Početna Izjave Istinitost Mediji nisu podržavali Vučića u predsedničkoj kampanji
Suzana Vasiljević

Savetnica za medije predsednika Srbije o kontroli medija u vreme kampanje za predsedničke izbore 2017. godine.

Mediji nisu podržavali Vučića u predsedničkoj kampanji

“Predsednik je u vreme predsedničke kampanje bio premijer i obavljao je svoj posao sve do izborne tišine. Mediji su pratili te njegove aktivnosti, što nije imalo veze sa vremenom koje su on i njegova stranka dobijali u predizbornom programu. Naravno, svi borci za slobodu medija su to namerno ignorisali pa su računali vreme u medijima sabirajući redovne aktivnosti predsednika vlade i kampanju.”

Hrvatski Nacional, 3. 10. 2018. godine

Komentar Istinomera
U nedavnom intervjuu za hrvatski "Nacional", koji je preneo portal B92, Suzana Vasiljević govorila je o Aleksandru Vučiću, kog savetuje od 2012. kada je Srpska napredna stranka došla na vlast, ali i o tvrdnjama da Vučić kontroliše većinu medija u Srbiji. 

*
Suzana Vasiljević, savetnica predsednika Srbije / Foto: Istinomer/Zoran Drekalović

Takve navode Vasiljević je odbacila, rekavši da to “nisu argumentovane optužbe”, već “floskule koje se lako prodaju”. Zatim je na sledeće pitanje i konstataciju novinarke da je kontrola medija naročito bila vidljiva za vreme kampanje za predsedničke izbore 2017. godine, kada su Vučića podržavali gotovo svi najvažniji mediji, odgovorila: 

Tu je došlo do zamene teza. Predsednik je u vreme predsedničke kampanje bio premijer i obavljao je svoj posao sve do izborne tišine. Mediji su pratili te njegove aktivnosti, što nije imalo veze sa vremenom koje su on i njegova stranka dobijali u predizbornom programu. Naravno, svi borci za slobodu medija su to namerno ignorisali pa su računali vreme u medijima sabirajući redovne aktivnosti predsednika vlade i kampanju.”

Da bismo proverili da li je i gde “došlo do zamene teza”, kao što tvrdi savetnica Suzana Vasiljević, podsetićemo se rezultata monitoringa medija u kampanji za predsedničke izbore 2017. koje su sproveli "Crta" posmatračke misije “Građani na straži”, Transparentnost Srbija i Društvo protiv korupcije Biroa za društvena istraživanja (BIRODI). Zaključak svih je da je Aleksandar Vučić i kao premijer i kao kandidat SNS-a za predsednika Republike imao apsolutnu medijsku dominaciju nad svim ostalim predsedničkim kandidatima. 

Posmatračka misija “Građani na straži”, koja je pratila celokupan izborni proces, uključujući i izveštavanje medija, od 15. februara (dve sedmice pre zvaničnog početka kampanje) do 30. marta, analizirala je, između ostalog, i broj i tonalitet pojavljivanja predsedničkih kandidata na naslovnim stranama osam dnevnih listova (Alo, Blic, Večernje novosti, Danas, Informer, Kurir, Srpski telegraf, Politika) i četiri nedeljnika (NIN, Vreme, Nedeljnik, Ekspres). 

Od ukupno 251 naslovne strane, tadašnji predsednik Vlade i predsednički kandidat Aleksandar Vučić pojavljivao se na više od polovine - 58.6 odsto, odnosno 147 naslovnica. Od toga je u pozitivnom kontekstu prikazan na 80,3 odsto, odnosno na 118 naslovnih strana. U neutralnom kontekstu, Vučić se pojavljuje na 17 naslovnih strana, a u negativnom na 12, odnosno osam odsto ukupnog broja pojavljivanja”, navodi se u završnom izveštaju CRTA-GnS o predsedničkim izborima 2017. (da biste videli podatke za ostale predsedničke kandidate, kliknite na donji grafikon).


*

Foto: Grafikon posmatračke misije "Građani na straži" - Prisustvo kandidata i tonalitet pojavljivanja na naslovnim stranama 


Podatak da je premijer na 92 odsto naslovnih strana prikazan u pozitivnom ili neutralnom kontekstu, ističe se u izveštaju, vrlo slikovito ilustruje da su mediji potpuno izgubili kritičku ulogu i (u velikom broju slučajeva) pretvorili se u sredstvo političke propagande tokom kampanje. 

Ali, da ne bude da su borci za slobodu medija, kao što kaže Vasiljević, samo “računali vreme u medijima sabirajući redovne aktivnosti predsednika vlade i kampanju”, navešćemo i rezultate monitoringa Transparentnosti Srbija i BIROD-ija, iz kojih se jasno vidi da je čak i samo kao predsednički kandidat Aleksandar Vučić imao višestruko veći prostor u medijima od svih drugih kandidata. 

Tako je na naslovnim stranicama 12 dnevnih listova Vučić od početka kampanje do 25. marta imao ukupno 128 pojavljivanja, od toga kao premijer - 50 pojavljivanja (47 pozitivna i tri negativna), a kao kandidat 78 (51 pozitivno, 13 neutralnih i 14 negativnih), pokazao je monitoring koji je sprovela Transparentnost Srbija. Ostali predsednički kandidati imali su značajno manje pojavljivanja na naslovnicama, i to najviše u negativnom kontekstu, što se vidi i u tabeli ispod. 

