Obilaznicu oko Užica otvaramo do septembra 2023.

Tadašnji ministar građevinarstva o izgradnji obilaznice oko Užica. (Yotube/Tomislav Momirović, 30. 6. 2021. godine)
„Budite sigurni da ćemo ovu obilaznicu završiti u naredne dve godine i da dve godine od septembra ili godinu i po dana do dve godine od septembra obilaznica oko Užica će prestati da bude tema. Kamioni neće prolaziti kroz Užice kada završimo ovaj put, a to će biti u naredne dve godine.“

Kada je u junu 2021. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović bio u radnoj poseti Užicu istakao je „važnost izgradnje buduće obilaznice oko Užica koja će značajno rasteretiti grad i celu Zapadnu Srbiju“ i obećao da će ona biti završena „za godinu i po do dve“, dakle, do marta 2023, odnosno najkasnije do septembra 2023. Tvrdio je da će radovi početi u septembru te godine. Napomenuto je da je dužina planirane obilaznice oko 4,85 kilometara i da od značajnijih objekata obuhvata denivelisano ukrštanje sa putem Užice – Zlatibor i most preko reke Đetinje dužine oko 252 metra. Vrednost radova tada je procenjena na oko 22 miliona evra

Yotube/Tomislav Momirović, 30. 6. 2021. godine

“Budite uvereni, dragi građani Užica, dragi građani Gornjeg Milanovca i Požege, ovo je podjednako važno za Vladu Republike Srbije kao i auto-put od Čačka do Požege, kao i Moravski koridor. Budite sigurni da ćemo ovu obilaznicu završiti u naredne dve godine i da dve godine od septembra ili godinu i po dana do dve godine od septembra obilaznica oko Užica će prestati da bude tema. Kamioni neće prolaziti kroz Užice kada završimo ovaj put, a to će biti u naredne dve godine. Budite uvereni, govorim pred svima vama, govorim pred gradonačelnicom, to više nije političko pitanje, to je sada tehničko pitanje i mi imamo snage da ga završimo vrlo brzo.”

Naglasio je da je ova obilaznica, uz još dve u Zapadnoj Srbiji, proglašena za projekat od posebnog značaja za Republiku Srbiju, ističući da on „neće biti ministar koji će izgraditi auto-puteve“, a da se „deca u Užicu guše svaki dan i da pored njih svaki dan prolazi deset do petnaest hiljada kamiona“

Yotube/Tomislav Momirović, 30. 6. 2021. godine

'Video sam da su i vaši saradnici još uvek blago skeptični da li ulazimo u ovu investiciju obilaznice oko Užica i moram da još jednom vama naglasim, pred novinarima, pred svima, ja neću biti ministar, odnosno deo sistema koji predvodi predsednik Republike, koji će izgraditi auto-puteve, a da se deca u Užicu guše svaki dan i da pored njih svaki dan prolazi deset do petnaest hiljada kamiona, pored dve osnovne škole, 'Kralj Petar II’ i ‘Stari grad’. Mi to nećemo tolerisati, mi to nećemo trpeti. Obilaznicu oko Užica, kao i obilaznice oko Požege i Gornjeg Milanovca, proglasili smo za projekat od posebnog značaja za Republiku Srbiju. U septembru kreću radovi na obilaznicama oko Gornjeg Milanovca i Užica, a oko Požege kreću u martu sledeće godine. (…) Mislim da će svi Užičani vrlo brzo videti kad radovi krenu. Mi smo već definisali koje deonice će biti prve za izvođenje radova, most preko Đetinje, koji je najkompleksniji deo projekta, će krenuti da se radi u martu. Računamo da će za godinu i po dana do dve biti završena ova obilaznica. Od septembra računam kada krenemo sa radovima i mislim da će to biti pravi povod da ćemo napraviti ne tako mali korak u poboljšavanju ekološkog pitanja u gradu Užicu.”

Dva meseca kasnije, polovinom avgusta, predsednik Srbije Aleksandar Vučić bio je u poseti u Užicu i tom prilikom izjavio da je doneta odluka da se gradi obilaznica koja će koštati oko 30 miliona evra, naglašavajući da radovi počinju vrlo brzo – „najkasnije do kraja oktobra“.  

