Brzo povezivanje Valjeva sa Beogradom – godina četvrta

"Brzu saobraćajnicu Iverak-Lajkovac završavamo veoma, veoma brzo, do septembra ove godine", izjavio je nedavno predsednik Srbije, zanemarujući činjenicu da je u junu 2020, na svečanom otvaranju radova na ovoj deonici od 18,3 kilometra, najavio da će ona biti završena do kraja 2022.

Predstavljajući plan „Srbija 2027 – skok u budućnost“, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je, uz ostale projekte koji bi trebalo da budu završeni do međunarodne izložbe „Ekspo 2027“, pomenuo da će do jeseni biti otvorena deonica koja će spojiti Valjevo sa auto-putem „Miloš Veliki“.  

RTS, 20. 1. 2024. godine

“Iverak-Lajkovac, ostalo nam je samo 5,8 ili 5,9 kilometara i plus 2,4 kilometra obilaznice oko Valjeva, zbog industrijske zone. I to završavamo veoma, veoma brzo, do septembra ove godine.”

Počinjemo 2019.

A početak izgradnje ove brze saobraćajnice najavljivao se još u aprilu 2018, kada je tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila kako je Vlada Srbije “donela odluku da gradi brzu saobraćajnicu sa četiri trake od Valjeva do auto-puta na Koridoru 11”. Napomenula je da bi “radovi mogli da počnu već 2019” i da će biti završeni za „najviše tri godine“, dakle do 2022

Ministarka Mihajlović obilazi državni put kod mesta Iverak, april 2018 / Foto: FoNet/MGSI
Beta, 20. 4. 2018. godine

'Ona je istakla da je doneta odluka da se pravi brza saobraćajnica i zamolila Saobraćajni institut CIP, koji pravi generali projekat koji je već prošao i reviziju, da nastavi dalje da radi projektno tehničku dokumentaciju. Banka Engleske zadržala referentnu kamatnu stopu na 5,25 odsto.Kako kaže, novca za dokumentaciju ima i ona će biti gotova do kraja godine. 'U toku ove godine videćemo kako ćemo finansirati izgradnju te saobraćajnice i procenjuje se da će koštati između 50 i 60 miliona evra. Mislim da postoji mogućnost da je finansiramo iz budžeta, ali i druge mogućnosti. U 2019. imaćemo određeno na koji način finansiramo izgradnju saobraćajnice i ako počnemo da je gradimo 2019. biće završena za dve i po do najviše tri godine', dodala je Mihajlović.'

Tri meseca kasnije, direktor „Puteva Srbije“ Zoran Drobnjak izjavljuje da će radovi startovati na proleće 2019, dodajući da je u pitanju deonica od „samo 17 kilometara, tako da će to biti vrlo brzo gotovo“.

Kolubarske.rs, 3. 7. 2018. godine

'Radovi na izgradnji puta M-4 od Iverka do Nepričave, koji će Valjevo spojiti sa Koridorom 11, počeće na proleće sledeće godine', izjavio je Drobnjak. On je rekao da se već radi projekat za tu deonicu. ‘Projekat će vrlo brzo biti gotov, biramo izvođača radova’, ustvrdio je Drobnjak. Na pitanje šta znači brzo, precizirao je da će projekat biti gotov za mesec dana, ali nije objasnio kako ‘biraju izvođača’, a projekat još uvek nije urađen.”

Nakon godinu dana radovi još nisu počeli, a direktor „Puteva Srbije“ u avgustu 2019. tvrdi da će se to desiti početkom 2020, kao i da će deonica u saobraćaj biti puštena već na leto 2021. Drobnjak je tada kazao i da će se graditi auto-put, a ne brza saobraćajnica, kako je prvobitno bilo planirano.  

