Italijanski poslanik nije razotkrio da je broj preminulih od korone prevara

Dezinformacija o pogrešno obračunatom broju preminulih od korone u Italiji, koju je jedan italijanski poslanik plasirao u aprilu ove godine, doputovala je još tada do najčitanijih tabloida u Srbiji. Odnedavno, masovnije se zavrtela i na Fejsbuku.

 

“Podaci o 25 hiljada mrtvih od korone u Italiji su lažirani, u pitanju je orkestrirana prevara. 96 odsto navodno umrlih od korone uopšte nije umrlo od korone nego od drugih smrtonosnih bolesti od kojih su bolovali” – tako glasi “otkriće” do kojeg je došao italijanski poslanik Vitorio Sgarbi, a koje je neupitno, kao regularna vest, plasirano u domaćim tabloidima, a zatim i na socijalnim mrežama.

 

Foto: Facebook/Printscreen

 

Ono što su mediji zaboravili da urade, pre objavljivanja tvrdnji Sgarbija, jeste da provere njihovu verodostojnost.

Izveštaj na koji se Sgarbi poziva postoji, ali su podaci iz tog izveštaja u potpunosti pogrešno predstavljeni u njegovoj interpretaciji.

U člancima koje su objavili portali “Alo” i “Espreso” (u rubrikama vesti iz sveta), tvrdi se da su “prenatrpane bolnice, nestašica respiratora i mrtvački sanduci koji nemaju gde da se odlože – lažne vesti plasirane sa ciljem da se izazove masovna histerija, uspostavi kontrola naroda i političkih protivnika”.

Dalje u tekstu, priča se utvrđuje navodnim otkrićem o lažnom broju preminulih od kovida koje je italijanski poslanik “hrabro obelodanio” pred italijanskim parlamentom. Tekst je upotpunjen i viralnim video klipom Sgarbijeve izjave.

“Podaci italijanskog Instituta za javno zdravlje kažu da je 96,3 odsto pacijenata umrlo od drugih bolesti. 25 hiljada smrtnih slučajeva od srčanog udara, raka i drugih patologija. U Italiji od korona virusa nije umrlo 25 hiljada ljudi! Nije istina! To je način za terorisanje Italijana i nametanje diktature pristanka! To je smešno!”, besno je upozorio Sgarbi.

Na kraju oba članka, naznačeno je da je tekst preuzet sa portala “Webtribune”.

No, na koje se to istraživanje Sgarbi poziva i do kakvih podataka je ono došlo?

Studiju “Karakteristike pacijenata koji su preminuli od SARS-COV-2 u Italiji” objavio je italijanski Nacionalni institut za javno zdravlje “Superiore de Sanitá” 23. aprila ove godine, dan pre Sgarbijevog izlaganja. U tom momentu, po podacima Svetske zdravstvene organizacije (SZO), Italija je imala 25.085 smrtnih slučajeva.

Međutim, studija je sprovedena na uzorku od 23.188 preminulih, ne na 25 hiljada koje pominje italijanski poslanik.

Još je važnija činjenica da deo analize koji se odnosi na prisustvo drugih bolesti kod pacijenata uključuje samo 2.041 osobu, budući da je Institut samo za taj broj pacijenata imao informacije o pređašnjim bolestima.

Istraživanje kaže da od 2.041 osobe, 3,6 odsto (74 osoba) nije imalo komorbiditete, odnosno nije imalo druge bolesti u trenutku smrti.

14,4 odsto (294 osoba) imalo je jedan komorbiditet, 21,1 odsto (432 osobe) imalo je 2, a 60,9 odsto (1.242 ljudi) imalo je 3 ili više komorbiditeta.

 

Foto: Printscreen/Studija “Karakteristike pacijenata koji su preminuli od SARS-COV-2 u Italiji” -Nacionalni institut za javno zdravlje u Italiji “Superiore de Sanitá”

 

Dakle, podatak o 96,3 procenata, o kojem je govorio italijanski poslanik, predstavlja zbir procenata koji čine pacijenti sa jednim ili više komorbiditeta (14,4 + 21,1 + 60,9 = 96,4), i odnosi se samo na 2.041 preminulih pacijenata, a ne na pomenutih 25 hiljada.

To, svakako, ne znači da su ti ljudi preminuli usled drugih bolesti, već da su te bolesti koegzistirale s virusom u njihovom organizmu u momentu proglašenja smrti od kovida 19, piše portal za proveru činjenica iz Argentine “Chequeado”.

Do istog zaključka došao je i portal Raskrinkavanje.ba koji se u aprilu ove godine detaljnije bavio ovom temom.

Novinari italijanskog portala za proveru činjenica “Pagella Politica” su takođe potvrdili netačnost Sgarbijevih tvrdnji.

“Tvrdnje koje je Sgarbi izneo u parlamentu zapravo su pogrešna interpretacija podataka Instituta za javno zdravlje u Italiji. Institut jeste objavio da 3,6 odsto osoba (od ukupno 2.041 osoba preminulih od posledica korona virusa za koje su postojali podaci) nije imalo druge bolesti – ali to ne znači da su svi ostali umrli zbog bolesti koje su imali od ranije, rekli su za Raskrinkavanje.ba.

Naslovna fotografija: Wikimedia commons, Pixabay, Istinomer kolaž