Brza pruga Beograd – Niš do kraja 2023.

Predsednik Srbije o izgradnji brze pruge od Beograda do Niša. (Instagram, 27. 7. 2020. godine)
“Danas smo konačno doneli odluku i idemo u izgradnju brze pruge Beograd-Niš, 200 kilometara na sat, 200 kilometara ukupna dužina pruge. Dakle za sat i 20 minuta Beograd-Niš, sve do kraja 2023. godine. U naredna tri meseca potpisivanje ugovora.”

Predsednik Srbije najavio je krajem jula 2020. da će uskoro početi izgradnja brze pruge Beograd-Niš, ističući da će ceo projekat biti završen 2023. godine. Najavio je da će ugovor biti potpisan za tri meseca. Dakle, do kraja oktobra te godine. 

Instagram, 27. 7. 2020. godine

“Danas smo konačno doneli odluku i idemo u izgradnju brze pruge Beograd-Niš, 200 kilometara na sat, 200 kilometara ukupna dužina pruge. Dakle za sat i 20 minuta Beograd-Niš, sve do kraja 2023. godine. U naredna tri meseca potpisivanje ugovora.”

Podsetimo, predsednik Vučić je još krajem 2019, tokom posete Grčkoj, saopštio da će Srbija “uskoro” početi da gradi brzu prugu između Beograda i Niša.

Tanjug, 10. 12. 2019. godine

'Vučić je kazao da je već razgovarao sa predstavnicima Grčke o potrebi da se uradi dobra železnička veza od granice sa Severnom Makedonijom do Soluna, s obzirom na to da će Srbija uskoro graditi brzu prugu od Beograda do Niša, istu kao onu što već gradi od Beograda do granice sa Mađarskom prema Budimpešti (za brzinu vozova od 200 kilometara na čas). 'Onda ćemo graditi i prugu od Niša do Preševa za brzine vozova od 120 do 160 kilometara na sat. To će stvoriti železnički koridor ne samo za Srbiju, već i Grčku', naglasio je Vučić.'

Zatim, u maju 2020. Vučić je sa tadašnjom ambasadorkom Kine u Beogradu Čen Bo obilazio gradilište deonice pruge Beograd-Stara Pazova i izjavio da bi kompletna brza pruga od Beograda do Budimpešte trebalo da bude završena do 2024. godine, a da se potom produži do Preševa. 

Povezan sadržaj
Siniša Dedeić 27. 3. 2021.

Nekoliko dana nakon što je Vučić saopštio da je doneta odluka da se „ide u izgradnju“ brze pruge do Niša, tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović objasnila je da je u pitanju investicija procenjene vrednosti od dve milijarde evra, koja će biti realizovana sa „kineskim partnerima koji imaju puno iskustva na ovakvim projektima“. Naglasila je da će radovi početi naredne 2021. godine. 

TV Happy, 30. 7. 2020. godine

“Čitala sam negde, svi nas, otprilike, kritikuju, neki analitičari, kažu: ‘E, građani Niša, ne radujte se, neće to skoro, ko zna da l’ će to biti’. Ja mislim da građani Niša treba da se raduju, i uopšte taj deo Srbije, jer evo, završava se Beograd-Novi Sad, biće sledeće godine brzi voz do Novog Sada, ide se ka Subotici, počinju radovi, ide se da sledeće godine počnemo radove Beograd-Niš. To su ozbiljno veliki infrastrukturni projekti.”

Istakla je da bi predlog komercijalnog ugovora trebalo da bude pripremljen u naredna tri meseca, dodajući da se sa kineskom kompanijom CRBC vode pregovori, a da su se obratili kineskoj vladi za odobrenje preferencijalnog kredita, budući da je to ogromna investicija.