TV Pink, 17. 8. 2021. godine

“Što zbog zagađenja vazduha, ali ne samo zbog toga, već zbog stalnih gužvi, zbog bezbroj problema koje rađa put koji prolazi gotovo kroz centar Užica, doneli smo, kao što znate, odluku da izgradimo obilaznicu oko Užica u dužini od 4,85 kilometara. I samo da biste imali u vidu, to nije obilaznica običan put, već je to obilaznica u profilu auto-puta, i želim da znate, to će da košta najmanje 25, a verovatnije 30 miliona evra. Samo da znate kolika su ulaganja u taj deo. (...) Ali, ono što sam vam rekao danas, a to me držite za reč, pa ćete da vidite, obilaznicu oko Užica ćemo da krenemo da radimo, bogami, najkasnije do kraja oktobra. Najkasnije do kraja oktobra krećemo da radimo i moći ćete da vidite mašine i moći ćete da vidite kako stvari napreduju.'

Radovi, ipak, nisu počeli u oktobru, ali je u novembru, u Beogradu, sa predstavnicima kineske kompanije „Pauer Čajna“ potpisan Okvirni sporazum o izradi projekta za izgradnju obilaznice oko Užica i tunela ispod prevoja Kadinjača. Sporazum su potpisali ministar Momirović i v.d. direktora “Puteva Srbije” Zoran Drobnjak, a u prisustvu predsednika Vučića i tadašnje ambasadorke Kine Čen Bo. „Brinemo o tome kakav će vazduh ljudi da dišu, ali time obezbeđujemo i brži protok za te ljude koji učestvuju u saobraćaju i neuporedivo lakši dolazak do Bajine Bašte i izlazak iz samog Užica”, napomenuo je predsednik Srbije.  

Tanjug, 12. 11. 2021. godine

“Ovo je obilaznica oko Užica. Danas kada idete, Ponikve, kada idete na Kadinjaču, vi morate da prođete kroz sami centar Užica i to vam je potrebno bukvalno 15 minuta da napustite centar Užica, a sada ne. Sada idete onom obilaznicom ka Beloj Zemlji i kod Surduka se skreće desno, to je nova obilaznica i izlazite gore na taj put za Kadinjaču, odnosno za Bajinu Baštu. Time izmeštamo vozila iz centra Užica, time izbegavamo saobraćajni haos u centru Užica, time Užice, koje je jedno od najzagađenijih mesta, neće više biti na tom nivou zagađeno, brinemo o tome kakav će vazduh ljudi da dišu, ali time omogućujemo i brži protok za te ljude koji učestvuju u saobraćaju i neuporedivo lakši dolazak do Bajine Bašte i izlazak iz samog Užica.”

Prošla su još četiri meseca i u Užicu je potpisan Komercijalni ugovor o projektovanju i izvođenju radova na izgradnji obilaznice. Ministar Momirović ponovo je najavio brzi početak radova i završetak u roku od dve godine, što je ovog puta početak 2024.

Yotube/Tomislav Momirović, 11. 3. 2022. godine

'Obilaznica će biti duga nešto manje od pet kilometara, imaće četiri mosta, od kojih je najveći most na Ðetinji koji će imati 250 metara, izuzetno je zahtevna iz tehničkog ugla za gradnju, ali mi jednostavno moramo da izgradimo ovu obilaznicu. Ona je neophodna i u uslovima kada gradimo i projektujemo više od 1.200 kilometara auto-puteva, mi moramo da izgradimo i kapitalne infrastrukturne projekte koji su značajni za lokalne samouprave. A ovo je baš jedan od takvih projekata. Dugo smo radili na njemu. Pažljivo smo radili na njemu. Moram da obavestim sve ljude ovde da je na sreću našu eksproprijacija završena. Ali, nažalost ona je završena 1993. godine. Ovaj projekat je trebao da počne 1994. godine da se radi. Znači, mi smo u startu u zakašnjenju skoro 30 godina. Znate, kad pričamo o zakašnjenima, mi moramo da stavimo stvari u pravi kontekst. (…) Ovaj projekat ćemo vrlo brzo započeti da radimo i u naredne dve godine ćemo ga završiti. Zajedno sa tunelom ispod Kadinjače i sa rekonstrukcijom tunela Dub-Dupci, ovo će biti deo jedinstvenog projekta koji će potpuno promeniti saobraćajnu sliku u ovom delu zemlje. Ovaj komercijalni ugovor je deo jednog šireg projekta gradnje obilaznica u Zapadnoj Srbiji i već smo krenuli u realizaciju projekta obilaznice oko Gornjeg Milanovca, u fazi smo projektovanja obilaznice oko Požege, u završnoj smo fazi projektovanja obilaznice oko Užica i uskoro krećemo sa pripremnim radovima, a očekujem da ćemo na jesen krenuti i sa gradnjom tunela oko Kadinjače i da ćemo uz gradnju svih ovih auto-puteva otvoriti ovaj deo Srbije za jedan drugačiji saobraćajni život.”

