Od Beograda do Temišvara za samo jedan sat, ali kad?

Vlade Srbije i Rumunije potpisale su Sporazum o izgradnji auto-puta Beograd–Temišvar, rok za početak i kraj radova nije naveden, međutim da su se ostvarile najave koje su se u proteklih skoro deceniju i po mogle čuti od funkcionera aktuelne, ali i prethodnih vlasti, ovaj put bi odavno spajao dve susedne države.

Ubrzo po stupanju na funkciju predsednika Vlade Srbije Aleksandar Vučić je, u septembru 2014, kazao kako je sa premijerom Rumunije Viktorom Pontom razgovarao o izgradnji auto-puta Beograd–Temišvar, preko Zrenjanina ili Vršca.

Viktor Ponta i Aleksandar Vučić / Foto: FoNet, Nenad Đorđević

Prethodno, još u septembru 2008, tadašnji pokrajinski sekretar za nauku i tehnološki razvoj Dragoslav Petrović izjavio je da će Vojvodina za pet godina (do 2013) dobiti auto-put koji će granicu Srbije i Rumunije povezivati sa auto-putem Beograd-Zagreb. On je na konferenciji za novinare, kojoj su prisustvovali i tadašnji potpredsednik Vlade Božidar Đelić i predsednik Izvršnog veća Vojvodine Bojan Pajtić, kazao da će taj put od 165 kilometara koštati oko 280 miliona dinara i da će biti finansiran iz Nacionalnog investicionog plana. Naglasio je da će, iz pravca Temišvara, saobraćajnica preko Međe na granici Srbije i Rumunije prolaziti pored Zrenjanina i Novog Sada.

Beta, 17. 9. 2008. godine
'Dodao je da bi se od Novog Sada dalje išlo tunelom kroz Frušku goru dugim 2.900 metara, a onda bi se taj takozvani poluauto-put sa četiri trake spustio kroz sremsku ravnicu do auto-puta Beograd-Zagreb i došao do Rume. 'Na toj saobraćajnici bi se izgradio i novi most preko Tise, sa Fruške gore bi se potpuno eliminisao saobraćaj teških vozila, a rastojanje između Novog Sada i beogradskog aerodroma bi se smanjilo na svega 47 kilometara', rekao je Petrović.'

Nekoliko meseci kasnije generalni konzul Rumunije u Vršcu Gabriel Nikola izjavio je da Ministarstvo transporta u svojim planovima ima projekat o izgradnji auto-puta Temišvar-Moravica (Vatin)-Vršac-Pančevo-Beograd, ali da nema podatke o putu koji bi se gradio preko Zrenjanina.

Beta, 7. 2. 2009. godine
'Što se tiče pomenutog magistralnog puta Temišvar-Međa-Zrenjanin-Novi Sad-Ruma, nemam zvanične podatke iz našeg ministarstva, ali znam da Bukurešt podržava svaki projekat koji ima ekonomsku opravdanost i vodi ka razvijanju celokupnih odnosa Rumunije i Srbije, posebno na ekonomskom planu', rekao je Nikola.'

Tom prilikom mediji su podsetili na izjavu tadašnjeg ministra za infrastrukturu Milutina Mrkonjića koji je kazao da je auto-put Beograd-Vršac-Temišvar po važnosti odmah iza završetka Koridora 10, jer će „ovu panevropsku putnu i železničku mrežu spojiti sa rumunsko-bugarskim Koridorom 4 koji ide ka Bliskom istoku“. On je tada napomenuo da će izgradnja auto-puta koštati 334 miliona evra, a da će je finansirati „italijanski privrednici koji u Rumuniji imaju registrovanih više od 15.000 firmi, najviše u okolini Temišvara“.

Temišvar / Foto: Pixabay

Početkom 2010. „Večernje novosti“ objavile su da su „u vrhu vojvođanske vlasti“ dobile potvrdu da će deo sredstava „od sada već sve izvesnije prodaje ‘Telekoma’” biti iskorišćen za izgradnju poluauto-puta Novi Sad-Ruma-Temišvar, dugačkog 165 kilometara, koji će koštati 280 miliona evra.

Večernje novosti, 7. 4. 2010. godine
'Očekujemo da bismo mogli da dobijemo veći deo sredstava potrebnih za izgradnju poluauto-puta, a ostatak ćemo obezbediti koncesijom za izgradnju tunela kroz Frušku goru', kaže prof. Dragoslav Petrović, pokrajinski sekretar za nauku i tehnologiju, iznevši istovremeno i procenu da bi, pošto do naredne jeseni bude raspisan tender za novi, detaljniji projekat, gradnja mogla da bude otpočeta naredne godine, a trajala bi oko tri godine.'

Radovi počinju 2018?

Izgradnja nije počela, a u martu 2016, pred parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, gradonačelnik Vršca Čedomir Živković istakao je da je EU odobrila 12 miliona evra za izradu projektno-tehničke dokumentacije i generalnog projekta auto-puta koji će Beograd, preko Pančeva i Vršca, povezati sa Temišvarom. Predviđa se, rečeno je, da bi gradnja mogla da počne za dve godine – do 2018. Živković je izjavio da će ministri saobraćaja Srbije i Rumunije „u narednih desetak dana“ u Vršcu potpisati protokol o saradnji.

