Obnovićemo 500 kilometara pruge za tri godine

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture o obnovi i izgradnji pruge (RTS, 21. 10. 2014. godine)
„Možemo da očekujemo da će Železnica Srbije za tri godine imati oko 500 kilometara pruge koja će biti revitalizovana ili će čak nekih stotinak (kilometara) biti izgrađeno. Očekujem da će se za dve i po godine od Beograda do Novog Sada vozom putovati 30 minuta. “
Pre nešto više od tri godine resorna ministarka Zorana Mihajlović govorila je detaljno o planovima za obnovu i izgradnju pruge kroz Srbiju. Tada je obećala da će biti obnovljeno 500 kilometara pruge, a oko 100 izgrađeno – u roku od tri godine, a da će za dve i po godine vožnja od Beograda do Novog Sada trajati tek pola sata. Ispostaviće se da je Mihajlović u tom trenutku bila više nego optimistična.
Prvo, prema podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, dostavljenim Istinomeru, za tri godine obnovljeno je – 215 kilometara, skoro 300 kilometara manje od najavljenog.

“U pripremi za uspešan nastup na transportnom tržištu, od 2014. godine do (kraja, prim. Istinomera) 2017. godine rekonstruisano je 215 km magistralnih pruga, u toku su radovi na 46,2 km, a otpočeće radovi na još 179,4 km pruga u toku 2018. godine, što sve ukupno iznosi 440,6 km pruga”, navodi se u odgovoru uz koji je dostavljen i spisak obnovljenih deonica.

Dakle, i kada se sabere sve što je urađeno u prethodne tri godine, ono što se sada radi i ono što će otpočeti tokom ove godine (ne znamo kada će biti završeno) – opet u konačnici nećemo imati 500 kilometara obnovljene pruge.

Drugo, iako je Mihajlović očekivala da će u roku od tri godine biti izgrađeno oko 100 novih kilometara, u realnosti je tri puta manje – 35.3 kilometara.
I na kraju ove liste obećanja – ispostaviće se spiska lepih želja – o srpskim prugama, Mihajlović je najavila da će se od Beograda do Novog Sada putovati mnogo brže, oko pola sata.
Ovoliko ubrzanje očigledno je planirano zahvaljujući modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta. Uprkos brojnim najavama da će radovi početi 2015, pa 2016, pa na proleće 2017, o čemu je Istinomer više puta pisao ovde, ovde i ovde, radovi su konačno krenuli tek na jesen 2017, pa se zbog toga i danas do Novog Sada putuje tri puta po pola sata.

“Prema Redu vožnje za 2017/2018. godinu koje realizuje „Srbija Voz“ ad, danas se putuje u proseku na relaciji: Beograd-Novi Sad, brzim vozom, 84 minuta; Beograd Centar-Novi Sad, putničkim vozom, 93 minuta”, navodi se u odgovoru Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Da sumiramo, niti je za tri godine obnovljeno 500 kilometara pruge, već 215, niti je izgrađeno 100 kilometara novih koloseka, već 35, niti se od Beograda do Novog Sada putuje pola sata, već tri puta duže, zbog čega ministarka Mihajlović za sva ova obećanja dobija jedno veliko “neispunjeno”.
Inače, kako sada stvari stoje, polučasovno putovanje od Beograda do Novog Sada biće moguće tek za četiri godine, odnosno krajem 2021.
U ministarstvu objašnjavaju da je za skraćenje dužine putovanja potrebno završiti Žeželjev most, što je, kako navode, planirano u 2018. godini. Podsećamo, rok za završetak ovog mosta konstantno se pomera još od 2012. godine, a sadašnji predsednik Vučić obećavao je da će sve biti gotovo u prvoj polovini 2017, o čemu smo takođe pisali
Pored toga, navode u ministarstvu, planirana je modernizacija pruge od Beograda do Stare Pazove, koja bi trebalo da bude završena 2020. godine, zatim izgradnja dva nova tunela kroz Frušku Goru i vijadukta kod Čortanovaca do kraja 2021, kao i modernizacija pruge od Stare Pazove do Novog Sada, takođe do kraja 2021.
Ovi rokovi zapravo su realni, pod uslovom da se poštuju ugovori, o čemu smo, takođe, već pisali. U međuvremenu su nas različiti političari ubeđivali da će pruga od Beograda do mađarske granice biti gotova još 2017. (Tomislav Nikolić) ili polovinom 2018. (Aleksandar Vučić) ili da su radovi na modernizaciji pruge od Stare Pazove do Novog Sada počeli (Aleksandar Vučić, dva puta u kampanji – 2016. i 2017), iako u to vreme nije bilo radova. 

Naslovna fotografija: Fonet/MGSI