Fruškogorski koridor u “rekordnom roku”, a radovi trebalo da počnu 2016.

Za izgradnju brze saobraćajnice Novi Sad – Ruma, na Fruškogorskom koridoru, Skupština Srbije odobrila je 608 miliona evra, potvrđujući ugovor o zajmu koji su 26. januara potpisali Vlada Srbije i kineska “Eksport-Import banka”. Radovi na ovoj deonici zvanično su počeli u maju prošle godine, predsednik Srbije obećao je njihov završetak u "rekordnom roku", do marta 2024, ali start radova najavljen je još 2016. za - kraj te godine.

Tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović tvrdila je da će „izgradnja Fruškogorskog koridora početi do kraja (2016) godine“.

Beta, 21. 3. 2016. godine
'Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović potvrdila je danas u Šapcu da će izgradnja Fruškogorskog koridora koji povezuje Šabac, Rumu i Novi Sad početi do kraja godine. 'Pre nekoliko meseci raspisali smo javni poziv za odabir projektanta i način finansiranja Fruškogorskog koridora. Vlada Srbije je finansijski stabilna i može da da garancije. Ima zainteresovanih, ne samo kineskih već i turskih investitora', rekla je Zorana Mihajlović.'

Ona je godinu dana ranije isticala da je izgradnja Fruškogorskog koridora, dužine 45,4 kilometra, kao deo putnog pravca Novi Sad–Ruma–Šabac–Loznica–granica sa Bosnom i Hercegovinom, „vraćena u jedan od prioriteta, iako to nije bilo lako“.

Tanjug, 23. 5. 2015. godine
”Mi ćemo taj koridor sigurno graditi, jer ta saobraćajnica pripada grupi prioriteta Vlade Srbije', rekla je ona novinarima posle sastanka Radne grupe za Fruškogorski koridor i dodala da će ugovor o prenosu finansijskih sredstava iz Pokrajine Republici, za izradu idejnog projekta, biti usvojen na prvoj narednoj sednici Vlade i potom potpisan.'

U novembru 2017. ministarka je razgovarala s ambasadorom Mađarske u Srbiji Atilom Pinterom o realizaciji i načinu finansiranja izgradnje ove brze saobraćajnice, napominjući da je plan da radovi počnu 2018. godine.

Fonet, 17. 11. 2017. godine
'Izrada projektne dokumentacije za Fruškogorski koridor je pri kraju i plan je da radovi počnu iduće godine.'

Prošla je 2018, a u aprilu 2019. ministarka je u Pekingu potpisala protokol o saradnji na projektu izgradnje Fruškogorskog koridora, da bi u septembru te godine izjavila da je plan da se komercijalni ugovor potpiše „do novembra, decembra“. Ugovor je potpisan, ali tek godinu dana kasnije, u oktobru 2020.

srbija.gov.rs, 6. 10. 2020. godine
'Potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović potpisala je danas sa kineskom kompanijom CRBC komercijalni ugovor o projektovanju i izvođenju radova na izgradnji brze saobraćajnice Novi Sad–Ruma. Ugovor o izgradnji Fruškogorskog koridora, vredan 606 miliona evra, potpisan je u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića i ambasadorke NR Kine Čen Bo.'

Prethodno je ministarka izjavila da „veruje da ćemo do kraja sledeće (2021) godine konačno moći da počnemo radove na Fruškogorskom koridoru“.

Tanjug, 16. 9. 2020. godine
'Ona je podsetila da je Srbija pre mesec dana dobila odobrenje kineske Eksim banke, odnosno kineskog ministarstva, da je odobren kredit za finansiranje Fruškogorskog koridora. 'Sve nadalje su sada tehničke stvari. Mi ćemo do kraja godine završiti projektno-tehničku dokumentaciju i verujem da ćemo do kraja sledeće godine konačno moći da počnemo radove na Fruškogorskom koridoru', rekla je Mihajlović.'

Kroz Frušku goru u proleće 2024. 

Predsednik Srbije naveo je i tačan datum završetka radova. Istakao je da će kompletan Fruškogorski koridor sa svim objektima biti otvoren za saobraćaj „u rekordnom roku“, do 15. marta 2024. godine.

Tanjug, RTV, 6. 10. 2020. godine
'Fruškogorski koridor biće veoma značajan ne samo za Novosađane, već i za građane iz svih delova Bačke i Srema i skratiće im put ka zapadu Srbije i zapadnim zemljama'. Vučić je naveo da će ta brza saobraćajnica, pre svega, omogućiti lak dolazak do Fruške gore i Rume. U okviru brze saobraćajnice biće izgrađen i most na Dunavu kod Kovilja od 1,8 kilometara i tunel Iriški venac od čak 3,5 kilometara, naglasio je predsednik. Dodaje da će se nadovezati ta brza saobraćajnica na auto-put Ruma - Šabac koji se gradi, kao i brzu saobraćajnicu od Šapca do Loznice. 'To je oko 125 km gde ćete moći za sat vremena da stignete od Loznice do Novog Sada. Niko nije verovatno ranije da je to moguće', dodao je Vučić.'
Prvog dana maja 2021, „bušenjem prvog šipa“, označen je početak radova. Predsednik Vučić je, kako je navedeno, citirao književnika Miloša Crnjanskog ocenjujući da „strmoglavo grabimo u budućnost“ i da se rade velike stvari za zemlju.

