Kada će Valjevci do Beograda stizati za manje od jednog sata?

Brza saobraćajnica sa četiri trake od Valjeva do auto-puta na Koridoru 11 počeće da se gradi 2019, najavljivano je u aprilu 2018, ali radovi su počeli tek u junu ove godine, neposredno pred izbore, a za sada se, kako je objavila TV N1, ne vidi napredak.  

Na mestu sa koga je predsednik Srbije Aleksandar Vučić u finišu predizborne kampanje najavio početak radova sada samo stoji, kako se navodi, građevinska tabla, ali nema ni građevinskih mašina, ni radnika, niti se odvijaju bilo kakvi radovi. Ipak, kompanija „China Shandong International“ saopštila je da to nije tačno i da je u protekla tri meseca već “preduzeto mnogo aktivnosti, koje će omogućiti nesmetani nastavak kontinuiranih radova, najkasnije do 8. oktobra”. 

Istakli su da su sa svojim partnerima „JP Putevi Srbije“, Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Institutom za puteve, lokalnim samoupravama Valjevo i Lajkovac, uspeli da za protekla dva meseca sprovedu postupak eksproprijacije za početak radova na tri kilometra trase, koji će, kako kažu, biti vidljivi i na terenu. Izvodiće se, napominju, „pozicije raščišćavanja terena, geodetsko obeležavanje, skidanje humusa, iskop zemljanog materijala, obrade podtla i izrade nasipa“ na tri lokacije.

N1, 28. 9. 2020. godine
'Projekti za privremenu građevinsku dozvolu za pripremne radove su završeni. Zahtev za privremenu građevinsku dozvolu za izvođenje radova na navedenim lokacijama biće predati u toku ove nedelje, kada se očekuje i izdavanje dozvole od nadležnog ministarstva za radove na navedenim stacionažama. Ove aktivnosti će omogućiti izvođenje radova u kontinuitetu i njihov obim je dovoljan za izvođenje radova do kraja građevinske sezone 2020. godine', uveravaju u kompaniji.

Inače, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je još u aprilu 2018. istakla da je Vlada “donela odluku da gradi brzu saobraćajnicu sa četiri trake od Valjeva do auto-puta na Koridoru 11”, dodajući da bi “radovi  mogli da počnu već 2019. godine”. Ona je tokom posete deonice Iverak-Lajkovac na putu Loznica-Valjevo-Lazarevac, rekla da Vlada već nekoliko meseci radi na tome da se napravi brza saobraćajnica koje je važna za ceo taj okrug. Kazala je da će brza saobraćajnica omogućiti da se od Valjeva do Beograda stigne za 45 minuta, napominjući da novca za dokumentaciju ima i da će ona biti gotova do kraja 2018. godine.

Beta, 20. 4. 2018. godine
„U toku ove godine videćemo kako ćemo finansirati izgradnju te saobraćajnice i procenjuje se da će koštati između 50 i 60 miliona evra. Mislim da postoji mogućnost da je finansiramo iz budžeta, ali i druge mogućnosti. U 2019. imaćemo određeno na koji način finansiramo izgradnju saobraćajnice i ako počnemo da je gradimo 2019. biće završena za dve i po do najviše tri godine”, dodala je Mihajlović.

 

Kroz nekoliko meseci, u avgustu 2018, direktor JP „Putevi Srbije“ Zoran Drobnjak izjavio je za Kolubarske.rs da će radovi početi na proleće 2019.

Kolubarske.rs, 3. 7. 2018. godine
'Radovi na izgradnji puta M-4 od Iverka do Nepričave, koji će Valjevo spojiti sa Koridorom 11, počeće na proleće sledeće godine', izjavio je Drobnjak. On je rekao da se već radi projekat za tu deonicu. ‘Projekat će vrlo brzo biti gotov, biramo izvođača radova’, ustvrdio je Drobnjak. Na pitanje šta znači brzo, precizirao je da će projekat biti gotov za mesec dana, ali nije objasnio kako ‘biraju izvođača’, a projekat još uvek nije urađen.”

Drobnjak je podsetio da je reč o deonici dugoj „samo 17 kilometara, tako da će to biti vrlo brzo gotovo“.  

Najava gradnje saobraćajnice, april 2018 / Foto: FoNet/MGSI

Prošlo je godinu dana, a u avgustu 2019. Drobnjak je kazao da radovi na trasi od Lajkovca do Valjeva kreću početkom 2020, dodajući da se završetak očekuje do leta 2021! Istakao je da je, uprkos tome što je prvobitno bilo u planu da se napravi brza saobraćajnica sa četiri trake, ipak odlučeno da Valjevo dobije auto-put.

