Pančevačka Utva – od Boinga i Erbasa do pretnje stečajem

Radnici
pančevačke “Utve” su od obećanja da će u svojim proizvodnim halama
praviti delove za “Boing” i “Erbas” došli do toga da ne znaju kakva
sudbina čeka njihovu fabriku. Naime, sem 17 strateški bitnih kompanija,
država više ne štiti preduzeća u restrukturiranju od prinudne naplate
dugova. Svaki poverilac kome firma u restrukturiranju duguje novac sada
može da blokira njihov račun, što može samo još više da oteža, ionako,
loše poslovanje i na kraju da odvede do stečaja i likvidacije firme.
Fabrika “Utva avioni” se nalazi u restrukturiranju i nije uvrštena u
strateški bitne kompanije tako da radnici strahuju da njihov račun može
biti blokiran svakog časa.

*
Foto: FoNet/Lasta

“Utva avioni”, čiji je većinski vlasnik država, međutim, nikako ne deluje kao kandidat za stečaj – ima proizvodnju, ima vrednu imovinu, 260 zaposlenih koji redovno primaju plate ali ono što fali je plan šta će biti sa njima. Niko u ovoj fabrici nije znao da kaže ni šta se tačno desilo sa pregovorima sa kompanijom “Mubadala” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata koja je trebalo da kupi “Utvu”.
Naime, još u martu prošle godine tadašnji savetnik vicepremijera Siniša Mali je izjavljivao da se posao sa kompanijom “Mubadala” privodi kraju i da očekuje da do kraja 2014. godine fabrika avio delova, koju je ova arapska firma trebalo da otvori u Pančevu, bude spremna.

“Već smo završili dobar deo fizibiliti studije, oko fabrike za avio delove i ja očekujem da do kraja godine imamo fabriku spremnu. Oni će preuzeti fabriku Utve koja ima takođe slobodan deo zemljišta gde će moći da naprave dodatan proizvodni pogon – rekao je Mali.”
Blic, 5. 3. 2014. godine

Kako za Istinomer kaže Slobodan Kostić, predsednik Samostalnog sindikata u “Utvi”, i pored obećanja, saradnja sa “Mubadalom” se nije desila ali je preko tih kontakata fabrika dobila posao sa italijanskim “Pjađom”. 

“Predstavnici “Mubadale” su dolazili u našu fabriku dva puta. Gledali su i čini mi se da su bili zadovoljni sa onim što su videli. Ali na kraju ipak nije došlo do saradnje. Međutim, preko tog kontakta smo napravili saradnju sa italijanskim proizvođačem aviona “Pjađo”, pošto je “Mubadala” većinski njegov vlasnik. Mi sada pravimo takozvani “heling”, on služi da se u njemu sklapa avion”, kaže Kostić.

On navodi da se “Utva” još uvek nalazi na mapi avio proizvođača i da imaju i znanje i iskusto u tom poslu.

“Ulažemo u tehniku koliko možemo, zaposlili smo nedavno osam mladih inženjera, planiramo čak da napravimo i novi avion. Proizvodimo “lastu”, avion koji služi za obuku pilota. Upravo smo završili isporuku ovih aviona za iračku vojsku a sada ih radimo za našu vojsku. Proizvodimo i “sovu” četvorosed, avion koji služi takođe za obuku”, navodi naš sagovornik.

*
Foto:en.wikipedia.org/ Utva avioni

U ovoj fabrici su očekivali da će ući na spisak 17 kompanija kojima se produžava zaštita od poverilaca. Kako kaže predsednik Samostalnog sindikata ove fabrike, radnici su bili iznenađeni što im država nije produžila zaštitu ali sada ih još više brine što ne znaju šta će biti sa njihovom fabrikom.

