Zašto nemamo Strategiju u kulturi

Ministar kulture i informisanja Ivan Tasovac o radu Nacionalnog saveta na donošenju Strategije za kulturu (Sednica Odbora za kulturu, 12 novembar 2013)
12. 11. 2013.
Teme / Ocene: Istinitost, Neistina
„Da je Savet na svoje 23 održane sednice za dve i po godine, koliko radi, sa jednakim elanom kao po pitanju apanaža, pristupio pitanjima od javnog interesa u kulturi, mi bismo danas imali bar predlog Strategije u oblasti kulture koju, nažalost, nemamo.“

Ministar Ivan Tasovac je na sednci skupštinskog Odbora neočekivano oštro napao Nacionalni savet za kulturu zbog nedonošenja Strategije za kulturu. Tom prilikom ministra je rekao i sledeće:

„Umesto pitanjima o svom statusu, punili srpske medije predlozima o strukturnim reformama u kulturi, Srbija danas ne bi imala 61 instituciju od nacionalnog značaja u kulturi, kojima su proglašavane privatne firme i menadžerske organizacije i ne bi finansirala daleko veći broj manifestacija i festivala nego što imamo dana u godini.“

Reklo bi se oštro i beskompromisno i sa željom da se izvrši profesionalizacija kadra i transparentnost kao što je ministar najavio na početku mandata. Međutim, dok je visina apanaže u nadležnosti ministra odnosno o njima može da odlučuje, ostale optužbe ministra su pogrešno adresirane. Prema slovu Zakona „Nacionalni savet za kulturu:

„Obrazovan je kao stručno-savetodavno telo koje Narodnoj skupštini, ministarstvu nadležnom za kulturu i Vladi treba da obezbeđuje stalnu stručnu podršku u očuvanju, razvoju i širenju kulture“

Osim toga Savet je zadužen i za:

„Savet analizira i daje mišljenje o stanju u kulturi u Republici Srbiji; daje sugestije u kreiranju kulturne politike; daje predloge za razvoj i unapređenje kulturnih delatnosti; učestvuje u izradi predloga strategije razvoja kulture i daje ocenu izvršenja; predlaže kriterijume za sticanje statusa istaknutog umetnika, odnosno istaknutog stručnjaka u kulturi; utvrđuje status istaknutog umetnika, odnosno istaknutog stručnjaka u kulturi; daje sugestije i predloge za uređenje drugih pitanja u oblasti kulture kao i međuresorne saradnje (nauka, obrazovanje, urbanizam, međunarodna saradnja, itd.); daje mišljenje o ustanovi koja konkuriše za status ustanove od nacionalnog značaja; obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom o kulturi.“

Prema navedenom Savetu nije u nadležnosti da predlaže Strategiju za kulturu već da kao savetodavno telo – savetuje i komentariše, dok pitanje zašto se kasni pre svega treba pitati odgovorne, odnosno prethodnike na mestu ministra. Zbog toga ovu izjavu ministra ocenjujemo kao neistinu.