Informer, 20. 8. 2019. godine
“Napravićemo auto-put do Valjeva koji će biti dug 17,2 kilometra i spajaće se sa Koridorom 11 kod petlje Lajkovac. Već uveliko se radi projekat koji će biti gotov u februaru. Potom sledi eksproprijacija, koja će trajati tri do četiri meseca i da nađemo izvođača radova. Ako sve bude po planu, radovi će početi u maju ili junu sledeće godine. Autoput će ići preko pruge, a ostaće i postojeći magistralni put. Ova deonica će nas ukupno koštati oko 100 miliona evra, ali je izuzetno bitno za Valjevo da bude povezano sa autoputem ‘Miloš Veliki’ i zbog toga smo odlučili da ga izgradimo - jasan je Drobnjak.”

Kroz nekoliko meseci, u novembru 2019. ministarka Mihajlović je na sastanku Radne grupe za realizaciju projekta izgradnje brze saobraćajnice Iverak-Lajkovac kazala da očekuje početak radova u proleće 2020.

Danas, 12. 11. 2019. godine
”Hvala Vladi NR Kine što je uz nas za sve najveće projekte koje radimo. Prijateljski odnosi dva predsednika, Aleksandra Vučića i Si Đinpinga, doprinose našoj plodonosnoj saradnji. Očekujem da u najskorijem roku usaglasimo elemente komercijalnog ugovora, a da se paralelno radi na izradi projektno-tehničke dokumentacije, kako bi radovi započeli na proleće naredne godine”, istakla je Mihajlović.

Džang Sjaojuen, generalni direktor CRBC u Srbiji, zahvalio je na ukazanom poverenju Vladi Srbije i potpredsednici Mihajlović, naglašavajući da je “siguran” da će sve realizovati u roku, “imajući u vidu i podršku koju nam pružate”.

Došla je 2020, ali i pandemija virusa korona, pa je tek u junu ozvaničen početak radova na izgradnji ove saobraćajnice.

Najpre je 10. juna ministarka Mihajlović potpisala sa dirеktorom „Putеva Srbijе“ Zoranom Drobnjakom i dirеktorom kompanijе „Čajna Šandong“ u Bеogradu Džang Đančaom komеrcijalni ugovor vrеdan 158 miliona еvra “o projеktovanju i izgradnji brzе saobraćajnicе od Ivеrka do Lajkovca i rеgulaciji rеkе Kolubarе”.

Potpisivanje ugovora, jun 2020 / Foto: FoNet/MGSI

MGSI, 10. 6. 2020. godine
“Ukupna dužina dеonicе jе 18,3 km, a počеtak radova planiran jе za slеdеću nеdеlju. Na trasi ćе sе nalaziti 25 objеkata, 2,5 km mostova i jеdna pеtlja. Brza saobraćajnica Ivеrak-Lajkovac prеdstavlja poprеčnu vеzu u putnoj mrеži Srbijе i povеzaćе dеlovе Bosnе i Hеrcеgovinе sa auto-putеm ‘Miloš Vеliki’ i Koridorom 10 i projеktovana jе za brzinu do 100 km/č.”

I najzad, 16. juna ozvaničen je početak radova, kojima je prisustvovao predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je, kako su preneli mediji, “bio uporan u nameri da od kineskih partnera dobije informaciju da će put biti završen do kraja 2022. godine, što su mu oni, na kraju i obećali”. „Put Valjevo-Beograd i da najsporije vozite, ići će se manje od jednog sata“, rekao je Vučić.

Tanjug, 17. 6. 2020. godine
“Takođe, primetio je da je ta kompanija odlično radila denice ‘Miloša Velikog’ od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga, dok su se srpske firme ‘mučile’ sa 12,5 km od Uba do Lajkovca. Kazao je i da je bilo problema na deonici od Lajkovca do Ljiga, ali da je kineska kompanija posle to velikom brzinom dovršila. ‘Kako ste tu ozbiljno prisutupili, tako treba sad od početka ovde da radite’, poručio je Vučić.”

Da li su “od početka” radovi tekli onako kako je obećano u junu moglo bi da se vidi već narednih dana, jer je i 8. oktobar, kao rok za “nesmetani nastavak kontinuiranih radova” koji je postavila kineska kompanija – upravo istekao.

Naslovna fotografija: [email protected]