Godina koju su pojeli predsednik i njegova stranka

Apsolutna dominacija predstavnika vlasti u dnevnicima, pristrasno izveštavanje, podsticanje polarizacije među političkim akterima i ogromna zastupljenost predsednika Srbije - to je ono što su tokom cele prošle godine gledaoci mogli da vide na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću, pokazuje Crtin monitoring medija. Budući da je 2022. bila izborna godina u Srbiji, iz gore navedenog se lako može zaključiti i kakav je bio kvalitet izborne kampanje, odnosno da li su birači mogli da odluče kome će dati glas na osnovu objektivnog i činjeničnog izveštavanja.

I golim okom moguće je zaključiti da je Aleksandar Vučić ubedljivo najzastupljeniji politički akter u Srbiji. Mereno u sekundama, to izgleda ovako – predsednik Srbije i Srpske napredne stranke tokom prošle godine imao je 577.079 sekundi ili nešto više od 160 sati pojavljivanja i to samo u centralnim informativnim emisijama televizija RTS 1, Pink, Prva, Happy i B92.

Matematika kaže i da su predsedniku Vučiću ove televizije opredelile 55 odsto ukupnog vremena namenjenog svim političkim akterima u 2022.

Crtin monitoring pokazao je i da su u centralnim vestima gledaoci mogli da steknu samo pozitivnu sliku o predsedniku Srbije. On je tokom čitave godine bio predstavljan ili neutralno – u proseku 81 odsto vremena, ili pozitivno – u proseku 18 odsto vremena, ali gotovo nikada negativno.

Izvor: Crta

Ipak, podaci dobijeni monitoringom nisu bili dovoljni da se do kraja ogole razmere prisustva Aleksandra Vučića na televizijama, kažu u Crti i naglašavaju da su brojanjem njegovih “živih” uključenja u programe televizija došli do cifre od ukupno 289 događaja, koji su tokom 2022. godine prenošeni čak 477 puta na televizijama.

Razlika između broja događaja i broja prenošenja znači da je jedan događaj mogao biti prenošen u isto vreme na više od jedne televizije, ili da je gledalac prebacivanjem kanala mogao da “uhvati” jedno te isto obraćanje predsednika na različitim kanalima. Primera radi, obraćanje predsednika Srbije naciji najavljeno za 10. decembar prenosile su televizije Pink, Prva, Happy, B92, kao i javni medijski servisi RTS 1 i RTV 1.

Gledano po televizijama, Aleksandra Vučića su tokom prošle godine najčešće imali prilike da vide gledaoci televizije Pink (258 puta), zatim RTS 1 (80 puta), televizije Happy (34 puta), televizije Prva (33 puta) i B92 (22 puta).

 

Čak 92 odsto vremena za predstavnike vlasti

 

Kada je reč o kvalitetu izborne kampanje na televizijama sa nacionalnom frekvencijom, koje su i dalje glavni izvor informacija za čak dve trećine građana, Crta je došla do zaključka da se način izveštavanja pogoršao po završetku izbora u odnosu na period pre izbora. Jedino je tokom zvanične predizborne kampanje zabeleženo da je nešto veći prostor dat predstavnicima opozicije. Ova kratkotrajna promena, zaključuju u Crti, služila je kao privid političkog pluralizma u medijima i izbalansiranog tretmana učesnika izbora.

U 2022. godini se u proseku 92 odsto vremena o aktuelnim političkim akterima odnosilo na predstavnike vlasti. Pre početka zvanične kampanje predstavnici vlasti su dobili 87 odsto vremena na televizijama, a po završetku izbora čak 96 odsto.

Povezan sadržaj

Izuzetak je zvanična izborna kampanja u kojoj je opozicija imala 38 odsto vremena. Međutim, taj porast opozicionog prisustva pre svega je rezultat uvođenja obaveznih izbornih blokova u centralne vesti, kojima su sve političke stranke imale jednak pristup, dok su redovni delovi emisija ostali rezervisani gotovo isključivo za predstavnike vlasti, navodi se u Crtinom završnom izveštaju o izborima održanim aprila 2022.

U prilog tezi da se ionako pristrasno izveštavanje televizija dodatno pogoršalo posle izbora govore podaci o merenju zastupljenosti u dužem periodu koji je Crta posmatrala. Tako je u periodu od oktobra 2021. do početka izborne kampanje 15. februara 91 odsto vremena bilo opredeljeno za predstavnike vlasti. Nakon izbora to vreme za predstavnike vlasti iznosilo je 96, a za predstavnike opozicije četiri odsto.

Osim što su predstavnike vlasti mogli da vide i čuju uvek, a opozicione lidere retko ili skoro uopšte, biračima se i tonom izveštavanja suptilno sugerisalo kome treba dati glas.
Dok su predstavnici vlasti tokom cele godine bili predstavljeni ili neutralno ili pozitivno (u proseku 85 odsto vremena neutralno i 15 odsto vremena pozitivno) i gotovo nikada negativno (u proseku 0,4 odsto vremena), opozicija je imala drugačiji tretman.

Izvor: Crta

Opozicioni predstavnici su u centralnim vestima u proseku u 60 odsto vremena predstavljani neutralno, 37 odsto negativno i tek četiri odsto pozitivno. Konstanta je, naglašavaju u Crti, bila da su oni iz meseca u mesec predstavljani više negativno nego pozitivno. Jedini period koji odstupa od ovog pravila, kao što je već rečeno, bio je period zvanične izborne kampanje.

Televizije RTS 1, Pink, Prva, Happy i B92 takođe su stvarale polarizovanu sliku o različitim predstavnicima opozicije. Dok su predstavnici konzervativnih i tradicionalističkih stranaka (NADA, Patriotski blok, Suverenisti, SRS i Zavetnici) bili predstavljeni više pozitivno nego negativno, situacija je bila obrnuta kada su u pitanju stranke koje imaju progresivniju politiku (Ujedinjeni za Srbiju, Moramo i SDS). Kako se ističe u Crtinom završnom izveštaju, predstavnici tih stranaka češće su bili predstavljeni negativno nego pozitivno.

Naslovna: Canva/Ilustracija