Tanjug, 4. 8. 2020. godine

“Verujem da ćemo ispoštovati zajedničku dinamiku, a to je da u naredna tri meseca imamo predlog komercijalnog ugovora. Uporedo se rade projekti i uz odobrenje i finansiranje verujem da bi mogli sledeće godine da počnu i radovi. To jeste nova moderna i drugačija Srbija koja nam treba za buduće generacije, dodala je Mihajlović.”

Početkom oktobra Vučić navodi da je Srbija od EU tražila 50 odsto granta za izgradnju pruge i napomenuo “da ćemo, ako oni ne prihvate, tu prugu graditi sa kineskim CRBC“.

U obećanom roku od tri meseca ugovor nije potpisan, a u martu naredne 2021. predsednik Srbije opet pominje izgradnju ove brze pruge. Tokom obilaska radova na putu Zaječar–Knjaževac istakao je da će taj kraj Srbije posebno dobiti na značaju kada se bude izgradila pruga Beograd–Niš.

RTS, 22. 3. 2021. godine

'U najvećem delu Srbije nemamo pruge i vozove. Sada krećemo u pregovore sa Evropljanima, a videćemo i sa Kinezima oko pruge Beograd–Niš. Ako bi mogli 200 kilometara na sat da razvijemo brzinu, ne znam zašto bi neko išao kolima. Pruge su budućnost i moraćemo da obraćamo više pažnje na njih. Ali, moramo prvo puteve da završimo', poručio je Vučić.'

Mesec dana kasnije Vučić saopštava da je u Briselu dogovorio podršku EU za izgradnju brze pruge Beograd- Niš, ali i od Niša do granice sa Severnom Makedonijom. Ovog puta kaže „da ćemo da molimo da sve bude gotovo do kraja 2025. ili početka 2026.“

Nova.rs, 26. 4. 2021. godine

„Najvažnije o čemu smo razgovarali ovde u Briselu je taj fantastični projekat brze pruge Beograd-Niš, za koji smo dobili ponudu od Kineza. Evropljani su rekli da mogu da daju bolju ponudu i dobili smo neverovatnu cenu', rekao je Vučić u obraćanju javnosti iz Brisela. Prema njegovim rečima, izgradnja te brze pruge i auto-puta na jugu Srbije doprineće razvoju Prokuplja i Kuršumlije, a kako kaže, kada imate auto–put onda će više ljudi da posećuje i banje. Vučić je objasnio da će, prema izabranoj varijanti, Srbiju to da košta maksimalnih 1,2 milijarde, jer će oko 35 do 50 odsto biti poklon pare od EU. 'Preko 600 miliona besplatnog novca, čak i da je varijanta sa 35 odsto, za fantastičan projekat koji nas povezuje sa Skopljem, Solunom, Atinom… Mi ćemo da molimo da sve bude gotovo do kraja 2025. ili početka 2026', rekao je Vučić.'

U avgustu 2021. Vučić putem Instagrama poručuje da su u toku „poslednje analize pred potpisivanje okvirnog sporazuma“ za izgradnju brze pruge Beograd – Niš – Preševo.

Foto: Instagram@buducnostsrbijeav
Instagram, 2. 8. 2021. godine

'Poslednja analiza pred potpisivanje okvirnog sporazuma za izgradnju brze pruge Beograd - Niš - Preševo, konstrukciju novih deonica železničke pruge u Srbiji, kao i modernizaciju postojećih. Železnički saobraćaj je deo zelene agende savremene Evrope, ali i deo privrede koji ubrzano doprinosi rastu. U narednih dva meseca očekujemo velike dogovore i velike ugovore za našu zemlju. Žuri nam se, jer Srbija mora da uhvati korak sa razvijenom Evropom, a celu naciju da podsetimo na činjenicu da vozovi u Srbiji postoje, da su čistiji i lepši nego ikada, a da će nam pruge biti moderne i brže. Živela Srbija!'

A u decembru te 2021. predsednik Srbije saopštava da će brza pruga od Beograda do Niša biti završena 2026. godine!