“Sve je pod nekim velom tajne. Imali smo sastanak u Ministarstvu privrede i tada su nam rekli da smo mi rešeni. Međutim, ni ne znamo koje je to rešenje. S druge strane skinuta nam je zaštita i možemo da očekuemo blokiranje računa. Mi nemamo puno dugova, oko 100 miliona dinara. A imamo imovinu kojom te dugove možemo da vratimo. Imamo 17 hektara zemlje, posedujemo aerodrom i tražili smo od Agencije za privatizaciju da prodamo deo naše imovine kako bi namirili dugove. Međutim, iako to već godinama tražimo Agencija nije oglasila prodaju”, kaže Kostić.

Istinomer je pokušao da stupi u kontakt sa direktorom “Utve” Tomislavom Bjelogrlićem, međutim u tome nismo uspeli jer nije bio u kancelariji. Početkom juna direktor Bjelogrlić je za RTV Pančevo izjavio da su “Utva avioni” pripremljeni dočekali kraj restrukturiranja, dugovi su planski smanjeni ali Agencija za privatizaciju nije iskoritila ovlašćenja da proda višak imovine koji “Utva” ima, kako bi se dugovi isplatitli, a preostali novac uložio u razvoj.

“Ništa nije urađeno. I onda usledi dva dana pred istek roka zaštite od poverilaca poziv da nam neko kaže da treba da podnesemo zahtev za predstečajni postupak. Ja takva ovlašćenja kao direktor nemam, jer ovo nije moja fabrika. Ovo je državna fabrika, znači morala bi da se sastane nekakva skupština, pa da neko odluči da su se stekli uslovi za predstečajni postupak”, rekao je Tomislav Bjelogrlić. (RTV Pančevo, 5. jun 2015. godine)

Do objavljivanja ovog teksta nismo dobili ni odgovore od Ministarstva privrede na pitanja da li se još vode pregovori sa “Mubadalom” oko prodaje “Utve”, da li država ima plan za ovu fabriku i da li namerava da je privatizuje.
Ekonomski stručnjaci kažu da u uređenim državama nema tajni i da se tačno zna šta treba da se dešava sa državnom imovinom. Kako za Istinomer objašnjava ekonomista Mahmud Bušatlija Utva je vrlo značajna fabrika u avio industriji.

“Utva nije mala firmica bez istorije. Ona je pravila delove za nadzvučni avion “orao”, pravila je i delove za helikopter “gazelu”. “Utva” je bila uključena i u izradu repnog stabilizatora za “Erbasove” avione. “Utva” nije fabrika koja se može zagubiti i birokratiji. Država mora za nju da ima plan, da ima njenu upotrebnu vrednost i njenu prodajnu vrednost. I to što ne postoji plan za “Utvu” može da bude opasno za samu fabriku ali i za javni interes”, kaže Bušatlija.

Istinomer je pokušao da stupi u kontakt sa direktorom “Utve”
Tomislavom Bjelogrlićem, međutim u tome nismo uspeli jer nije bio u
kancelariji. Početkom juna direktor Bjelogrlić je za RTV Pančevo izjavio
da su “Utva avioni” pripremljeni dočekali kraj restrukturiranja, dugovi
su planski smanjeni ali Agencija za privatizaciju nije iskoritila
ovlašćenja da proda višak imovine koji “Utva” ima, kako bi se dugovi
isplatitli, a preostali novac uložio u razvoj.

“Ništa nije urađeno. I onda usledi dva dana pred istek
roka zaštite od poverilaca poziv da nam neko kaže da treba da podnesemo
zahtev za predstečajni postupak. Ja takva ovlašćenja kao direktor nemam,
jer ovo nije moja fabrika. Ovo je državna fabrika, znači morala bi da
se sastane nekakva skupština, pa da neko odluči da su se stekli uslovi
za predstečajni postupak”, rekao je Tomislav Bjelogrlić. (RTV Pančevo,
5. jun 2015. godine)

Do objavljivanja ovog teksta nismo dobili ni odgovore od Ministarstva
privrede na pitanja da li se još vode pregovori sa “Mubadalom” oko
prodaje “Utve”, da li država ima plan za ovu fabriku i da li namerava da
je privatizuje.

