Početna Izjave Istinitost Za prvih šest meseci 2017. u Krupnju rođeno više beba nego u celoj 2016.
Aleksandar Vučić

Predsednik države o natalitetu u Krupnju.

Za prvih šest meseci 2017. u Krupnju rođeno više beba nego u celoj 2016.

"Imamo jednu dobru vest, ali to znači da treba još da uložimo za Krupanj. U prvih šest meseci smo imali više od sto beba rođenih u Krupnju, što nismo imali cele 2016. godine, i to je zahvaljujući, između ostalog, i svemu što se radilo u Krupnju, i Džinsiju kao investitoru, koji je došao, pa je nekakva mala fabrika posle mnogo godina u Krupanjki otvorena."

Tanjug, 17. septembar 2017. godine

Komentar Istinomera
U svom neprekidnom i medijski savršeno pokrivenom obilaženju Srbije, Aleksandar Vučić se u nedelju, 17. septembra, obreo u Loznici, na svom putu ka 84. Vukovom saboru u Tršiću. Tom prilikom je – kao što je i uobičajeno postalo – govorio o investitorima, putevima, i – novorođenim bebama.

Istinomer je nedavno već ocenio Vučićevu verziju činjenica o populacionim podacima. Tada, početkom jula, predsednik je uspeo da za manje od 100 sekundi izgovori četiri neistine u vezi sa natalitetom, mortalitetom i prirodnim priraštajem u Srbiji, i da za to dobije ocenu "kratke noge".

Ovog puta, Vučić je govorio o aktuelnim podacima za opštinu Krupanj, pa se pohvalio da je, između ostalog i zbog investitora i nove fabrike, u Krupnju bilo rođeno "više od 100 beba" za prvih šest meseci 2017, "što nismo imali cele 2016. godine".

Varijaciju na ovu temu ponovio je i na Saboru u Tršiću:

"Danas sam dobio jedan podatak, zbog kojeg mi je osmeh širok, a to je da smo samo u Krupnju, Rađevini junačkoj, nedaleko odavde, u prvih šest meseci ove godine imali više rođenih beba nego u prethodnoj čitavoj godini. Da se to tako nastavi, pa, biće dece ovde i za 10, 15 godina", rekao je Vučić.

Koliko je tačno beba rođeno u prvih šest meseci u Krupnju? Sajt Republičkog zavoda za statistiku ne nudi ove podatke, a iz RZS nam je rečeno da Zavod "ne raspolaže podatkom po prebivalištu majke za prvih šest meseci."

Međutim, iz Službe za dečju zaštitu opštine Krupanj – na pitanje "koliko se u Krupnju rodilo beba od početka ove godine“ – odgovaraju da je rođeno 80 beba. Dakle, ne „više od 100 beba za prvih šest meseci", nego 80 beba od početka godine. Ovo je već dovoljno da Vučić dobije ocenu "kratke noge".

Ali, da li je i tih 80 beba više u odnosu na celu prošlu godinu? Ni u kom slučaju: podaci RZS-a kažu da se tokom 2016. godine u Krupnju rodilo ukupno 108 beba, što po sebi ne znači ništa dok se ne uporedi sa brojem umrlih u istom periodu – a njih je u 2016. bilo 249, dakle skoro 2,5 puta više.

Ono što je – nažalost – nemoguće otkriti, jeste odakle predsednik Vučić crpe sve ove "podatke". Ko mu ih dostavlja i iz kog izvora? Jer, više puta se pokazalo da su Vučićevi podaci potpuno proizvoljni, i da nemaju nikakvo utemeljenje u realnosti: čak ni kada mu stvarne brojke idu u prilog, on ih ne koristi, već saopštava neke druge, neobjavljene i nepoznate.

Neko maliciozan bi mogao reći da su se stekli svi uslovi da se ozbiljno razmotri mogućnost da ih Vučić izmišlja na licu mesta. To bi rešilo misteriju – odakle predsedniku tolika gomila netačnih podataka i brojeva kojima se hvali.

(Naslovna fotografija: FoNet/TV FoNet)