Beta, 1. 5. 2021. godine
'Fruškogorski koridor, kako je dodao, je skup projekat, ali 'Srbija to može, hoće i mora da podnese, jer želimo da generacijama koje dolaze ostavimo bolje puteve'. Vučić je rekao da je od predstavnika kineske kompanije CRBC dobio obećanje da će saobraćajnica biti izgrađena do marta 2024. iako je bilo ugovoreno da radovi budu završeni do maja 2025. godine. 'Obećano je i da će za svako drvo koje na Fruškoj gori bude posečeno zbog izgradnje koridora biti posađene dve sadnice', kazao je Vučić.'
Ceremonija početka radova na izgradnji Fruškogorskog koridora / Foto: FoNet/AP

Inače, kako napominju u „Koridorima Srbije“, buduća brza saobraćajnica povezaće Novi Sad, Irig i Rumu, a spajanjem sa projektom Ruma-Šabac-Loznica Vojvodina će se povezati sa zapadnim i severozapadnim delom Srbije. Biće to i posredna veza Srbije sa BiH, Hrvatskom i Rumunijom, jer se nadovezuje na postojeći državni put Novi Sad–Zrenjanin–granica Rumunije. Izgradnja puta Novi Sad-Ruma biće podeljena u četiri faze.

Koridorisrbije.rs
Deonica 1: Petlja „Autoput E-75“– Paragovo sa planiranom trasom državnog puta 2A reda br.100 od Žeželjevog mosta do petlje Autoput E-75

Deonica 2: Paragovo – početak obilaznice Rume sa kružnom raskrsnicom za priključenje lokalnog puta za Vrdnik

Deonica 3: Petlja „Kać“ – Petrovaradin („Autoput E-75“ )

Deonica 4: Obilaznica oko Rume.

Najduži tunel u Srbiji

Tunel „Iriški venac“ kroz Frušku goru, na deonici između Paragova i obilaznice oko Rume, projektovane dužine od 3,5 kilometara, biće, kako se ističe, najduži u Srbiji.

euronews.rs, 16. 1. 2022. godine
'Tunel će biti dug 3.480 metara i imaće dve cevi. Širina kolovoza je osam metara sa dve trake. Projektovane su i bezbednosne niše na svakih 150 metara i prolazi za pešake na svakih 290 metara kroz koje će moći da prođu u slučaju požara, saobraćajnih nesreća i drugih incidenata. Predviđena je i izgradnja dva vezna tunela kroz koje će i kamioni moći da prođu ako ostanu u kvaru. Sve je projektovano u saglasnosti sa nemačkim standardom bezbednosti RAPT.'

Direktor „Koridora Srbije“ Aleksandar Antić izjavio je početkom decembra da se posle pripremne faze radova prešlo na intenzivne pripreme terena za izgradnju tunela.

RTS, 2. 12. 2021. godine
'U ovom trenutku radimo dva reda šipova koji su prečnika 1,5 metara i idu duboko u zemlju, na dubinu od 25 metara. Do sada smo uradili jedan red šipova, 34 šipa, u drugom redu od 46 šipova uradili smo 27. Radimo potporni zid', kaže Antić. Pored tunela Iriški venac, glavni izazov je izgradnja mosta preko Dunava, dužine oko 1,8 kilometara. 'Ako uhvatimo dinamiku na tunelu, ako uhvatimo dinamiku na mostu, ostatak trase će biti apsolutno u skladu sa dinamikom završetka ovog projekta', govori Antić.'

Kredit za izgradnju ove saobraćajnice vredan je tačno 608.384.610 dolara, ali tom sumom pokriva se 85 posto vrednosti projekta po Komercijalnom ugovoru, dok će država Srbija obezbediti ostalih 15 procenata, što je 107.361.990 dolara.

Dnevnik, 8. 2. 2022. godine
'Ugovorena cena za izradu projektno--tehničke dokumentacije, izvođenje radova i isporuku dobara prema komercijalnom ugovoru iznosi 715.746.600 dolara. Rok dospeća kredita je 20 godina uključujući i period počeka od pet godina, dok je period otplate glavnice 15 godina u 30 polugodišnjih rata koje dospevaju 15. maja i 15. novembra svake godine. Period raspoloživosti kredita je pet godina, uz mogućnost produžetka, a godišnja kamatna stop je fiksna i iznosi do tri odsto godišnje. Izvođač radova po ugovoru je kompanija China Road and Bridge Corporation.'

Povezan sadržaj

A podsetimo, radovi na izgradnji auto-puta od Rume do Šapca počeli su krajem 2019. godine, iako su i oni najavljivani za 2017, a ministarka Mihajlović je početkom 2018. izjavila da je “cilj” da se do 2020. otvori brzi put Šabac-Loznica. Početkom decembra prošle godine predsednik Vučić je tokom obilaska radova na mostu na Savi kod Šapca najavio da bi ceo auto-put Ruma-Šabac trebalo da bude otvoren do polovine 2023.

Večernje novosti, 4. 12. 2021. godine
'Novi most preko Save kod Šapca je najvažniji i najzahtevniji objekat na trasi budućeg auto-puta i brze saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica. Novi most preko Save kod Šapca biće dug ukupno 1,3 kilometra (sa tzv. navoznim rampama) i predstavlja jednu od tri deonice ovog projekta. Ceo projekat Ruma-Šabac-Loznica vredan je 467,5 miliona evra, a ukupna dužina auto-puta i brze saobraćajnice je 77 km.'

Naslovna fotografija: FoNet/AP