Moravski koridor završavamo do kraja 2023.

Predsednik Srbije o izgradnji Moravskog koridora. (Tanjug, 15. 12. 2019. godine)
„Znači, do kraja 2021. do Kruševca imamo auto-put, do kraja 2022. imamo Čačak-Kraljevo auto-put. A Kraljevo-Kruševac biće gotov do kraja 2023. Odlično. Brzo i efikasno.“

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je krajem 2019, na svečanom obeležavanju početka radova na Moravskom koridoru, istakao da će ovaj auto-put biti završen za četiri godine, do kraja 2023.

Tanjug, 15. 12. 2019. godine

'Znači, do kraja 2021. do Kruševca imamo auto-put, do kraja 2022. imamo Čačak-Kraljevo auto-put. A Kraljevo-Kruševac biće gotov do kraja 2023. Odlično. Brzo i efikasno.'

Povezan sadržaj
Siniša Dedeić 8. 9. 2022.

Desetak dana ranije Vlada Srbije je sa američko-turskim konzorcijumom “Behtel-Enka” potpisala komercijalni ugovor o izgradnji Moravskog koridora, vredan, kako je saopšteno, 745 miliona evra, uz predviđene dodatne radove i direktne i indirektne materijalne troškove od 20 odsto. Istaknuto je da će ova saobraćajnica, dužine 112,3 kilometra, povezati područje između Pojata i Čačka – Kruševac, Kraljevo, Trstenik i Vrnjačku Banju.

Projekat Moravskog koridora / Izvor: Koridori Srbije
Tanjug, 15. 12. 2019. godine

'Moravski koridor činiće tri deonice: Pojate - Kruševac u dužini od 27,83 kilometara, Kruševac - Adrani u dužini od 53,88 kilometara i Adrani - Mrčajevci - Preljina dužine 30,66 kilometara. Auto-put se gradi za maksimalnu dozvoljenu brzinu od 130 kilometara na čas, a biće izgrađeno ukupno 11 petlji i 130 ostalih objekata, od čega 71 most, 23 nadvožnjaka, pet podvožnjaka i 31 propust.'

Vučić je na ceremoniji povodom početka radova naglasio da će prva deonica od Pojata do Kruševca, dužine od oko 27 kilometara, biti izgrađena za dve godine – do kraja 2021

Tanjug, 15. 12. 2019. godine

'Za samo dve godine imaćete auto-put završen do Kruševca. Do Kruševca za samo dve godine! Beograd–Kruševac, koliko posle toga, sat i po vremena. Sat i po vremena, ljudi, bez metra koji nije na auto-putu. Za tri godine ćemo završiti Čačak–Kraljevo. Za četiri godine će kompletan auto-put biti završen.'

A nešto više od godinu dana kasnije, u martu 2021, predsednik Srbije obišao je radove na izgradnji deonice od Pojata do Kruševca, kazao da je za prva dva sektora (od Pojata do mosta preko Južne Morave i do Makrešana) po ugovoru rok za završetak do septembra 2022, ali da je od izvođača tražio i dobio obećanje da će radovi biti ubrzani i završeni do kraja 2021. A ovoga puta naglasio je da će ceo Moravski koridor biti završen za tri godine, dakle do početka 2024.

TV Pink, 29. 3. 2021. godine

„Ovo će biti jedan od svakako najširih, najmodernijih auto-puteva, u potpunosti digitalizovan, gde ćete, kako je rekao ambasador Godfri, uz postavljene optičke kablove moći da imate ne samo internet duž celog auto-puta već ćete moći, vozači će moći, da imaju sve informacije o protoku saobraćaja, o prometu, o gužvama, važnim objektima, o tome gde se nalazi neka fabrika. (…) Želim da vam odam jedan podatak, mi smo do sada investirali u avanse i u manji deo situacija koje se ovde rade na ovom auto-putu, 210 miliona evra srpskih para iz budžeta. I sad da budem iskren, mi sad bez britanskih para, bez njihovih 470-480 miliona, teško da bismo mogli da nastavimo i da ubrzamo ovako. (…) Mi ćemo ceo ovaj auto-put da izgradimo u roku od tri godine. U roku od tri godine ćete moći od Čačka do Niša da stignete za maksimalno sat i po. A da ne kažem da će Kraljevo-Niš da bude sat i 15 minuta.”

Nakon pola godine, u oktobru 2021, predsednik Vučić ponovo je, sa tadašnjim ambasadorom SAD Entonijem Godfrijem, bio u poseti radnicima na Moravskom koridoru. Nadgledajući radove na izgradnji mosta preko Zapadne Morave, na deonici od Pojata do Kruševca, Vučić je „izrazio očekivanje da će ta deonica biti završena do marta 2022, ukoliko budu rešeni problemi sa obezbeđivanjem kamena“.

RTS, Tanjug, 21. 10. 2021. godine

'Ne možemo da rešimo pitanje kamenoloma, najskuplje smo platili eksproprijaciju i onda zbog pojedinih neodgovornih ljudi ne možemo da otvorimo kamenolom', rekao je Vučić i dodao da pojedini ljudi ucenjuju državu jer smatraju da taj auto-put nije potreban. Napomenuo je da je dosta skočila cena bitumena, cementa, čelika, armature. Dodao je da je samo bitumen poskupeo u svetu više od 60 odsto. 'Kažu da bi završili auto-put, ali da nemaju kamen, jer neki ljudi kod nas kažu - ne damo kamen', preneo je Vučić i poručio da će se ozbiljnim pristupom države rešiti i taj problem.'

