
Brzu saobraćajnicu Paraćin – Zaječar završavamo za samo nekoliko godina

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u junu 2019, tokom posete istočnom delu Srbije, najavio da će brza saobraćajnica od Paraćina do Zaječara i Vrške čuke „biti napravljena za samo nekoliko godina“.
“Danas smo prvi put uzeli preliminarne troškove, hoćemo da radimo brzu saobraćajnicu Paraćin - Boljevac - krak prema Boru - Zaječar - Vrška čuka. Preliminarna cena je oko 460 miliona evra, računamo sa svim dodatnim troškovima da će doći i do 600 miliona evra. I smeje mi se Boško, pošto misli da to nikad neće da se ostvari. Mislili su tako i ljudi iz Čačka, Ljiga, Požege, pa danas vide auto-put. Mislili su to ljudi i iz Vranja i Vladičinog Hana, Surdulice, pa danas vide auto-put. Izgradićemo i tu brzu saobraćajnicu i to za samo nekoliko godina, jer hoćemo da ljudi vide istok Srbije, hoćemo da ljudi vide Zaječar, hoćemo da ljudi vide Boljevac, da vide Knjaževac, da vide Sokobanju.“
Prethodno, u martu te godine, za vreme kampanje „Budućnost Srbije“, dok su širom zemlje trajali protesti „Jedan od pet miliona“, Vučić je bio u poseti Borskom okrugu i obećao gradnju brze saobraćajnice koja će Bor povezati sa auto-putem.
'Planiramo da izgradimo brzu saobraćajnicu (četiri trake), studija izvodljivosti je pokazala da nema potrebe da se radi auto-put (u punom profilu sa šest traka)', rekao je Vučić novinarima u Boru upitan o putnim infrastrukturnim projektima za Borski okrug. Vučić je naglasio da treba popraviti sve regionalne i lokalne puteve u tom okrugu, a pre svega put Negotin - Zaječar.'
Investitori neće doći u ovaj kraj ako nemaju dobre puteve, podvukao je predsednik Srbije.
'Uradićemo, radićemo, studiju izvodljivosti, projekat i zatim kompletnu brzu saobraćajnicu od Paraćina, pa do skretanja za Šarbanovac i do skretanja za Zaječar. Da ubrzamo put i da obezbedimo time dolazak investitora. Neće da dođu ako nemaju dobre puteve. Neće da dođu ako imaju loše puteve.'
I tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović govorila je, u julu te 2019, kako se nada da će već naredne godine moći da se „razgovara i o načinima finansiranja“ brze saobraćajnice, za koju je, kako je nagalsila, u toku izrada projektno-tehničke dokumentacije.
“Reći ću vam da za Paraćin - Zaječar se radi projektno-tehnička dokumentacija. To je brza saobraćajnica i verujemo i nadamo se da sledeće godine možemo da razgovaramo i o načinima finansiranja.”
„Putevi Srbije“ su u septembru te godine objavili tender za Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora i Studiju opravdanosti sa Idejnim projektom izgradnje brze saobraćajnice Paraćin – Zaječar – Negotin.

A u avgustu 2020. Vlada Srbije donela je odluku o izradi „prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora državnog puta IB reda Paraćin-Zaječar – Negotin“.
'Okvirna granica plana obuhvata delove gradova Bora i Zaječara i opština Paraćin, Boljevac i Negotin. Okvirna površina područja plana je oko 1.339 kvadratnih kilometara. Preliminarna dužina infrastrukturnog koridora od postojeće petlje Paraćin do petlje u Negotinu je oko 125 kilometara. Prostorni plan će sadržati detaljnu razradu trase i objekata planiranog državnog puta, kao i pravila uređenja, građenja i korišćenja navedenog područja. Rok za izradu nacrta prostornog plana je 12 meseci. Sredstva za izradu plana obezbeđuje Javno preduzeće 'Putevi Srbije'.'
Već narednog meseca Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture objavilo je prostorni plan kojim će se obezbediti neophodni planski i prostorni uslovi za povezivanje „Koridora 10 i državnih puteva koji predstavlja tzv. ‘Timočku magistralu’ i povezuje plansko područje sa ostalim delovima Srbije, kao i sa Bugarskom i Rumunijom“.
'Planirana trasa državnog puta IB reda počinje od postojeće petlje 'Paraćin' na auto-putu E-75 deonica Beograd - Niš i pruža se duž postojećeg državnog puta IB reda br. 36 do Zaječara, kroz teritorije opština Paraćin i Boljevac (obilazeći građevinska područja pojedinih naselja), odnosno grada Zaječara. Za deo trase preko prevoja Čestobrodica, u sklopu izrade idejnog rešenja, istražiće se najpovoljnija mogućnost njegovog prolaza. U nastavku, neposredno ispred grada Zaječara, trasa napušta postojeći koridor i obilazi građevinsko područje Zaječara, dobijajući ulogu zapadne obilaznice. Nakon toga planirana trasa se dalje pruža ka severu i Negotinu duž koridora državnog puta IB reda br. 35, kroz teritorije gradova Zaječar i Bor, kao i opštine Negotin. Ovaj deo trase puta se najvećim delom poklapa sa postojećim državnim putem IB reda br. 35 i završava se na ulasku u Negotin. Na području Prostornog plana, za čitavu trasu državnog puta IB reda, planira se i projektuje trasa puta za računsku brzinu od 80 do 100 km/h.'
