Početna Izjave Istinitost Nije bilo zainteresovanih za RTB Bor do sada
Aleksandar Vučić

Predsednik Srbije o prethodnim privatizacijama RTB Bor.

Nije bilo zainteresovanih za RTB Bor do sada

“Ja ne razumem kako kritikuju i ko kritikuje, jer oni su četiri puta prodavali Bor pa im se niko nikad nije javio, zato što su ljudi videli koliki su dugovi, u koliko je lošem stanju i koliko država loše funkcioniše, zato se nikad niko nije javljao na njihove pozive za privatizaciju.”

TV Pink, 1. 9. 2018.

Komentar Istinomera
Poslednjeg dana avgusta Vlada Srbije izabrala je kinesku kompaniju “Ziđin” za strateškog partnera u Rudarsko-topioničarkom basenu “Bor”. Kako su preneli mediji, obavezujući poslovni plan “Ziđina” podrazumeva 1,26 milijardi dolara investicija u narednih šest godina, u koje spada i 350 miliona dolara, po čijoj uplati kineska kompanija postaje vlasnik 63 odsto RTB-a Bor, plus otplatu 200 miliona dolara dugova.

*
Foto: FoNet/ RTB Bor

Dan nakon što je RTB Bor dobio strateškog partnera, predsednik Aleksandar Vučić osvrnuo se na kritike opozicije da je RTB prodat ispod cene.

“Ja ne razumem kako kritikuju i ko kritikuje, jer oni su četiri puta prodavali Bor pa im se niko nikad nije javio, zato što su ljudi videli koliki su dugovi, u koliko je lošem stanju i koliko država loše funkcioniše, zato se nikad niko nije javljao na njihove pozive za privatizaciju”, rekao je  Vučić na otvaranju Žeželjevog mosta u Novom Sadu. 

S obzirom da predsednik nije precizno naveo koji su ga to “oni prodavali” i u koje vreme, pretpostavljamo da se konstatacija odnosi na period pre 2012. godine, kada je Aleksandar Vučić postao prvi potpredsednik Vlade Srbije i zvanično preuzeo vlast. 

Istinomer je već pisao o “sagi”, zvanoj rešavanje sudbine RTB Bor i pokušajima svih Vlada - od 2000. godine do današnje da ga reše. Neke su pokušavale da ga prodaju, neke su tragale za strateškim partnerima, a neke su imale plan da sačuvaju RTB Bor u državnom vlasništvu. 

No, hajde da se podsetimo koliko puta je prodavan Borski basen pre dolaska Aleksandra Vučića na vlast.

Od 2000. do 2012. godine, RTB Bor je bio na prodaji tri puta. 

Prvi pokušaj privatizacije bio je 2006. godine, kada je za kupovinu RTB-a, bilo zainteresovano dvadesetak kompanija. Prema pisanju medija, ponude su tada dostavili, između ostalih, kompanije “Amalko”, “Kuprom”, “Ist point”, “Strajkfors” i “Simon metalurdžikal konzorcijum”. Najveću ponudu - 400 miliona dolara, dao je rumunski “Kuprom”. Međutim, u aprilu 2007.  tender je poništen, jer prvoplasirani ponuđač “Kuprom” ni u dodatnom roku nije dostavio bankarsku garanciju za kupovinu RTB. 

Na tom tenderu, kako je tada preneo B92, učestvovao je i ruski SMR, ali je diskvalifikovan jer je umesto minimalne cene od 266,7 miliona dolara ponudio jedan dolar za ukupnu imovinu RTB-a. Na prvom tenderu se nije pregovaralo sa drugoplasiranim ponudjačem, konzorcijumom "Ist point-a" i londonskog investicionog fonda ORN, koji je ponudio 340 miliona dolara, dok je novim tenderom predviđeno da se u slučaju da se sa prvoplasiranim ne postigne dogovor može pregovarati sa ponudjačem koji je dao drugu najbolju ponudu.

*
Foto: FoNet/ RTB Bor

Posle neuspešne prodaje “Kupromu” u avgustu 2007. raspisan je i drugi tender za prodaju ovog rudarsko-topioničarskog basena, po početnoj ceni od 340 miliona dolara. Kako je tada saop[tio predsednik tenderske komisije, najbolju ponudu dao je austrijski konzorcijum “Atek” - 466 miliona dolara, dok je ruski SMR 370 miliona dolara za “Bor”. Međutim, u aprilu 2008, samo nekoliko sati pre isteka roka za uplatu duga u iznosu od 316 miliona dolara za RTB, “A-tek” je, prema pisanju medija, saopštio da definitivno odustaje od ovog posla.

U novembru 2008. godine Agencija za privatizaciju raspisuje i treći tender za strateškog partnera za RTB, koji bi dokapitalizacijom od najmanje 300 miliona dolara postao vlasnik 67 odsto kapitala. Međutim, i ovaj tender je propao. Kako su tada mediji preneli saopštenje Ministarstva ekonomije, austrijski “Atek“, koji se jedini prijavio na učešće u privatizaciji, nije dostavio obavezujuću ponudu, kako je bilo neophodno, već obično pismo o namerama, bez bankarske garancije. 

Da sumiramo, na kraju, šta se od 2000. do 2012. godine dešavalo sa pokušajima države da proda rudarski gigant. 

Pre nego što je Aleksandar Vučić došao na vlast bilo je tri neuspela pokušaja prodaje RTB Bor, a ne četiri, kao što tvrdi. Isto tako, videli smo da je na prva dva tendera bilo zainteresovanih kupaca, naročito na prvom kada se, kako je tada saopštila Agencija za privatizaciju javilo ukupno 22 zainteresovana kupca. Samo na trećem javnom pozivu za kupovinu rudarskog kompleksa nije bilo interesenata.

Dakle, pre dolaska Vučića na vlast, bilo je raspisano tri tendera za prodaju RTB Bor, od kojih je za dva bilo zaintersovanih kompanija, zbog čega Aleksandar Vučić za izjavu da su oni (bivša vlast) četiri puta prodavala RTB Bor, pa im se niko nije javio, dobija ocenu “neistina”.

Naslovna fotografija: FoNet/Nenad Đorđević