O Moravskom koridoru niko nije pričao dok Vučić nije dao inicijativu

Ministar infrastrukture o izgradnji Moravskog koridora. (Tanjug, 29. 3. 2021. godine)
“Moram da vam se zahvalim, predsedniče, što ste dali inicijativu, ubrzali, pokrenuli, ovaj auto-put, jer možda i brzo zaboravljamo, ali ako se setimo pre pet ili deset godina ovaj auto-put nije bio ni na mapi. O ovome niko nije pričao. Ovo nije nešto što se planiralo decenijama. Ovo nije beogradski metro o kojem se pričalo 50 godina i ništa se nije uradilo.”

Prilikom obilaska radova na Moravskom koridoru predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da će ta saobraćajnica biti završena za tri godine i da je država iz budžeta uložila 210 miliona evra, što govori o „snazi privrede“. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Tomislav Momirović zahvalio je predsedniku što je “dao inicijativu, ubrzao, pokrenuo ovaj auto-put”, jer o ovom koridoru “niko nije pričao”.

Tanjug, 29. 3. 2021. godine
“Velika je čast biti danas na ovom mestu i prisustvovati, praktično, zahuktavanju radova na ovom koridoru. Mi danas praktično izlazimo iz početka ovih radova, ovog auto-puta koji ima 110 kilometara i gde je predviđeno, pored investicija u auto-put, velike investicije i u regulisanje rečnog toka reke Južne Morave i drugih pritoka. Tako da jedan ozbiljan put koji će spojiti Preljinu i Požegu, lokaciju gde je locirano verovatno najviše malih i srednjih preduzeća. I ništa kao ovaj koridor, koji kad se završi, će biti najmoderniji auto-put u Srbiji neće omogućiti rast standarda u celom ovom sektoru. Omogućiće razvoj tih malih kompanija, omogućiće veće plate ljudima, omogućiće dolazak fabrika i zaista kao čovek koji dolazi iz realnog sektora moram da vam se zahvalim, predsedniče, što ste dali inicijativu, ubrzali, pokrenuli, ovaj auto-put, jer možda i brzo zaboravljamo, ali ako se setimo pre pet ili deset godina ovaj auto-put nije bio ni na mapi. O ovome niko nije pričao. Ovo nije nešto što se planiralo decenijama. Ovo nije beogradski metro o kojem se pričalo 50 godina i ništa se nije uradilo. O ovome se nije ni pričalo, a za tri godine vi ćete imati 110 kilometara najmodernijeg auto-puta u rejonu gde imate veliki broj malih kompanija, malih preduzetnika, vrednih radnika, sposobnih ljudi kojima će sama ta izgradnja omogućiti rast standarda, bolju komunikaciju, bolju perspektivu, ostanak na ovoj zemlji i zaista čast mi je da imam priliku ovde da govorim ispred predsednika Republike koji je pokrenuo ovaj projekat i čast mi je da budem deo ovog projekta.”
Međutim, najave izgradnje Moravskog koridora starije su od decenije, a i funkcioneri aktuelne vlasti u više navrata davali su obećanja u kojima su navodili rokove za početak radova. 

U septembru 2010. tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović najavila je da će gradnja deonice Pojate-Preljina „početi naredne, 2011. godine“. Ali, početkom 2011, umesto radova na auto-putu, Ministarstvo je obustavilo izradu projekta.

Ekapija, 20. 1. 2011. godine
„Kako je navelo Ministarstvo za NIP, postupak izrade idejnog i glavnog projekta autoputa E-761 (Pojate–Preljina) obustavljen je iz ‘objektivnih i dokazivih razloga, koji se nisu mogli predvideti u vreme pokretanja postupka i koji onemogućavaju da se započeti postupak okonča’.“
Godinu dana od prvog obećanja, Kalanović je početak radova najavila za 2012. godinu.
Blic, 18. 9. 2011. godine
„Izgradnja regionalnih auto-puteva na relacijama Pojate-Preljina, Ruma-Šabac, Paraćin-Zaječar i Kragujevac-Batočina mogla bi da započne iduće (2012) godine ukoliko budu obezbeđena finansijska sredstva.“
A na samom kraju 2012, godine u kojoj je na vlast došla Srpska napredna stranka, a Verica Kalanović postala ministarka za regionalni razvoj i lokalnu samoupravu, potpisivanje ugovora za ovaj koridor najavljeno je za januar 2013.
Beta, 28. 12. 2012. godine
„Očekuje se da u januaru bude potpisan ugovor, a izgradnja oba autoputa, koji će povezivati Koridore 10 i 11, biće u potpunosti finansirana kreditom kineske Eksim banke, rekla je Kalanović.“
U januaru 2013. ministarka Kalanović potpisivanje ugovora najavljuje za februar.
Tanjug, 21. 1. 2013. godine
„Do kraja februara potpisaćemo ugovor kako bismo već početkom godine mogli da krenemo da radimo.“
Nakon nekoliko meseci stiže obećanje da će ugovor biti potpisan tokom leta.
Večernje novosti, 15. 5. 2013. godine
'U narednih nekoliko dana očekujem potpisivanje ugovora sa kineskom kompanijom i radovi će početi već tokom leta.'
U septembru te godine, u rekonstruisanoj Vladi Srbije više nije bilo članova URS, svoju funkciju napustila je i Verica Kalanović, pa je početak gradnje Moravskog koridora najavio tadašnji ministar građevinarstva Velimir Ilić. On je kazao da radovi “100 posto” kreću na proleće 2014.
Danas, 4. 9. 2013. godine
“CIP je već završio idejni projekat. Do oktobra, kad ćemo biti u Pekingu, sve će biti gotovo i radove na Moravskom koridoru, koji bi trebalo da poveže Koridor 10 i Koridor 11 počinjemo na proleće sto posto.”
Takođe, i novi ministar za regionalni razvoj i lokalnu samoupravu Igor Mirović je, u novembru 2013, govorio o ovom projektu:
Istinomer, 29. 11. 2013. godine
'Do kraja (2013) godine model za izgradnju auto-puta Pojate-Preljina.'
Prošle su još tri godine, a onda je, krajem 2016, tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila da radove na Moravskom koridoru očekuje naredne 2017. Istakla je da je “premijer Aleksandar Vučić razgovarao sa potencijalnim investitorima za izgradnju tog koridora”. (Ozonpres, 8. 12. 2016. godine)