Prošle su dve godine, da bi pred kraj 2022. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić pomenuo brzu saobraćajnicu Paraćin – Zaječar – Negotin.
'On je rekao da je istočni deo Srbije bio zapostavljen u prošlosti, ali da se to menja zahvaljujući brzoj saobraćajnici Požarevac-Golubac-Veliko Gradište dužine 70 kilometara i planiranom izgradnjom brze saobraćajnice Paraćin - Zaječar -Negotin duge 140 kilometara.'
U proleće 2023. u posetu Zaječarskom okrugu dolazi predsednik Srbije koji tvrdi da se na projektu brze saobraćajnice Paraćin – Zaječar – Negotin trenutno radi, ističići da se procenuje da će koštati 1,4 milijarde evra. Ipak, dodao je da ne zna kada će ona „stići na dnevni red“.
'Sad se radi projekat za brzu saobraćajnicu Paraćin - Zaječar - Negotin, to je 140 kilometara, ako se ne varam. U ovom trenutku je procena 1,4 milijardi evra. Ne znam kad ćemo to stići, ne znam kad ćemo da skupimo pare za to, ali svakako će i to doći na dnevni red.”
Krajem te godine Srbiju opet potresaju protesti, ovog puta zbog izbornih mahinacija, a predsednik Srbije u tom trenutku ponovo pominje izgradnju brze saobraćajnice Paraćin – Zaječar – Negotin, ali u čiju realizaciju bi moglo da se krene „možda za četiri godine“.
“Ono što je za nas važno i što verujemo da u okviru Ekspa možemo da uradimo, što više nije o dugom štapu, to su sledeće stvari. Pogledajte, to je ono što smo pričali, iz Mladenovca i Lazarevca ka Aranđelovcu, preko Topole, uz obilaznicu tu ka Rači i ka Topoli, moramo da spustimo i jedan krak i ka Kragujevcu, ovamo preko Natalinaca da se produži prema Rači, da izađemo na Despotovac, ispod Svilajnac, pa Despotovac i idemo ka Boru. Time bismo i istok Srbije, kao što vidite, uz to što bismo i ovde, posle toga, možda za četiri godine krenuli, da ojačavamo magistralni pravac Paraćin - Boljevac - Zaječar, imali bismo tri vodoravne linije koje bi spajale istok Srbije i konačno napravile mogućnost za dolazak stranih investitora i povratak velikog dela naših ljudi iz inostranstva u zemlju.”
A u martu 2025. za vreme novih, još većih protesta širom zemlje, predsednik Srbije opet odlazi u posetu istočnoj Srbiji, tokom koje saopštava da je Zaječar „grad sa kojim leže i sa kojim se budi“, govoreći o potrebi izgradnje brze saobraćajnice od Paraćina do tog grada – „bez obzira što zna da za to nema ekonomskog opravdanja“.
“Zaječar mi je, u ovom trenutku, da ljudi ne misle da to govorim samo kada sam u Zaječaru, pre dva dana sam bio, Zaječar mi je grad sa kojim ležem, sa kojim se budim, jer razmišljam šta sve da uradimo za Zaječar. Zaječar ne smemo da izgubimo na istoku Srbije. Uvek je bio naša kapija, pre svega prema Bugarskoj, ali i prema Rumuniji i prema kompletnom istoku. Nemamo fabriku, i ove dve, i ‘Aptiv’ i Poljaci, pitanje je koliko će još da opstanu, trenutno imaju 400 zaposlenih ukupno, mi to moramo brzo da nadoknađujemo. Zato hoću da tamo podignemo i infrastrukturu i hoću da zaposlimo ljude da ne bi išli u druge krajeve Srbije. Zašto sad pričam o ovome? Zato što bih želeo da druga ta linija ide, možda bude i treća, da bude Paraćin - Zaječar. Bez obzira što ja znam da za to nema ekonomskog opravdanja u ovom trenutku, bez obzira na to što ja znam da će vam svaki dju dilidžens, fizibiliti studija, pokazati da nemate dovoljno vozila, ali vi morate da uradite, da unapredite, jer kao što kineska poslovica kaže – napravi put, ljudi će sve drugo pored toga sagraditi. Ako nema puta ljudi će da se sklone i da beže odatle. E, sad kad imate na severu brzu saobraćajnicu koja ide do Brze Palanke, kad imate na jugu, od glavnog auto-puta E75, od Pomoravskog okruga, najčešće kad imate drugi deo koji ide ka Zaječaru, ostaje na ovaj deo koji ide... Šta je ‘Vožd Karađorđe’? To je auto-put koji treba da krene iz Lazarevca, od ‘Miloša Velikog’ i Mladenovca, odnosno od Malog Požarevca skreće ka Mladenovcu. Iz Mladenovca i Lazarevca se sastaje u Aranđelovcu, to je za čitavu severnu Šumadiju i južni beogradski deo od izuzetnog značaja. Iz Aranđelovca ide preko Rače, Despotovac i trebalo bi Bor. Time bismo imali tri velike arterije koje Beograd i celu centralnu Srbiju povezuju s istokom Srbije, za koji mislim da predstavlja i prirodno bogatstvo, možda i najveću lepotu naše zemlje.”
Budući da ponovo govori o potrebi izgradnje brze saobraćajnice od Paraćina do Zaječara, iako je pre šest godina isticao da će to biti učinjeno „za samo nekoliko godina“, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.
Foto: FoNet/Kabinet predsednika