Do Niša vozom za 80 minuta, ali kada?

Vozom će se iz Beograda do Niša stizati za 80 minuta do kraja 2023, najavio je prošlog leta predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Budući da je tom prilikom najavio da će “za tri meseca” biti potpisan sporazum o izgradnji brze pruge od Beograda do Niša, a da ovih dana izjavljuje da “sada krećemo u pregovore sa Evropljanima, a videćemo i sa Kinezima oko pruge Beograd–Niš”, pitanje je kada će se to vozom na jug stizati brže nego automobilom?

Pre neki dan predsednik Vučić obišao je radove na putu Zaječar–Knjaževac, najavio da će u narednih 20 dana obići gotovo sve infrastrukturne projekte u zemlji i ukazao i da će taj kraj Srbije posebno dobiti na značaju i kada se bude izgradila pruga Beograd–Niš.

RTS, 22. 3. 2021. godine
'U najvećem delu Srbije nemamo pruge i vozove. Sada krećemo u pregovore sa Evropljanima, a videćemo i sa Kinezima oko pruge Beograd–Niš. Ako bi mogli 200 kilometara na sat da razvijemo brzinu, ne znam zašto bi neko išao kolima. Pruge su budućnost i moraćemo da obraćamo više pažnje na njih. Ali, moramo prvo puteve da završimo', poručio je Vučić.
Međutim, još krajem 2019, tokom posete Grčkoj, izjavio je da će Srbija “uskoro” početi da gradi i brzu prugu između Beograda i Niša.
Tanjug, 10. 12. 2019. godine
“Vučić je kazao da je već razgovarao sa predstavnicima Grčke o potrebi da se uradi dobra železnička veza od granice sa Severnom Makedonijom do Soluna, s obzirom na to da će Srbija uskoro graditi brzu prugu od Beograda do Niša, istu kao onu što već gradi od Beograda do granice sa Mađarskom prema Budimpešti (za brzinu vozova od 200 kilometara na čas). ‘Onda ćemo graditi i prugu od Niša do Preševa za brzine vozova od 120 do 160 kilometara na sat. To će stvoriti železnički koridor ne samo za Srbiju, već i Grčku’, naglasio je Vučić.”
Potom, u maju naredne 2020. kada je sa ambasadorkom Kine u Beogradu Čen Bo, obišao gradilište deonice pruge Beograd-Stara Pazova, opet je kazao da bi brzu prugu trebalo produžiti do Preševa.

Slobodna Evropa, 30. 5. 2020. godine
“Vučić je dodao da bi želeo da se brza pruga produži do Niša i Preševa, što bi trebalo da bude, kako je rekao, ‘gotovo izvesno ako se postignu dobri ekonomski rezultati’.”
Dva meseca kasnije bio je konkretniji i najavio da će za tri meseca biti potpisan sporazum o izgradnji brze pruge.

FoNet, 27. 7. 2020. godine
“On je na svom Instagram profilu precizirao da će se graditi brza pruga na ovoj deonici u dužini od 204 kilometra, za vozove koji će ići brzinom od 200 km na čas, i da će se od Beograda do Niša stizati za jedan sat i 20 minuta. Projekat bi, prema najavama Vučića, trebalo da bude završen do kraja 2023. godine. Druge detalje ovog projekta Vučić nije saopštio.”
U najavama se predsedniku odmah pridružila i tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, koja je, gostujući u jutarnjem programu TV Hepi, istakla da će se pored modernizacije brze pruge od Beograda do Budimpešte graditi i brza pruga do Niša, za brzine od 200 kilometara na sat.
Danas, 30. 7. 2020. godine
„U pitanju je investicija procenjene vrednosti od dve milijarde evra, radićemo je sa kineskim partnerima koji imaju puno iskustva na ovakvim projektima. Ovde nije reč samo o povezivanju gradova, već o regionalnom povezivanju, jer nema važnijeg magistralnog koridora od Koridora 10’, rekla je ona. Potpredsednica Vlade podsetila je i da će sledeće godine biti završena deonica brze pruge od Beograda do Novog Sada, da će takođe započeti i gradnja brze pruge od Beograda do Niša, kao i da će se graditi i pruga do Preševa, u saradnji sa evropskim partnerima.”

Narednog meseca ministarka Mihajlović izjavila je da se već vode pregovori sa kineskom kompanijom CRBC o izgradnji brze pruge od Beograda do Niša i Preševa i da bi u naredna tri meseca trebalo da bude pripremljen predlog komercijalnog ugovora.

