Bez auto-puta do Kruševca ove godine

Kruševac će auto-putem biti povezan sa Koridorom 10 do kraja 2021. godine, glasilo je obećanje koje je na otvaranju radova na Moravskom koridoru dao predsednik Srbije, a potom su isto ponavljali i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i njen naslednik na toj funkciji Tomislav Momirović. Taj rok je istekao, navode se novi, ali ono što je sigurno je to da nakon dve godine od početka radovi još nisu okončani.

Kada je 15. decembra 2019. godine, nakon skoro pune decenije najava, konačno počela izgradnja Moravskog koridora, auto-puta na relaciji Pojate-Preljina u dužini od 112,3 kilometra, naglašeno je da će radovi biti završeni za četiri godine, dakle do kraja 2023. Prva deonica, od Pojata, odnosno od Koridora 10, do Kruševca, obećao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić, biće izgrađena za dve godine, pa će se već krajem 2021. od Kruševca do Beograda stizati za sat i po.

Tanjug, 15. 12. 2019. godine
'Za samo dve godine imaćete auto-put završen do Kruševca. Do Kruševca za samo dve godine! Beograd–Kruševac, koliko posle toga, sat i po vremena. Sat i po vremena, ljudi, bez metra koji nije na auto-putu. Za tri godine ćemo završiti Čačak–Kraljevo. Za četiri godine će kompletan auto-put biti završen.'
Svečani početak radova na Moravskom koridoru / Foto FoNet, Kabinet

Vlada Srbije je početkom decembra te 2019. sa američko-turskim konzorcijumom “Behtel-Enka” potpisala komercijalni ugovor o izgradnji Moravskog koridora u vrednosti od 745 miliona evra, a predviđeni su, naglašeno je, i dodatni radovi i direktni i indirektni materijalni troškovi od 20 odsto. Predstavnik kompanije “Behtel-Enka” Endrju Milunci rekao je da je „Moravski koridor više od puta, jer je to prvi 5G auto-put od kojeg će pola miliona građana imati benefit”. „Put spaja zajednice i privredu od Pojata na istoku do Preljine na zapadu, a zatim se povezuje sa auto-putem koji ide od Mađarske ka Severnoj Makedoniji. Moravski koridor će imati važan sistem za odbranu od poplava koji će štititi sva mesta duž svih 112 kilometara puta i ovo je prvi put da je ovakav sistem napravljen na Balkanu“, rekao je Milunci.

U leto 2020. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović uveravala je javnost da sve ide po planu i da će deonica Pojate-Kruševac biti završena do kraja 2021.

RTV Kruševac, 24. 7. 2020. godine
'Biće ovo na vreme. Ne bih želela sada da govorim šta bi trebalo da se desi pa da ne bude, prosto nisam takav čovek, ali Kruševac će biti spojen do kraja sledeće godine. Evo i sada sam dobila uveravanja od 'Koridora', ali isto tako od 'Behtela'.'

I početkom septembra tvrdila je isto.

Beta, 3. 9. 2020. godine
„Moravski koridor je podjednako važan projekat kao i Preljina-Požega, to su po mom mišljenju trenutno dva najvažnija projekta na teritoriji Srbije. Prva deonica kojom spajamo Kruševac i Pojate, u dužini od 27 kilometara, biće gotova krajem sledeće godine.“

I novi ministar potvrđuje stari rok

Krajem oktobra formirana je nova Vlada Srbije, Zorana Mihajlović postala je ministarka rudarstva i energetike, a na čelo Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dolazi Tomislav Momirović, koji godinu dana od početka radova na Moravskom koridoru potvrđuje da će se poštovati ranije dati rokovi za završetak prve deonice.

TV Prva, 18. 12. 2020. godine
“Mi smo uspeli da u ovim okolnostima stvari stavimo pod kontrolu. Da radovi nesmetano teku. Otvorili smo radove na prvoj deonici između Pojata i Kruševca i očekujemo da će u narednih godinu dana oni biti završeni.”

Inače, ministar Momirović tvrdio je da je inicijativu za gradnju Moravskog koridora pokrenuo niko drugi do predsednik Vučić, da „pre pet ili deset godina ovaj auto-put nije bio ni na mapi“, da „o ovome niko nije pričao“, kao i da „ovo nije nešto što se planiralo decenijama“, što je Istinomer, navodeći najave od 2010. godine, ocenio kao neistinu.

U martu ove godine predsednik Srbije obišao je radove na izgradnji deonice od Pojata do Kruševca, kazao da je po ugovoru za prva dva sektora (od Pojata do mosta preko Južne Morave i do mesta Makrešane) rok do septembra 2022, ali i zatražio od izvođača i dobio obećanje da će radovi biti ubrzani i završeni do kraja 2021. Dodao je da će na trećem sektoru na deonici Pojate–Kruševac, do mesta Koševi radovi početi „do maja ili juna“.

