Umivena lica stranaka u kampanji 4 (SDS, SDP, LSV)

SOCIJALDEMOKRATSKI SAVEZ

 

Najveći broj partija koje svojim društvenim opredeljenjem hoće da se predstave kao potencijalni činioci političkog centra, imaju problem u odabiru vizuelnih slika koje treba poslati u medijski prostor. U nedostatku šireg registra slika koje svojim značenjem mogu simbolički da reprezentuju ove ideje, primenjuju se rešenja koja se oslanjaju na slovne kombinacije. Formalno to su monogrami odnosno slovne skraćenice koje na neki od grafičkih načina treba da sugerišu prepoznatljivost odnosno originalnost. Konkretno, to se rešava kao tipografsko rešenje ili nekakva izmišljena slovna aluzija.

Upravo taj pristup je primenjen kod postavke vizuelnog identiteta Socijaldemokratskog saveza. To je ćirilični troslovni ispis (SDS) urađen po geometrijskom ortogonalnom rasteru.

Njega čini devet samostalnih formi koje sugerišu zajedništvo, odnosno okupljanje oko jedne ideje. To jeste grafički prevod reči Savez koja se pojavljuje u zvaničnom nazivu ove partije.

Sva tri slovna znaka rešena su linijskim principom gde se upotrebom različitih segmenata sugeriše stav o jasnom i jedinstvenom političkom stavu. Željena masivnost, odnosno važnost konstruisanih slova postignuta je uvećanjem horizontalnih linija, ali je tako izgubljena doslednost i principijelnost u rešavanju celokupnog ispisa. Samo komponovanje je previše pojednostavljeno, pa je tako cela poruka spuštena u prostor naivnih slagalica.

Crvena boja (sa svim svojim registrom značenja) jeste osnova na koju se u negativu aplicira troznak SDS. Pun potpisni slovni naziv ove partije je bez ikakvog simboličkog opravdanja postavljen preko minorne sive površine.

 

SOCIJALDEMOKRATSKA PARTIJA SRBIJE

 

Vizuelni identitet Socijaldemokratske partije Srbije suptilno se naslanja na praksu srodnih političkih organizacija iz inostranstva. Naime, međunarodna socijalistička internacionala kao svoj znak ima energičnu stisnutu mušku ruku, ali u kojoj je rascvetana ruža. Na stablu te ruže su i listovi. Jedan od tih listova može biti znak koji je postavljen kao idejna osnova grafičkog izraza ove naše društvene organizacije.

Polazište je kvadrat, kao suptilna transpozicija srpskog četvoroznačja, kojem su botaničnost sugerisali dva naspravno zaobljena ugla.

Ono što je odlučujuće u razumevanju ove nove slike jeste dijagonalno postavljena linija koja pokazuje pravac u desno, ali i položaj glavne žile na listu kojom se trasnportuje energija svetla i toplote.

Formalno, ovo bi mogla da bude poruka i o svesti ekološkog delovanja. Ali intenzivna crvena boja ovog lista, poništava jedno ovakvo alternativno sagledavanje. Crvena boja se teško napušta u našim krajevima.

Na ovu dobro idejno postavljenu sliku, neodgovorno je nalepljen troslovni znak iz običnog tvrdog repertoarskog fonta. Ova aplikacija kao i potpisi na svim propagandnim materijalima realizovani su i u ćirilici i u latinici.

 

LIGA SOCIJALDEMOKRATA VOJVODINE

 

Liga je strana reč koja označava skup ljudi istih ili sličnih interesa ili osobina. Kod nas se prepoznaje samo kao pojam nekih sportskih takmičenja. Troslovni znak LSV dat je iz tipografski jakog fonta čitljivog isključivo kao latiničnih slova. Ova grafema je sa leve strane upotpunjena sa tri petokrake različitih boja, složenih u trougao, a koje treba da simbolišu narodnosti koje žive u Vojvodini.

To su Mađari (zelena), i Rumuni (žuta), dok treća (plava) petokraka koja je u vrhu, treba predstavlja sve ostale konstitutivne narode (Srbi, Hrvati…).

Tri slova su postavljena tako da se mogu čitati i kao jedinstvena neprekinuta linija, koja sa petokrakama čine celoviti grafički simbol.

Na promotivnom plakatu za ovogodišnje izbore, predstavljeno je šest muškaraca prekomerne težine što može da ukaže na posledice regionalnog načina ishrane. Ako su to članovi Lige, onda je očigledno da oni imaju iste fizičke osobine kao njhov vođa. Tako ovaj plakat postaje svojevrsna podrška dimenzijama njihovog predsedničkog kandidata, odnosno njegovim političkim stavovima. Ipak, ovaj segment kampanje kao da izlazi iz formata ozbiljnosti koji je primeren izbornoj kampanji. U pratećem materijalu je i rešenje u kojem tri strelice gradi virtuelnu belu petokraku koja je izgleda nephodni element svih promotivnih ideja.