Ugovor sa Vansijem biće objavljen do kraja septembra

Premijerka Srbije o ugovoru za koncesiju aerodroma “Nikola Tesla”. (Skupština Srbije, 29. 3. 2018.)
“Od tih milijardu i 461 milion evra – 501 milion evra dobija Republika Srbija, odnosno građani Republike Srbije kroz jednokratnu koncesionu naknadu kada se finansijski zatvori ovaj posao, što se očekuje do kraja septembra. Kada se finansijski zatvori ovaj posao, tada je moguće objaviti ugovor.”
Govoreći krajem marta o koncesiji aerodroma “Nikola Tesla”, premijerka Srbije rekla je u skupštini da će elementi ugovora za koncesiju, u skladu sa Zakonom o javno-privatnim partnerstvima, biti registrovani u Registru javnih ugovora do 21. aprila ove godine. Od tog datuma može da se ostvari pristup ugovoru, rekla je 29. marta premijerka i dodala da će kompletan ugovor biti transparentan kada se zatvori cela finansijska konstrukcija.
 
*
Potpisivanje ugovora o koncesiji aerodroma „Nikola Tesla“ / Foto: FoNet / Nenad Đorđević

Osnovni elementi ugovora objavljeni su 24. aprila na portalu javnih nabavki u odeljku javni ugovori i to, kako je premijerka rekla nekoliko dana kasnije, “u formi u kojoj u ovom trenutku može da se objavi”. Međutim, kompletan ugovor sa francuskom kompanijom „Vansi“ javnost još nije videla.  

 
“Među šest objavljenih dokumenata ne nalazi se sam ugovor sa aneksima, ni u celini, ni u delovima, već samo pojedine informacije unete u odgovarajuće obrasce”, istakla je u vezi sa tim organizacija Transparentnost Srbija.
 
Pokušali smo da saznamo gde je “zapelo“, dokle je koncesionar stigao sa ispunjavanjem svojih obaveza i kada se može očekivati da građani sazanju detalje iz ugovora sa francuskom avio-kompanijom, ali odgovor iz kabineta premijerke Brnabić nismo dobili. 
Zato, zbog obećanja da će ugovor biti objavljen “kada se finansijski zatvori ovaj posao”, odnosno do kraja septembra, a imajući u vidu da ni mesec dana po isteku predviđenog roka nismo videli ceo ugovor za koncesiju beogradskog aerodroma, premijerka dobija ocenu “neispunjeno”.
 
Podsetimo, ugovor kojim je aerodrom „Nikola Tesla“ dat u koncesiju kompaniji „Vansi“ potpisan je 22. marta, dakle, pre skoro sedam meseci. Od ovog posla Republika Srbija bi, prema najavama zvaničnika, trebalo da inkasira oko 1,5 milijardi evra u narednih 25 godina, koliko će se francuska kompanija starati o beogradskom aerodromu.
 
Predsednica vlade nije jedina koja je iznela tvrdnju da će taj dokument biti javan u septembru. Naime, odgovarajući na pitanje kada će ugovor biti dostupan javnosti, državni sekretar u Ministarstvu finansija Nenad Mijailović rekao je u martu da je pre objavljivanja ugovora potrebno da se ispune određeni uslovi.
 
“Šest meseci od dana potpisivanja moraju da se ispune prethodni uslovi, između ostalog da se uplati tih 501 milion, i kada se svi ti uslovi ispune, ugovor će stupiti na snagu“, objasnio je tada Nenad Mijailović.
 
Takođe, u danu potpisivanja ugovora direktor Aerodroma Saša Vlaisavljević istakao je da nema razloga da ugovor ne bude javan. 
“Ono što ja znam sigurno da će biti javan, nema razloga da ne bude. Ovo je fantastična transakcija“, izjavio je direktor aerodroma za N1.
 
Da javnost, ipak, dobije nekakave informacije u vezi sa ovom temom, pobrinuo se ministar finansija Siniša Mali. On je nedavno izjavio da se “klouzing” ugovora, očekuje do kraja godine, “paralelno sa tim je i uplata cene”, nakon čega će javnost moći da vidi ugovor o koncesiji aerodroma “Nikola Tesla”.
 
Iako su se zvaničnici često hvalili da je koncesija aerodroma izvedena na najstransparentniji mogući način, da se radi o fantastičnoj transakciji i da će ona omogućiti brojne dobrobiti kako za aerodrom, tako i za čitavu zemlju, ni ovaj postupak nije protekao bez pojedinih, čini se, spornih momenata.
*
Delegacije kompanije „Vansi“ i Vlade Srbije / Foto: FoNet / Nenad Đorđević

Organizacija Transparetnost Srbija je još početkom 2017. godine od Vlade Srbije i Ministarstva saobraćaja zatražila studiju izvodljivosti, koja bi trebalo da nam pojasni zašto se uopšte ide u koncesiju. Vlada je, međutim, taj zahtev ignorisala skoro godinu dana. Transparentnost se, zatim, obratila Upravnom sudu, koji je naložio Vladi da dostavi odgovore. Četiri meseca od presude, Vlada se napokon oglasila i odbila zahtev te organizacije. Transparentnost je opet podigla tužbu, ali do sada nije stigao odgovor suda.

 
Podsećamo i da je portal Krik nedavno objavio da će od koncesije aerodroma biznismen Stanko Subotić zaraditi najmanje 28 miliona evra. Naime, jedan deo novca koji bi „Vansi“ trebalo da investira u aerodrom, biće iskorišćen za kupovinu okolnih zemljišnih parcela radi proširenja kapaciteta aerodroma. Vlasnik 28 hektara zemljišta na toj lokaciji je Stanko Subotić.
 
Komentarišući te navode, premijerka Ana Brnabić rekla je da je reč o “neverovatnoj zameni teza”. Ona je prošle sedmice izjavila da veruje da će Stanko Subotić zaraditi, ali da planovi za proširenje aerodroma postoje nekoliko decenija. Prema njenim rečima, Subotić je tu zemlju kupio u periodu od 2000. do 2003. godine, pa ju je od 2008. godine prebacivao sa jedne svoje firme na drugu. 

Naslovna fotografija: Istinomer/Zoran Drekalović