Informer, 20. 8. 2019. godine

'Napravićemo auto-put do Valjeva koji će biti dug 17,2 kilometra i spajaće se sa Koridorom 11 kod petlje Lajkovac. Već uveliko se radi projekat koji će biti gotov u februaru. Potom sledi eksproprijacija, koja će trajati tri do četiri meseca i da nađemo izvođača radova. Ako sve bude po planu, radovi će početi u maju ili junu sledeće godine. Autoput će ići preko pruge, a ostaće i postojeći magistralni put. Ova deonica će nas ukupno koštati oko 100 miliona evra, ali je izuzetno bitno za Valjevo da bude povezano sa autoputem ‘Miloš Veliki’ i zbog toga smo odlučili da ga izgradimo - jasan je Drobnjak.”

„Očekujemo da radovi počnu u proleće 2020“, izjavila je ministarka Zorana Mihajlović u novembru 2019, na sastanku Radne grupe za realizaciju projekta izgradnje brze saobraćajnice Iverak-Lajkovac. Tada je i Džang Sjaojuen, generalni direktor CRBC u Srbiji, isticao da je “siguran” da će sve biti realizovano u roku, “imajući u vidu i podršku koju nam pružate”.

Sastanak Radne grupe za realizaciju projekta Iverak-Lajkovac / Foto: FoNet/MGSI
Danas, 12. 11. 2019. godine

'Hvala Vladi NR Kine što je uz nas za sve najveće projekte koje radimo. Prijateljski odnosi dva predsednika, Aleksandra Vučića i Si Đinpinga, doprinose našoj plodonosnoj saradnji. Očekujem da u najskorijem roku usaglasimo elemente komercijalnog ugovora, a da se paralelno radi na izradi projektno-tehničke dokumentacije, kako bi radovi započeli na proleće naredne godine', istakla je Mihajlović.'

Završavamo 2022. 

Ipak, početak radova ozvaničen je u junu 2020. za vreme, zbog pandemije virusa korona, prekinute pa nastavljene predizborne kampanje. Ministarka Mihajlović je 10. juna sa direktorom „Puteva Srbije“ i  direktorom kompanije „Čajna Šandong“ u Beogradu Džang Đančaom potpisala komercijalni ugovor od 158 miliona evra “o projektovanju i izgradnji brze saobraćajnice od Iverka do Lajkovca i regulaciji reke Kolubare”.

MGSI, 10. 6. 2020. godine

“Ukupna dužina deonice je 18,3 km, a početak radova planiran je za sledeću nedelju. Na trasi će se nalaziti 25 objekata, 2,5 km mostova i jedna petlja. Brza saobraćajnica Iverak-Lajkovac predstavlja poprečnu vezu u putnoj mreži Srbije i povezaćе delove Bosne i Hercegovine sa auto-putem ‘Miloš Veliki’ i Koridorom 10 i projektovana je za brzinu do 100 km/č.”

A šest dana kasnije, zvaničnom početku radova prisustvovao je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je insistirao „da od kineskih partnera dobije informaciju da će put biti završen do kraja 2022. godine, što su mu oni, na kraju i obećali”.

KTV TV, 17. 6. 2020. godine

“Do kraja 2022. gospodin Ćang je obećao da će se završiti ova brza saobraćajnica, kompletna regulacija vodotokova, dakle, za dve i nešto godine imaćete defakto auto-put Valjevo-Beograd.”

Predsednik je kazao da će se putem Valjevo-Beograd „i da najsporije vozite, ići manje od jednog sata“.

Početak radova na izgradnji brze saobraćajnice / Foto: FoNet/MGSI
Tanjug, 17. 6. 2020. godine

'Domaćini, kineski partneri iz kompanije 'Čajna Šandong', upoznali su predsednika Srbije sa projektom i istakli da je reč o kompaniji koja je već 13 godina za redom na listi 500 najboljih kineskih kompanija. Nakon što je čuo taj podatak, Vučić je rekao da ga zato čudi zašto je rok za završetak radova 36 meseci i zapitao ih da li to može malo brže. Predsednik je bio uporan u nameri da od kineskih partnera dobije informaciju da će put biti završen do kraja 2022. godine, što su mu oni, na kraju i obećali. Takođe, primetio je da je ta kompanija odlično radila denice ‘Miloša Velikog’ od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga, dok su se srpske firme ‘mučile’ sa 12,5 km od Uba do Lajkovca. Kazao je i da je bilo problema na deonici od Lajkovca do Ljiga, ali da je kineska kompanija posle to velikom brzinom dovršila. ‘Kako ste tu ozbiljno prisutupili, tako treba sad od početka ovde da radite’, poručio je Vučić.”