Tanjug, 4. 8. 2020. godine
“Ministarka očekuje da bi radovi, ako bude obezbeđen i preferencijalni kredit od Kine, mogli da počnu već sledeće godine. Mihajlović je rekla novinarima da bi bila velika šteta da nemamo brzu prugu ka jugu zemlje podsetivši da se uveliko gradi brza pruga od Beograda do granice sa Mađarskom za brzinu vozova do 200 km na sat. ‘To je ogromno ulaganje od oko dve milijarde evra, a toliko nas košta i brza pruga do Subotice do Beograda. Ipak, to je ulaganje u budućnost. Mi smo se opredeili da radimo sa kineskom kompanijom CRBC i u narednih nekoliko meseci Infrastruktura železnice Srbije, koja već razgovara sa kineskom kompanijom, ima zadatak da pripremi predlog komercijalnog ugovora - rekla je Mihajlović.”
Ministarka je naglasila da su se već obratili kineskoj vladi za odobrenje prefrencijalnog kredita budući da je to ogromna investicija.

Tanjug, 4. 8. 2020. godine
“Verujem da ćemo ispoštovati zajedničku dinamiku, a to je da u naredna tri meseca imamo predlog komercijalnog ugovora. Uporedo se rade projekti i uz odobrenje i finansiranje verujem da bi mogli sledeće godine da počnu i radovi. To jeste nova moderna i drugačija Srbija koja nam treba za buduće generacije - dodala je Mihajlović.”
Posle skoro tri meseca od najave da će za tri meseca biti potpisan sporazum o izgradnji brze pruge od Beograda do Niša, predsednik Srbije izjavljuje da je Srbija od EU tražila 50 odsto granta za izgradnju te pruge i istakao “da ćemo, ako oni ne prihvate, tu prugu graditi sa kineskim CRBC “.
Tanjug, 6. 10. 2020. godine
“Vučić je rekao da je ta kompanija dala dobru ponudu za izgradnju brze pruge od Beograda do Niša. Istakao je da je vrednost te investicije dve milijarde evra, a da bi brza pruga išla brzinom 200 kilometara na sat. Predsednik je istakao da bi se od Beograda do Niša stizalo za sat i 15 minuta.”

Sastanak predsednika Srbije sa predstavnicima CRBC / Foto: Fonet, Zoran Mrđa

On je izjavio da je posle sastanka sa ambasadorkom Kine u svom bloku zapisao “nešto što će puno značiti za našu zemlju”, kao i da “čim je to tu zapisano – Kinezi to i poštuju”.

Tanjug, 6. 10. 2020. godine
'U mom bloku piše... ekselencijo, da to javno i kažem, za izgradnju brze pruge Beograd - Niš ako budemo dogovorili - piše 'Čen Bo će pomoći'. Mnogo je važan ovaj moj blok, samo se vi smejte’, rekao je Vučić tokom obraćanja novinarima u prisustvu kineske delegacije. Objasnio je da će Čen Bo pomoći u vezi sa procedurom kod kineske Eksim banke za finansiranje brze pruge od Beograda do Niša da se značajno ubrza procedura i da traje svega tri meseca, umesto uobičajenih 18 do 21 meseca. ‘Hoću da što pre korist od brze pruge osete građani Beograda i Niša, kao i celog Pomoravlja i zato je važno da kineska Eksim banka donese odluku za tri meseca, a ne skoro dve godine’, kaže predsednik. ‘Ceo sat smo razgovarali i tek na kraju sam napisao to u svoj blok, a kada sam to zapisao u svoj blok onda to i ide tako’, rekao je Vučić.”
Kako podsećaju “Južne vesti”, kredit od milijardu evra za modernizaciju pruge Beograd – Niš, planiran je avgust ove godine.
Južne vesti, 13. 2. 2021. godine
“Rekonstrukcija pruge između Beograda i Niša, za koju je Aleksandar Vučić rekao da će biti modernizovana i da će vozovi ići i 200 km/h, ukupno bi trebalo da košta dve milijarde evra, a prvu milijardu kredita, prema planu Vlade, uzeće ove godine, kada je i najavljeno da radovi počinju. (…) Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o kreditu između Vlade Republike Srbije i strane investicione korporacije/banke za Projekat rekonstrukcije pruge na deonici Beograd - Niš. Zajam u iznosu do 1.000.000.000 evra za finansiranje rekonstrukcije pruge na deonici Beograd - Niš - piše u planu Ministarstva finansija. Ova investicija će koštati duplo više, kako je ranije rekla ministarka Zorana Mihajlović, koja je najavila početak rekonstrukcije ove godine u saradnji sa kineskim partnerima. Detalji međutim nisu poznati, osim najave Vučića da bi brza pruga od Beograda do Niša trebalo da bude završena do 2023. godine i da će vožnja između ova dva grada tada trajati svega sat i po vremena.”

Naslovna fotografija: FoNet, Božana Pavlica