*
Foto: Grafikon oraganizacije Transparentnost Srbija - Naslovne stranice za period 2. mart- 2. april 2017.

Uz sve to, na samom kraju izborne kampanje, 30. marta 2017, sedam od ukupno devet nacionalnih dnevnih novina izašlo je u omotu "AV", odnosno reklame za predsedničkog kandidata Srpske napredne stranke. 

*
Naslovne strane većine dnevnih novina 30. 3. 2017. / Foto: Istinomer 

Ubedljivu dominaciju Aleksandar Vučić imao je i na televizijama s javnom frekvencijom. Monitoring BIROD-ija, koji je sproveden u periodu od 3. do 30. marta, pokazuje da je u centralnim informativnim emisijamama Vučić, i kao predsednički kandidat, bio zastupljen ubedljivo više od ostalih kandidata - imao je 374 minuta ili nešto više od šest sati (kao premijer imao je i dodatnih 487 minuta ili nešto više od osam sati). 

*
BIRODI istraživanje o prisutnosti kandidata u informativnim emisijama  šest televizija u periodu 3. mart - 30. mart 2017.

Dalje, upravo zbog što je u kampanji nastupao i kao predsednički kandidat i premijer, Vučićeva kampanja imala je sve elemente funkcionerske kampanje, što savetnica Suzana Vasiljević u intervjuu ignoriše. 

Funkcionersku kampanju, i to bi savetnica predsednika morala da zna, definiše još uvek važeći Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije u članu 29, koji propisuje da javni funkcioner “ne može da koristi javne resurse i skupove na kojima učestvuje i susrete koje ima u svojstvu funkcionera, za promociju političkih stranaka, odnosno političkih subjekata” i da je “dužan da uvek nedvosmisleno predoči sagovornicima i javnosti da li iznosi stav organa u kojem vrši javnu funkciju ili stav političke stranke”. 

A, upravo to je, pored medijske neravnopravnosti, bilo sporno i tokom kampanje za izbore 2017.
“Funkcionerska kampanja je, pored medijske sveprisutnosti, doprinela da jedan kandidat ima ubedljivu početnu prednost u odnosu na sve druge kandidate. Pored toga što se teško pravila razlika između aktivnosti predsednika Vlade i predsedničkog kandidata, brojne zabeležene neregularnosti odnosile su se upravo na zloupotrebe javne funkcije i javnih resursa u cilju promocije kandidata Aleksandra Vučića”, jasno stoji u izveštaju koji je sačinila CRTA posmatračka misija “Građani na straži”.
Vođenje funkcionerske kampanje utvrdila je i organizacija Transparentnost Srbija, koja je ustanovila i da je Aleksandar Vučić u izveštajima medija sa stranačkih promotivnih skupova tokom kampanje u značajnom broju bio predstavljan istovremeno kao premijer i predsednički kandidat.
“U medijima je Vučić dominirao s jedne strane svojim aktivnostima kao premijer, od kojih je većina bila promotivne prirode (posete firmama, školama, sudovima, bolnicama, otvaranje fabrika, gradilišta… prim. Istinomera), a s druge strane dobio je impozantan prostor u blokovima posvećenim predizbornim aktivnostima, zahvaljujući velikom broju grandioznih promotivnih skupova na koje su dovožene pristalice iz drugih mesta”, stoji u monitoringu Transparentnosti.
Dakle, u izjavi da aktivnosti premijera Aleksandra Vučića nisu imale veze sa vremenom koje su on i njegova stranka dobijali u predizbornom programu, savetnica predsednika Srbije ignoriše problem funkcionerske kampanje, zahvaljujući kojoj je Vučić, kao premijer koji trči predizbornu trku, u startu imao veću prednost u medijima od ostalih kandidata. 

Takođe, Suzana Vasiljević zamenjuje teze kada kaže da su svi borci za slobodu medija “to namerno ignorisali pa su računali vreme u medijima sabirajući redovne aktivnosti predsednika vlade i kampanju”. Naime, sabiranje redovnih aktivnosti predsednika vlade i kampanje bilo je logično, jer je zbog funkcionerske kampanje, kao što smo videli iz analiza tri organizacije, bilo veoma teško napraviti razliku između Vučićevih aktivnosti kao premijera i Vučićevih aktivnosti kao kandidata. U prilog tome, kao što smo takođe videli, ide i činjenica da je Vučić u medijskim izveštajima sa stranačkih promotivnih skupova u kampanji u značajnom broju bio potpisan i predstavljen i kao premijer Srbije i kao predsednički kandidat SNS-a. Dalje, sve i da odvojimo medijsko izveštavanje o Vučićevim aktivnostima sa premijerske pozicije, iz monitoringa Transparentnosti i BIROD-ija videli smo da je Vučić čak i kao predsednički kandidat imao neuporedivo veći medijski prostor od svojih protivnika. Zbog svega nabrojanog, Suzana Vasiljević za izjavu da mediji nisu podržavali Vučića u predsedničkoj kampanji 2017. godine dobija ocenu “kratke noge”.

Naslovna fotografija: Istinomer/Zoran Drekalović
Pitajte Istinomer
Šta je Ministarstvo zdravlja uradilo po pitanju blokiranih računa zdravstvenih ustanova?
Prema podacima Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, dana 26. maja 2017. blokirane račune je imala 21 zdravstvena ustanova, dok je u septembru 2016. u blokadi bilo njih 19. Sam iznos blokada od septembra 2016. do kraja maja 2017. godine porastao je za skoro 540 miliona dinara.