Evropski fektčekeri: Onlajn platforme se moraju drastično poboljšati

Kodeks dobre prakse u suzbijanju dezinformacija je na snazi sedam meseci, ali prva tura izveštaja velikih onlajn platformi je razočaravajuća. Onlajn platforme se moraju drastično poboljšati da bi bile u skladu sa Kodeksom dobre prakse u suzbijanju dezinformacija i Aktom o digitalnim uslugama, zaključuje Evropska mreža fektčekera.

Evropska mreža fektčekera (EFCSN), čije saopštenje prenosimo, ocenila je prve izveštaje koje su podnele onlajn platforme, kako bi dokazale koliko su posvećene primeni Kodeksa dobre prakse u suzbijanju dezinformacija. Analiza medija za proveru činjenica, koje su istovremeno potpisnice Kodeksa i deo Radne grupe za njegovu primenu, pokazala je da platforme nisu ispunile svoje obaveze i poboljšale saradnju sa medijima koji se bave proveravanjem činjenica kako bi se smanjila šteta od dezinformacija na njihovim platformama.

EFCSN veruje, kako navodi u svom saopštenju, da bi platforme koje su potpisnice Kodeksa morale da uvedu velike promene u sledećem setu izveštaja kako bi ispunile obaveze i izbegle moguća kršenja Akta o digitalnim uslugama kada on u potpunosti stupi na snagu.

U izveštaju Tvitera navodi se da ova kompanija u svom radu ne praktikuje proveru činjenica ili saradnju sa medijima za proveru činjenica. Jedina značajna akcija koja se pominje u delu izveštaja o naporima da se fektčekerima olakša pristup relevantnim informacijama je API koji naširoko koriste mediji za proveru činjenica širom sveta i koji, prema navodima kompanije, više neće imati slobodan pristup. Izveštaj ne daje nikakve informacije o ispunjenosti brojnih drugih obaveza.

Izveštaji platformi Gugl i Jutujb ne nude detalje o naporima da integrišu, prikažu ili dosledno upotrebljavaju proveru činjenica u korist svojih korisnika. Ovo odsustvo transparentnosti dugo je zabrinjavalo fektčeking zajednicu, a sada je dodatno pogoršano činjenicom da izveštaji koju su predali Gugl i Jutub ne nagoveštavaju nameru o preduzimanju konkretne akcije ovim povodom u narednih nekoliko meseci. U skladu sa tim, EFCSN ne vidi kako ove platforme nameravaju da ispune svoje obaveze koje podrazumeva Kodeks u vezi sa proverom činjenica.

Majkrosoft je, preko svojih platformi Linkedin i Bing, izrazio spremnost da učini više u narednim mesecima, ali u ovom trenutku nije prijavljeno da postoji sistem za upotrebu provere činjenica koje se plasiraju na ovim platformama.

TikTok ima stalnu saradnju sa malim brojem evropskih medija i organizacija koji se bave proverom činjenica, ali je obim programa saradnje suviše ograničen da bi pokrio sve države i jezike, na šta se TikTok obavezao. Pored toga, zabrinjavajući je njihov pristup koji podrazumeva uklanjanje sadržaja sa dezinformacijima bez pružanja dodatnih informacija korisnicima.

Konačno, i Meta je dostavila izveštaj koji opisuje do sada najstrukturiraniji, najtransparentniji i najefikasniji program provere činjenica koji koristi jedna velika platforma, a u kojem učestvuju mnogi evropski mediji za proveru činjenica. Ipak, Meta treba da učini svoj program znatno transparentnijim i omogući nezavisnu evaluaciju njegove efikasnosti.

Saopštenje EFCSN u originalnoj verziji možete pročitati ovde.

 

Naslovna fotografija: Ilustracija, Canva