Početak radova na pruzi Beograd – Budimpešta do kraja 2015. godine

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović o početku radova na pruzi Beograd – Budimpešta (mgsi.gov.rs, 14. 1. 2015. godine)
„Studija izvodljivosti o modеrnizaciji prugе Bеograd – Budimpеšta za brzinе od 200 kilomеtara na sat bićе završеna do kraja juna, a radovi ćе počеti do kraja 2015. i trajaćе dvе godinе.“
Nakon što je u decembru 2014. godine na samitu Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope u Beogradu dogovorena modernizacija pruge Beograd-Budimpešta, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, kao i premijer Aleksandar Vučić, više puta su najavljivali da će radovi na pruzi početi do kraja 2015. godine.
*

Međutim, uprkos više najava, krajem decembra 2015. u Novom Sadu je samo predstavljen projekat modernizacije pruge. Budući da je početak radova više puta najavljivan za kraj 2015, a da izgradnja, prema novim informacijama, neće početi do druge polovine 2016, obećanje ministarke Mihajlović ocenjujemo kao neispunjeno.

Inače, planirano je da se pruga gradi u tri deonice. Prvo treba da počnu radovi na deonici Stara Pazova – Novi Sad, koja se gradi iz ruskog kredita. Na samitu u Kini u novembru 2015. godine potpisan je Okvirni sporazum o modernizaciji i rekonstrukciji za druge dve deonice – od Beograda do Stare Pazove i od Novog Sada do Subotice. Još nije poznato kako će se finansirati ti radovi, niti kolika će biti cena tog posla.

Balkan magazin, 14. decembar 2015. godine
“Vrednost ugovora će se znati nakon potpisivanje komercijalnog ugovora čiji će se uslovi dogovarati kada bude završen idejni projekat za pomenute dve deonice i kada ga usvoji Republička reviziona komisija… Rok za izvođenje radova je 24 meseca od datuma potpisivanja komercijalnog ugovora”, izjavio je generalni direktor “Infrastrukture Železnice Srbije” Goran Maksić.

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nisu odgovorili na pitanja Istinomera kada će tačno početi radovi na pruzi, niti zbog čega nije ispoštovan najavljeni rok.

Poznato je da još nije završen prostorni plan, koji je potreban za izdavanje građevinske dozvole.
U Republičkoj agenciji za prostorno planiranje stoji da je Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd – Subotica – državna granica (Kelebija) u pripremi. Vlada je odluku o izradi plana donela 1. jula 2015, a rok za donošenje nacrta plana je šest meseci, posle čega sledi javni uvid u trajanju od mesec dana. 
Inače, izgradnja ove pruge je među strateškim prioritetima u Zakonu o Prostornom planu Republike Srbije od 2010. do 2020. godine. Zanimljivo je da je planom razvoja postavljanje još jednog koloseka i rekonstrukcija pruge, tako da vozovi putuju brzinom od 160 do 220 kilometara na čas, predviđeno do 2014. godine. 
*
Zakon o prostornom planu Republike Srbije / Foto: Printscreen

Zanimljivo je i to što radovi još nisu počeli, a premijer Vučić je već menjao prognoze kada će biti završeni. Kada je u decembru 2014. u vreme samita Kine i zemalja centralne i istočne Evrope u Beogradu razgovarao sa mađarskim premijerom Viktorom Orbanom, Vučić je završetak radova najavio za leto 2017. godine.

N1, 17. decembar 2014. godine
„Posvećeni smo ovom projektu. Naš cilj je da studija izvodljivosti i svi projekti budu završeni do juna sledeće godine kako bi pruga bila izgrađena do juna 2017“, istakao je premijer Vučić.

Međutim, na predstavljanju projekta u decembru u Novom Sadu Vučić je izjavio da pruga mora biti otvorena 2018. godine.

RTS, 23. decembar 2015. godine
“Mi to moramo da otvorimo 2018. sad sam i ja dao javno obećanje, kao što sam rekao i za auto-puteve kad mora da bude gotovo.“

Najavljeno je da će te 2018. vozovi do Budimpešte ići do 200 kilometara na sat, dok je prosečna brzina vozova u Srbiji danas ispod 50 kilometara na čas. Modernizacija pruge na Koridoru 10 značajna je ne samo za Srbiju, već i za Kinu, pošto je kineska kompanija COSCO nedavno kupila grčku luku Pirej, odakle bi njihova roba trebalo preko Srbije da ide ka Zapadnoj Evropi.