Mali smo i slabi za PayPal

Državna sekretarka ministarstva kulture o šansama da kompanija PayPal dođe u Srbiju. (Blic, 3. 6. 2011. godine)
„Glavno pitanje za njih (PayPal) je kupovna moć našeg tržišta i to koliko im se isplati da uspostavljaju ovde operacije.“

Već treću godinu Jasna Matić najavljuje dolazak u Srbiju vodeće svetske kompanije u novčanim transakcijama preko Interneta i Istinomer je već ranije ocenjivao njeno obećanje na tu temu. S obzirom da ona i dalje ponavlja opravdanja da PayPal ne dolazi zbog toga što „srpsko tržište nije veliko, a kupovna moć je relativno mala“, pokušali smo saznamo da li su ti razlozi stvarni.

Ne treba trošiti ni mnogo reči na dokazivanje da kupovna moć građana Srbije nije sjajna, ali dovoljno je pogledati listu država u kojima PayPal već posluje, pa da se izjava državne sekretarke dovede u pitanje. Ako se, pak, pogledaju prošlogodišnje liste MMF-a i Svetske banke, načinjenim na osnovu BDP-a izraženim kroz kupovnu moć stanovnika, Srbija ima 10.830 $ tj. 11.719 $ po glavi stanovnika. Sa druge strane, Grenada, ostrvska zemlja u Karipskom moru sa 110.000 stanovnika, na tim listama se nalazi iza Srbije. Ali, bez obzira na to, njeni građani mogu da koriste PayPal. I komšije iz BiH i Albanije koriste usluge te kompanije iako obe države imaju i manje stanovnika i nižu kupovnu moć. Da ne bismo nastavili sa nabrajanjem dodajmo još samo ovo: na obe liste poslednje mesto zauzima Demokratska Republika Kongo čiji je BDP toliki da svakom stanovniku „pripada“ samo 320 $. Treba li reći da to nije bila nikakva prepreka da PayPal uđe na to tržište?

Čak ni prisutnost interneta u Srbiji ne može više da bude prepreka za dolazak američke kompanije jer, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, oko 39 odsto ovdašnjih domaćinstava koristi globalnu mrežu.

I pored očiglednih argumenata, Istinomer je želeo da proveri direktno u kompaniji PayPal zašto je nema ovde. U kratkom odgovoru koji smo dobili navodi se da oni rade na dolasku u Srbiju, ali da i dalje ne znaju kada bi mogli da se pojave na ovdašnjem tržištu:

„Unfortunately, we don’t currently offer services in Serbia. We currently support services in 190 countries and regions worldwide, and though we can’t provide an exact date for coming to your region, we can promise you we’re working hard to get there.“

U dopisu nema ni reči o veličini tržišta i niskoj kupovnoj moći, ali ostavljamo mogućnost da PayPal nije želeo do kraja da otkriva svoje poslovne namere.

Razlozi koje je državna sekretarka navela, dakle, ne stoje, pa joj dodeljujemo ocenu „neistina“.

Zašto PayPal neće u Srbiju, ali stvarno

Više je pretpostavki zašto se svetski lider u online trgovini još ne odlučuje da dođe u Srbiju, a ove su najčešće:

– nepostojanje odgovarajuće zakonske regulative,

– vrlo visoki troškovi carine i špedicije,

– visoke bankarske provizije na novčane transakcije,

– tržište sa visokim rizikom.

Da li je neki od ovih razloga prepreka za dogovor ili su svi zajedno doprineli odsustvu PayPal-a, tek problem je nepremostiv već godinama.