Republika.rs, 10. 12. 2021. godine

'Predsednik Srbije izjavio je da će planirana izgradnja brza pruga od Beograda do Niša biti završena 2026. godine i da će za manje od četiri godine građani moći od Beograda do Niša da stignu vozom za samo dva sata. Istakao je da će uskoro krenuti i izgradnja železničke obilaznice oko Niša, kao i da zna da to najviše zanima građane Niša pošto im pruga prolazi kroz centar grada, kao i da je rok za završetak te obilaznice decembar 2024. Kaže da će obilazna pruga oko Niša biti duga 22 kilometra i da je vrednost tog projekta 150 miliona evra, ali da će sigurno biti veća cena zbog stalnog rasta cene građevinskog materijala. Kako je rekao, sve što se zbiva u svetu utiče na skok cene energenata i svega drugog, kao i svaki sukob na istoku Evrope. Predsednik je naglasio da će građani Niša, kada bude izgrađena brza pruga od Beograda do Niša, imati na raspolaganju i najsavremenije i komforne vozove, sedišta sa grejačima, i da će uživati u vožnji vozom. Dodao je da će brza pruga biti nastavljena od Niša ka Preševu odnosno makedonskoj granici.'

U aprilu 2022. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović početak gradnje brze pruge od Beograda do Niša najavljuje za oktobar te godine.

Tanjug, 22. 4. 2022. godine

'Ministar Momirović najavio je danas, tokom vožnje brzom prugom od Beograda do Novog Sada, da će u oktobru početi i izgradnja brze pruge od Beogada do Niša i da je cilj da s njom budu povezana tri najveća grada u Srbiji. Prva deonica brze niške pruge biće od Stalaća do Ðunisa, rekao je Momirović odgovarajući na pitanje Tanjuga da li bi moglo da bude ugroženo najavljeno finansiranje tog projekta uz učešće EU zbog aktuelne krize u svetu i međunarodnih odnosa, i poručio da nijedan aktuelni infrastrukturni projekat u zemlji neće stati.'

I kroz dve nedelje Momirović ponavlja da će radovi na brzoj pruzi početi u oktobru, ističući da očekuje da oni budu završeni za tri i po godine, dakle, do kraja 2025

Tanjug, 5. 5. 2022. godine

'Ministar Momiroviće rekao je danas u Nišu da u oktobru počinju radovi na železničkom Koridoru 10, odnosno brzoj pruzi od Beograda do Niša. 'Očekujem da u naredne tri i po godine završimo taj projekat. To je najveći projekat koji trenutno pripremamo. Radimo ga u saradnji sa našim evropskim partnerima od kojih očekujemo da dobijemo bespovratna sredstva u iznosu od oko 500 miliona evra i ja očekujem da ćemo relativno brzo najboljim vozovima povezati Niš i Beograd', rekao je Momirović nakon obilaska radova na početku 'Auto-puta mira' ka Albaniji kod Merošine i na proširenju niškog aerodroma.'

Krajem narednog meseca regionalni direktor Evropske investicione banke za Zapadni Balkan i Tursku Gvido Klari saopštava da EU priprema finansiranje projekta brze pruge Beograd-Niš.

Tanjug, 30. 6. 2022. godine

'EU priprema finansiranje projekta brze pruge od Beograda do Niša, potvrdio je Tanjugu regionalni direktor Evropske investicione banke za Zapadni Balkan i Tursku Gvido Klari i naveo za Tanjug da su predviđena ulaganja od oko dve milijarde evra, od čega EIB planira da finansira milijardu. 'Radimo sve što je moguće da se ubrza odobrenje projekta ulaganja u izgradnju brze pruge od Beograda do Niša', rekao je Klari.'

