trasi šest kilometara mostova, tunela šest kilometara, pa vidite kako je komplikovana trasa’, rekao je Vučić.”
Prvi izlazak na teren po stupanju na dužnost ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislava Momirovića bio je upravo obilazak radova na gradilištu deonice Preljina-Požega. Tamo je, kako je istaknuto, “dobio potvrdu od izvođača da će ta deonica biti gotova do kraja 2021”.
Tanjug, 1. 11. 2020. godine
'Uveren sam da će biti ispoštovano ono što je dogovoreno danas i obećanje koje je dato predsedniku Vučiću ranije. Ovo je moja prva aktivnost kao resornog ministra. Politika predsednika Republike je zaista ostvarila mnoge uspehe na polju instrastrukture, ali nijedan uspešan projekat nije tako vidljiv kao ovaj autoput ’Miloš Veliki'’. Da mi je neko pričao pre desetak godina da će taj auto-put postojati i da ćemo stajati ovde, rekao bih da je to nemoguće, opkladio bih se da se to neće desiti. Predsednik Vučić se uključio i mi smo danas u završnoj fazi ove deonice’, rekao je Momirović. Potvrdio je da do kraja 2021. godine treba da bude završena cela deonica od Preljine do Požege i istakao da će posebno biti važno što će biti u funkciji deo od Preljine do Pakovraće, koji će značajno rasteretiti saobraćaj u Čačaku, pošto svi koji idu ka Crnoj Gori i BiH više neće morati da prolaze kroz grad.”
Ovaj rok ministar Momirović potvrdio je i u februaru ove godine.

Obilazak radova na trasi Preljina-Požega, februar 2021 / Foto: FoNet/MGSI

Tanjug, 10. 2. 2021. godine
“Do kraja godine moramo i možemo da završimo najzahtevniju deonicu auto-puta ‘Miloš Veliki’ od Preljine do Požege. ‘Mi to možemo samo ukoliko budemo radili u tri smene, a moći ćemo to da učinimo, jer radimo sa najboljim kineskim partnerima’, rekao je Momirović. On je najavio da bi saobraćaj trebalo da bude pušten od Čačka prema Požegi do Svetog Nikole. Istakao je da je auto-put od Čačka do Beograda do pre samo deset godina bio san, koji se sada, na radost svih građana konačno ostvaruje. ‘Imamo odličnu saradnju sa kineskim partnerima i Putevima Srbije. Na jednoj cevi radi po 60 ljudi, a radovi se vrše na četiri mesta. Kada sve bude završeno imaćemo dva najduža tunela u Srbiji. Kad bude ova deonica puštena u saobraćaj to nam daje osnovu da nastavimo sa izgradnjom ostalih saobraćajnica ka Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. U ovim teškim okolnostima mi kao zemlja idemo napred’, izjavio je ministar. On je večeras obišao radove na najzahtevnijem delu deonice duge trideset kilometara, na kojoj će biti izgrađene dve tunelske cevi dužine 2.800 metara.”

A u vreme dok je bila na čelu ministarstva saobraćaja Zorana Mihajlović je najavljivala da će radovi na deonici Preljina – Požega početi “najkasnije do maja 2018”, dodajući da su za gradnju potrebne dve godine. Dakle, deonica je trebalo da bude završena do maja 2020.
Televizija Telemark, 31. 12. 2017. godine
“Srbija na Koridoru 11 počinje sledeće godine isto važnu deonicu, a to je Preljina – Požega, ja mislim da je to jedna od najvažnijih deonica na Koridoru 11… koju, dakle, počinjemo da radimo sledeće godine najkasnije do maja. Dve godine je potrebno da se ta deonica uradi.”
U novembru 2017. ministarka Mihajlović je sa potpredsednikom kineske kompanije „China Communications Construction Company Ltd“ (CCCC), na Samitu Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope u Budimpešti, potpisala komercijalni ugovor za ovu deonicu. I tom prilikom je istakla da bi radovi trebalo da počnu u maju 2018. Međutim, taj rok je prošao, a u junu 2018. ministarka je izjavila da “od marta (2019) počinje gradnja dela auto-puta između Preljine i Požege”.
FoNet, 16. 6. 2018. godine
'U Sofiji na Samitu u julu treba da potpišemo ugovor o finansiranju sa kineskom Eksim bankom za tu deonicu, koja će koštati oko 450 miliona evra’, dodala je Mihajlović.”
Prošao je i mart 2019, a radovi su (svečano) počeli u maju te godine. Saopšteno je da bi deonica trebalo da bude u funkciji za dve i po godine.