Vučić na gradilištu mosta preko Južne Morave / Fonet: FoNet/Instagram
Tanjug, RTS, 29. 3. 2021. godine
'Verujem da ćemo do kraja godine odnosno do januara 2022. imati gotov auto-put od Pojata do Kruševca do mesta Makrešane', rekao je Vučić nakon obilaska radova na mostu preko Južne Morave kod Stalaća, koji će biti dug 248 metara.'
Tomislav Momirović i Aleksandar Antić / Foto: FoNet/MGSI

Tri meseca kasnije, ministar Momirović i direktor „Koridora Srbije“ Aleksandar Antić obišli su radove na Moravskom koridoru, pohvalili dinamiku radova i istakli da će deonica od Pojata do Kruševca biti završena „najkasnije za godinu dana“, dakle do juna 2022.

RTV Kruševac, 28. 6. 2021. godine
“Mi ćemo, bez dileme, u narednih godinu dana imati u potpunosti završen auto-put od Pojata do Kruševca. A u skladu sa onim što smo obećali i predsedniku Aleksandru Vučiću i ministru Momiroviću, mi ćemo učiniti sve da prve dve sekcije od Pojata do Makrešana, odnosno da dovedemo auto-put do obilaznice oko Kruševca, i pre tog roka, kazao je Antić.”

Ministar Momirović naglasio je da im je želja da pokažu da ispunjavaju obećanja, ali i da „drže dinamiku“ i da „moćno izgledaju dok izvode ove radove“.

RTV Kruševac, 28. 6. 2021. godine
“To je ono to želimo da vidimo baš za Vidovdan. Nezaustavljive radove, radove na trasi, radove na svim mostovima, da ispunjavamo obećanja, da držimo dinamiku, da moćno izgledamo dok izvodimo ove radove. I to je ono što insistiramo da se završi do kraja.”

A u oktobru predsednik Vučić obišao je, zajedno sa ambasadorom SAD Entonijem Godfrijem, noćne radove na izgradnji mosta preko Zapadne Morave na deonici od Pojata do Kruševca i „izrazio očekivanje da će ta deonica biti završena do marta, ukoliko budu rešeni problemi sa obezbeđivanjem kamena“.

RTS, Tanjug, 21. 10. 2021. godine
'Ne možemo da rešimo pitanje kamenoloma, najskuplje smo platili eksproprijaciju i onda zbog pojedinih neodgovornih ljudi ne možemo da otvorimo kamenolom', rekao je Vučić i dodao da pojedini ljudi ucenjuju državu jer smatraju da taj auto-put nije potreban. Napomenuo je da je dosta skočila cena bitumena, cementa, čelika, armature. Dodao je je samo bitumen poskupeo u svetu više od 60 odsto. 'Kažu da bi završili auto-put, ali da nemaju kamen, jer neki ljudi kod nas kažu - ne damo kamen', preneo je Vučić i poručio da će se ozbiljnim pristupom države rešiti i taj problem.'

Opet su, početkom decembra, ministar Momirović i  direktor JP „Koridori Srbije“ Aleksandar Antić obišli radove na Moravskom koridoru, istakli da loše vreme ne utiče na dinamiku radova, ali ovog puta nisu pominjali rokove za završetak prve deonice.

Večernje novosti, 7. 12. 2021. godine
'Behtel-Enka', zajedno sa svojim partnerima veoma intenzivno radi, napominje Antić, naglašavajući da je prioritet poštovanje zadatih rokova, ali i kvalitet izvođenja radova. 'Akcenat smo bacili na sektor 1, od Pojata do Kruševca, tu su nam najveće aktivnosti. Otvorena je trasa u dužini od 28 kilometara, urađeno je gotovo 80 odsto zemljanih radova i radova na izgradnji nasipa. U ovom trenutku radimo na svim objektima, pre svega su važni mostovi, zaštita trupa auto-puta i Kruševca od poplava, kao i regulacija Zapadne Morave'.'

Antić je kazao da su dva mosta, jedan na Južnoj, a drugi na Zapadnoj Moravi završena i da se trenutno gradi još jedan most.

RTV Kruševac, 7. 12. 2021. godine
“Sad se nalazimo na drugoj lokaciji mosta preko Zapadne Morave, koji je ujedno i najduži most na Sekciji 1. Dugačak je 596 metara, imaće 96 nosača.”

Naslovna fotografija: FoNet, Kabinet