Prvi dan bez javnog prevoza: Šefovi zbunjeni, kolege uglavnom solidarne

Nova mera - ukidanje javnog prevoza - tokom vanrednog stanja dodatno je ispraznila ulice, a radnike koji moraju da budu na svom radnom mestu i za vreme epidemije korona virusa, naterala je da se snalaze - kako znaju i umeju. Prvi dan bez javnog prevoza, kako su sagovornici Istinomera potvrdili, obeležila je uglavnom solidarnost zaposlenih, jer se, mahom većina, samoorganizovala i do posla je putovala privatnim automobilom sa kolegama. S druge strane, neki od nadređenih su ostali nezainteresovani za muke radnika. Drugi nisu imali sve odgovore, kao na primer, kako da izdaju radni nalog svojim zaposlenima, uz koji jedino mogu da koriste koridorske linije prevoza koje su sada uspostavljene.
Ilustracija

 

U Beogradu od jutros, u dve smene, saobraćaju 32 linije gradskog prevoza, dok u sedam prigradskih opština vozi “Lasta”. Predsednik Skupštine Grada Beograda Nikola NIkodijević rekao je da stručne službe na terenu procenjuju da li će neke linije pojačati ili smanjiti. Kako kaže, svako ko uđe u autobus “mora da ima radni nalog svoje firme i plaćen bus-plus”. Intervali su na petnaest minuta, makar na papiru. U međuvremenu, Privredna komora Srbije formirala je kriznu grupu za prevoz i kontaktirala je lokalne samouprave i prevoznike.

Kako je zapravo bilo na terenu?

 

Veći broj ljudi sa kojima su novinari Istinomera danas razgovarali, radili su od kuće ili do daljeg – ne rade. Međutim, značajan broj njih je ipak morao da ide jutros, uobičajeno, na svoje radno mesto. Njihovo iskustvo je, kako se pokazalo, da su uglavnom bili solidarni sa kolegama i zajedno su se organizovali, kako bi, kako kažu, izbegli haos sa novim gradskim prevozom.

 

Mapa linija u Beogradu

 

Prema rečima naših sagovornika, u najvećem problemu su ljudi koji žive u pregrađima i inače troše mnogo vremena na put do posla, koristeći više linija, kombinujući međugradski i gradski autobus. Ove mere, ispostavlja se na osnovu iskustva zaposlenih sa kojima su novinari Istinomera razgovarali, dodatno su zakomplikovale put do posla pojedinim medicinskim radnicima.

 

*Vazduh zagađen i bez saobraćaja

*SZO: Srbija u grupi zemalja sa sporadičnim slučajevima obolelih

 

Jedna od naših sagovornica koja radi u bolnici u Beogradu, kaže da je s njenom 24-časovnom smenom nemoguće uklopiti dva prevoza koja bi trebalo da koristi do kuće, van Beograda. Zato je danas išla automobilom, a usput je “pokupila” i nekoliko kolega. Druga sagovornica, medicinska sestra iz Beograda, kaže da je problematičan povratak kući za one koje rade u prvoj smeni, sa ovakvom satnicom prevoza. Kako kaže, „na delu je samosnalaženje“.

Beograđanka zaposlena u državnom lancu apoteka naišla je na dodatne probleme.

“U subotu sam radila, i do poslednjeg momenta sam koristila javni prevoz. Očekivala sam od menadžmenta da će nam dati bilo kakvu informaciju, kao i od svoje upravnice da će nešto da organizuje, pita ili sazna. Ali, ništa ni od toga. Danas mi je tek rekla kako postoji organizovan prevoz za zaposlene i da se ja sama raspitam i vidim na sajtovima kako ću. Na sajtu Privredne komore vidim da je reč o zaposlenima u Kliničkom centru, u određeno vreme, ljudi idu posle svojih smena, i uz radni nalog. Upravnica, pritom, nije našla za shodno da pita šta da radi sa radnicima koji nemaju prevoz, a direktorka je rekla da ne može da se bavi time i poručila je da se – snalazimo kako znamo i umemo, priča naša sagovornica.

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je za N1 da su u Beogradu su počele da funkcionišu takozvane koridorske linije, koje prevoze zdravstvene i radnike komunalnih preduzeća, kao i onih kompanija koji imaju radni nalog.

„Imamo obavezu da organizujemo prevoz za zdravstvene radnike jer imamo mnogo radnika, desetak hiljada. Vlada nas je obavezala da za njih organizujemo prevoz, kao i za one koji rade i moraju da stignu na posao. Imamo dva koridorska talasa, jutarnji od 5.30 od 8 i od 17.30 do 20. imamo 36 linija na užoj i 17 u prigradskim opštinama, 350 do 400 autobusa. Uglavnom su jutros bili prazni, očekujemo da će biti više ljudi”, kazao je Vesić.

 

Kakvo je vaše iskustvo sa javnim prevozom tokom vanrednog stanja i kako putujete do posla, pišite na [email protected]?

 

Naslovna fotografija: Istinomer/Zoran Drekalović