Beta, Nova ekonomija, 17. 5. 2019. godine
“Izgradnja deonice na Koridoru 11 od Preljine do Požege dužine 30,9 kilometara, počela je danas. Vrednost radova je 450 miliona evra, a finansiraju se kreditom koji je Vlada uzela od kineske Eksim banke. Izvođač je kineska kompanija Čajna komjunikejšens end konstrakšen kompani (CCCC) koja je već pripremila gradilišni kamp u blizini Lučana u kome će biti smešteno oko 200 radnika, a radovi bi trebalo da budu završeni za dve i po godine. ‘Danas otvaramo radove na najtežoj deonici koja će biti jednako teška koliko i Grdelica sa nešto manjim kosinama ali sa više tunela’, rekao je Vučić i dodao da će 12 kilometara tunelskih cevi biti postavljeno na deonici od oko 31 kilometra.”
I na samom kraju svog mandata u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je, u septembru prošle godine, isticala da je rok za završetak radova kraj 2021.
Beta, 3. 9. 2020. godine
“Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Zorana Mihajlović razgovarala je danas sa investitorom, izvođačima radova, nadzornim organom i glavnim projektantom izgradnje auto-puta ‘Miloš Veliki’ od Preljine do Požege, koji bi trebalo da bude završen do kraja sledeće godine. Sastanku u kampu u Pakovraću prisustvovali su i direktor JP ‘Putevi Srbije’ Zoran Drobnjak, direktor kineske kompanije CRBC u Srbiji Džang Sjaojuen i gradonačelnik Čačka Milun Todorović, saopštilo je Ministarstvo. Mihajlović je izjavila da je reč o jednom od najvažnijih projekata na teritoriji Srbije, podsetivši na obećanje direktora CRBC-a predsedniku Srbije da će deonica od Preljine do Požege biti gotova do kraja sledeće godine. ‘Danonoćno bdemo nad ovom deonicom jer znamo koliko je teška i koliki je izazov za sve nas. Sigurna sam da će sve biti izvedeno u kvalitetu koji mora da bude najbolji’, kazala je ona.”
Iako je na startu radova navedeno da je rok za izgradnju dve i po godine (kraj 2022. ili početak 2023), i predsednik Srbije i ministri Mihajlović i Momirović su u više navrata isticali da će sve biti završeno do kraja 2021. Sada predsednik Vučić saopštava da će u tom roku biti okončani radovi na delu od Preljine do Pakovraća, ali ne i cela deonica.

TV Happy, 23. 8. 2021. godine
“Radimo Preljina- Požega, u ovom trenutku do kraja godine je gotovo Čačak-Pakovraće 11 kilometara, još 20 kilometara nam ostaje, što sledeće godine završavamo.”

Inače, kako se naglašava, skoro trećinu trase od 30,93 kilometara, činiće mostovi i tuneli.

Tanjug, 1. 11. 2020. godine
“Auto-put Preljina - Požega je podeljen na tri manje deonice. Od Preljine do Prijevora duž reke Čemernice i malim delom pored Zapadne Morave, u dužini do 8,27 kilometara. Zatim od Prijevora do Lučana bi trebalo uraditi 15,51 kilometar i izgraditi 20 mostova koji će biti duži od tri kilometra. Treća poddeonica, od Lučana do Požege, protezaće se na sedam kilometara i na njoj bi trebalo da budu izgrađena tri mosta, tunel dug 2.040 metara, petlja u Lučanima i most preko reke Bjelice. Auto-put od Preljine do Požege ima veliki značaj za povezivanje Srbije i regiona, jer predstavlja nastavak Koridora 11 ka granici sa Crnom Gorom, ali je i deo budućeg autoputa Beograd - Sarajevo, pošto od Požege preostaje da se izgradi još oko 60 kilometara do granice sa BiH.”

Naslovna fotografija: Instagram predsednika Srbije