Večernje novosti, 3. 3. 2016. godine
'To je jedan od najvećih iznosa, koji će Srbija dobiti od EU kroz prekograničnu saradnju sa Rumunijom. Zato mi je posebno drago što smo uspeli da se izborimo da ta sredstva budu usmerena upravo na 'naš' auto-put, jer je u opticaju bilo još nekoliko investicija. Auto-put Beograd-Pančevo-Vršac-Temišvar, dužine 130 kilometara, biće deo Koridora 11, što je velika šansa za razvoj našeg regiona i privlačenje stranih investicija. Jer, ne mogu da kažem da su ljudi iz Inđije ili Jagodine mnogo sposobniji od nas. Oni jednostavno imaju privilegiju da se nalaze kraj auto-puta, što investitorima mnogo znači, rekao je Živković.'

A na drugom sastanku Zajedničkog odbora za praćenje INTERREG programa IPA između Rumunije i Srbije, u oktobru 2016, odobrena je izgradnja ove saobraćajnice i kako je istaknuto, predviđeno je da gradnja počne za tri godine – 2019. godine. Dodato je da će isplativost celog projekta biti poznata nakon završetka izrade studije izvodljivosti, vrednosti 9,3 miliona evra, a planirano je da se većim delom finansira iz IPA programa prekogranične saradnje, uz obavezno učešće obe države. Gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov naglasio je da bi izgradnja nove saobraćajnice mnogo doprinela razvoju grada.

Večernje novosti, 25. 10. 2016. godine
'Za nas je veoma važna izgradnja infrastrukture, jer razvijamo uporedo dve poslovne zone. Ima nekoliko investitora koji već posluju u Rumuniji, a zainteresovani su da poslovanje presele u naš grad. Studija će u stvari dati odgovor kojom trasom će tačno prolaziti auto-put, ali ona ne može zaobići Pančevo. Ovde živi 125.000 ljudi, a u okrugu nas ima 350.000. Mi smo centar Južnobanatskog okruga i stanovnicima drugih opština je dobra veza sa Pančevom izuzetno bitna, kazao je Pavlov.'

Napomenuto je da je izgradnja predviđena i Strategijom razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog saobraćaja od 2008. do 2015, ali i da je na listi projekata koji su ušli u Generalni master-plan razvoja saobraćaja u Srbiji. „Večernje novosti“ prenele su da je investicionim programom za saobraćajni sektor u periodu od 2009. do 2027. procenjena vrednost izgradnje 92 kilometra auto-puta kroz Srbiju – 570 miliona evra.  

Odustajanje od gradnje?!

A onda, u maju 2017, rumunski premijer Sorin Grindeanu izjavljuje da su dve zemlje odustale od auto-puta Beograd-Temišvar, ističući da vlasti Srbije nisu želele da podrže taj projekat.

B92, Beta, 22. 5. 2017. godine
'Srpski partneri su procenili da izgradnja auto-puta od Beograda do Temišvara nije strateški projekat za Srbiju', kazao je Grindeanu. Rumunski premijer je naglasio da odluka o odustajanju od projekta ni na koji način nije povezana sa Rumunijom.'
Ali, iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije odmah je stigao demanti. Saopšteno je da je Srbija podržala izgradnju auto-puta i smatrala ga strateškim projektom, ali da rumunska strana „nije blagovremeno odobrila otpočinjanje projekta“.
Tanjug, 22. 5. 2017. godine
'O tome da je srpska strana podržala projekat auto-puta koji bi povezao našu zemlju i Rumuniju svedoči i Memorandum o razumevanju potpisan između rumunskog i srpskog ministarstva transporta iz marta 2016. godine. Međutim, zbog dalje realizacije projekta u okviru programa IPA prekogranične saradnje sa Rumunijom, vodeći partner na projektu, a to je Ministarstvo transporta Rumunije, trebalo je blagovremeno da odobri otpočinjanje projekta. Ali, to se nije dogodilo', kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije.'

Podsetilo se i na to da je studija izvodljivosti odobrena u oktobru 2016, a da je saobraćajnica trebalo da bude izgrađena do 2025. godine.

Foto: Pixabay

U martu naredne 2018, tokom posete Rumuniji, predsednik Srbije Aleksandar Vučić ponovo je istakao da je Srbija zainteresovana za izgradnju saobraćajnice.

Tanjug, 8. 3. 2018. godine
'Vučić je ukazao na potrebu izgradnje brze saobraćajnice Beograd-Temišvar, precizirao da je reč o 150 kilometara, 75 na srpskoj i isto toliko na rumunskoj strani, da Srbija ima dovoljno novca i interesa za izgradnju te saobraćajnice i da bi takvo infrastrukturno ulaganje donelo ekonomske dobiti i našem i rumunskom narodu koji žive sa obe strane granice. On je, odgovarajući na pitanja novinara, podsetio da je ta ideja došla iz Srbije, kao i da je svojevremeno o tome razgovarao sa bivšim rumunskim premijerima Ćolusom i Pontom, ali i da, čak uz njihovu želju da se to radi, nije dobijena saglasnost rumunske strane. 'Ne ide to lako, ali mi ostajemo zainteresovani za taj auto-put i povezanost sa Temišvarom', rekao je predsednik Vučić.'