A u junu 2017, tokom razgovara o rеalizaciji projеkta izgradnje ovog auto-puta sa dеlеgacijom kompanijе “Bеhtеl”, ministarka je istakla da je “Moravski koridor za Vladu Srbijе jеdan od najvažnijih projеkata“, napominjući da se „ubrzano priprеmamo za počеtak radova, za koji vеrujеmo da jе moguć tokom 2018. godinе“. Naglasila je da je raspisan javni poziv za izradu planskе dokumеntacijе i da je u toku priprеma idеjnog projеkta, dodajući da jе namеra da sе projеkat rеalizujе fazno, po dеonicama, u skladu sa završеtkom izradе projеkata i sprovođеnjеm еksproprijacijе.

MGSI, 20. 6. 2017. godine
“Mihajlović jе napomеnula da jе izmеna postojеćе planskе dokumеntacijе za Moravski koridor bila nеophodna zbog promеna na tеrеnu poslе vеlikih poplava u maju 2014. i potrеbе da sе uradi nova hidrološka studija.”
U oktobru 2018. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture potpisalo je Memorandum o razumevanju i saradnji sa američkom kompanijom „Behtel“, a maksimalna vrednost investicije je, kako je saopšteno, 800 miliona evra.

Istinomer je pisao da je, osim velikog broja probijenih rokova, problem i u procenjenoj vrednosti projekta, koja je ranije bila mnogo manja, ali i to što za izgradnju koridora nije raspisana javna nabavka.

N1, 15. 10. 2018. godine
Na pitanje televizije N1 zašto se to radi bez tendera, ministarka je odgovorila da Srbija ima strateške ugovore s više zemalja, na osnovu kojih je do sada izgrađeno mnogo pruga i puteva.
'Iza svih velikih infrastrukturnih projekata stoji garancija države, a pošto Moravski koridor je strateški važan i prioritet, država će obezbediti garancije i za njegovo finansiranje', rekla je Mihajlović.'
Kako je saopšteno, Moravski koridor treba da poveže Koridore 10 i 11, odnosno niški auto-put sa auto-putem „Miloš Veliki“, koji bi trebalo da preraste, kako je najavljivano, u auto-put Beograd-Južni Jadran. Trasa Moravskog koridora ide od Pojata preko Kruševca, Trstenika i Kraljeva do Preljine, odnosno Čačka, gde se auto-put spaja sa „Milošem Velikim“.

I konačno, izgradnja Moravskog koridora, auto-puta na relaciji Pojate-Preljina, počela je 15. decembra 2019. kod Kruševca, a radovi bi, kako je tada rečeno, trebalo da budu završeni za četiri godine. Vlada Srbije je sa američko-turskim konzorcijumom “Behtel-Enka” 5. decembra te godine potpisala komercijalni ugovor u vrednosti od 745 miliona evra, a predviđeni su, naglašeno je, i dodatni radovi i direktni i indirektni materijalni troškovi od 20 odsto. Predstavnik kompanije “Behtel-Enka” Endrju Milunci rekao je da je „Moravski koridor više od puta, jer je to prvi 5G auto-put od kojeg će pola miliona građana imati benefit”. „Put spaja zajednice i privredu od Pojata na istoku do Preljine na zapadu, a zatim se povezuje sa auto-putem koji ide od Mađarske ka Severnoj Makedoniji. Moravski koridor će imati važan sistem za odbranu od poplava koji će štititi sva mesta duž svih 112 kilometara puta i ovo je prvi put da je ovakav sistem napravljen na Balkanu“, rekao je Milunci.

Budući da se izgradnja Moravskog koridora najavljuje više od deset godina, a da je ministar Momirović izneo tvrdnju da “pre pet ili deset godina ovaj auto-put nije bio ni na mapi”, da “o ovome niko nije pričao” i da “ovo nije nešto što se planiralo decenijama”, njegovu izjavu ocenjujemo kao – neistinu.

Foto: FoNet, Božana Pavlica