Pruga Beograd-Budimpešta gotova za dve godine

„Ako smo rekli da će (pruga Beograd-Budimpešta) biti za dve godine, onda mora da bude za dve godine, jer dobro poznajem kako Kinezi rade i kod njih opravdanja za probijanje rokova nema. Ta pruga nas spaja sa Evropom, a u velikoj meri i Kinu oslonjenu na Srbiju mnogo bolje povezuje sa Evropom.“

Predsednik Srbije o roku za modernizaciju pruge Beograd-Budimpešta kroz Srbiju. (B92 , 11. januar 2015. godine)

Nakon što je u decembru 2014, na samitu u Beogradu, Srbija sa Kinom i Mađarskom potpisala Memorandum o razumevanju o modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta, krenule su odlučne najave da će sve biti gotovo u roku od dve do dve i po godine, što je obećala i ministarka Zorana Mihajlović.

(SEEbiz, 19.12.2014)
„Sa kineskim premijerom dogovoreno je da će studija o izvodljivosti biti rađena najduže tri meseca, da se potom završi glavni projekat i počne gradnja koja ne može da traje duže od dve godine. Računam da ćemo za dve i po godine vozom od Beograda do Budimpešte putovati za dva sata i 24 minuta, dok sada tom prugom putujemo osam sati“, rekla je Mihajlović za „Politiku“.

Ništa manje siguran nije bio ni predsednik Srbije Tomislav Nikolić, koji je rekao da će se lično angažovati oko pruge i da „nema opravdanja za probijanje rokova“.

*
Nikolić sa predsednikom Kine (arhivska fotografija) / Foto: FoNet, Aleksandar Levajković

Međutim, danas, dve godine kasnije, radovi nisu ni počeli, još nema ni ugovora za sve deonice, zbog čega predsednik Nikolić dobija ocenu „neispunjeno„.

Istinomer je pitao kabinet predsednika Nikolića na osnovu čega je dato ovo, ispostaviće se, nerealno obećanje i kakve su sada prognoze za završetak radova, ali odgovore nismo dobili.
Inače, priču o modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta prati pregršt neispunjenih obećanja, o početku radova i rokovima za završetak rekonstrukcije, o čemu je Istinomer pisao u više navrata.
*
Ilustracija: Istinomer

Podsećamo, pruga kroz Srbiju sastoji se iz tri deonice: Beograd-Stara Pazova, Stara Pazova-Novi Sad i Novi Sad-granica sa Mađarskom. Jedino su za središnju deonicu obezbeđena sredstva iz takozvanog ruskog kredita za železnice i radovi na ovom delu trebalo bi da počnu ove godine.

Premijer Aleksandar Vučić je u aprilu 2016, u vreme predizborne kampanje, tvrdio da su radovi već počeli i da nama dobro ide, a da “Mađari moraju da se ubrzaju”. Međutim, ekipa Istnomera obišla je čitavu deonicu i razgovarala sa nekoliko radnika železnice, koji su nam potvrdili ono što smo i sami videli – da radova nema
 
Više puta je najavljivano da će druge dve deonice graditi Kinezi i na to se odnosilo obećanje predsednika Nikolića. Međutim, za sada je potpisan samo komercijalni ugovor za deonicu Beograd-Stara Pazova, ali tek treba obezbediti sredstva, odnosno dogovoriti kredit. Prema ugovoru, radovi na ovoj deonici trajaće najmanje tri godine, što znači da će u najboljem slučaju biti završeni 2020, a kineski partneri, koji grade prugu, neće plaćati PDV i carine. Za poslednju, ujedno i najdužu deonicu (duža nego druge dve zajedno) još nije potpisan ugovor. 
 
U međuvremenu je i premijer Vučić, kako je sam rekao, “dao javno obećanje” da pruga mora biti otvorena 2018. Ne treba zaboraviti ni da su prethodne vlasti, takođe, obećavale nerealno – da će pruga biti završena još 2013!
 
U sledećem tajmlajnu pogledajte pregled najvažnijih obećanja u vezi sa ovim projektom.