U avgustu je ministar Momirović ponovio da radovi na izgradnji brze pruge od Beograda do Niša počinju na jesen, navodeći da će izgradnja železničke obilaznice oko Niša u dužini od 22 kilometra startovati u martu 2023

Ali, stigao je oktobar, radovi nisu počeli, ali je krajem tog meseca izabrana nova Vlada Srbije, a nova-stara premijerka Ana Brnabić je, u svom ekspozeu, naglasila da „u mandatu ove Vlade krećemo i sa radovima na izgradnji brze pruge od Beograda do Niša, čija je priprema u toku“.

U februaru ove godine, u vozu, potpisan je sporazum o prvoj tranši bepovratne pomoći EU za izgradnju deonice brze pruge Beograd-Niš, ukupne vrednosti od 598 miliona evra, u okviru finansijskog paketa Evropske unije za železnički Koridor 10. Sporazum su potpisali šef regionalnog predstavništva Evropske investicione banke (EIB) za Zapadni Balkan Alesandro Bragonzi i ministar građevinarstva Goran Vesić, a u prisustvu evropskog komesara za proširenje Olivera Varheljija i predsednika Srbije Aleksandra Vučića, koji je izjavio da se završetak radova očekuje 2027. godine.

Tanjug, 28. 2. 2023. godine

'Nakon potpisivanja Vučić se zahvalio EU rekavši da je 600 miliona najveći bespovratni iznos koji je Srbija dobila. Sporazum se odnosi na gradnju deonice Stalać - Đunis, na trećoj etapi buduće brze pruge, koja će se prva raditi, jer je za tu deonicu idejni projekat već završen i odobren. Deonica Stalać - Đunis je duga 17,7 kilometara pruge. Izgradnja će se odvijati u tri etape i to: Beograd - Velika Plana, Velika Plana - Paraćin, Paraćin - Niš. EU će obezbediti finansijski paket uod 2,2 milijarde evra: EIB će obezbediti 1,1 milijardu evra, EBRD 550 miliona, donacija EU je 598 miliona evra, (sada odobreno 265 miliona).'

Mesec dana kasnije u Vladi Srbije potpisan je sporazum i za novi grant, ovog puta za deonicu Paraćin – Trupale – Međurovo, u ukupnom iznosu od 174,6 miliona evra. 

Potpisivanje Sporazuma o grantu za prugu Beograd–Niš / Foto: FoNet/Vlada Srbije, S. Miljević

Krajem septembra ministar Vesić obaveštava javnost da su „u protekla tri meseca projektanti brze pruge obišli svaku opštinu, razgovarali sa građankama i građanima i rešili sve probleme koje su mogli da se pojave prilikom izgradnje brze pruge kroz ove gradove i opštine“

Tviter, 7. 9. 2023. godine

'Brza pruga koja će povezati Beograd i Niš u dužini od 230 km omogućiće da putovanje između ova dva grada traje 100 minuta. Vrednost pruge je 2,755 milijardi evra u okviru kojih je grant Evropske unije koji iznosi 610 miliona evra. Ova pruga je najveći železnički projekat u modernoj istoriji Srbije.'

Ovih dana ministar Vesić početak gradnje pruge Beograd-Niš najavljuje za narednu 2024. godinu.

Tanjug, 13. 12. 2023. godine

'Uveliko gradimo brzu prugu Novi Sad - Subotica, koja će biti gotova do kraja sledeće godine, tokom koje će početi i gradnja brze pruge Beograd - Niš. Obnovićemo nekoliko važnih regionalnih pruga, za brzine od 120 kilometara na sat, ali pored toga, važno je da obnavljamo i železničke stanice, kako bi i stanične zgrade bile uređene, izgledale dostojno 21. veka i kako bismo putnicima obezbedili još veći komfor. Sve više ljudi koristi vozove, i tek će ih koristiti, i stanične zgrade moraju da prate modernizaciju samih pruga', rekao je Vesić.'

Budući da na kraju 2023. brza pruga od Beograda do Niša ne samo da nije završena, nego radovi još nisu ni počeli, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.  

Foto: Fonet, Milica Vučković