Tender za prvu deonicu u vreme kada je trebalo da bude završen ceo auto-put

Za prvu deonicu auto-puta Niš-Merdare-Priština, od Niša do Pločnika dugu 33 kilometra tender će biti raspisan krajem oktobra ili početkom novembra, izjavila je ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Zorana Mihajlović. Međutim, prema njenim ranijim najavama, ceo ovaj auto-put trebalo je već da bude završen.

Naime, ona je u septembru 2016. izjavila je da će projektna dokumentacija za ovaj auto-put biti gotova početkom 2017. godine, ističući da bi izgradnja “trebalo da se završi do 2020. godine”.

Kossev, 6. 9. 2016. godine
“Projektna dokumentacija za auto-put Niš-Merdare-Priština biće gotova početkom 2017. godine. Zatim sledi izgradnja koja bi trebalo da se završi do 2020.”

Godinu dana kasnije, u oktobru 2017, ministarka je izjavila da će prva deonica Niš-Pločnik, početi da se gradi 2018. godine

Južne vesti, 4. 10. 2017. godine
“Prva deonica auto-puta Niš-Merdare-Priština, od Niša do Pločnika, počeće da se gradi 2018. godine, najavila je ministarka Zorana Mihajlović, a ta prva trasa povezivanja Niša sa lukom Drač koštaće 212 miliona evra.”

U aprilu 2018. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je lokacijske uslove za izgradnju prve deonice auto-puta. Kako je saopšteno, vrednost izgradnje deonice Niš-Merdare-Priština, dužine 40 kilometara, iznosi 212 miliona еvra

MGSI, 5. 4. 2018. godine
'Lokacijski uslovi izdati su za svih pеt dеlova trasе, na koliko jе podеljеna dеonica Niš-Pločnik, koja počinjе od pеtljе Mеrošina i završava sе u nasеlju Pločnik u opštini Prokupljе. Vrеdnost izgradnjе prvе dеonicе “auto-puta mira” Niš-Mеrdarе-Priština, dužinе 40 kilomеtara, iznosi 212 miliona еvra. Ukupna dužina budućeg auto-puta Niš-Merdare-Priština-Tirana-Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 s albanskom lukom Drač, jestе 384 kilomеtra, od čеga je dužina deonice Niš-Merdare 77 kilometara.'

Skupovi na kojima su građani Kuršumlje, Prokuplja, Merošine, predstavnici opština i opštinskih ustanova imali priliku da izraze svoje mišljenje i sugestije u vezi sa trasom novog auto-puta, organizovani su tek početkom 2019. 

Foto: FoNet/MGSI

Prema rečima direktora Zavoda za urbanizam Niša Miroljuba Stankovića, nakon toga Vlada Srbije bi trebalo da usvoji plan, što je, kazao je, “uslov za izradu projektne dokumentacije i imovinsku pripremu zemljišta“. Kako je najavljeno, dužina auto-puta Niš-Merdare je 77 kilometara, a ukupna dužina budućeg auto-puta Niš-Merdare-Priština-Tirana-Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 sa lukom Drač, je 384 kilometra.

Zorana Mihajlović / Foto: FoNet/Zoran Mrđa

Potom, u februaru 2019. godine ministarka Mihajlović najavila je da će krajem te godine početi da se gradi deonica od Niša do Pločnika.

Južne vesti, 26. 2. 2019. godine
“To je treći auto-put praktično koji počinjemo da radimo, završava se dokumentacija za prvu deonicu Niš – Pločnik. Ova deonica bi trebalo do kraja ove godine da počne da se radi. Neka je i početak sledeće godine to nije strašno, treba početi. To je jedan ozbiljan projekat i isto tako ne baš jednostavan za radove, ali mi očekujemo da prva deonica od 38 km počne krajem ove godine da se radi”, kazala je ministarka, a prenele su “Južne vesti”.

Istakla je da je 200 miliona evra za to obezbeđeno u budžetu i dodala da je reč o dva kredita od po 100 miliona evra kod Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj.

Zatim, u avgustu prošle godine, ministarka je rok za početak radova pomerila na 2020. godinu, pa je Istinomer njeno obećanje iz 2016. ocenio kao neispunjeno.

Večernje novosti, 19. 8 2019. godine
“Početkom naredne godine počeće i izgradnja prve deonice auto-puta Niš – Merdare – Priština, od Niša do Pločnika, a nastavlja se i izgradnja Koridora 11 od Preljine do Požege”, kazala je Mihajlović.

A onda, u februaru ove godine, kako je to navedeno na na Instagram nalogu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, predstavnici Beograda i Prištine potpisali su u Minhenu izjave o namerama za uspostavljanje železničke veze i auto-puta Beograd-Priština.

Instagram@buducnostsrbijeav, 14. 2. 2020. godine
'Predsednik Vučić prisustvovao je danas u Minhenu potpisivanju izjave o namerama za uspostavljanje železničkog koridora Beograd - Priština i izjave o nameri za završetak izgradnje auto-puta Beograd - Priština. 'To je veoma važno zbog Srba koji žive u Gračanici, Kosovskom pomoravlju i Sirinićkoj župi', istakao je predsednik Vučić nakon potpisivanja.'

U junu ministarka Mihajlović najavila je da će „na jesen“ biti raspisan javni poziv, odnosno tender za ovaj auto-put.

Ministarka Mihajlović u Aleksincu / Foto: FoNet/MGSI
Tanjug, 15. 6. 2020. godine
'Ona je novinarima nakon obilaska fabrike pijaće vode u Aleksincu rekla da je realno očekivati da najkasnije u proleće sledeće 2021. godine započnu radovi na deonici Niš–Pločnik, dugačkoj 33 kilometra.'

A 4. septembra u Vašingtonu potpisan je sporazum o ekonomskoj normalizaciji odnosa Beograda i Prištine, a u prvoj tački se navodi: „obe strane će primeniti sporazum o autoputu Beograd-Priština koji je prethodno potpisan 14. februara 2020“

Sada ministarka Mihajlović za „kraj oktobra ili početak novembra“ najavljuje raspisivanje tendera za prvu deonicu i jasno je da će i ova godina proći, a da nisu ni startovali radovi na ovoj saobraćajnici. „Za tu deonicu smo obezbedili 40 miliona evra bespovratnih sredstava od EU, imamo potpisan ugovor sa Evropskom investicionom bankom na 100 miliona evra i uskoro ćemo potpisati ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za ostatak sredstava“, istakla je Mihajlović.

Foto: FoNet/MGSI