Momirović je naglasio da saradnja sa kompanijom „Pauer Čajna“ garantuje „da ćemo ovaj projekat završiti u optimalnom roku“.

Yotube/Tomislav Momirović, 11. 3. 2022. godine

“Danas je veliki dan za Užice, potpisali smo komercijalni ugovor za izgradnju ove obilaznice. Drago mi je da to rešavamo putem međudržavnog sporazuma sa NR Kinom, sa kompanijom ‘Pauer Čajna’, kompanijom sa kojom već realizujemo veći broj projekata, kao što je obilaznica oko Beograda, gradnja Beogradskog metroa i u pitanju je jedna od najvećih svetskih građevinskih kompanija. Saradnja sa njima nam garantuje da ćemo ovaj projekat završiti u optimalnom roku, a mi očekujemo da radovi krenu vrlo brzo. Jer već smo radili na projektovanju ove obilaznice, znamo koliko je ona važna za Užice, koliko se dugo ona čeka. Koliko je ona neophodna za ovaj grad, ne samo kako bi se relaksirao saobraćaj, nego kako bi se smanjila aero-zagađenja i kako bi se otvorilo Užice za potpuno drugačiji urbanistički razvoj.'

Ubrzo nakon potpisivanja Komercijalnog ugovora gradonačelnica Užica Jelena Raković Radivojević pohvalila se da su na lokaciju “Petlja Sinjevac” stigle mašine i krenuli prvi radovi na pripremi terena za izgradnju buduće obilaznice. Ona je istakla da su u pitanju radovi „koji za sada ne zahtevaju veći obim ljudstva i mehanizacije i koji će trajati naredna dva meseca“. Napomenuto je da je ugovorni rok za završetak obilaznice 30 meseci, a da će gradnja koštati 29,8 miliona evra

Večernje novosti, 18. 3. 2022. godine

'Ovi pripremni radovi će biti deo glavnih radova, ali i deo istražnih radova, npr. izgradnje pristupnih puteva za istraživanja za veliki most u dužini od 250 metara, koji je jedan od najvećih poduhvata na celoj teritoriji zapadne Srbije i nešto što će biti ukras za grad Užice', rekao je Slobodan Božović, predstavnik kompanije 'Pauer Čajna'.'

Pola godine kasnije, posle sastanka predstavnika kompanije „Pauer Čajna“ i gradonačelnice Užica, saopšteno je da je u selu Volujac, za smeštaj radnika koji će graditi obilaznicu, „kineska kompanija zakupila parcele na pet godina za gradnju kampa“

Danas, 8. 9. 2022. godine

'U martu ove godine u Užicu, prilikom potpisivanja ugovora sa tom kineskom kompanijm o projektovanju i izgradnji obilaznice, ministar Tomislav Momirović je rekao da će 'gradnja, najverovatnije, početi za tri meseca i da će se završiti u naredne dve godine'. Međutim, na današem sastanku, a prema saopštenju gradske uprave, 'kineski predstavnici su istakli da se, u prethodnom periodu, radilo na neophodnim pripremnim aktivnostima'. Takođe, navedeno je i to da je 'izrada urbanističkog projekta pri kraju, a da će se javna rasprava o njemu održati u prvoj polovini oktobra ove godine'.'

Prošlo je još skoro pola godine, a gradonačelnica Užica, u februaru 2023, najavljuje da će radovi početi uskoro. „Očekujemo da će građevinski radovi na obilaznici oko Užica početi u aprilu“, izjavila je Jelena Raković Radivojević. Prethodno, krajem januara, formirana je Radna grupa za izgradnju obilaznica oko Gornjeg Milanovca, Požege, Loznice i Užica, kao i izgradnju deonice državnog puta Dub-Dubci u dužini od 6,3 kilometara sa tunelom ispod Kadinjače. Na čelo te Radne grupe postavljen je (tada) novi ministar građevinarstva Goran Vesić. 