Ekonomski stručnjaci kažu da u uređenim državama nema tajni i da se
tačno zna šta treba da se dešava sa državnom imovinom. Kako za Istinomer
objašnjava ekonomista Mahmud Bušatlija Utva je vrlo značajna fabrika u
avio industriji.

“Utva nije mala firmica bez istorije. Ona je pravila
delove za nadzvučni avion “orao”, pravila je i delove za helikopter
“gazelu”. “Utva” je bila uključena i u izradu repnog stabilizatora za
“Erbasove” avione. “Utva” nije fabrika koja se može zagubiti i
birokratiji. Država mora za nju da ima plan, da ima njenu upotrebnu
vrednost i njenu prodajnu vrednost. I to što ne postoji plan za “Utvu”
može da bude opasno za samu fabriku ali i za javni interes”, kaže
Bušatlija.

– See more at: http://www.istinomer.rs/stav/analize/ima-li-drzava-plan-za-proizvodaca-aviona-iz-panceva/#sthash.APICyawo.dpuf

“Utva
avioni”, čiji je većinski vlasnik država, međutim, nikako ne deluje kao
kandidat za stečaj – ima proizvodnju, ima vrednu imovinu, 260
zaposlenih koji redovno primaju plate ali ono što fali je plan šta će
biti sa njima. Niko u ovoj fabrici nije znao da kaže ni šta se tačno
desilo sa pregovorima sa kompanijom “Mubadala” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata koja je trebalo da kupi “Utvu”.

Naime, još u martu prošle godine tadašnji savetnik vicepremijera
Siniša Mali je izjavljivao da se posao sa kompanijom “Mubadala” privodi
kraju i da očekuje da do kraja 2014. godine fabrika avio delova, koju je
ova arapska firma trebalo da otvori u Pančevu, bude spremna.

“Već smo završili dobar deo fizibiliti studije, oko
fabrike za avio delove i ja očekujem da do kraja godine imamo fabriku
spremnu. Oni će preuzeti fabriku Utve koja ima takođe slobodan deo
zemljišta gde će moći da naprave dodatan proizvodni pogon – rekao je
Mali.”
Blic, 5. 3. 2014. godine

Kako za Istinomer kaže Slobodan Kostić, predsednik Samostalnog
sindikata u “Utvi”, i pored obećanja, saradnja sa “Mubadalom” se nije
desila ali je preko tih kontakata fabrika dobila posao sa italijanskim
“Pjađom”.

“Predstavnici “Mubadale” su dolazili u našu fabriku dva
puta. Gledali su i čini mi se da su bili zadovoljni sa onim što su
videli. Ali na kraju ipak nije došlo do saradnje. Međutim, preko tog
kontakta smo napravili saradnju sa italijanskim proizvođačem aviona
“Pjađo”, pošto je “Mubadala” većinski njegov vlasnik. Mi sada pravimo
takozvani “heling”, on služi da se u njemu sklapa avion”, kaže Kostić.

On navodi da se “Utva” još uvek nalazi na mapi avio proizvođača i da imaju i znanje i iskusto u tom poslu.

“Ulažemo u tehniku koliko možemo,
zaposlili smo nedavno osam mladih inženjera, planiramo čak da napravimo i
novi avion. Proizvodimo “lastu”, avion koji služi za obuku pilota.
Upravo smo završili isporuku ovih aviona za iračku vojsku a sada ih
radimo za našu vojsku. Proizvodimo i “sovu” četvorosed, avion koji služi
takođe za obuku”, navodi naš sagovornik.

– See more at: http://www.istinomer.rs/stav/analize/ima-li-drzava-plan-za-proizvodaca-aviona-iz-panceva/#sthash.APICyawo.dpuf