Dojave o sigurnim rezultatima fudbalskih mečeva su prevara

Čuvajte se reklama o “sigurnoj zaradi” koju obećavaju dojave o navodno nameštenim utakmicama na socijalnim mrežama. Uglavnom se radi o jeftinom triku gramzivih prevaranata.

 

Afere o nameštenim fudbalskim rezultatima sve češće bivaju propraćene fenomenom “sigurnih tipsera” koji ovih dana bujaju na socijalnim mrežama u Srbiji. Tipseri su, naime, neka vrsta “savetodavaca” u svetu klađenja koji obično naplaćuju svoje usluge.

Međutim, eksperti iz te oblasti tvrde da “pouzdani i pošteni” tipseri svoje savete baziraju isključivo na dostupnim podacima i statistikama o mečevima, timovima i igračima, te da oni nemaju veze s nameštenim utakmicama.

Objašnjavaju da, iako je činjenica da se neke utakmice nameštaju (češće u nižim i manje popularnim ligama gde je slabija kontrola nadležnih organa), informacije o tome dostupne su veoma malom broju ljudi budući da je u igri veliki novac. Kako navode, širenjem glasa o nameštaljci na blogovima i socijalnim mrežama samo bi se ugrozio pokušaj prevare, jer bi nepotreban publicitet najverovatnije doveo do istrage.

Prvi znak da se radi o prevarantu a ne pravom tipseru, kako kažu, jeste obećanje da je pobeda, odnosno zarada, “zagarantovana”. Upravo na takva i slična obećanja naišli smo u zabeleženim primerima koji su na Fejsbuku pregledani na desetine hiljada puta, pokazuje analitika sa CrowdTangle-a.

 

 

Istina je, naravno, da u fudbalu ništa nije zagarantovano i da će svako kad-tad izgubiti opkladu, čak i tipseri s velikim iskustvom. Njihova “uloga” je samo da pružaju savete koji se baziraju na prikupljenim informacijama.

Na ovu prevaru u julu prošle godine upozorio je i portal MozzartSport.

 

Kec, iks i dvojka – pa šta upali

 

U tekstu su objasnili da prevaranti prave lažne profile i stranice koje u početku pozivaju korisnike društvenih mreža da ih zaprate. Kada sakupe broj ljudi za koji procene da je dovoljan – kreću u akciju. Biraju utakmicu i nude prvu besplatnu “dojavu”. Štos je, međutim, u tome da, ukoliko imaju npr. 300 pratilaca, na 100 adresa pošalju keca, na 100 iks, a na 100 dvojku. “Prosta računica je da 100 ‘srećnika’ mora da ima dobitni tip i prevarant na ovaj način zadobija njihovo poverenje”, navode na portalu MozzartSport.

Ljudi koji su prvi put dobili opkladu, sledeću dojavu moraju da plate. Međutim, princip podele grupe na tri dela nastavlja da funkcioniše sve dok prevarant iz lakovernih ne izvuče i poslednji mogući dinar. Tada zatvara krug, briše sve profile i stranice i kreće ispočetka s novim mušterijama.

Prevaranti često imaju više lažnih profila na Fejsbuku, Tviteru i Instagramu koje koriste za pisanje hvalospeva kako bi uverili ljude da se radi o pouzdanoj zaradi.

 

Fotošop i Instagram zvezde

 

MozzartSport piše i o slučajevima povećanja uplate u fotošopu koje su, kako kažu, i sami fekt-čekovali.

Naime, kreatori takvih stranica često uplate više tiketa za po 20 dinara, a onaj koji bude dobitan obrade u odgovarajućem programu i obmanu svoje pratioce fotografijom na kojoj se navodno vidi da su uplatili 20.000 dinara na određeni tip s dobrom kvotom.

“Proverili smo dosta ovakvih tiketa (na fotografijama se videlo da su uplaćeni u MOZZARTU) u bazi kladionice MOZZART i uverili se da ti tiketi ili ne postoje (dakle, da se radi o kompletnoj montaži), ili postoje, ali sa znatno manjim ulozima.”

A ko prati aktuelne Instagram zvezde mogao je da primeti da su i one učestvovale u reklamiranju sumnjivih lica koja navodno imaju informacije o nameštenim fudbalskim mečevima, uz tvrdnju da je zarada “zagarantovana”.

Ova prevara je ubrzo raskrinkana i o njoj su nedavno pisali gotovo svi domaći tabloidi. Među poznatima koji su reklamirali sigurne dojave su Kija Kockar, Sloba Radanović, Ljupka Stević, Teodora Džehverović, Stanija Dobrojević i drugi.

Naslovna fotografija: Facebook/Printscreen, Istinomer kolaž