Uče đake da je homoseksualnost poremećaj

Đaci u Srbiji i danas uče iz knjiga starih gotovo tri decenije, knjiga u kojima je homoseksualnost “devijantno ponašanje”, posledica poremećaja hormona ili pojava koju treba tolerisati, “ako ne ugrožava nikog drugog”. Resorno ministarstvo se obavezalo da će to ispraviti, ali ovakve udžbenike i danas možete kupiti u knjižari.
U nekoliko udžbenika psihologije i medicine iz kojih uče gimnazijalci ili đaci srednjih škola homoseksualnost je predstavljena kao poremećaj, iako je stav nauke sasvim drugačiji – Svetska zdravstvena organizacija je istopolnu seksualnu orijentaciju skinula sa liste mentalnih bolesti 1990. godine. U Srbiji je diskriminacija po osnovu seksualne orijentacije zabranjena Ustavom i brojnim zakonima, među kojima je i Zakonom o udžbenicima.
*
Udžbenici u kojima ima spornih sadržaja, kupljeni 15. decembra 2016. godine / Foto: Labris

I pored toga u srednjiim školama u Srbiji i danas se koriste udžbenici čiji delovi predstavljaju direktnu diskriminaciju i podržavaju već raširene predrasude prema LGBT populaciji, pokazale su analize Labrisa  – organizacije za lezbejska ljudska prava iz 2014 i analiza Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja. Zavod za udžbenike i danas prodaje ove iste knjige, iako su nadležni više puta tvrdili da su takvi sadržaji u međuvremenu eliminisani.
Tako se na primer u knjizi Psihologija za drugi razred gimnazije autora Nikole Rota i Slavoljuba Radonjića navodi da homoseksualno ponašanje nije normalno.

“Poremećen odnos androgena i estrogena, koji je karakterističan za pripadnike određenog pola, stvara predispozicije za odstupanje od seksualnog ponašanja koje je normalno za pripadnike jednog, odnosno drugog pola (homoseksualno umesto heteroseksualnog)”, stoji u udžbeniku.

U drugom udžbeniku psihologije za treći i četvrti razred trgovinskih i ugostiteljskih škola (autori Bora Kuzmanović, Ivan Štajnberger) uz nešto veći stepen tolerantnosti, i dalje je prisutan starovremski pristup i diskriminatorski ton, budući da je danas usvojeno da nečija seksualna orijentacija, po sebi – nikoga ne ugrožava, za razliku od onoga kako to formulišu autori:

“Nekada se i homoseksualnost (doživljaj seksualnog zadovoljstva sa osobom istog pola) svrstavala u poremećaj polnog nagona, ali je danas odnos prema toj pojavi u mnogim zemljama tolerantniji (verovatno i zato što je seksualnost u mnogim slučajevima urođena), pa se ova pojava sve više tretira kao varijacija seksualnog nagona koju (ako nikoga ne ugrožava) treba razumeti, a ne grubo osuđivati”, jedan je od citata u udžbeniku.

Srbija je 2013. usvojila Strategiju prevencije i zaštite od diskriminacije, a zatim 2014. i Akcioni plan za sprovođenje ove strategije. Ovi dokumenti su predvideli brisanje diskriminatornih i netačnih sadržaja iz udžbenika.

Labris je u dva navrata – na jesen 2015. i početkom 2016. godine – proveravao kod Ministarstvo prosvete da li je taj plan sproveden. Oba puta su dobili zvaničan odgovor, u koji je Istinomer imao uvid, da su iz udžbenika “eliminisani sadržaji koji podstiču diskriminaciju i netoleranciju”.
U međuvremenu je i Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, na osnovu Labrisove analize, sastavio mišljenje sa gotovo identičnim zaključcima – osam udžbenika ima diskriminatorne sadržaje (u Labrisovoj analizi takvi sadržaji su uočeni u devet knjiga). Ovo mišljenje je dostavljeno resornom ministarstvu, a zaključuje se da osam spornih udžbenika “sadrže nedostatke zbog kojih ne bi trebalo da budu dalje u upotrebi”.

“Kao moguće rešenje predlažemo da se izdavač obaveže da u narednom izdanju, za sledeću školsku godinu, izvrši tražene izmene, odnosno da ne može plasirati na tržište postojeće primerke navedenih udžbenika”, navodi se u mišljenju Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja.

Međutim, ako na sajtu Ministarstva prosvete pogledate spisak udžbenika za tekuću školsku godinu, videćete da su svi sporni udžbenici i dalje tamo.

I Istinomer je od ministarstva tražio informacije o tome da li su sporni sadržaji izbrisani, odnosno da li su udžbenici ponovo izdati bez diskriminatornih delova, ali odgovor nismo dobili.
Programska koordinatorka za zagovaranje u Labrisu Jelena Vasiljević odgovor je potražila u knjižari – ustanovila je, kao i pre dve godine kada su radili analizu, da ima još udžbenika sa diskriminatornim sadržajem.

“Otišla sam u knjižaru da vidim koje se to knjige danas (15.12.2016) prodaju. Samo dva udžbenika od osam izdata su 2016. godine i tu su izbrisani sporni sadržaji, što je dobro. Međutim, loše je što to nije urađeno u svim knjigama. Jedan udžbenik je ponovo štampan 2015, ali bez ikakvih promena. Svi ostali udžbenici izdati su ranije, ali nisu povučeni iz prodaje, kako je predložio Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja“, kaže Vasiljević za Istinomer.

Dakle, na papiru je sve u redu, Srbija ima Ustav, različite zakone, strategije, akcione planove, ali realnost je još jednom potpuno drugačija od zvaničnih odgovora Ministarstva prosvete. Promena udžbenika sigurno ne bi rešila sve probleme sa kojima se LGBT populacija suočava, ali bi svakako bila veliki korak u dobrom pravcu.