U kampanji sam radio isto kao i ranije

Premijer na pitanje da li zloupotrebljava funkciju u predizbornoj kampanji. (Tanjug, 17. 4. 2016. godine)
„Radim isto kao i ranije, samo se razlikuje, jer je drugačija građevinska sezona u zavisnosti od godišnjeg doba. Nisam nimalo vredniji nego što sam bio ranije, samo što sada ne mogu da primam (Angelu) Merkel, (Vladimira) Putina i ostale.“
Premijer Srbije Aleksandar Vučić ocenio je da u kampanji ne radi ništa više nego ranije, osim što ne prima strane zvaničnike. Ako se broj aktivnosti premijera tokom šest nedelja kampanje uporedi sa istim periodom prošle godine, ukupan broja aktivnosti, ne računajući zasedanja vlade i stranačke skupove, zaista jeste isti. Međutim, broj promotivnih aktivnosti je dupliran, pokazalo je istraživanje o funkcionerskoj kampanji koje već nekoliko izbornih ciklusa sprovodi Transparentnost Srbija.      
U promotivne aktivnosti se ubrajaju događaji poput postavljanja kamena temeljca, obilaska škola ili otvaranja fabrika, podela stipendija ili potpisivanje brojnih memoranduma. Reč je u suštini o lažnim, kvazi događajima koji građanima uglavnom ne donose važne informacije, ali promovišu vladajuću stranku i  premijera. I što je najvažnije – obezbebeđuju im, u poređenju sa drugim političkim akterima, nesrazmerno besplatno prisustvo u medijima na šta je Istinomer u saradnji sa više organizacija, ukazivao nekoliko puta. Budući da su premijer i ministri po pravilu prisutni na takvim događajima, vodeći mediji ih prate i o tome izveštavaju kao o prvorazrednim događajima za koje su po pravilu rezervisani prvi minuti informativnih emisija, ali najčešće kroz puko citiranje ili prepričavanje, bez bilo kakvog kritičkog osvrta na sadržaj izjava. U isto vreme, funkcioneri te događaje često koriste i za predizborno razračunavanje sa političkim protivnicima. Zato premijeru ocena neistina.
*
Broj sekundi na vodećim TV stanicama – Izbori 2016 / Izvor: BIRODI

Evidencija Transparentnosti Srbija pokazuje da se broj aktivnosti premijera povećava u poslednje tri godine, ne računajući redovne aktivnosti na sednicama vlade i stranačke skupove. Za šest nedelja u martu i aprilu 2013. koja je bila neizborna godina, premijer je imao jednu promotivnu aktivnost i 15 “ostalih” u koje se ubrajaju unapred planirane aktivnosti kao što su susreti sa stranim delegacijama, učešće na konferecijama, manifestacijama i slično. Već naredne 2014, koja je bila izborna, bilo je 17 promotivnih i 17 ostalih događaja. Prošle godine, u periodu 16. mart – 26. april, je bilo 10 promotivnih i 39 ostalih, a u tek završenoj kampanji čak 20 promotivnih i 30 ostalih (14. mart – 24. april). Ako se govori o putovanjima, prošle godine je premijer u posmatranom periodu šest puta išao u inostranstvo, a u ovogodišnjoj kampanji samo tri puta, ali se zato povećao broj svečanih otvaranja što je pokazatelj rasta funkcionerske kampanje, rekao je za Istinomer Zlatko Minić iz Transparentnosti.  

Porast broja promotivnih aktivnosti u poslednje dve godine govori da su funkcioneri u neprestanoj kampanji, s tim da premijer Vučić nije prvi na toj listi. Apsolutni šampioni ovogodišnje kampanje su gradski funkcioneri Siniša Mali i Goran Vesić, svaki sa oko 60 promotivnih događaja, iako se izbori nisu održavali za Grad Beograd. Zatim slede ministar rada Aleksandar Vulin i ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović, da bi premijer bio tek na petom mestu.
Minić je ukazao da se promotivni događaj prepoznaje po odnosu funkcionera prema jednom te istom događaju u toku kampanje, i van nje. Na primer, kad je prošle godine 28. marta probijena cev tunela Šarani kod Takova na Koridoru 11, duga čak 887 metara, bio je prisutan samo direktor Koridora Srbije Dmitar Đurović. Kad je, međutim, 1. februara 2016. probijena cev tri puta kraćeg tunela Savinac (270 m) premijer je otvorio šampanjac na licu mesta, a bili su prisutni i ministarka Zorana Mihajović, autobus pun novinara, ambasador Azerbejdžana i dosta “samoorganizovanih građana” koji su došli “spontano” da pozdrave predsednika srpske vlade. 

“Tunel je primer jer funkcioner ne ide na nešto jer je to važno. Kada nije kampanja, a probije se vrlo duga cev – nema nikoga. A kad se pred izbore probija kraća cev – pojave se svi”, navodi Minić.

Na funkcionersku kampanju upozorila je i međunarodna posmatračka misije OEBS-a.

“Vladajuće Srpska napredna stranka i, u nešto manjoj meri, Socijalistička partija Srbije, povećale su svoje učestvovanje na zvaničnim događajima tokom izborne kampanje i koristile nepravednu prednost koju obezbeđuje položaj vladajuće stranke, uz nejasno razgraničenje državnih i stranačkih aktivnosti što je u suprotnosti sa opredeljenima OEBS-a i standardima Saveta Evrope”, navodi se u izveštaju ove međunarodne organizacije.