U martu 2021. predsednik Srbije došao je da obiđe radove i ponovio da će sve biti završeno kako je dogovoreno – do kraja 2022

SNS, 23. 3. 2021. godine

“I zahvalan sam našim kineskim prijateljima iz 'Šandong Haj Spid' kompanije koji su i danas pred vama ponovili da će, umesto u decembru 2023. godine, najkasnije do decembra 2022. godine ovaj fenomenalni put koji spaja Lajkovac i Valjevo, dakle, ova brza saobraćajnica, četiri trake, biti završena.”

Na samom početku 2022. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović obilazi radove i naglašava da se posao „zahvaljujući našim kineskim partnerima“ odvija „planiranom dinamikom“.

valjevonadlanu.rs, 22. 1. 2022. godine

'Momirović je prilikom obilaska radova na toj saobraćajnici istakao da se radovi ne zaustavljaju ni u zimskim uslovima i zahvalio kineskoj kompaniji 'Šandong' koja je, prema njegovim rečima, pretfinansirala radove u prethodnih godinu i po dana. 'To je jako velika pomoć i jako velika podrška i ovaj projekat je nešto što će dati Valjevu primat u ovom delu Zapadne Srbije. Takođe će i Lajkovcu dati jedan novi kvalitet u smislu saobraćajnog čvorišta ovog dela auto-puta Miloš Veliki i to je ono o čemu pričamo kada govorimo da ponovo gradimo i izgrađujemo našu državu', kazao je Momirović.'

Kako su izvestili mediji, radove je polovinom 2021. nakratko blokirala porodica Slobodana Milinkovića iz Valjevske Loznice, uz podršku komšija, protestujući zbog toga što nisu dobili rešenje o eksproprijaciji 1,36 hektara koliko im se oduzima za izgradnju deonice, kao i zbog toga što za svoje imanje nisu dobili novac.

Uskoro ministar Momirović izjavljuje da je u vezi sa eksproprijacijom zemljišta „rešeno 99 odsto problema“, hvali se „čvrstom dinamikom radova“, ali je kao rok za puštanje u saobraćaj naveo „prve mesece 2023“. Dodao je kako bi „bilo malo preuranjeno“ da se izjasni o konkretnom datumu završetka radova.

V5 TV, 27. 7. 2022. godine

“Mislim da mi imamo čvrstu dinamiku koju smo ugovorili. Mi svakako govorimo o prvim mesecima sledeće godine, ali mislim da nije trenutak kada bi mogli da najavimo otvaranje. On će svakako brzo doći, on će biti jako pozitivna vest za sve građane i Valjeva i Lajkovca i svih ljudi koji žive na trasi, ali mislim da bi bilo malo preuranjeno da danas to najavim.”

Otvaranje 2023. 

Nekoliko meseci kasnije, u oktobru 2022, ministar govori da će saobraćajnica biti završena „u narednih godinu dana“.

RTS, 19. 10. 2022. godine

'Dodao je da će do kraja godine biti pušten deo od Kruševca do Koridora 10, a u narednih godinu dana deonica Valjevo–Lajkovac.'

Ministar Momirović u obilasku radove na saobraćajnici Iverak-Lajkovac / Foto: FoNet/MGSI

„Slobodna Evropa“ pisala je da je u septembru 2022. Ministarstvo građevinarstva dalo dozvolu da podizvođač na ovoj brzoj saobraćajnici bude firma „Novi Pazar-put“, koja je nekoliko meseci ranije „stavljena na američku crnu listu“.

