Gradnja Moravskog koridora posle decenije najava

Najave izgradnje Moravskog koridora sežu godinama unazad. Još 2010. tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović najavila je da će gradnja deonice Pojate-Preljina "početi naredne, 2011. godine".

Izgradnja Moravskog koridora, auto-puta na relaciji Pojate-Preljina, dužine 112,3 kilometra, počela je 15. decembra kod Kruševca, a radovi bi, kako je rečeno, trebalo da budu završeni za četiri godine. Inače, Vlada Srbije je sa američko-turskim konzorcijumom “Behtel-Enka” 5. decembra potpisala komercijalni ugovor o izgradnji ovog koridora u vrednosti od 745 miliona evra, a predviđeni su, naglašeno je, i dodatni radovi i direktni i indirektni materijalni troškovi od 20 odsto. Predstavnik kompanije “Behtel-Enka” Endrju Milunci rekao je da je „Moravski koridor više od puta, jer je to prvi 5G auto-put od kojeg će pola miliona građana imati benefit”. „Put spaja zajednice i privredu od Pojata na istoku do Preljine na zapadu, a zatim se povezuje sa auto-putem koji ide od Mađarske ka Severnoj Makedoniji. Moravski koridor će imati važan sistem za odbranu od poplava koji će štititi sva mesta duž svih 112 kilometara puta i ovo je prvi put da je ovakav sistem napravljen na Balkanu“, rekao je Milunci. 

Svečani početak radova na Moravskom koridoru / Foto FoNet, Kabinet

Međutim, najave izgradnje Moravskog koridora sežu godinama unazad. Još 2010. tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović najavila je da će gradnja deonice Pojate-Preljina „početi naredne, 2011. godine“. (RTS, 3. 9. 2010. godine) Najavila je da će za tu namenu biti upotrebljen novac od prodaje „Telekoma“, a da se projektna dokumentacija već priprema. Međutim, početkom 2011, umesto radova na auto-putu, Ministarstvo je obustavilo izradu projekta.

Ekapija, 20. 1. 2011. godine
„Kako je navelo Ministarstvo za NIP, postupak izrade idejnog i glavnog projekta autoputa E-761 (Pojate–Preljina) obustavljen je iz ‘objektivnih i dokazivih razloga, koji se nisu mogli predvideti u vreme pokretanja postupka i koji onemogućavaju da se započeti postupak okonča’.“
Radovi na auto-putu nisu počeli, ali je usledilo novo obećanje.
Blic, 18. 9. 2011. godine
„Izgradnja regionalnih auto-puteva na relacijama Pojate-Preljina, Ruma-Šabac, Paraćin-Zaječar i Kragujevac-Batočina mogla bi da započne iduće (2012) godine ukoliko budu obezbeđena finansijska sredstva.“

Verica Kalanović / Foto: FoNet, Božidar Petrović

Stručna javnost je te 2012. godine procenjivala da se izgradnja jednog kilometra za takvu konfiguraciju terena kreće od 3,5 do 4,5 miliona evra, bez eksproprijacije. Prošla je i 2012, promenila se vlast, a Verica Kalanović, koja je u novoj Vladi Srbije postala ministarka za regionalni razvoj  i lokalnu samoupravu, najavila je za početak 2013. potpisivanje ugovora za ovaj koridor.

Beta, 28. 12. 2012. godine
„Očekuje se da u januaru bude potpisan ugovor, a izgradnja oba autoputa, koji će povezivati Koridore 10 i 11, biće u potpunosti finansirana kreditom kineske Eksim banke.“

Mesec dana kasnije, umesto da ugovor bude potpisan, Kalanović je sve odložila za još mesec dana.

Tanjug, 21. 1. 2013. godine
„Do kraja februara potpisaćemo ugovor kako bismo već početkom godine mogli da krenemo da radimo.“

Kroz nekoliko meseci, novo obećanje:

Večernje novosti, 15. 5. 2013. godine
'U narednih nekoliko dana očekujem potpisivanje ugovora sa kineskom kompanijom i radovi će početi već tokom leta.'

U septembru te godine, nakon rekonstrukcije Vlade Srbije i odlaska ministara iz redova URS, između ostalih i Verce Kalanović, obećanjima na ovu temu pridružio se i tadašnji ministar građevinarstva Velimir Ilić. 

