Brze pruge sporo dolaze

Ministar za infrastrukturu o rekonstrukciji pruge Subotica-Beograd. (B92, 19. 6. 2010. godine)
„Do kraja mandata ove Vlade biće urađena prva faza, vredna 1,1 milijardu evra, koja podrazumeva izgradnju pruge za brzine preko 160 kilometara na sat od Beograda do Subotice.“

Srbija je tokom 2010. usvojila Transport master plan, po kome bi u železničku mrežu do 2027. godine trebalo da bude uloženo 7,446 milijardi evra. Program modernizacije železničkog saobraćaja baziran je na Koridoru 10 – pruzi od Subotice, preko Novog Sada, Beograda ka Vranju i Dimitrovgradu, kao i kraku pruge od Beograda prema Zagrebu.

Ministar za infrastrukturu je još krajem 2009. najavljivao da će „sledeće godine biće izvođeni radovi na rekonstrukciji pruge od Subotice do Niša, kako bi ona imala dva koloseka i bila prilagođena da primi vozove koji idu brzinom do 160 kilometara na sat“. (Glas javnosti, 26. 12. 2009. godine)

Ipak, u 2010. nije započeta rekonstrukcija jer država nije obezbedila potrebne investicije za čitav projekat, niti je stigao obećani ruski kredit. Slično je bilo i u 2011. – nije bilo para, pa se od čitavog železničkog Koridora 10 radilo tek na dve lokacije.

„Na železničkom Koridoru 10 kroz Srbiju trenutno su otvorena dva gradilišta. Reč je o mostu preko Velike Morave, na deonici niške magistrale Jovac-Ćuprija…Takođe, gradi se i Žeželjev most u Novom Sadu.
Obnova i modernizacija 770 kilometara pruga Koridora 10 kroz Srbiju odvijaće se u dve faze. U prvoj, za četiri godine, neophodno je formiranje dvokolosečnih pruga na koridoru severno od Niša. Ta etapa obuhvata rekonstrukciju i izgradnju na deonicama Petrovaradin-Novi Sad-Subotica, Stalać-Ðunis, Beograd-Stara Pazova-Inđija-Golubinci, zatim izgradnju železničkih postrojenja u Prokopu i robno-transportnog centra u beogradskom železničkom čvoru i remont pruge Niš-Dimitrovgrad. Za realizaciju prve etape potrebno je 1,1 milijarda evra.“

Večernje novosti, 18. 7. 2011. godine

U avgustu iste godine Skupština Železnica Srbije je usvojila predlog projekata za rekonstrukciju pruga koja će omogućiti brzine vozova do 200 kilometara na sat.

Tako se stiglo i do 2012. godine. Realizacija ambicioznog plana i dalje nije mnogo odmakla od papira tj. raspisivanja tendera za izvođača radova na železničkom Koridoru 10. O završetku prve faze i brzinama od 160 km/h, koje je pominjao Mrkonjić, i da se ne govori.

„Neispunjeno“.