Radovi na saobraćajnici Sombor-Kikinda još nisu počeli

Očekujemo da ćemo “u narednih par meseci” krenuti sa izgradnjom saobraćajnice koja će povezati Sombor i Kikindu, ističe ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, iako je pre više od dve godine, na samom početku svog mandata, bio mnogo precizniji – izgradnja počinje u septembru 2021.

Deonica će, kako se navodi, povezati Bačku i Banat, tačnije granične prelaze Bački Breg i Nakovo, biće najkraća veza između Sombora i Kikinde i spojiće ta dva grada sa Koridorom 10.

Večernje novosti, 10. 5. 2021. godine
'Izgradnja puta deo je projekta 'Srbija 2025'. Put će voditi od graničnog prelaza Bački Breg, do Sombora pa ka Kljajićevu, proći će tik uz Sivac, Crvenku, Vrbas i Srbobran sa severne strane naselja, uz izgradnju odgovarajućih saobraćajnica za pristup ovom koridoru. Deonica puta pored Vrbasa prolazi nedaleko od bolnice u 'Vinogradima' i nastavlja dalje ka putu Vrbas-Srbobran, koji će postati sastavni deo nove saobraćajnice. Nešto pre Srbobrana, brza saobraćajnica će proći blizu naselja sa severne strane, sve do puta za Bečej (kod Zemljoradničke zadruge Srbobran), gde će postojećim putnim pravcem proći uz Radičević, a zatim sa iste južne strane obići Bečej i Novi Bečej. Sledeće mesto na trasi je Novo Miloševo, koje će novi put obići sa severne strane, dok će Kikindu obići sa južne, a dalje nastavlja ka Nakovu i granici sa Rumunijom.'
A prva najava da će taj deo zemlje dobiti brzu saobraćajnicu stigla je još u junu 2019. od predsednika Srbije Aleksandra Vučića. On je kazao da se „razmatra“ gradnja te deonice, koja bi, dodao je, koštala oko 420 do 430 miliona evra, ali i jeftinija varijanta – obnova postojećeg puta od Vrbasa preko Kule do Sombora.

Alaksandar Vučić u Sivcu, jun 2019 / Foto: FoNet/Kabinet predsednika
Večernje novosti, 9. 7. 2019. godine
'To je nešto skuplja varijanta, koja bi koštala 420-430 miliona evra. Postoji i jeftinija, da se rekonstruiše postojeći put Vrbas-Kula-Sombor, a da se brza saobraćajnica radi od Bačke Topole do Kikinde, koja manje košta i kraća je, ali povezuje manji broj naselja. Jednu od te dve opcije izabraćemo u skladu sa vašim interesima', poručio je Vučić žiteljima Zapadnobačkog okruga.'

Deonica presudna za dolazak investitora

Nekoliko meseci kasnije Vučić je saopštio da će se u Nacionalnom investicionom planu naći brza saobraćajnica Bački Breg–Sombor–Kula–Vrbas–Srbobran–Novi Bečej–Kikinda, najavljujući da će gradnja početi „najkasnije za tri ili četiri godine“.

RTS, Tanjug, 23. 11. 2019. godine
'Kaže da bi ta brza saobraćajnica bila poput paralele koja bi se naslanjala na vertikalu Koridora 10 i to bi značilo mnogo za Zapadnobački, Severnobački i Južnobački okrug, ali i ceo severni Banat. To bi bilo od presudnog značaja za dovođenje investitora i time bismo još jedan veliki prelaz napravili od malog prelaza, tako da bi građani sa obe strane imali lakši prelaz mađarsko-srpske granice', rekao je Vučić novinarima tokom obilaska Subotice i Palića.'

Već idućeg meseca tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović istakla je da se nada da će radovi početi – „najkasnije u martu 2021“.

Večernje novosti, 24. 12. 2019. godine
'U putnu infrastrukturu Severnobanatskog okruga u narednoj godini biće uloženo 4,3 milijarde dinara. Već radimo projekat za brzu saobraćajnicu između Sombora i Kikinde u dužini od 123 kilometra, sa procenom da će vredeti do 700 miliona evra. Dokumentacija će biti završena naredne godine i nadam se da će, najkasnije u martu 2021. početi radovi', kazala je Mihajlović.'

U februaru 2020. „Putevi Srbije“ objavili su poziv za podnošenje ponuda za studiju opravdanosti sa idejnim projektom izgradnje brze saobraćajnice, da bi u maju obustavili postupak „iz razloga što nisu ispunjeni uslovi za dodelu ugovora, s obzirom da do roka predviđenog za podnošenje ponuda na pisarnicu naručioca nije pristigla ponuda niti jednog ponuđača“.