Da projekat izgradnje auto-puta ima političku podršku i Rumunije i Srbije, javnost je, u novembru 2018, obavestila  rumunska premijerka Vjorika Dančila.

Tanjug, 2. 11. 2018. godine
'U tehničkom smislu, već smo utvrdili kalendar za potvrdu tog projekta i izradu studije o izvodljivosti', rekla je Dančila na zajedničkoj konferenciji za novinare sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, bugarskim premijerom Bojkom Borisovim, grčkim premijerom Aleksisom Ciprasom i premijerom Izraela Benjaminom Netanijahom, prenosi Agerpres.'

Saobraćajnica ili auto-put?

Nekoliko meseci kasnije, u februaru 2019, Aleksandar Vučić je u sklopu kampanje „Budućnost Srbije“ posetio Južnobanatski okrug i najavio da će „u narednih šest, sedam ili osam godina“ biti završena brza saobraćajnica sa „dve plus dve trake“ Pančevo-Vršac, do rumunske granice, duga 86 kilometara.

RTS, Tanjug, 10. 2. 2019. godine
'Čekamo Rumune da nam kažu da li će da grade auto-put ili će da ostane na brzim saobraćajnicama', rekao je Vučić novinarima u Vršcu. Naveo je da se očekuje da do kraja ove (2019) godine budu završene sve pripreme za brzu saobraćajnicu i da se potom krene sa izgradnjom tog puta.'

Već idućeg meseca Vučić je, nakon sastanka sa premijerkom Rumunije Vjorikom Dančilom u Bukureštu, izjavio da su razgovarali o izgradnji auto-puta Pančevo-Temišvar, koji je, kako je istakao, od ogromnog značaja za razvoj obe države i za građane Srbije i Rumunije.

Aleksandar Vučić i Vjorika Dančila / Foto: FoNet/TV FoNet
Tanjug, 29. 3. 2019. godine
'Veoma je važno da napravimo taj auto-put, jer će to značiti naše bolje ekonomsko povezivanje, kao i bolje kontakte poslovnih ljudi, ali i svih građana obe zemlje', rekao je Vučić na zajedničkoj pres konferenciji sa Danćilom. On je ukazao da bi taj put bio posebno značajan za Rumune, koji žive u južnom i istočnom Banatu, i za Srbe u banatskom delu Rumunije, za sve one koji, kaže, predstavljaju most između dve zemlje. Taj auto-put Pančevo-Temišvar biće od velikog značaja za naš razvoj, a skratiće, na primer, za 300-350 kilometara put od Rumunije do Venecije, gde je živeo i danas živi i radi veliki broj Rumuna.'

Od tada je prošlo više od tri godine, da bi 24. juna ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Tomislav Momirović i ministar transporta Rumunijе Sorin-Mihai Grindеanu u Temišvaru potpisali Sporazum o utvrđivanju dеtalja za povеzivanjе auto-puta Bеograd-Vatin (Srbija) i auto-puta Tеmišvar–Moravica (Rumunija). Grindeanu je naglasio da je potpisivanjе ovog mеmoranduma „jako bitno“ zato što sе prеlazi iz jеdnе еtapе u drugu, jеr jе „na počеtku bilo rеči o gradnji brzе saobraćajnicе, a sada jе rеč o izgradnji najmodеrnijеg auto-puta“.

Momirović i Grindеanu / Foto: MGSI
mgsi.gov.rs, 24. 6. 2022. godine
„Znam da jе 2016. godinе postojala inicijativa za potpisivanjе ovog Sporazuma, ali rumunska strana tada ovaj projеkat nijе smatrala prioritеtnim. Ponovo smo pokrеnuli inicijativu i u ovom momеntu sе izvodе studijе izvodljivosti kojе ćе biti završеnе na jеsеn. Vеrujеm da ćе sе tokom narеdnе godinе odlučiti ko ćе graditi auto-put, a rеč jе o Evropskom finansiranju', izjavio jе Grindеanu.'

Saopšteno je da će biti uspostavljena vеza izmеđu dvе državе dirеktnim povеzivanjеm auto-puta Bеograd-Vatin (65 kilomеtara) i auto-put Tеmišvar-Moravica (78 kilomеtara). Oni će prolaziti kroz zajеdničku državnu granicu i mеđusobno sе povеzivati, a na spoju dva auto-puta biće izgrađeni granični prеlazi. „Izgradnjom novog modernog auto-puta od Beograda do Temišvara, ova dva grada biće udaljeni na samo sat vremena vožnje“, izjavio je ministar Momirović nakon potpisivanja sporazuma.

Naslovna fotografija: MGSI