Danas, 10. 2. 2023. godine

'Obilaznica oko Užica i tunel ispod Kadinjače su projekti od nacionalnog značaja i ministar je najavio da će biti među prioritetima njegovog ministarstva. (...) Kineska kompanija je dobila sve potrebne dozvole i komunalne priključke. Nabavili su montažne objekte za smeštaj svojih radnika i ti objekti biće postavljeni narednih dana. I oni su potvrdili da će građevinski radovi početi u aprilu ove godine', kazala je za 'Danas' gradonačelnica dr Jelena Raković Radivojević.'

U julu je JP „Putevi Srbije“ podnelo Ministarstvu zaštite životne sredine zahtev za odlučivanje o potrebi izrade studije o proceni uticaja na životnu sredinu obilaznice oko Užica.

Ekapija, 28. 7. 2023. godine

'Reč je o deonici koja se prostire na potesu Zlatiborski put (petlja Surduk) - Sinjevac - Volujac. Projektovana saobraćajnica obuhvata teritoriju grada Užica, katastarske parcele i delove katastarskih parcela u katastarskim opštinama: Užice, Buar i Stapari. Obilaznica oko Užica počinje denivelisanom raskrsnicom u naseljenom mestu Surduk. Odmah pri početku pružanja trase, nakon denivelisane raskrsnice Surduk predviđena je izgradnja mosta preko reke Đetinje dužine 260 metara. Osim mosta preko Đetinje, radi prelaženja preko depresija terena duž trase saobraćajnice predviđeno je sedam mostovskih konstrukcija raspona od 20 do 130 metara.'

U novembru 2023. saopšteno je da su radovi zvanično počeli, a gradonačelnica Užica istakla je da će ceo projekat koštati oko 30 miliona evra. Prethodno je Ministarstvo građevinarstva potvrdilo urbanistički projekat, čiji je investitor JP „Putevi Srbije“. 

Večernje novosti, 7. 11. 2023. godine

'Završena je izgradnja kampa za radnike u naselju Volujac, na gradilištu je sve više ljudstva i mehanizacije, uređeni su pristupni putevi, a u toku je postavljanje šipova za mostove na obilaznici dugoj malo manje od pet kilometara. Teretni saobraćaj biće izmešten iz grada, bezbednost svih biće povećana, a poboljšaće se stanje u vezi sa aero-zagađenjem. Biće izgrađen novi most preko reke Đetinje povezujući stari magistralni put sa naseljem Sinjevac, a u planu je izgradnja još sedam mostova na obilaznici. Obilaznica oko Užica biće u perspektivi povezana sa tunelom ispod Kadinjače i putem prema Republici Srpskoj. Bolji život Užičana, svih građana u Zlatiborskom okrugu, rast turizma i ekonomije biće dobre posledice ovog projekta', kazala je gradonačelnica Jelena Raković Radivojević.'

Budući da obilaznica oko Užica nije otvorena za saobraćaj do septembra 2023. i da još nije poznato kada će ceo posao biti završen, obećanje ministra Tomislava Momirovića iz juna 2021. ocenjujemo kao neispunjeno

Inače, kako podseća „Danas“, prvi radovi na obilaznici počeli su 1993. godine, a njihov nastavak je 2006. godine ozvaničio Velimir Ilić, koji je u to vreme bio ministar za kapitalne investicije.

Danas, 24. 4. 2021. godine

'Ilić je tada, u prisustvu čelnika grada, rekao da je taj projekat vredan 16 miliona evra i da je za gradnju u toj godini obezbeđeno 5,5 miliona evra iz tadašnjeg Nacionalnog investicionog plana. Poručio je da je 'planirano da se obilaznica završi za godinu i po do dve'. Međutim, dve godine kasnije, radovi su obustavljeni zbog tehničkih problema oko gradnje mosta, koji je trebalo se uzdiže sto metara iznad kanjona reke Đetinje. Ilić je i kasnijih godina, uvek pred izbore i u društvu tadašnjih gradskih čelnika, poput nekadašnjeg gradonačelnika Tihomira Petkovića, koji je sada narodni poslanik SNS, najavljivao nastavak gradnje, ali to gradilište do danas nije pokrenuto, uz izgovore da nema para. Nastavak gradnje je pokrenula sadašnja lokalna vlast, čije stavove i zahteve, za razliku od njenih prethodnih čelnika, takođe naprednjaka koji su upravljali gradom osam godina, Vlada Srbije izgleda uvažava. Otuda i tražena podrška od 15 miliona evra iz državnog budžeta za taj projekat.'

Foto: FoNet/MGSI