Fabrika za proizvodnju avio-delova do kraja 2015.

Prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić o izgradnji fabrike čipova i delova za avione u partnerstvu sa kompanijom Mubadala. (Blic, 4. 10. 2013. godine)
„Za dve godine može biti realnost da avioni koji lete po celom svetu imaju delove koji se proizvode u Srbiji.“
Pompezno najavljivan dolazak arapske visoko tehnološke kompanije za proizvodnju čipova Mubadala, i nakon tri godine od obećanja tadašnjeg prvog potpredsednika Vlade Aleksandra Vučića i dalje ima samo status najave.
Prvi nagoveštaji o dolasku arapske kompanije dolaze od tadašnjeg ministra privrede Mlađana Dinkića. Javnosti je tada predstavljeno da će investicija Mubadale iznositi do 4 milijarde dolara, a da bi trebalo da se realizuje u dve faze. U prvom delu investicije bila bi izgrađena fabrika poluprovodnika, čija je vrednost nekoliko stotina miliona dolara. Za drugu fazu ostavljena je izgradnja fabrike čipova.

(RTS, 2. 8. 2013. godine)
„Ukoliko se budu uverili da Srbija ima dovoljno stručnjaka ili ako može iz regiona da ih povuče, ako nema dovoljno, za fabriku čipova, onda bi se gradila u drugoj fazi i fabrika čipova.“

Dinkić je tada tvrdio da je Vlada sa kompanijom pregovarala devet meseci i da su Arapi spremni da sarađuju sa Srbijom. Kao „kruna“ saradnje dolazi potpisivanje Memoranduma o razumevanju sa Mubadalom, samo dva meseca nakon najave ministra Dinkića.       

*
Ilustarcija Istinomer / Jelena Šušnjar

Potpis je stavio prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić, koji je tom prilikom optimistično obećao da će Mubadala od Srbije da napravi pravo „malo balkansko čudo“.

(RTS, 3. 10. 2013. godine)
„Ujedinjeni Arapski Emirati su zemlja koja je jedan od najznačajnijih proizvođača u oblasti avio-industrije i tom fabrikom bi u potpunosti nestao spoljnotrgovinski deficit Srbije, dok bi godišnji izvoz bio 400 miliona evra.“

Vučić je najavio i da će prvi konkretni ugovori biti potpisani za šest do osam nedelja. To bi značilo da je Vlada ugovore trebalo da potpiše do kraja 2013. godine.

Međutim, „balkansko čudo“ nije postalo stvarnost, a spoljni dug od nešto više od 11 milijardi evra u oktobru 2013. godine, ne samo da nije nestao, već je na kraju aprila 2016. godine, prema podacima Uprave za javni dug, iznosio više od 15 milijardi evra.
U martu ove godine izvršni direktor Mubadalinog odeljenja za vazduhoplovstvo Homeid Al Šameri, nakon skoro dve godine ćutanja o ovoj investiciji, izjavio je da Mubadala i dalje želi da sarađuje sa Srbijom.
Međutim, nije jasno zašto investicija i dalje ima status „na čekanju“, a Isitinomer je Vladu Srbije pitao zbog čega ugovori sa Mubadalom još uvek nisu potpisani. Odgovore iz Nemanjine 11 nismo dobili.
S obzirom na to da, ni nakon dve i po godine, uprkos velikom broju najava, Vlada Srbije nije potpisala ugovor sa kompanijom Mubadala, obećanje premijera Vučića o „spasonosnom“ dolasku Mubadale, ocenjujemo kao „ni započeto„.