Foto: zavurbvo.rs/rani javni uvid

Ipak, u predizbornoj kampanji u junu 2020. ministarka Mihajlović je, tokom posete Somboru, istakla da očekuje da do kraja godine bude završena projektno-tehnička dokumentacija za brzu saobraćajnicu, a da je plan da gradnja počne 2021.

Zorana Mihajlović u Somboru, jun 2020 / Foto: FoNet/MGSI
RTS, 8. 6. 2020. godine
'U pitanju je zahtevna saobraćajnica, duga 175 km i procenjene vrednosti oko 835 miliona evra. To je važan put koji će povezati Rumuniju, Mađarsku i Srbiju i doprineti razvoju industrije u ovom delu Srbije. Plan je da 2021. započnemo izgradnju', izjavila je Mihajlović.'

Posle izbora i formiranja nove Vlade Srbije ministarka je promenila resor, a njen naslednik na funkciji ministra infrastrukture Tomislav Momirović zadržao je stari rok – radovi na saobraćajnici startuju u septembru 2021. On je to kazao na radnom sastanku u Somboru, naglašavajući da je u tu svrhu u republičkom budžetu za 2021. namenjeno 100 miliona evra. Plan je da radovi, prema rečima ministra, budu završeni za dve i po godine.

RTV, 18. 11. 2020. godine
'Javno preduzeće 'Putevi Srbije' raspisalo je 17. septembra javnu nabavku za izradu Studije opravdanosti sa idejnim projektom sa izgradnju brze saobraćajnice I B reda od graničnog prelaza sa Mađarskom Bački Breg do graničnog prelaza sa Rumunijom Nakovo. Stigle su dve ponude, a Komisija je na sednici 17. novembra odabrala ponudu ponuđača 'MHM Projekt' d.o.o. iz Novog Sada. Vrednost ovog posla je 299,4 miliona dinara, bez uračunatog PDV-a.'

Krajem 2020. ministar je ponoviogradnja počinje 2021

RTS, 26. 12. 2020. godine
'Jako veliki broj projekata je trenutno u realizaciji. Sledeće godine ćemo otvoriti Niš-Priština i Bački Breg - Nakovo. Novi koridor Sombor-Kikinda, Ruma- Šabac- Loznica, most na Savi. To su neverovatne investicije. Ono što mi sada radimo, to je nešto što se nije dešavalo 50 godina. Srbija gradi potpuno novu infrastrukturu, i ljudi će biti ponosni na ovu zemlju, neće moći da prepoznaju ovu saobraćajnu komunikaciju', naglasio je Momirović.'

„Ozbiljan rad“ na „osmehu Vojvodine“

Na samom početku 2021. na sajtu grada Sombora objavljeno je da je počela izrada projekta za brzu saobraćajnicu, da je za njenu izgradnju država izdvojila 100 miliona evra, da se početak radova očekuje u septembru, a da je planirano da se  izgradnja završi u roku od dve i po godine. U aprilu 2021. ministar Momirović rekao je da se na projektu, koji je zbog izgleda na karti nazvan „osmehom Vojvodine“ –  „ozbiljno radi“.

Tomislav Momirović / Foto: FoNet/MGSI
Dnevnik, 2. 4. 2021. godine
'Ozbiljno radimo na prostornom planiranju, te projektovanju puta koji će imati 175 kilometara i koji će izgledati kao 'osmeh Vojvodine' (smajli)', rekao je Momirović. On dodaje da mnogi nisu mogli ni da sanjaju o putevima kao danas, te navodi primer Beograd-Zrenjanin, Zrenjanin-Novi Sad, na kom će radovi početi do kraja godine. Momirović naglašava da putevi u Vojvodini zaslužuju više, naročito deo oko Sombora i Kikinde, uz sve koridore koji su strateški pravci.'

Međutim, prošla je 2021, a na početku 2022. ministar izjavljuje da je projektovanje saobraćajnice „u završnoj fazi“, da se izgradnja očekuje „u narednih par meseci“, a da će se Sombor i Kikinda povezati „u naredne četiri godine“.

Danas, 24. 1. 2022. godine
„U završnoj smo fazi projektovanja brze saobraćajnice od Sombora do Kikinde. Maksimalno smo posvećeni tom projektu i ta dva velika grada u Vojvodini moramo da spojimo sa Koridorom 10, kao i sve lokalne samouprave na trasi od Novog Bečeja, Bečeja, Kule. Nekako su ti gradovi i te lokalne samouprave kaskale sa investicijama, sa otvaranjem novih firmi i fabrika, a preduslov za to su novi i kvalitetni putevi. Očekujemo da ćemo u narednih par meseci krenuti sa izgradnjom te saobraćajnice i da ćemo u naredne četiri godine povezati Sombor i Kikindu najkvalitetnijom putnom infrastrukturom koja će biti na nivou najviših evropskih standarda', rekao je ministar Momirović.'

Foto: FoNet/MGSI