Prošao je mart, deonica nije završena, a u maju 2022. predsednik Srbije izjavljuje da „Moravski koridor ide punom parom“ i da se „radi izvanredno“.

TV Pink, 23. 5. 2022. godine

'Moravski koridor ide punom parom, radi se izvanredno, i to se radi na sva tri sektora. Prvi put se radi na drugom sektoru, između Makrešana, odnosno Kruševca i Trstenika i Vrnjačke Banje, odnosno Kraljeva. Već 30 posto imamo zemljanih radova završenih na delu puta od Adrana, od ulaska u Kraljevo, do Čačka, do Preljine. Imamo više od 70 odsto zemljanih radova završenih, dakle uspostavljene trase, čak mislim 75, na liniji Pojate-Makrešane, dakle Pojate-Kruševac.'

Narednog meseca Vučić ponovo obilazi radove na Moravskom koridoru, ali i saopštava novi rok za završetak deonice do Kruševca – najkasnije do Nove godine. Direktor „Koridora Srbije“ Aleksandar Antić tom prilikom predsedniku Srbije preneo je infomaciju da će deonica od Kraljeva do Čačka biti završena početkom 2024, a ceo auto-put početkom 2025.

Tanjug, 26. 6. 2022. godine

'Predsednik Vučić obišao je radove na izgradnji mosta preko Zapadne Morave koji se nalazi na deonici auto-puta od Pojata do Kruševca i najavio da će auto-put do Kruševca biti završen najkasnije do Nove godine. Pitao je direktora 'Koridora Srbije' Aleksandra Antića kada će biti završena deonica od Kraljeva do Čačka i dobio odgovor da će to biti početkom 2024, a da će onda biti spojeni gradovi Kruševac i Kraljevo, što se očekuje početkom 2025. godine.'

Najzad, u aprilu 2023. otvorena je prva deonica Moravskog koridora, od Pojata do Makrešana, dužine 16,8 kilometara. 

RTS, 29. 4. 2023. godine

'Uskoro otvaramo još 11 kilometara do Koševa, u septembru, oktobru, a onda do kraja 2024. otvaramo Čačak - Kraljevo, Preljina - Adrani deonicu i svih ovih ostalih 56 kilometara otvaramo do kraja 2025. Za dve i po godine imaćete u kompletu otvoreno komplikovanih 112 kilometara najšireg, digitalizovanog auto-puta. Bližimo se kraju', poručio je Vučić.'

A krajem godine, u vreme kampanje za parlamentarne izbore, u saobraćaj je puštena i deonica od  Makrešana do Koševa, dužine 11 kilometara. „Divno izgledaju ovih novih 11 kilometara auto-puta“, napisao je predsednik Srbije na svom Instagram nalogu. 

Instagram@buducnostsrbijeav, 7. 12. 2023. godine

'Upravo sam vozio novom deonicom auto-puta od Makrešana do Koševa na Moravskom koridoru. Divno izgledaju ovih novih 11 km auto-puta. Ponosan na Srbiju i njene ljude. Srbija ne sme da stane!'

Tokom 2024. trebalo bi da bude završeno novih 50 kilometara Moravskog koridora, a očekuje se da ceo auto-put bude završen naredne godine, izjavio je prošlog meseca ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, prilikom obilaska radova na deonici od Koševa prema Trsteniku „što je jedna od dve deonice Moravskog koridora koja, prema planu, treba da puštena u saobraćaj ove godine“.

Tanjug, 29. 3. 2024. godine

'Vesić je precizirao da je završeno 27,83 kilometra od Pojata do Koševa i da ostaje da se završe radovi na deonici do Trstenika dužine skoro 20 kilometara koji, kako kaže, napreduju veoma dobro. 'Ovde je urađeno 94 odsto nasipa i više od 80 odsto objekata', rekao je Vesić. Prema njegovim rečima, ostaje da se pusti 30 kilometara od Preljine prema Adranima gde je, kako je dodao, situacija nešto malo slabija, ali će i ta deonica biti završena do kraja godine. 'Plan je da ove godine završimo novih 50 kilometara Moravskog koridora što znači da ostaje da se tokom sledeće godine, kada je planirano da taj auto-put bude završen, spoje Trstenik i Adrane', rekao je ministar.'

 

Budući da Moravski koridor nije završen do kraja 2023. i da je, trenutno, rok za završetak ovog projekta 2025. godina, obećanje predsednika Srbije ocenujemo kao neispunjeno.  

Izvor: „Koridori Srbije“

Inače, najave još 2010. tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović najavila je da će gradnja deonice Pojate-Preljina početi 2011, a 2013. tadašnji ministar građevinarstva Velimir Ilić naglasio je da radovi na Moravskom koridoru “počinju na proleće, sto posto”. Potom, 2016. godine tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović istakla je kako očekuje da radovi počnu 2017, da bi u junu 2017. izjavila da se „ubrzano priprеmamo za počеtak radova, za koji vеrujеmo da jе moguć tokom 2018. godinе“. Nakon toga, u oktobru 2018. Ministarstvo građevinarstva potpisuje Memorandum o razumevanju i saradnji sa američkom kompanijom „Behtel“, komercijalni ugovor za izgradnju auto-puta potpisan je 5. decembra 2019, a radovi su startovali deset dana kasnije. 

Naslovna fotografija: FoNet/Služba predsednika Srbije