Siniša Mali korigovao cenu izgradnje metroa

“Što se tiče cena, naprednjačka vlast kreće da se izjašnjava prvi put 2015. godine. Tada je gospodin Siniša Mali rekao da će prva linija metroa koštati između 800 i milijardu evra, da bi krajem 2015. već to korigovao na između 800 miliona i 1,2 milijarde evra.”

Šef odborničke grupe SZS u Skupštini grada o ceni metroa. (Naša televizija, 15. 6. 2019. godine)

Šef odborničke grupe Saveza za Srbiju u Skupštini grada Beograda Nikola Jovanović je, reagujući na predlog projekta metroa aktuelne gradske i republičke vlasti i procenu troškova izgradnje metroa kompanije “Ežis”, izjavio da je vlast o ceni ovog projekta prvi put počela da govori 2015. godine. On je na konferenciji za medije 15. juna rekao da je tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali najpre izjavio da će prva linija koštati između 800 miliona i milijardu evra, a potom, iste godine, da će cena biti između 800 miliona i 1,2 milijarde evra.
Kako bismo proverili njegovu tvrdnju, “konsultovali smo” medijsku arhivu. 
Najpre je u novembru 2014, nakon što su se čelnici Beograda sastali sa predstavnicima francuske kompanije „Ežis“, ambasade Francuske i članovima Radne grupe za projekat „Beogradski metro“, Siniša Mali izjavio da će izgradnja prve linije metroa početi 2016. godine, ne precizirajući koliko će koštati ceo projekat. 
*
Foto: FoNet/Zoran Mrđa

„(Metro) ne može da bude izolovano sredstvo prevoza u gradu nego mora da bude integrisan u linije javnog prevoza kao i ostala sredstva prevoza. Hoćemo da odluka koja je strateški bitna za grad i koja košta nekoliko milijardi evra investicije – bude odluka bazirana na pravim informacijama“, rekao je Mali. (RTS, 6. 11. 2014. godine)
U intervjuu za Novi magazin, 25. marta 2015. godine, Mali je na konstataciju da je ”nedavno izjavio da će 2017. godine početi izgradnja metroa”, reagovao da je “metro strateška stvar” i naveo procenu vrednosti prve linije metroa. 
“Potvrdili smo Sporazum o razumevanju koji je prethodna gradska vlast imala sa francuskom Vladom i idemo ka pravoj odluci o prvoj liniji metroa. Metro je strateška stvar, Beograd raste i neće moći da funkcioniše bez metroa, ali ne smemo da napravimo grešku, samo prva linija košta između 800 miliona i 1,2 milijarde evra. Ako krenemo u takav projekat, a nismo sigurni da je to ono što želimo, potrošićemo novac i sebi napraviti veliki problem.” (Novi magazin, 25. 3. 2015. godine) 
Mali je u istom intervjuu napomenuo da ranije definisana prva linija metroa nije bila bazirana na pravim informacijama, kao i da će do 1. juna 2015. imati novu studiju o optimizaciji javnog prevoza.
Nakon skoro godinu i po dana, u oktobru 2016, Mali je saopštio da će prve tri linije metroa sa stanicama biti definisane do 15. novembra, ističući da bi izgradnja mogla da počne krajem 2018. godine. Ovoga puta, izneo je procenu da trasa neće koštati manje od 800 miliona evra, ali je kao gornju granicu pomenuo milijardu evra.  
“Beograd nikad nije bio bliži metrou. Ako uzmete u obzir da investicija neće biti manja od 800 miliona evra, odnosno od 800 miliona do jedne milijarde, to je još jedan podstrek za našu građevinsku indutriju i još jedan izvor rasta za nacionalnu ekonomiju”, rekao je Mali. (B92, 26. 10. 2016. godine)
*
Foto: Istinomer/Zoran Drekalović

Prva linija metroa, kako je bilo predviđeno tada, išla bi od Makiškog polja do Pančevačkog mosta u prvoj fazi, a kasnije do Mirijeva, dok je planirana trasa druge linije od Ustaničke ulice do Zemuna.
A ovih dana je nakon sastanka aktuelnog ministra Siniše Malog sa kineskim i francuskim partnerima iz Ministarstva finansija saopšteno da će izgradnja metroa koštati  – oko četiri milijarde evra. 
“Kompanija „Ežis“ nedavno je završila prifizibiliti studiju, u kojoj se procenjuje da će izgradnja prve linije metroa koštati 1,8 milijarde evra, druge linije 2,2 milijarde evra, a plan je da u narednom periodu bude urađena fizibiliti studija.” (RTS, 10. 6. 2019. godine)
Prema proceni iz 2018. godine, kako je tada saopštio zamenik gradonačelnika Goran Vesić, prva linija je trebalo da košta oko 1,3 milijarde evra, a obe više od četiri milijarde evra. 
“Metro će se raditi u fazama. Biće urađeno sve što je neophodno da bismo metro počeli 2020. godine”, istakao je Vesić i dodao da se procenjuje da će prva linija koštati milijardu i 300 miliona evra, a da će obe linije koštati više od četiri milijarde evra.” (Večernje novosti, 28. 6. 2018. godine)
Dakle, tačno je da je Siniša Mali korigovao procenu o ceni izgradnje prve linije metroa, ali je on početkom marta 2015. govorio da će ona koštati između 800 miliona i 1,2 milijarde evra, da bi krajem 2016. tvrdio da će cena biti “od 800 miliona do jedne milijarde evra”. Ipak, nakon nekoliko godina ta procena je osetno uvećana. Takođe, prve konkretnije procene cene izgradnje metroa pojavljuju se u izjavama funkcionera aktuelne vlasti nakon 2014. godine. Budući da je Nikola Jovanović, govoreći o korigovanjima cene, neprecizno naveo datume izjava Siniše Malog, ali da je tačno da je aktuelni ministar finansija u više navrata pominjao različite iznose, izjavu potpredsednika NS ocenjujemo kao “skoro istinu”.
[proverime]
Da podsetimo, na izgradnju metroa Beograđani čekaju više od pola veka. Kako je Istinomer pisao, samo u poslednjih 10 godina građani skoro svake godine slušaju obećanja zvaničnika o skorom početku radova. Najnovije obećanje je da će metro početi da se gradi 2020. godine.
Naslovna fotografija: FoNet/Zoran Mrđa