Danas, 4. 9. 2013.godine
'CIP je već završio idejni projekat. Do oktobra, kad ćemo biti u Pekingu, sve će biti gotovo i radove na Moravskom koridoru, koji bi trebalo da poveže Koridor 10 i Koridor 11 počinjemo na proleće sto posto.'

I novi ministar za regionalni razvoj i lokalnu samoupravu Igor Mirović najavio je, u novembru 2013, novi rok:

Istinomer, 29. 11. 2013. godine
'Do kraja (2013) godine model za izgradnju auto-puta Pojate-Preljina.'

Ipak, ni garancija od „100 odsto“ nije, izgleda, bila dovoljno jaka, pa od početka radova nije bilo ništa. Tri godine kasnije, krajem 2016, aktuelna ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da radove na Moravskom koridoru očekuje sledeće (2017) godine, dodajući da je “premijer Aleksandar Vučić razgovarao sa potencijalnim investitorima za izgradnju tog koridora”. (Ozonpres, 8. 12. 2016. godine) 

Svečani početak radova na Moravskom koridoru / Foto FoNet, Kabinet

Međutim, nakon pola godine, u junu 2017, tokom razgovara sa dеlеgacijom kompanijе “Bеhtеl” o rеalizaciji projеkta izgradnje ovog auto-puta, kazala je da je “Moravski koridor za Vladu Srbijе jеdan od najvažnijih projеkata“, naglašavajući da se „ubrzano priprеmamo za počеtak radova, za koji vеrujеmo da jе moguć tokom 2018. godinе“. Raspisan jе javni poziv za izradu planskе dokumеntacijе i u toku jе priprеma idеjnog projеkta”, rеkla jе Mihajlovićеva tada, i dodala da jе namеra da sе projеkat rеalizujе fazno, po dеonicama, u skladu sa završеtkom izradе projеkata i sprovođеnjеm еksproprijacijе.

MGSI, 20. 6. 2017. godine
Mihajlović jе napomеnula da jе izmеna postojеćе planskе dokumеntacijе za Moravski koridor bila nеophodna zbog promеna na tеrеnu poslе vеlikih poplava u maju 2014. i potrеbе da sе uradi nova hidrološka studija.

Novo obećanje došlo je sredinom oktobra 2018, kada je Ministarstvo građevine potpisalo Memorandum o razumevanju i saradnji sa američkom kompanijom „Behtel“. Maksimalna vrednost ove investicije je, kako je najavljeno, 800 miliona evra.

Potpisivanje Memoranduma, oktobar 2018 / Foto: FoNet/MGSI

Kao što je Istinomer već pisao, osim mnogobrojnih probijenih rokova, dodatni problem predstavlja i procenjena vrednost ovog projekta, koja je ranije bila mnogo manja, ali i to što za izgradnju koridora nije raspisana javna nabavka.

N1, 15. 10. 2018. godine
Na pitanje televizije N1 zašto se to radi bez tendera, ministarka je odgovorila da Srbija ima strateške ugovore s više zemalja, na osnovu kojih je do sada izgrađeno mnogo pruga i puteva.
“Iza svih velikih infrastrukturnih projekata stoji garancija države, a pošto Moravski koridor je strateški važan i prioritet, država će obezbediti garancije i za njegovo finansiranje”, rekla je Mihajlović.
Inače, Moravski koridor treba da poveže Koridore 10 i 11, odnosno niški auto-put sa auto-putem „Miloš Veliki“, koji bi trebalo da preraste, kako je najavljivano, u auto-put Beograd-Južni Jadran. Trasa Moravskog koridora ide od Pojata preko Kruševca, Trstenika i Kraljeva do Preljine, odnosno Čačka, gde se auto-put spaja sa „Milošem Velikim“.
RTS, 23. 11. 2019. godine
'Moravski koridor prolazi dolinom Zapadne Morave, najvećim delom, dolinom Južne Morave i dolinom Velike Morave, što znači da je u pitanju ravničarski koridor. Očekuje se 135 objekata, od čega 78 mostova, 24 nadvožnjaka, 12 podvožnjaka', navodi projektant trase Radica Goronja.

Naslovna fotografija: FoNet, Kabinet