Slobodna Evropa, 6. 4. 2023. godine

'Novi Pazar-put je ćerka firma 'Inkopa' od januara 2020. godine, kada su ga kupili Zvonko Veselinović i Milan Radoičić. (...) Na izgradnji puta od Iverka do Lajkovca kineska kompanija je u leto 2022. predložila da joj podizvođač bude firma koja je nekoliko meseci ranije stavljena na američku crnu listu, 'Novi Pazar-put'. U junu 2022, javno preduzeće 'Putevi Srbije' je dalo saglasnost da 'Novi Pazar-put' bude angažovan kao podizvođač na izgradnji asfalta, uz obrazloženje da ispunjava uslove. Nakon toga je saglasnost otišla na višu instancu, Ministarstvo građevinarstva, koje im je konačnu dozvolu dalo u septembru 2022. godine. Na istom gradilištu se pre uvođenja sankcija našla još jedna firma Veselinovića i Radoičića, 'Inkop' iz Ćuprije.'

U junu 2023. predsednik Srbije dolazi u Valjevo i naglašava da će brza saobraćajnica biti završena „najkasnije“ do marta 2024.

TV Pink, 27. 6. 2023. godine

'Ne zaboravite da ćemo do marta ovde da imamo brzu saobraćajnicu, najkasnije, završenu, koja će da spoji u potpunosti sa Beogradom.'

Nekoliko dana kasnije objavljeno je da su „Putevi Srbije“ podneli zahtev za „određivanja obima i sadržaja studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje južne obilaznice oko Valjeva“.

Ekapija, 1. 7. 2023. godine

'Predmetna saobraćajnica predstavlja vezu buduće južne privredne zone grada Valjeva sa planiranim koridorom državnog puta I B reda broj 27, Loznica- Valjevo-Lazarevac, deonica Iverak – petlja Lajkovac. Trasa je projektovana za brzinu od 100 km/h sa poprečnim profilom od dve fizički odvojene kolovozne ploče, sa dve saobraćajne trake za svaku kolovoznu ploču. Planirane su četiri trake od po 3,50 metara širine. Deonica 1 se završava kružnom raskrsnicom koja predstavlja vezu sa privrednom zonom Grada Valjeva.'

„Sada je skoro izvesno da će brza saobraćajnica od Iverka do Lajkovca biti završena i puštena u saobraćaj na proleće 2024“ – izjavio je u julu 2023. gradonačelnik Valjeva Lazar Gojković. Dodao je da radove usporava „nekoliko nezavršenih slučajeva eksproprijacije zemljišta“, čije je rešavanje „u toku“. 

Na samom kraju 2023. otvorena je deonica od 12 kilometara ove brze saobraćajnice – trasa od naplatne rampe u Lajkovcu do petlje Divci, koja je urađena „skoro u punom profilu auto-puta“.

RTS, 23. 12. 2023. godine

'Sa ovih 12 kilometara približili smo Valjevo na neverovatan način Beogradu i mnogim drugim mestima u Srbiji i nastavljamo da radimo ono što je od ključnog interesa za građane Srbije. Srbija će do 2027. godine da se gradi po ubrzanom tempu, radićemo i puteve i pruge i mnogo važnih i dobrih vesti biće za građane i ovde u Kolubarskom kraju, ali i u mnogim drugim regionima. Mi ćemo pokušati da zbog EXPO 2027. obezbedimo ogroman novac, u milijardama evra, kojim bismo ne samo popravili održavanje naših puteva, a ono je na nivou veoma visokom, među najboljim rekao bih u celoj Evropi, a mora da bude još mnogo bolje', poručuje predsednik Aleksandar Vučić.

Skori završetak kompletne deonice sada najavljuje i aktuelni ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.

K1, 22. 1. 2024. godine

'Završićemo preostalih 5,8 kilometara Iverak-Lajkovac, završili smo sada do petlje Divci, završićemo do samog Valjeva. Pored toga radimo i 2,8 kilometara južne obilaznice oko Valjeva, koja će takođe biti završena.'

Naslovna fotografija: Putevi-srbije.rs